Siirry pääsisältöön Siirry päävalikkoon Siirry alatunnisteen valikkoon

Näin onnistut – 11 vinkkiä sähköpostimarkkinointiin

0
Kuvitettu kuva henkilöistä, jotka tutkivat uutiskirjettä löytääkseen sähköpostimarkkinoinnin vinkkejä.
Jaa

Sähköpostimarkkinointi on edelleen tehokkaimpia keinoja tavoittaa niin potentiaaliset kuin nykyisetkin asiakkaat, vaikkakin se tehostaan huolimatta jakaa runsaasti mielipiteitä. Syytä ei tähän tarvitse kauaa pohtia, sillä useimmille meistä riittää vilkaisu omassa sähköpostissa odottavaan viestien tulvaan. Monien sähköpostit ovat nimittäin täynnä markkinointiviestejä, jotka eivät osu maaliin omien kiinnostusten kanssa.

Miten sitten toteutetaan uutiskirjeviestintää, joka palvelee oman organisaation kohderyhmiä ja on liiketoiminnallisesta näkökulmasta kannattavaa? Vastaukseksi tähän kokosimme yhteen kasan sähköpostimarkkinoinnin vinkkejä, joita noudattamalla voit tehdä laadukasta uutiskirjeviestintää, joka vastaa sekä tilaajiesi että organisaatiosi odotuksia. 

11 vinkkiä tehokkaaseen sähköpostimarkkinointiin:

  1. Rakenna laadukas sähköpostilista
  2. Otsikoi selkeästi
  3. Tarjoa arvoa
  4. Hyödynnä personointia
  5. Optimoi kirjeesi mobiililaitteille
  6. Lisää selkeä CTA
  7. Aikaoptimoi
  8. Testaa
  9. Automatisoi
  10. Hyödynnä tekoälyä
  11. Seuraa ja analysoi tuloksia

Ja kohti tehokkaampaa uutiskirjeviestintää. 

1. Rakenna laadukas sähköpostilista

Onnistunut sähköpostimarkkinointi lähtee liikkeelle tilaajarekisteristä, jota kerrytetään ja huolletaan jatkuvasti. Ensimmäinen vinkki tilaajarekisterin kerryttämiseen sähköpostimarkkinoinnissa on ennen kaikkea pitää mielessä sekä laillisuus että etiikka. Käytännössä tämä tarkoittaa vapaaehtoisten tilaajien listojen suosimista ostettujen listojen sijaan. Näin pidät huolen, että sinulla on lista henkilöistä, jotka ovat aidosti kiinnostuneita yrityksesi tuotteista tai palveluista. 

Miten sitten huollat omaa tilaajarekisteriäsi? Yksinkertaisesti käymällä omia sähköpostilistojasi läpi. Yhdistele tietyistä tuotteista tai palveluista kiinnostuneet omille listoille ja hyvästele kannattamattomat tilaajat, jotka eivät esimerkiksi ole avanneet kirjeitäsi kuluneen puolen vuoden aikana.

Voit parantaa listasi laatua muun muassa näin:

  • Kysy jo uutiskirjeen tilauksen yhteydessä, millaisesta sisällöstä vastaanottaja on kiinnostunut. Näin voit jo uutiskirjeen tilausvaiheessa luoda itsellesi erilaisia listoja tilaajan kiinnostusten mukaan.
  • Hyödynnä double opt-in -viestejä, joilla kirjeen tilaaja vahvistaa uutiskirjeen tilauksen. Näin vältyt tilaajilta, jotka eivät todellisuudessa ole kiinnostuneita kirjeistäsi.
Lue lisää vinkkejä tilaajarekisterin kasvattamiseen artikkelistamme: 31 + 31 tapaa kerätä uutiskirjetilaajia.

2. Otsikoi selkeästi

Ensimmäinen haaste uutiskirjeviestinnässä on saada vastaanottaja avaamaan saamansa viesti. Yksinkertaisin vinkki sähköpostimarkkinointiin onkin lyhykäisyydessään: panosta otsikointiin. Otsikko on ensimmäinen asia, jonka vastaanottaja näkee ja se tekijä, jonka pohjalta hän tekee päätöksen siitä, avaako viestin vai ei. Otsikon tulee olla houkutteleva, napakka ja aihetta selkeästi kuvaava.

Otsikoinnin yhteydessä on hyvä muistaa myös preheaderin merkitys. Siinä, missä otsikon tehtävä on napata huomio, on preheaderin tehtävänä  pitää se yllä ja tarjota lisätietoa siitä, miksi kirjeesi kannattaa avata. Muistisääntönä voit pitää, että otsikko saa olla napakka, mutta preheaderin täytyy antaa vastaanottajalle jotain kättä pidempää. 

