Siirry pääsisältöön Siirry päävalikkoon Siirry alatunnisteen valikkoon
Henkilö esittelee ePressi-tiedotejakelupalvelua kannettavan tietokoneen näytöllä

Tiedottaminen

LianaPress-tiedotejakelupalvelu on tehokas ratkaisu tiedotteiden jakeluun medialle ja sidosryhmille. Voit lähettää rajoittamattoman tai tarpeillesi sopivan määrän tiedotteita käyttäjäystävällisestä palvelustamme ja kohdentaa tiedotteesi lukuisten hyödyllisten kriteerien mukaisesti. Tiedotteesi julkaistaan myös hakukoneoptimoidusti Suomen suosituimmassa uutisportaalissa ePressissä. LianaPressin avulla järjestön tai yrityksen tiedottaminen onnistuu juuri oikeille toimittajille ja voit varmistaa näkyvyytesi mediassa.

Avainlukuja

Lianan viestinnän palveluilla on tuhansia tyytyväisiä käyttäjiä: valtionhallinnon organisaatioita, järjestöjä ja yrityksiä. Erityisen tyytyväisiä asiakkaamme ovat kotimaisten ratkaisuiden helppokäyttöisyyteen, laajaan mediakontaktirekisteriin sekä avuliaaseen käyttäjätukeen.

Käyttäjää kuukaudessa

900+

Portaalikävijää kuukaudessa

100000+

Lähetettyä tiedotetta kuukaudessa

2000+

Tukipalvelut

4.5/5

NPS

45

Liity tyytyväisten asiakkaiden joukkoon

Henkilö katselee lehdistötiedotetta kannettavan tietokoneen ruudulla

Lehdistötiedote tavoittaa oikeat kohderyhmät

Jotta lehdistötiedote menee läpi mediassa, sen on tavoitettava juuri oikeat journalistit, toimitukset ja vaikuttajat. Siksi olemmekin panostaneet tiedotejakelupalvelussamme viestinnän kohdentamiseen: voit etsiä toimittajia laajasta mediatietokannastamme esimerkiksi maan, maakunnan, toimialan tai kielen mukaan.  

Palvelumme avulla pidät huolen siitä, että järjestön tai yrityksen tiedottaminen kohdistuu juuri oikeille toimittajille. Toimittajakantamme on laaja ja laadukas ja sitä pidetään jatkuvasti ajan tasalla.

"Meillä ei ollut aikaisempaa kokemusta tiedottamisesta, mutta Lianan yhteyshenkilö auttoi meidät alkuun käytännön asioissa, kuten siinä, millaiset sisällöt tiedotteissa toimivat. Hän on myös ottanut yhteyttä silloin, jos minulta on jäänyt jokin asia huomaamatta – se on hienoa!"

Anna Wikholm
Markkinointi, Kolmen Kaverin Jäätelö

Tiedottaminen monikanavaisesti

Monikanavaisuuden avulla tarinasi leviää entistä laajemmin myös suuren yleisön tietoisuuteen. Palvelumme avulla tiedotteen lähettäminen hoituu yhdellä kertaa toimittajille, toimituksille, mielipidevaikuttajille, bloggaajille, omaan uutishuoneeseesi sekä sosiaalisen median kanaviin. Tiedotteen voi myös halutessaan julkaista Kauppalehden verkkopalvelussa.

Tiedotteen lähettämisen jälkeen voit seurata reaaliaikaista analytiikkaa, josta näet muun muassa tiedotteen avausprosentin, klikkausprosentin sekä yksittäiset toimittajat, jotka ovat avanneet viestisi.

Henkilö katselee ePressi-tiedotteen statistiikkaa kannettavan tietokoneen ruudulta

Tiedotejakelu ja automaattinen läpimenoseuranta

Kun asiakkaalla on käytössään sekä LianaPress-tiedotejakelupalvelu että LianaMonitor-mediaseurantapalvelu, jokaisesta tiedotteen jakelusta kytkeytyy päälle automaattinen seuranta.

Lianan tekoäly poimii verkkomedioista tiedotteen sisältöä vastaavia uutisia ja näyttää uutisosumat tiedotekohtaisesti. Voit helposti nähdä, millaisia tuloksia tiedottaminen tuo.

Tiedotejakeluita ja uutispiikkejä voidaan hyödyntää LianaMonitorin tarjoamien analyysien puolella.

Lähetä yksittäisiä tiedotteita helposti ja nopeasti

Yksittäisen lehdistötiedotteen julkaisu ja tiedotteen toimitus sopiville vastaanottajille onnistuu kätevästi lomakkeemme kautta. Sinun tarvitsee vain täyttää lomakkeen tiedot ja ajastaa lehdistötiedote haluamallesi ajankohdalle. Me hoidamme puolestasi tiedotteen lähettämisen ja julkaisun ePressi-tiedoteportaalissa.

