Siirry pääsisältöön Siirry päävalikkoon Siirry alatunnisteen valikkoon

Markkinoinnin trendit 2026 – tekoälyä ja yhteisöjä

0
Markkinoinnin trendit 2026 – tekoälyä ja yhteisöjä

Kuluva vuosi on pyörähtänyt siihen vaiheeseen, että on aika ottaa katse kohti tulevan vuoden trendejä. Kuten arvata saattaa, erityisesti tekoälyn vaikutus markkinointiin näkyy trendilistassa useammalta eri kantilta. Toisaalta inhimilliset arvot näkyvät myös listalla esimerkiksi yhteisövetoisen markkinoinnin muodossa.

Tänä vuonna tekoäly on toiminut markkinoijan strategisena apuna, sisältöekosysteemeillä on haettu tehokkuutta ja lyhytvideoiden voittokulku on jatkunut. Tekoälyn ja yhteisövetoisen markkinoinnin lisäksi tulevan vuoden trendejä ovat hyper-personointi sekä suhdepohjainen markkinointi ensimmäisen osapuolen dataa käyttäen.

Artikkelin lopusta löydät tiivistelmän trendeistä, joihin markkinoijan kannattaa perehtyä vuonna 2026.

Markkinoinnin trendit 2026

  1. Mitä tarkoittaa GEO tai AEO – Tekoälyoptimointi hakukoneissa
  2. Mitä ovat tekoälyagentit?
  3. A/B-testaus
  4. Ensimmäisen osapuolen data
  5. Hyper-personointi
  6. Omnichannel-kokemukset
  7. Yhteisövetoinen markkinointi
  8. Aito tarinankerronta

1. Mitä tarkoittaa GEO tai AEO – Tekoälyoptimointi hakukoneissa

Tekoälyoptimointi hakukoneille on tällä hetkellä tärkein asia sisäistettäväksi hakukoneoptimoinnin saralla. Tekoälyoptimointi tarkoittaa sivustosisältöjen optimoimista tekoälyä varten. Haut voivat tapahtua suurissa kielimalleissa, kuten ChatGPT:ssä ja Googlen Geminissä tai Googlessa, jolloin tekoälyoptimoinnilla pyritään pääsemään hakukoneen tarjoamaan AI-yhteenvetoon.

Entä mitä tarkoittavat eri lyhenteet GEO ja AEO? Lyhenteet tulevat käsitteistä Generative Engine Optimization ja Answer Engine Optimization. Generative Engine Optimizationin voidaan katsoa tarkoittavan juurikin kielimalleissa tulevia pidempia vastauksia, joihin optimoinnilla halutaan päästä esille. Answer Engine Optimization taas tähtää lyhyisiin ja ytimekkäisiin yhteenvetoihin päätymistä optimoinnin avulla. GEO on kaksikosta enemmän esillä ja voi olla, että tekoälyoptimointiin viitataan tulevaisuudessa vain GEO:na.

Elämme aikaa, jossa tekoäly integroituu yhä tiukemmin käyttämiemme palveluiden sisään ja kylkeen. Jos haluamme sisältöjemme nousevan esille myös näissä tekoälyn tuottamissa vastauksissa, on meidän räätälöitävä sisältöjämme tekoäly-ystävällisiksi.

Mikä sitten tekee sisällöstä tekoäly-ystävällistä? Ytimekkäästi muotoiltu asiantuntijasisältö, kysymyksiin vastaaminen selkeästi ja helposti pureksittava muoto, kuten listat. Tekoäly ymmärtää myös hyvin taulukoita, joten ei ole huono idea sisällyttää niitä sopivassa suhteessa sisältöihisi.

2. Mitä ovat tekoälyagentit?

Jatkamme tekoälyaiheella ja ei-niin-salaisilla agenteilla. Tekoälyagentit ovat tekoälyn avulla toimivia avustajia, jotka voivat suorittaa niille komennoilla määriteltyjä tehtäviä. Esimerkkinä voisi olla tekoälyagentti, jonka tehtäväksi on annettu tarkkailla, milloin lento Helsingistä Roomaan on halvimmillaan.

Agentit liittyvät markkinointiin läheisesti sen vuoksi, että myös markkinoinnin tarpeisiin on mahdollista tehdä mitä erilaisimpia agentteja. Oikeastaan mielikuvitus on rajana siinä, miten agentin voi saada avustamaan markkinoijan työtä. Markkinoilla on myös paljon ohjelmia, joiden avulla agentteja voi rakentaa ja integroida tarvittavia kanavia tai palveluita agentteihin.

Yksi hyvä esimerkki on maksetun mainonnan kampanja, jossa tekoälyagentti tekee itsenäisiä päätöksiä kampanjan sisältöjen sanamuodoista sekä kampanjan budjetista ja viilaa kampanjaa sen menestyksen perusteella koko kampanjan elinkaaren ajan.

Toinen esimerkki on tekoälylle opetettu kaava siitä, millaisia sisältöjä tarvitaan tietynlaisen toistuvan tapahtuman markkinointiin. Syöttämällä perustiedot tapahtumasta agentille, se tuottaa kaiken tarvittavan materiaalin somepostauksista tapahtumasivun sisältöihin.

