Pitelet virtuaalisesti käsissäsi kattavaa opasta, jossa käymme kohta kohdalta läpi, miten rakennetaan toimiva markkinointistrategia sähköpostimarkkinoinnin osalta.
Näiden ohjenuorien avulla oma markkinointitiimimme lähettää uutiskirjeitä yli 200 000 kontaktin postituslistakannalle kuudessa maassa.
Tehtävälistallasi ovat seuraavat:
- Aseta tavoitteet sähköpostimarkkinoinnille
- Tunnista trendit
- Seuraa kilpailijoitasi
- Tunne yleisösi
- Kasvata postituslistojasi
- Segmentoi postituslistasi
- Valitse uutiskirjetyyppi
- Tarkista lait ja asetukset
- Luo uutiskirjepohjat
- Määritä lähetysväli
- Luo sisältöä
- Valitse visuaalinen ilme
- Testaa toimitettavuus
- Mittaa tuloksiasi
Sukelletaan suoraan asiaan. 🤿 🌊
1. Aseta tavoitteet sähköpostimarkkinoinnille
Toimiva markkinointistrategia sisältää selkeästi mitattavat tavoitteet, eikä sen osalta sähköpostimarkkinointi ole poikkeus. Selkeiden tavoitteiden asettamisen tulisi olla strategiasi ensimmäinen askel. Kun olet määrittänyt tarkat tavoitteet, voit siirtyä suunnittelemaan uutiskirjepohjiasi, kirjeiden visuaalista ilmettä, tekstejä ja muita tärkeitä sähköpostimarkkinoinnin osa-alueita.
Muista: sähköpostimarkkinoinnin tavoitteiden kuuluu auttaa sinua saavuttamaan liiketoimintasi tavoitteita. Toisin sanoen: sähköpostimarkkinointi on vain väline, jotta voit saavuttaa isommat tavoitteesi, eikä tavoite itsessään.
Verrataan näitä sähköpostimarkkinoinnin tavoitteita ja askeleita niiden saavuttamiseen:
2. Tunnista trendit
Et varmastikaan halua lukea uutiskirjettä, jossa on vanhanaikainen design ja slangisanoja, joita kukaan ei enää käytä. Tämän vuoksi trendien seuraamisen täytyisi kuulua sähköpostimarkkinointistrategiaasi.
Pidä silmällä viimeisimpiä trendejä ja ota ne käyttöösi ennen kuin niistä tulee valtavirtaa.
Mitä voit seurata:
- Viimeisimmät uutiskirjetrendit
- Mistä alallasi puhutaan
- Uusimmat sähköpostimarkkinoinnin ominaisuudet
Esimerkiksi interaktiiviset uutiskirjeet (kuten alla) ovat yksi uusimmista trendeistä sähköpostimarkkinoinnissa.
3. Seuraa kilpailijoitasi
Vakoile kilpailijoitasi hieman, jotta näet, millaisia uutiskirjeitä muut lähettävät ja miten he yleensäkin lähestyvät sähköpostimarkkinointia.
Really Good Emails on erittäin hyvä työkalu niiden kaikista inspiroivimpien uutiskirjeiden selailuun yli toimiala- ja aiherajojen.
4. Tunne yleisösi
Vanha kunnon ostajapersoona-konsepti on hyvä tapa aloittaa kohdeyleisösi analysointi. Se voi myös antaa sinulle vinkkejä sisältömarkkinointiisi yleisemmälläkin tasolla.