3. Tarjoa arvoa

Kun otsikolla ja preheaderilla on napattu huomio ja vastaanottaja on avannut kirjeen, on aika keskittyä kirjeen sisältöön. Pidät uutiskirjetilaajasi varmimmin tyytyväisinä tarjoamalla heille aitoa hyötyä tuottavia sisältöjä. Tarjoa kirjeissäsi esimerkiksi informatiivisia oppaita, ajankohtaisia vinkkejä tai eksklusiivisia tarjouksia. Pidä mielessä, että vastaanottajiesi tulisi aina kokea saavansa sähköposteistasi jotain hyötyä, sillä jos näin ei ole, on tilaajalistalta poistuminen vain painalluksen päässä.

Jos arvoa tuottavan sisällön keksiminen tuntuu haastavalta, yksinkertainen mutta toimiva sähköpostimarkkinoinnin vinkki on kysyä itse asiakkailta, millaista sisältöä he toivovat. Tämä hoituu helposti lisäämällä kyselyitä osaksi kirjeitä. Kyselyn voit toteuttaa esimerkiksi näin:

4. Hyödynnä personointia

Jos vielä mietit, miten muuten voisit tuottaa uutiskirjetilaajillesi lisäarvoa – ota personointi osaksi sähköpostimarkkinointiasi. Näin voit tuottaa uutiskirjesisältöä, joka vastaa kirjeidesi vastaanottajien tarpeita ja kiinnostuksen kohteita. Tilaajasi sitoutuvat kirjeisiisi paremmin, jos he kokevat saavansa uutiskirjeitä, jotka aidosti kohtaavat heidän odotustensa kanssa.

Jos edellinen ei vielä vakuuta, on tutkittu, että kuluttajista 77 % on valmis jakamaan sähköpostiosoitteensa saadakseen personoidun ostokokemuksen ja lisäetuja. Vuorostaan 71 % kuluttajista  odottaa yrityksiltä personoituja sisältöjä. Personoitu uutiskirjesisältö ei siis vain ole jotain, mikä kuulostaa ajatuksen tasolla toimivalta, vaan jotain, mitä kuluttajat aidosti toivovat ja odottavat yrityksiltä.

Hyödynnä personointia esimerkiksi näin:

  • Käytä vastaanottajan nimeä kirjeen otsikossa ja sisällössä
  • Viesti ostopolun vaiheen mukaisesti
  • Muista uutiskirjetilaajaa syntymäpäivänä tai asiakkuuden vuosipäivänä
  • Hyödynnä ostohistoriaa ja tarjoa tuotesuosituksia
  • Kerro ohjeita jo ostettujen tuotteiden huoltoon tai käyttöön

Vielä lisävinkki personoinnin hyödyntämiseen sähköpostimarkkinoinnissa on mukauttaa kirjeen sisältöjä sen vastaanottajan mukaan. Osa uutiskirjetyökaluista nimittäin tarjoaa mahdollisuuden eri sisältöosioiden personointiin asetettujen ehtojen perusteella. Tällöin tietyt ehdot täyttävät vastaanottajat näkevät samassa uutiskirjeen osiossa eri sisällöt. Kätevää – eikö?

Psst… Jos tämäkään ei vielä vakuuttanut, personoitu sisältö auttaa parantamaan myös kirjeidesi avaus- ja klikkausprosentteja. Kokeile vaikka itse!

5. Optimoi mobiililaitteille

Käytätkö sähköpostiasi usein puhelimella? Todennäköisesti, sillä arviolta 71 prosenttia tarkistaa sähköpostinsa mobiililaitteella. Tämän valossa voimme todeta, että kirjeidesi tulee näyttää samalta kaikille vastaanottajille laitteesta riippumatta. Vinkki sähköpostimarkkinointiin tämän takaamiseksi, on kiinnittää erityisesti huomiota siihen, että viestisi toimivat moitteettomasti eri laitteilla. 

Jo laadukas uutiskirjetyökalu ja ammattimainen uutiskirjeen design on tae sille, että kirjeesi näyttää moitteettomalta niin mobiilissa kuin selaimella. Tästä huolimatta on oleellista säännöllisin väliajoin tarkastella, että toimiihan kirje varmasti kaikilla laitteilla. Testaa kirjeesi moitteettomuus esimerkiksi lähettämällä se ensin itsellesi ja tarkastelemalla sitä mobiililaitteellasi.

