Siirry pääsisältöön Siirry päävalikkoon Siirry alatunnisteen valikkoon

10 vinkkiä sisältökalenterin luomiseen

0
Jaa

Kuinka tuottaa kiinnostavaa ja ajankohtaista sisältöä potentiaalisille ja nykyisille asiakkaille viikosta ja kuukaudesta toiseen? Tämä kysymys tuottaa usein päänvaivaa monelle viestinnän ja markkinoinnin parissa työskentelevälle.

Vaikka yrityksen henkilökunnasta löytyisikin erinomaisia kirjoittajia ja näppäriä some-päivittäjiä, voi uusien sisältöjen jatkuva tuottaminen tuntua ajan mittaan työläältä. Yksi konkreettinen keino helpottaa uusien sisältöjen suunnittelua ja tuottamista on ottaa käyttöön sisältökalenteri. 

Sisältöjä haluttaisiin usein tehdä enemmän, mutta varsinkin aikapula ja henkilöresurssien puute luovat haasteita. Etenkin organisaatiot, jotka hoitavat sisällöntuotannon oman talon sisällä, voivat kokea suunnitellun sisällön toteuttamisen hankalaksi rajallisten resurssien vuoksi.

Ongelman ydin ei kuitenkaan aina ole varsinainen resurssien puute, vaan niiden tehoton hyödyntäminen puutteellisesta suunnittelusta johtuen. Pelkkä ranskalaisin viivoin koottu sisältösuunnitelma jää usein pelkäksi suunnitelmaksi, joka ei joko koskaan toteudu tai jonka aikatauluttamisessa ei onnistuta.

Sisältökalenteri auttaa jakamaan sisältöjen tuottamisen ja suunnittelemisen pienempiin osiin, jolloin kokonaisuutta on helpompi hallita. Kalenterin avulla omaa ja sisällöntuotantotiimin työmäärää on kätevä jakaa ja ajastaa pidemmälle aikavälille.

Kun sisältökalenterisi on täytetty, vietät vähemmän aikaa miettien mitä kirjoitat ja pystyt keskittymään oikeasti hyödyllisen sisällön tuottamiseen. Kokosimme yhteen 10 vinkkiä, joiden avulla pääset alkuun oman sisältökalenterin luomisessa:

1. Määrittele tavoitteesi

Aloita sisältökalenterin luominen kysymällä: mikä sisällön tavoite on? Vastauksen tulisi toimia lähtökohtana mahdollisten kanavien ja sisältötyyppien pohdinnassa. Onko tarkoituksena tuottaa uusia liidejä, ohjata lukijoita nettisivustoille, saada lisää näkyvyyttä vai kenties kasvattaa Facebook-tykkääjien määrää? 

Tavoitteet vaikuttavat olennaisesti siihen kenelle, mitä, missä ja kuinka usein julkaiset sisältöjä. On tärkeää, että sisällönluonnista vastaavalla tiimillä on selkeä yhteinen ymmärrys määritellyistä tavoitteista ennen suunnittelun aloittamista ja sen aikana.

Tavoitteiden määrittelyn tulee tämän vuoksi olla ensimmäinen askel sisältökalenterin käyttöönotossa. Päämäärätön sisällön julkaisu ei ainoastaan ole hyödytöntä organisaatiolle, vaan se myös syö arvokasta aikaa ja henkilöresursseja. Jokaisella sisältöä luovalla henkilöllä tulee olla selvä käsitys siitä, mitä sisällöllä yritetään saada aikaan.

2. Luo kalenterille pohja

Erilaisia kalenteriominaisuuksia tarjoavia työkaluja löytyy verkosta pilvin pimein – valitse se, joka palvelee yritystäsi tehokkaimmin. Jos et halua käyttää aikaa uusien työkalujen testaamiseen tai opetteluun, voit aloittaa kalenterin koostamisen yksinkertaisella taulukkolaskentaohjelmalla.