Miten rakentaa ostajapersoona, joka toimii sähköpostien osalta? Mitä tulee sähköpostimarkkinointiin, niin voit ottaa hieman tarkemman katsauksen yleisöösi. Analysoi esimerkiksi nätä tekijöitä:
- Mitä sähköpostiohjelmaa he käyttävät
- Milloin he ovat aktiivisimmillaan (kurkista sähköpostimarkkinointityökalusi raportit-osiosta, milloin uutiskirjeesi yleisimmin avataan)
- Mitkä laitteet ovat suosittuja heidän keskuudessaan
Sähköpostimarkkinoinnin yleisöä edustava profiili voisi olla vaikka tällainen:
5. Kasvata postituslistojasi
Jos sinulla ei vielä ole tietokantaa kontakteistasi, nyt on aika alkaa rakentaa sellaista. Tässä joitakin tapoja kasvattaa postituslistojasi nollasta:
- Käytä alennuksia sisältäviä popup-ikkunoita ja tarjoa alennuksia sähköpostiosoitetta vastaan
- Käytä popup-ikkunoita, kun sivulta ollaan poistumassa
- Laita sivustollesi opt-in-lomake
- Luo ladattavaa sisältöä (ns. liidi-magneetteja)
- Lisää tapahtuman tai webinaarin osallistujat postituslistallesi
- Tarjoa etukäteiskutsuja uusien tuotteiden lanseerauksessa
- Luo verkkokyselyjä ja lähetä tulokset niille, jotka jättävät yhteystietonsa
- Tarjoa ilmainen wifi sähköpostiosoitetta vastaan
Lue lisää postituslistojen kokoamisesta: 31 + 31 tapaa kerätä uutiskirjetilaajia
6. Segmentoi postituslistasi
Kohdassa neljä opit jo, miten rakentaa ostajapersoona sähköpostimarkkinointiin – mutta nyt viedään sähköpostit vielä henkilökohtaisemmiksi. Tämän päivän sähköpostimarkkinoinnissa yleisön tavoittaminen henkilökohtaisella tasolla on kaikki kaikessa. Itse asiassa sähköpostien personointi auttaa kuusinkertaistamaan tuotot ja maksutapahtumat (Backlinko).
Postituslistojesi segmentointi on on äärimmäisen tärkeää personoitujen uutiskirjeiden lähettämisen kannalta. Voit segmentoida listasi toimialasi ja tarpeidesi mukaan.
Esimerkiksi:
- Sijainti
- Ikä
- Sukupuoli
- Yritys
- Toimiala
- Titteli
- Aiemmat ostot
- Tapahtuman osallistujat
- Ostoskorin hylkääminen (verkkokaupassa)
Kuinka segmentoida sähköpostilistasi?
- Kysy oikeat kysymykset tilauslomakkeella: jos aiot lähettää uutiskirjeitä perustuen paikkaan, sijaintikentän täyttämisen täytyy olla vaadittu lomakkeillasi
- Käytä ehtolistoja: monet sähköpostimarkkinointityökalut voivat koota uusia listoja olemassa olevista listoistasi tiettyjen ehtojen perusteella
7. Valitse uutiskirjetyyppi
Nyt on aika miettiä aihealueita tai uutiskirjetyyppejä. Tässä yleisimmät tyypit uutiskirjeille:
- Markkinoiva: lisämyynti, ilmoitukset uusista tuotteista, webinaarikutsut
- Käyttäytymiseen liittyvä: tervetulokirjeet, “ikävöimme sinua”-sähköpostit, ostoskorin hylkääminen
- Informatiivinen: toimitusjohtajan infokirje, toimitusehdot
8. Tarkista lait ja asetukset
Pidä huolta, että kaikki sähköpostimarkkinointitoimesi ovat yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR) mukaisia. Tiimisi jokaisen jäsenen tulisi olla tietoinen näistä perussäännöistä:
- Sähköpostimarkkinoinnin lähettämiseen vaaditaan vastaanottajan suostumus, joten käytä double-opt-in-viestejä
- Yritykset eivät saa lähettää ei-toivottua kaupallista sähköpostia ostetuille postituslistoille
- Kaikessa sähköpostiviestinnässä tulee olla mahdollisuus peruuttaa kirjeen tilaus (nappi listalta poistumiseen) ja sijaintitiedot (yrityksen osoite)
- Organisaatiot, jotka rikkovat tietosuoja-asetusta, voivat saada sakkoa jopa 4 % vuotuisesta liikevaihdosta tai 20 miljoonaa euroa (riippuen siitä, kumpi on suurempi).
Lue lisää: GDPR-muistilista ja peruskäsitteet – näin valmistaudut EU:n tietosuoja-asetukseen
9. Luo uutiskirjepohja
Käytätpä sitten valmista uutiskirjepohjaa tai sähköpostimarkkinointityökalun tarjoajan luomia sinulle räätälöityjä, käy läpi uutiskirjepohjan tärkeimmät ominaisuudet.
