Siirry pääsisältöön Siirry päävalikkoon Siirry alatunnisteen valikkoon

Millainen on hyvä uutiskirjeen otsikko?

0
Jaa

Hyvän otsikon keksiminen ei aina ole helppoa – kuitenkin se on uutiskirjeen kiistatta tärkeimpiä asioita. Lähes puolet vastaanottajista päättää otsikon perusteella, avaako saapuneen sähköpostin, kertoo Superoffice. Ellei otsikkosi ole tarpeeksi kiinnostava, menee kirjeen muu sisältö täysin hukkaan. Ensimmäinen tehtäväsi onkin saada lukija avaamaan kirjeesi. Seuraavaksi kerromme seitsemän vinkkiä hyvään uutiskirjeotsikkoon.

1. Pyri puhumaan kielellä, jota vastaanottajasi ymmärtää

Otsikko, joka tuntuu omasta mielestäsi nasevalta, voi aiheuttaa vastaanottajan päässä vastareaktion – erityisesti, jos käytät hankalaa ammattikieltä. Huomioi vastaanottajasi kaikissa sanavalinnoissa. Voit maustaa otsikkoa emojilla, jos se sopii uutiskirjeen aiheeseen.

C More esimerkiksi pyrki herättämään vastaanottajan mielenkiinnon lisäämällä uutiskirjeen otsikoon aiheeseen sopivan emojin.

 2. Huolehdi, että otsikkosi vastaa kirjeen sisältöä 

Mikäli otsikko on harhaanjohtava, tulee lukijalle helposti petetty olo, eivätkä tulevat kirjeesi välttämättä tule enää avatuiksi. Ota huomioon millaisen kirjeen olet lähettämässä. Onko kyseessä kuukausittainen asiakaskirje vai ongelmatilanteesta johtuva tiedote? Konteksti vaikuttaa vahvasti otsikointiin. Voit katsoa esimerkkejä erityyppisten kirjeiden otsikoinnista Good Copy -sivustolta.

Iltalehti lähettää päivän uutiset joka aamu uutiskirjeen muodossa. Uutiskirjeen otsikossa he hyödyntävät kirjeessä olevien uutisten aiheita. Sähköpostimarkkinoinnissaan Iltalehti käyttää Lianan sähköpostimarkkinoinnin ratkaisua.

 

3. Varmista, että herätät tunteita

Uutiskirjeen otsikon tulee herättää kiinnostusta vastaanottajassa. Otsikolla voit herätellä vastaanottajan uteliaisuutta, halua toimia tai vedota ihmisyyteen. Haluat muistuttaa, ettei organisaatiosi ole kasvoton korporaatio vaan että uutiskirjeitä lähettää ihan oikeat ihmiset. Voit kiinnittää vastaanottajan huomion lisäämällä otsikkoon numeroita, esittämällä kysymyksiä ja kehottamalla vastaanottajaa toimimaan. Tässä muutama esimerkki:

  • 10 vinkkiä arkeen paluuseen (Minska) Yksinkertainen on myös kaunista. Otsikossa kerrotaan uutiskirjeen ydin ja aihe on monelle erittäin ajankohtainen heinäkuun loppupuoliskolla.
  • Kati ja Eemeli rakensivat ylellisen piilopaikan luonnon keskelle – katso kuvat upeasta mökistä! (Meillä Kotona) Otsikossa käytetään tarinallisuutta ja kehotetaan vastaanottajaa aukaisemaan kirje.
  • Käytätkö etujasi monipuolisesti? (Osuuspankki) Otsikko puhuttelee vastaanottajaa kysymyksen muodossa ja muistuttaa omistaja-asiakkaan eduista.
  • 👉 #PölliMeidänProsessi: ICP ja B2B-asiakastutkimus (AdvanceB2B) B2B-markkinoinnin ei tarvitse olla mitäänsanomatonta. Otsikossa kehotetaan toimimaan yritysmaailman vanhan tavan vastaisesti ja rohkeasti lainaamaan ideoita, joka varmasti herättää lukijan mielenkiinnon.

 

4. Pyri eroon luontaisesta editoijastasi

Ainakin aluksi. Otsikon ideointivaiheessa on hyvä antaa ideoiden lennellä vapaasti, uudelta näkökantilta katsoessa voi löytyä jotain yllättävää ja mielenkiintoista. Tämän jälkeen voit kysyä mielipidettä kollegalta ja tiivistää otsikkoasi tuomaan uutiskirjeen ytimen ja pääsanoman esiin.

