Siirry pääsisältöön Siirry päävalikkoon Siirry alatunnisteen valikkoon

Laske markkinointisi arvo – ROI:n perusteet

0
Jaa

Markkinointitoimien tarkastelu ja analysointi on tärkeää niiden tehokkuuden takaamiseksi. Laskemalla niiden todellisen arvon voit puuttua parannuksia vaativiin tehottomiin toimiin ja konkreettisesti kehittää markkinointiasi. ROI (Return on Investment) eli sijoitetun pääoman tuotto on oiva työkalu tähän tarkoitukseen.

Haluatko oppia lisää kyseisestä mittarista, mutta et ole aivan varma miten ja mistä aloittaa? Tässä artikkelissa kerromme sinulle kaiken olennaisen siitä, mikä ROI on, miten se lasketaan sekä miksi sitä kannattaa hyödyntää.

ROI kertoo investointiesi arvon

Kaikessa yksinkertaisuudessaan ROI tarkoittaa sitä rahamäärää, jonka yritys saa takaisin investoinneistaan. ROI siis kertoo puhtaasti markkinointitoimiesi hyötysuhteen. Yksinkertaisimmillaan laskukaava näyttää jotakuinkin tältä:

Mikäli esimerkiksi tiettyyn mainoskampanjaan on upotettu yhteensä 3 000 euroa ja se on tuottanut 15 000 euron edestä lisää myyntiä, sen ROI olisi (15 000 − 3000) ÷ 3000 × 100 % = 400 %.

Parhaiten ROI toimii, kun halutaan selvittää tiettyjen lyhytaikaisten mainoskampanjoiden hyödyllisyys, sillä silloin tuottoprosenttia voidaan suoraan verrata aiempiin lukuihin. ROI:ta voidaan kuitenkin myös käyttää arvioimaan markkinointitoimien tehokkuutta pidemmällä aikavälillä ja sitä voidaan soveltaa löytämään tehokkaimmat markkinointikanavat.

On tärkeää huomioida, että ROI-luku ei ole staattinen, vaan se kannattaa laskea uudelleen tasaisin väliajoin. Näin voit sopeuttaa toimiasi ja oikeasti hyötyä mittaamistasi luvuista.

Mikä on hyvä ROI?

Markkinoinnin osalta kannattaa tähdätä vähintään 500 %:n suuruiseen tuottoon. Tämä johtuu siitä, että hyötysuhteeseen ei lasketa mukaan esimerkiksi tuotantokuluja, yrityksen kiinteitä kuluja tai henkilöstökuluja – ja aina täytyy muistaa, että firman perimmäinen tarkoitus, ja siten myös markkinoinnin tavoite, on tuottaa voittoa.

Kaikista modernin markkinoinnin kanavista erityisesti sähköpostimarkkinointi on osoittautunut varsin tehokkaaksi: Profitworks kertoo blogissaan, että sen avulla on mahdollista saavuttaa jopa 675 %:n suuruinen ROI.

Mihin kaikkeen sitä rahaa oikein menee?

Markkinoinnin tuottoprosenttia laskettaessa kuluihin kuuluu yleensä:

  • Sosiaalisen median mainonta ja Google-mainokset
  • Messut ja tapahtumat
  • Markkinointityökalut, kuten uutiskirjetyökalu tai automaatiotyökalu
  • Fyysiset markkinointimateriaalit kuten flyerit, julisteet ja pinssit
  • Perinteiset mediat kuten radiomainokset, sanomalehti-ilmoitukset ja tienvarsitaulut
  • Markkinointi- ja viestintätoimistot sekä konsultaatiokulut

On tärkeää huomioida kaikki markkinointikanavasi ROI:ta laskettaessa. Jos jätät osan niistä pois laskuista, voit menettää tärkeää dataa, jota voitaisiin hyödyntää organisaatiosi markkinointistrategiassa.

Katso blogistamme viisi kustannustehokasta markkinointi-ideaa (infograafi).

Analytiikka pohjana

Markkinointitoimien ROI:n laskemiseen tarvitaan aluksi dataa yrityksen tuotoista ja investoinneista. Esimerkiksi Google Analyticsista on mahdollista nähdä myyntitulot sekä muut tavoitteesi ja voit verrata niitä investointeihisi. Laajempaa kuvaa varten voit tuoda eri kanaviesi kuten laskutusjärjestelmäsi, CRM:si sekä verkkokauppasi datan markkinoinnin automaatioratkaisuun.

