Siirry pääsisältöön Siirry päävalikkoon Siirry alatunnisteen valikkoon

Kuinka rakentaa hyvä lehdistötiedote?

0
Jaa

Lehdistötiedote on erinomainen keino kertoa organisaatiosi ajankohtaisista asioista. Tiedotteella voi esimerkiksi kertoa uuden tuotteen julkaisusta, ilmoittaa uuden yrityksen saapumisesta markkinoille tai ottaa kantaa johonkin ajankohtaiseen asiaan.

Jotta tiedotteesi saavuttaa ansaitsemansa huomion, tulee sen muotoilun eteen nähdä vaivaa. Luo tiedotteellesi houkutteleva otsikko, tiivistävä ingressi, kattava leipäteksti ja ajan tasalla oleva yhteenveto yrityksestäsi. Muista myös kuvat, sitaatit, statistiikat sekä tietysti yhteystiedot toimittajien yhteydenottoja varten.

Jos sinulla on koossa kaikki tarvittava materiaali näitä osioita varten, mutta et ole varma kuinka paketoida kokonaisuus valmiiksi tiedotteeksi, olet saapunut oikeaan paikkaan. Jatka lukemista ja opit, kuinka rakentaa onnistunut lehdistötiedote!

Mitä aihetta tiedotteen pitää koskea?

Tiedotteita voivat julkaista kaikenlaiset toimijat: pienyritykset, suuret yhtiöt, järjestöt, yhdistykset, kunnat tai kaupungit. Kirjoittajasta riippuen tiedotteen aiheet voivat koskea hyvinkin erilaisia aiheita, kuten:

Uuden tuotteen tai palvelun julkaisua

  • Tapahtuman järjestämistä
  • Kilpailuun osallistumista ja tulosraportointia
  • Uutta kumppanuutta
  • Ilmoitusta yrityskaupasta tai fuusioitumisesta
  • Yrityksen uudelleenbrändäystä
  • Yrityksen kriisiviestintää
  • Ajankohtaiseen keskustelunaiheeseen reagointia

Me Liana Technologiesilla julkaisemme aktiivisesti tiedotteita ePressissä sekä omilla verkkosivuillamme. Aiheet vaihtelevat laajasti: olemme julkaisseet tiedotteita muun muassa toteuttamiemme kyselyiden tuloksista, European Business Awards -kilpailun finaalipaikasta sekä henkilöstömme työmatkapyöräilystä.

Ota selvää, minkätyyppiset tiedotteet toimivat tehokkaimmin lukemalla artikkelimme Toimittajat kertovat: millainen lehdistötiedote päätyy käyttöön?

Kuinka aloittaa tiedotteen kirjoittaminen?

Kun olet päättänyt, mitä aihetta tiedotteesi koskee, on aika aloittaa varsinainen kirjoittaminen. Parhaiten hyvän lehdistötiedotteen rakennetta kuvaa kärjellään seisova, kolmeen osaan jaettu pyramidi:

Herätä lukijan mielenkiinto

Otsikko

Otsikolla on merkittävä rooli tiedotteen onnistumisen kannalta: jos se ei ole tarpeeksi houkutteleva, tiedote voi jäädä kokonaan lukematta. Siksi otsikkoon kannattaa kiinnittää erityistä huomiota.

Onnistunut otsikko on kiinnostava ja napakka. Valitse huolella sanat, jotka kutkuttavat lukijan mielenkiintoa ja houkuttelevat avaamaan tiedotteen. Pyri kuitenkin välttämään klikkiotsikkoja ja liikaa salaperäisyyttä.