Usein kysyttyä tiedottamisesta

Tiedottaminen on toimintaa, jossa organisaatio tai yksilö luo ja jakaa tiedotteen tiedotusvälineille, kuten sanomalehdille, televisiolle, radioille ja verkkomedioille. Tiedottaminen auttaa kertomaan näille tahoille tärkeästä uutisaiheesta, tapahtumasta, tuotteesta, palvelusta tai muusta asiasta, joka voi olla yleisen kiinnostuksen kohteena. Lehdistötiedote on hyvä lähettää siihen tarkoitetulla ohjelmistolla ja julkaista myös tiedotejakeluportaalissa, kuten ePressissä

Tiedottamista kannattaa tehdä monista syistä:

  • Tietoisuuden lisääminen – tiedottaminen tärkeistä aiheista, tapahtumista, tuotteista tai palveluista
  • Maineenhallinta – hyvin suunniteltu ja toteutettu tiedottaminen voi auttaa korjaamaan virheellisiä tietoja, vastaamaan kritiikkiin ja rakentamaan luottamusta
  • Mediavuorovaikutus – organisaatiot voivat vastata median kysymyksiin, antaa lisätietoja ja osallistua keskusteluun
  • Kriisinhallinta – tiedottaminen on erittäin tärkeää kriisitilanteissa ja se auttaa organisaatiota kertomaan tilanteesta ja niistä toimenpiteistä, joita se toteuttaa ongelman ratkaisemiseksi
  • Demokratia ja hallinto – tiedottaminen on olennainen osa demokraattista yhteiskuntaa, koska se mahdollistaa avoimen keskustelun ja tiedonvälityksen hallituksen päätöksistä ja toiminnasta
  • Yleisön osallistaminen – tiedottaminen voi kannustaa ihmisiä osallistumaan tapahtumiin, ostamaan tuotteita tai tukemaan tiettyä asiaa
  • Markkinointi ja myynti –  tiedottamisen avulla voidaan edistää myyntiä ja myös erottautua kilpailijoista sekä vahvistaa brändiä

Lehdistötiedote on edelleen toimittajille erittäin tärkeä kanava saada tietoa, siitä mistä aiheista uutisia kannattaisi kirjoittaa. Lianan toimittajakyselyssä 85 % toimittajista kertoi lukeneensa lehdistötiedotteita viimeisen 24 tunnin aikana ja 49 % tehneensä jutun tiedotteen pohjalta kuluneen viikon aikana.

Tiedote kannattaa laatia ja lähettää lehdistötiedotepalvelun kautta, jotta voidaan varmistaa oikeille toimittajille kohdennus sekä perillemeno. Hyvässä tiedotteessa on ytimekäs otsikko, heti tiedotteen alussa on kerrottu pääasiat, tiedotteen liitteenä on hyvälaatuisia kuvia ja lopusta löytyvät yhteystiedot, joista saa lisätietoa tarvittaessa. Hyvän tiedotteen reseptistä voit lukea lisää tästä artikkelista.

Tiedottaminen voi olla tehokasta vain, jos se on hyvin suunniteltua ja toteutettua. On tärkeää ottaa huomioon, että tiedote kohdennetaan oikeille toimittajille, että viesti on selkeä ja ajankohtainen ja että se toimitetaan oikeaan aikaan. Kaiken kaikkiaan tiedottaminen on toimintaa, jonka avulla tieto ja viestit voivat saavuttaa oikean yleisön oikeaan aikaan, mikä voi tuoda monia etuja organisaatiolle tai yhteisölle.

Lehdistötiedottaminen suunnataan toimittajille. Tiedotetta lähetettäessä on tärkeää, että kohdennus tapahtuu juuri oikeille toimittajille, eli niille, jotka potentiaalisesti kirjoittaisivat juuri sinun organisaatiostasi. On esimerkiksi huono idea kohdentaa hevosurheilua koskeva tiedote taloustoimittajalle tai Pälkäneen paikallisia asioita koskeva tiedote Helsingin Sanomien kulttuuritoimittajalle. LianaPressissä tiedotteet on helppo kohdentaa esimerkiksi juuri sijainnin tai toimialan mukaan. 

Lehdistötiedottamisen rinnalla tiedottamista voi tehdä myös sosiaalisen median kautta tai vaikuttajamarkkinoinnin avulla.

Millainen on hyvä tiedote?

Hyvän lehdistötiedotteen tunnistaa usein siitä, että se on lähes sellaisenaan julkaisuvalmis. Hyvä tiedote on kirjoitettu ytimekkäästi ja ymmärrettävästi, sen aihe on ajankohtainen ja kiinnostava ja sen ydinsanoma on tuotu selkeästi esille. Tiedote mukailee rakennetta, joka on todistetusti toimiva. Lue blogipostauksemme hyvän tiedotteen rakenteesta ja sisällöstä.

Tutustu asiakkaidemme kokemuksiin

Lianan tuotteisiin luottaa yli 3 500 yritystä, useat valtionhallinnon organisaatiot sekä yli 35 pörssiyritystä Suomessa. Tällä hetkellä Lianan tuotteita käytetään 29 eri maassa, useilla eri kielillä.

Inspiroidu blogeistamme

Tiedottaminen, mediasuhteet ja julkisuuskuva ovat paljon esillä blogissamme. Julkaisemme säännöllisesti uusia artikkeleita, videoita, infograafeja, oppaita sekä LianaCast-podcastimme jaksoja.

Kaikki blogikirjoitukset

Jätä yhteydenottopyyntö