Kattava automaatiotyökalu yhdistää eri kanavien datan ja kertoo, onko tuntematon verkkosivukävijä lopulta muuttunut maksavaksi asiakkaaksi ja mitkä eri kanavat ovat ohjanneet hänet luoksesi. Näin voit verrata eri markkinointikanavien panostuksia niiden kautta saatuihin myyntituloihin.

Google Analytics ja myyntitavoitteet
Google Analyticsissa voit seurata suoraan myyntituottoasi.

Markkinoilla on saatavilla myös erillisiä ROI-työkaluja, jotka voi integroida markkinointi- ja analytiikkatyökalujen kanssa ja jotka laskevat tuottoprosenttisi puolestasi. Esimerkiksi Funnel-työkalu laskee ROI:n datasi perusteella ottaen huomioon myös eri maiden valuutat ja valuuttavaihdokset.

Myös ulkoista viestintää voi ja kannattaa mitata. Lataa ilmainen oppaamme oppiaksesi lisää aiheesta.

Laske ylhäältä alaspäin

Markkinoinnin eri kanavien hyötysuhdetta laskiessa on tärkeää ensin pohtia, mikä on markkinoinnin toiminnan kannalta tärkeä avainmittari – mihin markkinointi pyrkii toiminnallaan? Kuluttajakeskeisessä yrityksessä tavoitteena on usein suoraan ostavat asiakkaat, kun taas myyntipainotteisissa B2B-organisaatioissa markkinointi pyrkii tuottamaan arvokkaita liidejä myyntitiimille.

ROI:n laskemisessa koko asiakaspolun läpi täytyykin kiinnittää huomiota olennaisiin avainmittaristoihin. Eri kontaktipisteiden tunteminen helpottaa sinua määrittelemään ne mittarit, jotka koskevat sinun yritystäsi ja markkinointistrategiaasi. Esimerkiksi:

  • Mikä on keskimäärin yhden liidin tuotto?
  • Missä vaiheessa uutiskirjeen tilaajasta tai LinkedIn-mainoksen klikkaajasta tulee myyntitiimille ohjattava liidi?
  • Mikä tekee aivan asiakaspolun alkuvaiheessa olevasta potentiaalisesta asiakkaasta riittävän kiinnostuneen tilaamaan uutiskirjeen tai klikkaamaan display-mainosta?

Asiakaspolun eri vaiheissa hyödynnetään eri teknologioita.

Eri kanavien ROI:n määritteleminen voi tuntua haasteelliselta, mutta se on ehdottoman tarpeellista. Tässä hyvä vinkki prosessin helpottamiseksi: eri kanavien ROI:ta laskettaessa täytyy palata taaksepäin asiakaspolulla ja tarkastella, kuinka suuri prosenttiosuus on siirtynyt polun edellisestä vaiheesta seuraavaan.

Näin saadaan hyvä kuva siitä, kuinka tehokkaasti esimerkiksi Facebookin sisältömarkkinoinnista saadaan eurot takaisin.

ROI:n rajoitteet

ROI on siis työkalu, joka näyttää sinulle markkinointitoimiesi konkreettiset tulokset ja täten antaa sinulle kokonaiskuvan niiden tehokkuudesta. Kuten muillakin työkaluilla, ROI:lla on myös rajoitteita, jotka on hyvä huomioida.

ROI huomioi ainoastaan rahamääräiset tulokset. Markkinoinnilla voidaan saavuttaa myös muita merkittäviä seikkoja kuten bränditietoisuutta ja asiakaslojaliteettia, joiden mittaaminen on hankalampaa. Ne eivät välittömästi tuo yritykselle rahamääräistä voittoa, mutta ne ovat äärimmäisen tärkeitä tekijöitä yrityksen menestyksen kannalta.

Kyseinen mittari ei myöskään osaa ennustaa tulevaa: vaikka markkinointitoimesi olisivat tehokkaita tällä hetkellä, eivät ne välttämättä tuota samanlaista tulosta tulevaisuudessa. Analytiikkaa seuraamalla ja erilaisilla skenaariotyökaluilla voidaan kuitenkin selvittää, mihin suuntaan eri kanavien ROI on menossa ja mitkä voisivat olla parhaita investointeja jatkossa.

Markkinoinnin automaatio ja ROI

Mihin kaikkeen markkinoinnin automaatiota voikaan hyödyntää ja miten se voi auttaa ROI:n laskemisessa? Lue kattava 18-sivuinen oppaamme markkinoinnin automaatiosta ja nosta markkinointitoimiesi tuottoprosenttia!

Tilaa Markkinoinnin automaatio kuvina -opas

Kommentti

Kommentit

Ei kommentteja