6. Lisää CTA (Call to Action)

Tue kirjeesi tavoitetta lisäämällä siihen CTA-painike eli toimintakehotus, jonka avulla ohjaat lukijoitasi kohti haluttua tavoitetta. 

Entä miten sitten varmistat, että CTA-painike tukee tavoitteitasi? Voi kuulostaa yksinkertaiselta, mutta CTA-painikkeen tulee todella vain erottua taustasta ja sisältää selkeä kehotus, joka ohjaa lukijan kohti tavoitetta. Ohje on yksinkertainen, mutta usko tai älä, sen noudattaminen unohtuu yllättävän monelta sähköpostimarkkinointia tekevältä – vilkaise vaikka omaan postilaatikkoosi saapuneita uutiskirjeitä.

Näiden ohjeiden noudattaminen ei kuitenkaan tarkoita, että painikkeiden tulee olla tylsiä – päinvastoin. Kumpaa painiketta painaisit itse mieluummin: 

Tätä:

Vai tätä: 

7. Aikaoptimoi

Vaikka lähettäisit alasi parhaita sähköposteja, et saa niille avauksia, jos kirjeesi lähtevät maailmalle keskellä yötä. Tutki, milloin kirjeidesi vastaanottajat lukevat sähköpostejaan aktiivisimmin ja aikatauluta lähetyksesi näihin ajankohtiin. Aloita selvittäminen testaamalla eri ajankohtia ja seuraa uutiskirjetyökalusi analytiikasta, mitkä ajankohdat tuottavat eniten avauksia. 

8. Testaa

Voit oppia monia toimivia sähköpostimarkkinoinnin vinkkejä lukemalla, mutta organisaatiollesi parhaiten toimivan tyylin löytäminen vaatii usein jatkuvaa testaustyötä.Löytääksesi omalle organisaatiollesi parhaiten toimivan tyylin joudut tekemään myös jatkuvaa testaustyötä.

Millaista testausta kannattaa ainakin tehdä? Kokeile erilaisia otsikoita, sisältöjä ja kuvia, jotta voit oppia, mikä toimii parhaiten kohderyhmässäsi. Keskity tekemään A/B-testausta eli kahden tai useamman eri version suoriutumisen vertailua, jotta näet, mikä tapa viestiä resonoi vastaanottajissasi parhaiten. Hyvässä uutiskirjetyökalussa tulisi ainakin olla otsikon A/B-testausmahdollisuus.

Testaamme omissa uutiskirjeissämme aina lähetyksen yhteydessä, millainen otsikko resonoi vastaanottajissamme parhaiten. 

Voit A/B-testauksen lisäksi testata kirjeitä eri teemoilla ja seurata, mitkä kirjeet menestyvät parhaiten. Puriko tietty sisältö vastaanottajiin erinomaisesti ja klikkailtiinko sitä paljon? Tiedät olevasi oikeilla jäljillä. Tuntuiko, että eri teemalla varustettua kirjettä kyllä availtiin, mutta sen sisällöt eivät houkutelleet jatkamaan lukemista? Kokeile ensi kerralla eri kulmaa aiheeseen ja tarkasta, olivatko CTA-painikkeet riittävän selkeitä. 

Vain jatkuva sisällön optimointi voi parantaa kirjeidesi menestystä. Optimoinnilla voit aina kerätä arvokasta tietoa siitä, mistä yleisösi on kiinnostunut ja pystyt tarvittaessa ottamaan uusia kulmia heikommin menestyneisiin sisältöihin.

Seuraamalla uutiskirjeesi klikkauksia sekä sen heatmap-ominaisuuden värejä näet, mitkä sisältösi menestyvät parhaiten.

9. Automatisoi 

Joudutko lähettämään runsaasti luonteeltaan toistuvia ja samaan aiheeseen liittyviä viestejä? Vinkki sähköpostimarkkinoinnin tehostamiseen on käyttää uutiskirjetyökalua yhdessä markkinoinnin automaatiojärjestelmän kanssa. Näin vähennät itseltäsi työvaiheita, kun automaatio hoitaa puolestasi toistuvasti lähetettävät viestit

Hyödyntämällä automaatiota et vain säästä itseltäsi aikaa ja vaivaa, vaan voit myös lähettää asiakkaillesi oikea-aikaisia viestejä heidän ostopolkunsa  vaiheen mukaan, sillä automaatio voi puolestasi muun muassa:

  • Toivottaa uuden uutiskirjetilaajan tervetulleeksi: “Tervetuloa uutiskirjetilaajaksemme!”
  • Lähettää ostoskorimuistutuksia: “Unohtuiko jotain? Ei hätää! Lisäsimme ostoskoriisi alennuskoodin.”
  • Muistaa asiakasta syntymäpäivänä: “Hyvää syntymäpäivää! Avaa kirje ja lunasta lahjasi.”
  • Aktivoida passiivista asiakasta: “Kaipaamme sinua! Tule takaisin ja lunasta tarjouksesi.”