Kalenterista kannattaa tehdä jaettava, jos tarkoituksenasi on suunnitella sisältöjä yhdessä koko organisaation voimin. Esimerkiksi ilmaisen Google Sheets -työkalun avulla voit luoda kalenteripohjan, jota jokainen sisällöntuotantoon osallistuva voi päivittää omalta työkoneeltaan, ja tällä tavoin lisätä kommentteja ja ajatuksia.

Sisältökalenterin voi rakentaa monin eri tavoin omista tarpeista riippuen, mutta siinä olisi hyvä näkyä ainakin:

  • Kanava, jossa sisältö julkaistaan
  • Sisällön aihe
  • Sisältötyyppi
  • Julkaisun aika
  • Vastuuhenkilö
  • Onko sisältö julkaistu aikataulun mukaisesti?

Tässä esimerkki siitä, miltä sisältökalenterin pelkistetty pohja voi näyttää:

3. Valitse kanavat

Selvitä, missä nykyiset ja potentiaaliset asiakkaasi viettävät aikaansa. Tämä auttaa sinua määrittelemään tarkemmin, minkälaisen sisällön luomiseen sinun tulee keskittyä. Julkaisetko artikkeleita blogissasi? Kuvia Instagramissa ja Twitterissä? Videoita YouTubessa? Kyselyn Facebookissa? 

Esiintyminen useilla eri kanavilla ja monenlaisten sisältötyyppien luominen voi olla hyödyllistä yritykselle, sillä tällä tavoin voit tavoittaa enemmän katsojia. Muista kuitenkin varmistaa, että yritykselläsi on riittävästi resursseja keskittymään valitsemiisi kanaviin ja alustoihin. Kymmenen eri sosiaalisen median kanavan käyttäminen ei hyödytä sinua, jos sinulla ei ole aikaa niiden päivittämiseen.

Priorisoi tärkeimmät kanavasi ja keskity laadukkaan sisällön tuottamiseen sen sijaan, että postaat päämäärättömästi jokaiselle löytämällesi somealustalle.

Vaikka sosiaalisen mediaan on helppo tuottaa nopeasti sisältöjä, älä kuitenkaan tee sisältökalenteristasi pelkkää some-kalenteria. Myös lehdistötiedotteet, asiantuntija-artikkelit sekä vieraskynäkirjoitukset kannattaa ottaa osaksi omaa viestinnän ja markkinoinnin vuosikelloa, sillä ne tuovat merkittävää lisäarvoa liideillesi. 

Sosiaalista mediaa kannattaakin hyödyntää nimenomaan pidempien sisältöjen jakamisessa. Postaa esimerkiksi blogikirjoituksessa näkyvä infograafi kuvina Instagramiin, tai jaa artikkeli LinkedInissä tai Twitterissä kävijäliikenteen lisäämiseksi ja asiakkaiden ohjaamiseksi verkkosivuillesi.

4. Käytä kalenterivuotta apunasi

Käytä varsinaista kalenterivuotta pohjana, kun alat suunnittelemaan sisältöjäsi. Merkitse ylös kaikki tärkeät tapahtumat, joiden ympärille haluat julkaista sisältöä – lomat, alan messut, seminaarit ja koulutukset.

Tämä helppo askel auttaa sinua määrittelemään, minkälaista sesonkeihin liittyvää sisältöä tarvitset tulevaisuudessa, sekä hahmottamaan tulevaa työmäärää, mikä auttaa tiimiäsi varautumaan kiireisiin aikoihin jo etukäteen.

