Siirry pääsisältöön Siirry päävalikkoon Siirry alatunnisteen valikkoon

Onnistuneen tiedotteen resepti ja viestintäkulttuuri vuonna 2022

0
Jaa

Liana Technologies on tehnyt toimittajille hyvän lehdistötiedotteen reseptiä kartoittavan kyselyn jo kolme kertaa. Uusimman kyselyn teimme suomalaisille toimittajille ja yhdessä ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry:n kanssa ja toimme mukaan kysymyksiä liittyen viestintäkulttuuriin ja sen mahdollisiin muutoksiin toimittajien näkökulmasta.

Kyselystä on julkaistu tyylikäs ja kompakti opas, jossa on kerättynä toimittajien konkreettisia vinkkejä tiedotteiden laatijoille sekä ajatuksia suomalaisesta viestintäkulttuurista. Voit ladata sen tämän lyhyen oppaaseen johdattelevan artikkelin lopusta.

Voit katsoa myös pitämämme webinaarin aiheesta: Toimittajien vinkit onnistuneisiin tiedotteisiin 2022

157 toimittajaa vastasi kyselyymme ja kertoi esimerkiksi, mitkä asiat vaikuttavat siihen, että toimittaja lukee sähköpostiinsa tulleen tiedotteen. Kolme seikkaa nousi samoilla prosenteilla listan kärkeen. Tiedotteen aiheen tuoreus, mielenkiintoinen otsikko ja tekstin selkeys ja ymmärrettävyys nähtiin yhtäläisen tärkeinä siinä, että toimittaja poimii tiedotteen luettavakseen.

"Otsikko on tärkein, siinä pitää olla tärkein asia tiivistettynä. Otsikko ja ensimmäinen kappale ratkaisevat, luenko tiedotteen vai en", tiivisti eräs toimittaja tiedotteiden perkaustaan.

ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry on tehnyt viestinnän ammattilaisille kyselytutkimuksia, joissa heiltä on kysytty viestintäkulttuurista Suomessa. Halusimme nyt kysyä myös toimittajilta viestintäkulttuurin mahdollista muutoksista ja mitkä asiat siihen heidän mielestään vaikuttavat.

"Jutut julkaistaan nopeasti vailla kunnollista perehtymistä taustoihin, usein asiantuntemus puuttuu. Klikkijournalismi vaatii provosointeja ja ylilyöntejä, mikä lisää vastakkainasettelua ja polarisointia", kommentoi toimittaja, jonka mielestä viestintäkulttuuri on muuttunut huonompaan suuntaan.

Oppaaseemme on koottu läpileikkaus toimittajien kommenteista kyselyyn ja ne muodostavat reseptin hyvälle tiedotteelle. Oppaassa on myös graafien muodossa esitetty tulosten jakautuminen. 

Lataa oma oppaasi tästä

Tykkäsitkö artikkelista?
Peukuta tästä!