Gartnerin raportin mukaan vuoteen 2028 mennessä vähintään 15 % työpäivän päätöksistä  tehdään itsenäisen agenttisen tekoälyn avulla, kun vuonna 2024 vastaava luku oli 0 %.

Liana lanseeraa pian Aino AI-assistentin, joka integroituu saumattomasti läpi kaikkien Lianan työkalujen, muistaen käyttäjän chat-historian sekä tarjoten yhtenäisen ja personoidun käyttökokemuksen.

3. A/B-testaus

Sisältöjen A/B-testaus on erityisen hyvä työkalu markkinoijan ja viestijän työkalupakissa eikä sitä kannata unohtaa ensi vuonnakaan. A/B-testauksen syvin olemus on, että erilaisten mieltymyksien ja makujen maailmassa kartoitetaan, mikä useammasta vaihtoehdosta uppoaa kohderyhmään parhaiten.

Tuttu ja helppo A/B-testauksen muoto on uutiskirjeen otsikon A/B-testaus, jolla saadaan selville, kolahtaako vastaanottajiin vaikkapa lyhyt ja ytimekäs otsikko vai sittenkin pidempi ja informatiivinen. Tämä on kuitenkin vasta ykköstaso.

Jos haluat nostaa tasoa A/B-testauksessa, testaat uutiskirjeessä myös sisällöt ja todellisena level up -liikkuna teet verkkosivujen sisältöjen A/B-testausta.



LianaMailerilla koko uutiskirjeen sisällöstä voi tehdä A/B-testauksen

A/B-testaukseen voi helposti yhdistää myös tekoälyn ja tehdä sillä helposti ja sujuvasti vaikka lukuisia eri versioita teksteistä.

4. Ensimmäisen osapuolen data

Ensimmäisen osapuolen data on yksiselitteisesti markkinoijalle suotuisampi vaihtoehto kuin kolmannen osapuolen data. Ensimmäisen osapuolen datan määritelmä on, että organisaatiosi on kerännyt datan, varmistanut suostumuksen sen käyttöön ja omistaa sen itse. Hyvä esimerkki ensimmäisen osapuolen datasta on oma uutiskirjelistasi, jota kerrytät esimerkiksi omilta verkkosivuiltasi.

Miksi olemme nostaneet tämän trendeihin vuodelle 2026? Siitä syystä, että koko kuluvan vuoden ajan on ollut tapetilla se, että kolmannen osapuolen datan käyttö ei ole muuttuneiden evästekäytäntöjen takia enää kattavalle digimarkkinoinnille riittävää.

Verkkosivustolle tuleva henkilö voi nykyään itse päättää, hyväksyykö hän kolmannen osapuolen evästeet. Niiden avulla on pystynyt seuraamaan, miten käyttäjä liikkuu eri sivustoilla ja näyttää käyttäjälle mainontaa sen perusteella. Nyt käyttäjät pystyvät kuitenkin kieltäytymään evästeistä kokonaan ja se vähentää merkittävästi kolmannen osapuolen evästeiden hyödyllisyyttä markkinoijille.

Markkinointistrategiat siirtyvätkin evästepohjaisesta suhdepohjaiseen malliin, jossa luottamuksen rakentaminen ja arvon tarjoaminen ovat avainasemassa. Organisaatiot ovat ensimmäisen osapuolen datan kautta suorassa yhteydessä käyttäjiin, joille he markkinoivat tuotteita tai palveluita.

Keräämme uutiskirjetilaajia verkkosivuilla ja kerrytämme sähköpostilistaa, jonka jäsenten tiedot koostuvat ainoastaan ensimmäisen osapuolen datasta

5. Hyper-personointi

Personointi on näkynyt trendeissä aiempinakin vuosina, mutta teknologioiden kehityksen myötä siinä voidaan mennä entistä syvemmälle. Puhutaan hyper-personoinnista, kun kohdennuksessa mennään tasolle, jossa voidaan potentiaalisesti ottaa jopa yksittäisen ihmisen tarpeet huomioon.

Tekoälyn avulla on mahdollista hyper-personoida jokainen viesti dynaamisten sisältöjen, otsikoiden ja jopa lähetysajankohdan osalta. Jo aiemmin mainitut AI-agentit voivat analysoida käyttäjien käyttäytymistä, mieltymyksiä ja historiaa luodakseen räätälöityjä viestejä kaikille sen sijaan, että he esimerkiksi suunnittelisivat manuaalisesti kymmeniä mainosvariaatioita sähköpostikampanjoille eri kohderyhmille.

Erityisesti B2B-markkinoinnissa hyper-personoinnista on suuri hyöty, koska organisaatioiden ostopolut laajojen palveluiden tai isojen koneiden hankinnassa ovat monimutkaisia ja yksityiskohdilla ryyditettyjä.

Hyper-personoinnilla voi helposti tarttua yksittäisiin kipukohtiin ostoprosessissa tietynlaisten organisaatioiden välillä ja mahdollisesti nopeuttaa myyntisykliä.