Vinkki sähköpostimarkkinointiin: hyödynnä automaatiota myös vahvistusviestien lähettämisessä.

10. Hyödynnä tekoälyä

Useimmille meistä sisällön ideointi ja sen tuottaminen ovat aikaa vievin osuus uutiskirjeen tekemisessä. Vinkki sähköpostimarkkinoinnin sisällöntuotannon tehostamiseen on käyttää tekoälyä. Tekoälyä voi hyödyntää niin otsikoinnissa, aihe-ehdotuksissa kuin alustavissa luonnoksissa. Näin voit säästää omaa aikaasi ja monipuolistaa ideointiprosessejasi.

LianaMailer-uutiskirjetyökalun AI-assistentti tukee sisällöntuotantoa.

On kuitenkin tärkeää muistaa arvioida ja editoida tekoälyn tuotoksia. Näin varmistat niiden inhimillisen äänensävyn ja sen, että ne soveltuvat omille kohderyhmillesi

Lue, miten markkinoijat ja viestijät voivat hyödyntää tekoälyä oppaastamme: Markkinoijan ja viestijän opas tekoälyyn

11. Seuraa ja analysoi tuloksia

Kaiken tämän jälkeen jäljellä on enää seurata tuloksia ja tehdä muutoksia niihin perustuen. Seuraa uutiskirjetyökalun analytiikasta ainakin avausprosentteja (OR, open rate), klikkausprosentteja (CTR, click-through rate) ja konversioita. Näiden tietojen perusteella voit tehdä muutoksia ja parantaa sähköpostimarkkinointiasi jatkuvasti.

Jatkuva seuranta, mittaaminen ja saatujen tulosten analysointi tarkoittaa parempia tuloksia ja tätä kautta korkeampaa sijoitetun pääoman tuottoa eli ROI:ta, jonka kautta taas pääset tarkastelemaan markkinointitoimiesi kannattavuutta. Tuloksellista sähköpostimarkkinointia voit loppujen lopuksi tehdä vain mittaamalla ja optimoimalla. Kun tiedät, mikä toimii ja mikä ei, voit jatkossa luoda entistä tehokkaamman strategian sähköpostimarkkinointiisi.

Nappaa mukaasi ainakin nämä sähköpostimarkkinoinnin vinkit 

Laadukkaan uutiskirjeen resepti ja paras vinkki sähköpostimarkkinointiin on loppujen lopuksi yksinkertainen: jatkuva kehitys ja pyrkimys ymmärtää kohderyhmien tarpeita aina vain paremmin. Tässä onnistuaksesi ota tästä artikkelista vähintään nämä sähköpostimarkkinoinnin vinkit mukaasi:

  1. Tarjoa aidosti arvoa tuottavaa sisältöä: Vaikka kirjeesi olisivat visuaalisesti miellyttäviä ja sen kaikki tekniset seikat olisivat kunnossa, vastaanottajasi eivät jatka sellaisen kirjeen tilaamista, jonka sisältö ei aidosti palvele heitä.
  2. Huolla tilaajarekisteriäsi säännöllisesti: Kerää jatkuvasti uusia tilaajia esimerkiksi somesta ja verkkosivuilta. Muista myös hyvästellä kannattamattomat tilaajat säännöllisesti, sillä nämä tilaajat heikentävät vain analytiikkaasi tuottamatta hyötyä.
  3. Mittaa: Yksinkertaisuudessaan voitaisiin sanoa: onko ilman mittaamista edes tuloksia? Vain hyödyntämällä mittaamista voit todella analysoida, onko sähköpostimarkkinoinnin strategiasi toimiva.

Tarvitsetko työkalun tehokkaaseen sähköpostimarkkinointiin?

Ota sähköpostimarkkinoinnin vinkit käyttöön kotimaisella uutiskirjetyökalu LianaMailerilla. Asiantuntijamme opastavat sinut alkuun työkalun käytössä sekä antavat toimivat lisävinkit yrityksellesi sopivan, tuloksellisen sähköpostimarkkinoinnin takaamiseksi.

Ota yhteyttä!

Lue lisää vinkkejä sähköpostimarkkinointisi kehittämiseen:

Tykkäsitkö artikkelista?
Peukuta tästä!
Anni Käsmä
Junior Content Marketing Specialist