Tässä muutamia otsikoita, jotka herättivät meidän huomiomme:

  • Suomi on pakkausmuovin kierrättämisen kehitysmaa – Lidl haastaa kehittämään parempia pakkauksia (Lidl Suomi)
  • Kaamos on päättynyt ja pakattu videoon Enontekiöllä (Enontekiön kunta)
  • Moni pitää arjessa onnellisuusnaamiota – uutuuskirja Onnellisuuspaineen alla tarkastelee työelämän onnellisuusbuumia (Gaudeamus)
  • Maastohiihtovarusteiden kysyntä räjähti – metsäsukset tämän talven hitti (Hintaopas.fi)
  • Lahden kaupunginkirjasto julkaisee pelidiplomin – ensimmäisenä kirjastona Suomessa (Lahden Kaupunginkirjasto)

Ingressi eli aloituskappale

Ingressin tarkoituksena on tutustuttaa lukija aiheeseen. Onnistunut ingressi tiivistää tiedotteen ydinsisällön muutamaan lauseeseen vastaten samalla kysymyksiin “kuka, mitä, missä, milloin ja miksi”.

Kiireinen toimittaja saattaa lukea otsikon lisäksi läpi ainoastaan tiedotteen ingressin, joten sen täytyy olla tiivis mutta informatiivinen.

Jos jatkamme joidenkin edellämainittujen tiedotteiden lukemista, niiden ingressit näyttävät seuraavanlaisilta:

  • “Lidl Suomi käynnistää kaikille pakkausalan toimijoille avoimen kilpailun, jossa etsitään oivaltavia pakkausratkaisuja. Lidl kutsuu Pakkaustarinoita 2021 -kilpailuun kaikki yritykset ja korkeakoulujen opiskelijaryhmät, joita kiinnostaa vähentää ylimääräistä muovia, parantaa pakkausten kierrätettävyyttä ja luoda jotakin uutta.” (Lidl Suomi)
  • “Sisäliikunnan koronarajoitukset ja Etelä-Suomeen ulottuva luminen tammikuu ovat houkutelleet suomalaiset sankoin joukoin hiihtoladuille. Hintavertailupalvelu Hintaoppaassa maastohiihtovälineiden suosio on kasvanut lähes 300 prosentilla viime vuoden tammikuuhun verrattuna. Suosituimpien suksien listalle nousivat nyt myös metsään ja tuntureille sopivat metsäsukset.” (Hintaopas.fi)

Syvenny aiheeseen

Leipäteksti

Tiedotteen leipätekstissä eli varsinaisissa sisältökappaleissa syvennytään ingressissä kerrottuihin faktoihin. Näissä kappaleissa tiedotteen aihetta kuvataan laajemmin ja yksityiskohtaisemmin.

Kerro asioista tärkeysjärjestyksessä ja käytä selkeitä sanavalintoja, jotta tiedotteen lukeminen olisi sujuvaa.

Sisältöä tukevien sitaattien ja statistiikan käyttäminen on hyvä tehokeino. Lukujen avulla on helppo vakuuttaa lukija esimerkiksi oman tuotteen tai toiminnan merkittävyydestä. Sitaatit vuorostaan lisäävät tiedotteen luotettavuutta ja kiinnostavuutta varsinkin, jos lausunnon antajana on alan asiantuntija tai organisaation yhteistyökumppani. Sitaattien tarkoituksena ei ole tarjota uutta tietoa aiheesta vaan pikemminkin esitellä jokin mielipide tai lisänäkökulma aiheeseen.

Lehdistötiedotteessa ei tarvitse käyttää jäykkää korporaatiokieltä. Tiedotteiden tulvasta voi erottua positiivisesti rohkealla lähestymistavalla sekä lisäämällä sisältöön organisaatiosi linjaa mukailevaa persoonallisuutta.

ePressi-tiedotejakelupalvelussa julkaistun Hintaopas.fi:n tiedotteen kiinnostavuutta lisäävät taustoittavat sitaatit ja statistiikat.

Loppusilaukset

Organisaation esittely

Tiedotteen lopussa on hyvä esitellä lyhyesti organisaatiosi, tuotteesi tai tiedotteesi avainhenkilöt – olit toimijana kuinka tunnettu tahansa. Pidä esittelyosuus napakkana ja lisää linkki esimerkiksi yrityksesi verkkosivuille tarjotaksesi lisätietoa sitä kaipaaville.