Uutiskirjeen olennaiset osat
Tarkastellaan näitä osioita, jotka uutiskirjeestä on ehdottomasti löydyttävä:
- Ylätunniste: lisää organisaation logo sekä linkki, josta uutiskirjettä voi tarkastella selaimessa
- Tekstiosio: pidä huoli, että otsikot erottuvat
- Call-to-Action-painike (CTA): ohjaa lukija sivustollesi tai erilliselle laskeutumissivulle ja muista tehdä CTA-painikkeen tekstistä tarpeeksi houkutteleva
- Alatunniste: lisää yhteystietosi ja peruutuslinkki
Rakenna saavutettavat uutiskirjeet
Nykypäivänä digitaalisten sisältöjen tulisi olla saavutettavia kaikille ryhmille, mukaan lukien ihmiset, joilla on jokin aistihavaintoihin vaikuttava vamma. Tässä muistilista, jonka avulla rakennat saavutettavat uutiskirjeet:
- Loogisesti sijoitetut ja helposti silmäiltävät osiot
- Alt-tekstit eli vaihtoehtoiset tekstit kuville
- Tarpeeksi kontrasteja sisältävä ja johdonmukainen värimaailma
- Asianmukaiset ja selkeät tekstit
- Kuvaava otsikko
Lue lisää saavutettavuudesta tästä UX-suunnitelijamme Elisa Raittilan postauksesta: Onko uutiskirjeesi saavutettava? Pitäisikö sen olla?
10. Määritä lähetysväli
"Parhaasta ajankohdasta lähettää sähköpostia" löytyy paljon tutkimustietoa.
Kaikessa tässä tiedossa on yksi puute: se jättää huomiotta sen tosiseikan, että yleisösi saattaa olla ripoteltuna eri aikavyöhykkeillä ja omata erilaiset mieltymykset verkkokäyttäytymiseen.
Tämän vuoksi sinun tulisi päättää kirjeiden lähetysväli ja -aika, jotka toimivat sinun organisaatiollesi. Tässä muutama vinkki, jotka kannattaa pitää mielessä:
- Hyödynnä ajastusominaisuudet: tämä on huikea ajansäästäjä, kun suunnittelet uutiskirjeesi reilusti etukäteen tai kun sinun täytyy tavoittaa lukijasi viikonloppuisin
- Kunnioita lukijoitasi: Älä lähetä uutiskirjeitä joka viikko, jos olet luvannut kuukausittaisen lähetysvälin tai toisinpäin
- Varaa aina tilaa myös spontaanille viestinnälle: kukaan ei odottanut tekevänsä COVID-19-päivityksiä, mutta organisaatioiden tuli sopeutua tilanteeseen ja muokata suunniteltujen uutiskirjeiden ajastusta
11. Luo sisältöä
Seuraava askel on päättää, mitä sisältöä uutiskirjeessäsi tulee olemaan. Tässä kohdassa tarjoamme siis neuvoja sisällön luomisen suunnitteluun.
Julkaisukalenteri
Jos sinulla ei vielä ole sisältökalenteria, voit kokeilla mitä tahansa verkosta löytämääsi vaihtoehtoa, kuten esimerkiksi Monday.comin pohjia.
Suunnittele etukäteen
Aloita tarpeeksi ajoissa, erityisesti jos sinun täytyy osallistaa muitakin ihmisiä sisällön luomiseen. Sitaatin pyytäminen toimistusjohtajalta uutiskirjeeseen liitettäväksi päivä ennen kyseisen uutiskirjeen lähetystä saattaa osoittautua liian myöhäiseksi.
Hyödynnä uutiskirjeen sisällön koko potentiaali
Uutiskirjeesi sisältö voi toimia pohjana lehdistötiedotteelle tai toisinpäin, erityisesti kun kyse on organisaatiosi tärkeistä ilmoituksista tai suurimmista saavutuksista.
Kiinnitä huomiota kaikkeen sisältöön
Tarkista uutiskirjeesi otsikko, preheader-teksti sekä tekstiversio varmistuaksesi, että sinulla on oikeat ja tarkoituksenmukaiset sisällöt uutiskirjeesi kaikissa osioissa.
Lisävinkki: Etsitkö inspiraatiota seuraavan uutiskirjeesi teksteihin? Englanninkielistä sisältöä tuottavat organisaatiot voivat löytää uusia ideoita Just Good Copystä.
12. Valitse visuaalinen ilme
Ensivaikutelma yrityksestä syntyy, kun vierailemme heidän Instagram-profiilissaan ja näemme, millainen visuaalinen ilme heillä on. Sama pätee uutiskirjeen kuvitukseen. Kiinnitä tarpeeksi huomiota hyvän visuaalisen ilmeen valitsemiseen kirjeillesi.