5. Lisää oma sisältösi

Kun kaikki vuodenaikoihin, juhlapyhiin ja tapahtumiin liittyvät merkinnät ovat kalenterissa, ala täyttämään tyhjiä aukkoja muulla sisällöllä. Sisältösi voi käsittää esimerkiksi:

  • Teemapostauksia – Osallistutko alanne messuille tai seminaariin? Onko joku toimintaanne liittyvä aihe pinnalla keskusteluissa? Seuraa, mistä alallanne puhutaan ja tartu ajankohtaisiin aiheisiin nopeasti.
  • Sarjapostauksia – Oletteko erikoistuneet johonkin palveluun, josta haluaisitte jakaa lisätietoa asiakkaillenne? Sarjapostaukset ovat oiva keino opettaa ja tuoda omaa asiantuntijuutta esille.
  • Asiantuntija-artikkeleita ja vieraskynäkirjoituksia palveluihinne ja alanne ajankohtaisiin aiheisiin liittyen
  • Lehdistötiedotteita uuden tuotteen lanseeraamisesta, tutkimustuloksista tai yrityksen kansainvälistymisestä
  • Vuodenaikaan tai juhlapyhiin liittyviä tervehdyksiä
  • Videoita ja kuvia tapahtumista, kampanjoista, tuotteista ja projekteista
  • Asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden haastatteluja videon tai case-esimerkin muodossa
  • Kiinnostavia ja hauskoja yksityiskohtia yrityksestä – Keitä teillä käy toimistolla vieraana, entä mitä teillä tehdään kahvitunnilla?

Varmista, että sinulla on tarpeeksi relevantteja ideoita, jotka täyttävät aikataulusi. Ideoi vaihtelevia sisältöjä, jotta niiden seuraaminen pysyy mielenkiintoisena.

6. Pidä ikivihreää sisältöä käsillä

Sisältö, joka ei ole sidoksissa tiettyyn päivään tai kauteen, on aina hyödyksi sekä asiakkaillesi että yrityksellesi. Koska ajattomat teemat pysyvät aina relevantteina ja niitä etsitään hakukoneilla jatkuvasti, tällaisia sisältöjä klikkaillaan ja katsellaan vielä pitkään julkaisuajan jälkeenkin. Vanhoja ajattomia artikkeleita on helppo myös jakaa asiakkaillesi uudelleen esimerkiksi linkkaamalla niitä uusiin samanaiheisiin sisältöihin.

Ajaton sisältö voi myös pelastaa sisältökalenterisi aikoina, jolloin jokin aikataulu myöhästyy. Ajatonta sisältöä on hyvä olla varastossa siltä varalta, että kiireisimpinä aikoina tiimisi voi joutua priorisoimaan muita tehtäviä sisällönluonnin sijaan. Sisältökalenterissa olisi hyvä olla paikka, minne voi nopeasti varastoida uusia sisältöideoita.

7. Käytä aikaisempi sisältö hyödyksi

Sisältöä ei aina tarvitse suunnitella alusta lähtien. Useimmilla yrityksillä on hyödyllistä käyttämätöntä sisältöä varastossa – esimerkiksi dataa CRM-järjestelmästä sekä asiakaskyselyjen tuloksia.

Myös vanhoja blogipostauksia voi kierrättää ja päivittää eri kanavien välityksellä, kuten tekemällä lyhyitä videoita niiden pohjalta. Potentiaaliset asiakkaasi voivat etsiä informaatiota useilta eri alustoilta, minkä vuoksi samankaltaisia sisältöjä voi olla hyödyllistä jakaa eri muodoissa. Saavuttamalla eri kohderyhmiä hyödynnät luomaasi laadukasta sisältöä maksimaalisesti.

Tässä esimerkki videosta, joka perustuu vuoden 2019 artikkeliimme Blogin hakukoneoptimointi: 17 SEO-vinkkiä Google-näkyvyyden kasvattamiseen.

 

On tärkeää pitää verkkosivujesi sisältö tuoreena, sillä liidit saattavat selata myös vanhempia artikkelejasi tai blogikirjoituksiasi. Tarkistamalla ja päivittämällä niitä aika ajoin varmistat sisältösi olevan ajan tasalla, jotta annat itsestäsi ammattimaisen ja luotettavan kuvan. Merkitse päivitetyt artikkelit, jotta lukijasi tietävät sinun tarjoavan viimeisintä tietoa heitä kiinnostavista aiheista.