6. Omnikanavaiset kokemukset

Omnikanavainen on sanana ollut hetken aikaa unohduksissa, mutta sen renessanssi on käsillä. Kuluttajat liikkuvat entistä saumattomammin fyysisen maailman ja digitaalisen maailman välillä ja markkinoinnin tehtävä on luoda yhtenäisiä ja muistijäljen jättäviä kokemuksia kaikissa kosketuspisteissä.

Omnikanavainen markkinointi (omnichannel marketing) tarkoittaa markkinointistrategiaa, jossa asiakas kohdataan yhtenäisesti eri kanavissa, riippumatta siitä, missä tai miten hän on vuorovaikutuksessa brändin kanssa.

Toimivat integraatiot ovat omnikanavaisen markkinoinnin keskiössä. Markkinoijan on siis syytä olla perillä siitä, että oman organisaation markkinointityökalujen integraatiot ovat paikallaan ja tehokäytössä kaikissa mahdollisissa kanavissa.

7. Yhteisövetoinen markkinointi

Erityisesti nuoremmat sukupolvet odottavat brändeiltä merkityksellisyyttä ja läpinäkyvyyttä. Yhteisöllisyys liittyy näihin asioihin olennaisesti. Monet menestyvät brändit ymmärtävät tämän ja keräävät toimintansa ympärille käyttäjien yhteisön, joihin brändillä on suora, läpinäkyvä ja jollain tavalla merkityksellinen yhteys. Luonnollisesti myös yhteisön jäsenet pääsevät vuorovaikuttamaan toistensa kanssa moninaisin tavoin.

Yhteisö muodostaa emotionaalisen yhteyden brändiin ja yhteisön jäsenet tuntevat olevansa osa suurempaa kokonaisuutta brändin kautta, mikä taas kannustaa heitä pysymään uskollisina brändille myös kilpaillussa markkinaympäristössä.

Yhteisön jäsenet toimivat usein brändilähettiläinä jakaen suosituksia ja palautetta. Tämä luo puskaradiovaikutuksen, joka toimii paremmin kuin klassinen mainonta. Hyviä esimerkkejä yhteisöjen tenhon ymmärtäneistä organisaatioista ovat GoPro ja Lego.

8. Aito tarinankerronta

Samalla kun tekoäly nopeuttaa ja tehostaa markkinoijan työtä, kaipuu inhimillisten ja aitojen tarinoiden pariin nostaa päätään. Ihminen on parhaimmillaan rakentamassa tunteita herättäviä sisältöjä ja kokemuksia, jotka tuovat esiin organisaation arvoja.

Trendit osoittavat siirtymistä pois klikkikalastelusta ja manipuloivista taktiikoista, joita käytetään näyttökertojen ja klikkausten hankkimiseen, kohti aidomman ja ihmiskeskeisemmän sisällön käyttöä.

Markkinoijan toimintaohjeet vuodelle 2026:

  • Ota käyttöön tekoälyoptimointi (GEO/AEO) varmistaaksesi näkyvyyden tulevaisuuden hakukokemuksissa.
  • Hyödynnä tekoälyagentteja monimutkaisten tehtävien automatisointiin, asiakasvuorovaikutuksen personointiin ja ostopolkujen optimointiin.
  • Tee jatkuvaa A/B-testausta kanavien ja sisältöjen suorituskyvyn parantamiseksi.
  • Priorisoi ensimmäisen osapuolen datan kerääminen, rikastaminen ja hyödyntäminen tietosuojamääräysten mukaisesti syvemmän asiakasymmärryksen luomiseksi.
  • Siirry segmentoinnista hyper-personointiin tarjotaksesi täysin räätälöityjä kokemuksia jokaiselle yksittäiselle asiakkaalle reaaliajassa.
  • Luo saumattomia omnichannel-kokemuksia, jotka yhdistävät digitaaliset ja fyysiset kosketuspisteet yhdeksi sujuvaksi asiakaspoluksi.
  • Rakenna ja kasvata vahvoja, sitoutuneita asiakasyhteisöjä brändin uskottavuuden ja orgaanisen leviämisen tehostamiseksi.
  • Keskity aitoon, arvoihin perustuvaan tarinankerrontaan, joka resonoi yleisönsä kanssa ja luo kestävää luottamusta.

Lianan työkalut trendeihin

Liana tarjoaa kaikki tarvittavat työkalut vaikuttavaan markkinointiin ja viestintään: LianaMailerilla teet A/B-testattua sähköpostimarkkinointia ja automaatiotyökalu LianaAutomationilla keräät ja hyödynnät ensimmäisen osa puolen dataa tehokkaasti.

Sisältöjen personoinnilla vastaat asiakkaiden kasvaviin odotuksiin. WordPress-sivustosi personointi ja optimointi onnistuu ainutlaatuisen GrowthStackin avulla.

Pyydä demo

Tykkäsitkö artikkelista?
Peukuta tästä!
Fanni Mäki
Communications Manager

Hyvä lukija,

Olemme hyödyntäneet tekoälyä tämän artikkelin sisällön suunnitteluun sekä pääkuvan luomiseen.