Kuvat
- Käytä vain korkealaatuisia kuvia: sumuiset tai pikselöityneet kuvat eivät anna ammattimaista vaikutelmaa
- Kuvaa oma materiaalisi: kuvapankkikuvien käyttäminen on yksi vaihtoehto, mutta persoonalliset kuvat luovat lähestyttävämmän tunnelman
- Lisää linkit kuviin: kasvata uutiskirjeen klikkausprosenttia lisäämällä linkit kaikkiin kirjeesi kuviin
- Pidä kuvien ja tekstin suhde oikeana: uutiskirjeesi saattaa joutua roskapostiin, jos tekstin määrä suhteessa kuvien määrään ei ole tasapainossa. Korkealaatuinen sähköpostityökalu kertoo sinulle tästä ennen kuin painat "Lähetä"-nappia.
- Vältä suurien kuvien latausta: uutiskirjeet, jotka sisältävät isoja tiedostoja, latautuvat hitaammin ja saavat myös roskapostisuodattimet värähtämään
Verkkotyökaluja kuvien luomiseen
Resurssit vähissä? Käytä näitä ilmaisia verkkotyökaluja infograafien ja yksinkertaisten kuvien luomiseen:
Videot
Sanan “video” lisääminen uutiskirjeesi otsikkoon voi nostaa avausprosentteja jopa 6% (SuperOffice). Ihmiset rakastavat videosisältöä ja haluavat sitä lisää.
Tunnistimme tämän tarpeen ja lisäsimme videoblokin uutiskirjepohjiimme.
Verkkotyökaluja videoiden luomiseen
Jos budjettinne ei taivu videotuotantoihin omasta takaa, voit kokeilla näitä verkosta löytyviä ohjelmia:
13. Testaa toimitettavuus
Tiesitkö, että on hälyyttävää, jos 10 % tai enemmän lähetyksistäsi ei päädy vastaanottajalle, vaan niinsanotusti pomppaa? Tässä muutamia toimitettavuusvinkkejä asiantuntijoiltamme:
- Tarkkaile toimimattomien osoitteiden syitä, eli "hard" ja "soft" bounceja sekä passiivisia vastaanottajia. Jatkuvat lähetykset näihin osoitteisiin viivästyttävät yhteyksiäsi.
- Harkitse uuden varmistusviestin lähettämistä epäaktiivisille tilaajille aika ajoin. Tai sitten vain poistat heidät listoilta.
- Sähköpostin lähettäminen käyttäjille, jotka eivät lue kirjeitäsi tai merkkaavat ne roskapostiksi, huonontaa toimitettavuuttasi – ja mainettasi.
- Testaa sähköpostiesi visuaalinen ilme pelkkänä tekstiversiona. Jotkut käyttäjät eivät näe viestiesi kuvia oletuksena.
- Kohdista linkit domaineihin, ei IP-osoitteisiin.
- Älä sisällytä viesteihisi: HTML-lomakkeita, JavaScriptiä tai upotettua sisältöä (kuten flash tai ActiveX).
14. Mittaa tuloksiasi
Toimiva markkinointistrategia pitää sisällään tulosten mittaamisen – joka ulottuu sähköpostimarkkinointiin asti. Eikö olisikin hienoa, jos voisit perustaa markkinointitoimenpiteesi oikeaan dataan arvailun sijaan?
Jos juuri nyökkäsit, niin valmistaudu seuraamaan uutiskirjeidesi menestystä pitkäjänteisesti. Tässä joitakin seurattavia mittareita.
Tärkeimmät menestyksen mittarit uutiskirjeissä:
- Avausprosentti (Open rate, eli OR)
- Klikkausprosentti (Click-Through Rate, eli CTR)
- Peruutusprosentti
- Pomput
- Konversiot
- Pääoman tuottoaste (Return on investment, eli ROI)
Työkaluja sähköpostimarkkinoinnin tulosten seuraamiseen:
- Sisäänrakennetut raportointityökalut: Sähköpostimarkkinoinnin työkaluissa on yleensä raportoinnin perusominaisuudet, eli ne kertovat sinulle viestien avausprosentin, klikkausprosentin, toimimattomien osoitteiden tiedot ja peruutusten määrän
- Google Analytics: Tarkkaile verkkosivuliikennettä tai konversioita uutiskirjeistä
- Google Data Studio: Ota yleiskatsaus sähköpostimarkkinointisi tehokkuuteen suhteessa muihin markkinointikanaviin
Oletko kiinnostunut oppimaan lisää? Tutustu edistyneen sähköpostimarkkinoijan oppaaseemme.
Kommentti
Kommentit
Ei kommentteja