 

5. Harkitse erityisen tarkkaan otsikon ensimmäisiä sanoja 

Vastaanottajan käyttämästä sähköpostiohjelmasta tai laitteesta riippuen otsikosta voi näkyä eri määrä sanoja, ennen kuin vastaanottaja avaa kirjeesi. Siksi onkin erityisen tärkeää miettiä otsikon alkua, ja toisaalta pyrkiä ilmentämään kirjeesi olennainen sisältö mahdollisimman tiiviisti: suurin osa vilkaisee nykyään sähköpostit mobiilissa.  

Muutama esimerkki ensimmäisistä sanoista:

  • Katso tallenne Lianan webinaarista Turvaa liiketoimintasi verkkokaupalla (Liana Technologies) Webinaariemme jälkeen lähetämme tallenteen kaikille ilmoittautuneille ja nämä uutiskirjeet saavatkin usein runsaasti avauksia. Laittamalla tallenne-sanan otsikon alkuun tulee heti ilmi mistä uutiskirjeessä on kyse.
  • Poimi sijoitusideat parhailta sijoittajilta (Nordnet) Tiivis otsikko kertoo lähetetyn uutiskirjeen ytimen ja kehottaa vastaanottajaa avaamaan kirjeen.
  • Yrittäjä, näin haet kustannustukea (Suomen Yrittäjät)  Otsikko puhuttelee uutiskirjeen tilaajaa sekä kertoo monelle tärkeästä ja ajankohtaisesta aiheesta.

 

6. Älä unohda uutiskirjeen preheaderia

Osa sähköpostiohjelmista näyttää saapuneiden postien listauksessa uutiskirjeen lähettäjän ja otsikon lisäksi myös pienen pätkän uutiskirjeestä eli ns. preheaderin. Uutiskirjetyökalulla voit muokata preheader-kohtaa ja lisätä siihen haluamasi tekstin. Geneerisen ja mitäänsanomattoman Avaa viesti selaimessa tästä -tekstipätkän sijaan voit herättää lukijan mielenkiinnon. Preheader voi myös vaikuttaa siihen, avaako vastaanottaja saamansa kirjeen vai ei.

Stadiumin uutiskirjeen otsikko toimii yksinkertaisuudessaan. Otsikon alku saa lukijassa aikaan halun toimia ja alennuksen määrä numeroina kiinnittää vastaanottajan huomion. Otsikon lisäksi preheaderissa mainittu päivämäärä kehottaa tarttumaan tilaisuuteen.

 

7. Testaa eri vaihtoehtoja otsikossasi

Testaa otsikkovaihtoehtoja lisäksi tekniikan avulla. Voit käyttää apuna A/B-testausta, jonka avulla löydät otsikkovaihtoehdoista parhaiten toimivan vaihtoehdon. A/B-testissä sähköpostimarkkinoinnin ohjelmisto poimii sattumanvaraisesti uutiskirjeen vastaanottajista testijoukon, jolla otsikon variaatiot testataan ennen uutiskirjeen varsinaista lähetystä. Testijoukon jälkeen toimivammaksi testattu vaihtoehto menee automaattisesti lopuille vastaanottajista.

Lähetimme kesäkuun lopulla kuukausittaisen uutiskirjeemme ja vertailimme kahta otsikkovaihtoehtoa A/B-testauksen avulla. Kahta tuntia ennen virallista lähetystä kirje meni samankokoisille testijoukoille, joiden klikkausten perusteella valikoitui otsikko, jolla loput kirjeen tilaajista saivat uutiskirjeen.

Liana®Cloud Email Marketing  -ratkaisussa pystyt valitsemaan kuinka kauan annat aikaa A/B-testaukselle.

A             [Opas] Kehitä viestintää mittaamalla                         ✅
B             Lataa ilmainen opas: Kehitä viestintää mittaamalla  ❌

Uutiskirjeen otsikoista vaihtoehto A sai enemmän avauksia.

Yhteenveto

Uutiskirjeen otsikon tehtävänä on houkutella vastaanottajaa aukaisemaan saapunut sähköposti. Hyvä uutiskirjeen otsikko on ytimekäs ja vastaa kirjeen sisältöä. Voit vertailla erilaisia otsikkovaihtoehtoja A/B-testaamalla ja saada selville millaisesta tyylistä tilaajakuntasi pitää eniten. Toivottavasti sait blogiartikkelistamme uusia ideoita otsikointiin ja lähdet rohkeasti testaamaan jotain uutta!

Uutiskirjetyökalumme A/B-testausominaisuuden avulla voit löytää parhaiten toimivan vaihtoehdon otsikollesi. Liana®Cloud Email Marketing poimii kirjeesi vastaanottajistasi automaattisesti testijoukon, jonka avulla löydetään tehokkaimmin toimiva otsikko keksimistäsi variaatioista. Testauksen jälkeen paras otsikkovariaatio tulee automaattisesti voimaan lopuille vastaanottajistasi. Pyydä meiltä demo ja kerromme palvelustamme lisää.

Pyydä demo