8. Päätä julkaisutiheys ja aseta aikarajoja

Mieti, kuinka usein voit realistisesti julkaista uutta sisältöä. Sisällön tuottaminen vie aikaa ja on tärkeää, että valitset julkaisutiheyden, joka sopii sinulle. Omien rajojen ymmärtäminen on oleellista kalenterin tehokkuudelle. Jos kalenterisi on liian täynnä, sisältö kärsii. Sisältöä pitää kuitenkin olla tarpeeksi säännöllisen kävijäliikenteen ja arvon luomiseksi asiakkaillesi.

Sisältökalenteri auttaa sinua huomaamaan yrityksesi kiireisimmät ajat. Suunnittelu etukäteen auttaa sekä yksilöitä että koko tiimiä valmistautumaan kiireisimpiä kuukausia varten varmistamalla, että projektit aloitetaan ja saadaan valmiiksi ennen julkaisuajankohtaa. Toisin sanoen suunnittelussa tulisi aina huomioida määräajat, jotta sisällönluonti etenee hyvissä ajoin. 

Sisältökalenterin ei tule kuitenkaan olla kiveen kirjoitettu – muista joustavuus aikataulutuksessa. Yrityksesi tulee silloin tällöin pystyä vastaamaan toimialasi tapahtumiin nopeasti. Tällöin on helpompaa siirtää alunperin julkaistaviksi suunniteltuja ajattomampia sisältöjä myöhemmäksi kuin sivuuttaa tuoreet uutismahdollisuudet.

9. Päivitä ja tarkastele suunnitelmaasi

Ei ole olemassa yksiselitteistä vastausta siihen, kuinka pitkälle aikavälille sisältöä tulisi suunnitella. Suunnitteleminen voi riippua useista eri tekijöistä, kuten siitä, miten nopeasti tilanteet muuttuvat toimialallasi, ja minkälaisia erityisiä tarpeita juuri sinun organisaatiollasi on.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että mitä pidemmälle suunnittelet sisältösi, sitä paremmin tuottamasi sisältövirta pysyy katkeamattomana. Eräs helppo lähtökohta suunnittelulle on esimerkiksi luoda ensin keskeisimmät sisällöt koko vuodeksi, jonka jälkeen viikko- ja päiväkohtaiset sisällöt suunnitellaan aina kuukaudeksi eteenpäin. 

Sisällönluonnista vastaavilla henkilöillä tulisi olla mahdollisuus jakaa ajatuksiaan ja päivittämään suunnitelmiaan tarpeen mukaan. Olisikin hyvä, että sisältökalenteria tarkasteltaisiin tietyin aikavälein koko tiimin kesken. Tämä auttaa yksilöitä pysymään kartalla yhteisestä suunnitelmasta ja sopeutumaan siihen tuleviin mahdollisiin muutoksiin.

10. Seuraa, millaisen vastaanoton sisältösi saa

Eräs digimarkkinoinnin hyvä puoli on se, että lähes kaikki on mitattavissa. Kun kaikki aika käytetään sisältöjen tuottamiseen ja jakamiseen, jää sisältöjen aikaansaaman tuloksen mittaaminen kuitenkin usein taka-alalle.

Sisältökalenteriin kannattaa varata aikaa myös oman toiminnan tarkastelulle. Mitkä some-postaukset ovat herättäneet eniten keskustelua, mitä blogikirjoituksia on jaettu eteenpäin ja kuinka paljon lehdistötiedotteet ovat saaneet näkyvyyttä mediassa? Kun tiedät, millainen sisältö kiinnostaa lukijoitasi, pystyt kehittymään ja tuottamaan entistä kiinnostavampaa ja sitouttavampaa sisältöä.

Lue oppaamme ulkoisen viestinnän mittaamisesta ja selvitä, miten julkaisemasi sisällöt suoriutuvat.

Tilaa Opas ulkoisen viestinnän tulosten mittaamiseen

Kommentti

Kommentit

Ei kommentteja