Yhteystiedot

Tiedotteeseen on tärkeää lisätä sellaisen henkilön yhteystiedot, joka pystyy tarjoamaan aiheesta kiinnostuneelle toimittajalle lisää tietoa. Lisää siis tiedotteen loppuun joko yhden tai useamman henkilön yhteystiedot puhelinnumeroineen ja sähköpostiosoitteineen. Varmista, että yhteyshenkilö on tavoitettavissa tiedotteen lähettämisen jälkeen.

”Yhteyshenkilöksi nimetyn henkilön on oltava tavoitettavissa myös ilta-aikaan noin vuorokausi tiedotteen julkaisemisesta. Ei ole raivostuttavampaa kuin tavoitella yhteyshenkilöä, joka ei vastaa yhteydenottopyyntöön. Moni tarkennus, jopa koko tiedote on jäänyt tämän vuoksi julkaisematta. Koska koulutan myös jonkin verran tiedottajia, muotoilin tämän saman asian eräässä esityksessä näin: yhdyshenkilö syö, lenkkeilee, saunoo, rakastelee ja nukkuu seuraavat 24 tuntia kännykkä kädessään!” 

Kansainvälisen toimittajakyselymme vastaaja

Tiedotteen ideaalipituus on yksi A4-sivu, johon kaikkien tiedotteen elementtien tulisi mahtua – jaarittelulle ei siis ole tilaa. Muista lisätä logosi tiedotteen alkuun, jotta lukija tietää, minkä toimijan tiedote on kyseessä.

Lisää otsikon yläpuolelle tiedotteen päivämäärä. Jos kyseessä on embargo-julkaisu (eli tiedotteen sisällön julkaiseminen on sallittua vasta tietyn ajankohdan jälkeen), voit ilmoittaa asiasta tässä yhteydessä.

Laadukkaat, tiedotteen sisältöä täydentävät kuvat ja videot kasvattavat todennäköisyyttä, että tiedote päätyy julkaistuksi. Lisää visuaaliset elementit ja muut lisämateriaalit tiedotteeseen linkkeinä. Näin materiaalien laatu säilyy hyvänä, eikä vastaanottajan postilaatikko tukkeudu.

Etsitkö lisää vinkkejä tiedottamiseen? Lataa maksuton oppaamme Näin tiedotat tehokkaasti.

Mitä tehdä, kun tiedote on valmis?

Kun tiedote on valmis ja oikoluettu läpikotaisin, on aika lähettää se maailmalle. Tiedotteen vastaanottavat toimittajat mahdollisesti julkaisevat sen omissa medioissaan, mutta voit julkaista tiedotteesi myös omassa uutishuoneessasi, verkkosivuillasi ja sosiaalisessa mediassa.

Saatat ajatella, että mitä useammalle toimittajalle lähetät tiedotteesi, sitä todennäköisemmin se julkaistaan. Tämä ei kuitenkaan ole paras mahdollinen lähestymistapa.

Kohdista tiedotteesi juuri nimenomaisesta aiheesta kiinnostuneille toimittajille, jotka ovat alan asiantuntijoita ja tietävät, mistä puhut. Ruoka-alaan erikoistunut toimittaja ei välttämättä innostu moottoriurheilua koskevasta tiedotteesta.

Vaikka tiedotettasi ei julkaistaisi välittömästi, se ei tarkoita, että niiden tekeminen ja lähettäminen olisi turhaa. Toimittajat eivät välttämättä vielä tunne sinua, mutta tiedotteiden kautta organisaatiosi tulee tutuksi ja sisältösi saattaa päätyä ennen pitkää julkaistuksi.

Etsitkö tehokasta työkalua lehdistötiedotteiden luomiseen ja julkaisemiseen? Liana®Cloud PR & Media -ratkaisumme avulla luot menestyksekkäät tiedotteet ja saat yhteyden laajaan toimittajatietokantaan ympäri maailman.

Pyydä ilmainen demo

Kommentti

Kommentit

Ei kommentteja