Siirry pääsisältöön Siirry päävalikkoon Siirry alatunnisteen valikkoon

8 vinkkiä: näin personoit markkinointiviestisi

0
Jaa

Sähköpostilaatikko täyttyy kymmenistä tai jopa sadoista markkinointiviesteistä. Tilanne on tuttu jokaiselle markkinoijalle. Kuinka saat omat viestisi erottumaan muiden joukosta?

Personoitu sähköpostimarkkinointi on yksi parhaista keinoista erottua sähköpostien tulvassa. Vastaanottaja kokee, että viesti on kirjoitettu juuri hänelle ja sitoutuu siksi kirjeeseesi tehokkaammin.

Personoidut uutiskirjeet auttavat myös parantamaan uutiskirjeidesi avaus- ja klikkausprosenttia. Lisäksi ne tuovat liikennettä verkkosivuillesi ja tehostavat myyntiä.

Tässä vielä muutama syy lisää aloittaa sähköpostiviestien personointi:

  • 71 % kuluttajista sanoo personoidun kokemuksen vaikuttavan päätökseen avata ja lukea brändien lähettämiä sähköpostiviestejä (Dynamic Yield)
  • 84 % kuluttajista kertoo, että heidän ostopäätökseensä vaikuttaa vahvasti se, kohdellaanko heitä numerona vai persoonana (Salesforce)
  • 90 % kuluttajista on halukkaita luovuttamaan henkilökohtaista käyttäytymisdataansa yrityksille vastineeksi edullisemmasta ja sujuvammasta ostokokemuksesta (SmarterHQ)

Kokosimme kahdeksan vinkkiä, joiden avulla voit personoida markkinointiviestisi.

1. Segmentoi sähköpostilistasi

Jakamalla kontaktilistasi pienempiin kohderyhmiin eli segmentteihin voit alkaa lähettää tarkasti kohdennettuja ja personoituja kampanjaviestejä. Segmentoinnin avulla pystyt tarjoamaan asiakkaille tuotteita tai palveluja, jotka kiinnostavat juuri häntä.

Ryhdy keräämään olennaista tietoa tilaajistasi: lisää tilaus- ja rekisteröitymislomakkeisiin olennaisia kysymyksiä ja hyödynnä tätä arvokasta tietoa yhteystietojen segmentoinnissa. Voit kysyä esimerkiksi sijaintia, syntymäpäivää tai sitä, mistä tuotteista tai palveluistasi henkilö on erityisen kiinnostunut.

Segmentointia voi toteuttaa usein eri tavoin. Valitse kategorisointi, joka tukee parhaiten tavoitteitasi.

Voit segmentoida asiakkaasi esimerkiksi seuraavasti:

  • Sijainnin perusteella
  • Ostopersoonan mukaan
  • Tapahtumiisi osallistumisen perusteella
  • Selaushistorian perusteella
  • Sisällön lataajien perusteella
  • Kuinka usein henkilö haluaa vastaanottaa kirjeitäsi
  • Ostopolun vaiheen mukaan
  • Viimeisimmän ostoksen tyypin ja hankinta-ajan mukaan
  • Keskimääräisen tuotteisiisi käytetyn summan perusteella

Autovuokraamo Hertz segmentoi uutiskirjeen tilauslomakkeella kohderyhmiään.

2. Puhuttele vastaanottajaa

Uutiskirjeiden personointikeinoja pohtiessa ensimmäisenä mieleen tulee yleensä vastaanottajan puhutteleminen nimeltä. Vastaanottajan nimen käyttäminen on mukava lisä kirjeeseen ja on myös helppo tapa aloittaa viestien personointi. Voit puhutella vastaanottajaa viestin otsikossa tai sisällössä.

Nimen käytössä kannattaa kuitenkin pyrkiä löytämään luonteva tasapaino. Nimeä ei kannata viljellä liikaa – muuten on vaarana, että ystävälliseksi tarkoitettu viesti muuttuu luonteeltaan hieman karmivaksi.

Vastaanottajan nimen käyttäminen uutiskirjeessä on nykyään yleinen sähköpostimarkkinoijien käyttämä keino, ja siksi sen avulla on hankala erottautua joukosta.

Varmistaaksesi että viestisi tekee vaikutuksen suosittelemme hyödyntämään uutiskirjeissäsi useampia personointitekniikoita yhtä aikaa.

Löydä uusia ideoita uutiskirjeesi otsikointiin artikkelistamme: Millainen on hyvä uutiskirjeen otsikko?

3. Trigger-markkinoi

Seuraa ostopolkuja ja viesti sen mukaan, missä vaiheessa ostopolkua asiakas on. Tämä on myös hyvä keino löytää asiakkaat, jotka ovat pudonneet ostopolulta, ja houkutella heidät takaisin.

Vastaanottajan käyttäytymiseen perustuva sähköpostimarkkinointi auttaa sinua ymmärtämään asiakkaan tarpeita ostopolun eri vaiheissa. Lisäksi viestien säännöllisyys auttaa nimeäsi pysymään vastaanottajan mielessä.

Voit lähettää käyttäytymiseen perustuvia trigger-viestejä esimerkiksi silloin, kun:

  • Haluat toivottaa uuden asiakkaan tervetulleeksi ja antaa käyttäjävinkkejä
  • Henkilö lataa sisältöäsi tai ilmoittautuu tapahtumaasi
  • Haluat tarjota asiakkaalle raportin hänen käyttäjätilinsä tapahtumista
  • Asiakas ei ole käyttänyt palveluitasi vähään aikaan

Kun hotellimajoittumisesta kiinnostunut käyttäjä on tilannut hotellin uutiskirjeen, voi hänelle ehdottaa viestinnän avulla erilaisia huonevaihtoehtoja tai muita hotellin palveluita. Vastaavasti, jos asiakas ei ole pitkään aikaan vieraillut hotellin verkkosivuilla, voi hänet houkutella takaisin automaattisen viestin avulla.

Markkinoinnin automaatiotyökalun avulla pystyt tunnistamaan asiakkaiden käyttäytymismalleja ja toimittamaan oikeaa sisältöä oikeaan aikaan.

Trigger-viesteillä voi myös pyrkiä houkuttelemaan asiakkaan takaisin hylätyn ostoskorin äärelle. Näin toimii esimerkiksi Zalando.

4. Erotu joukosta

Etsitkö luovaa tapaa tavoittaa asiakkaasi? Lähetä asiakkaillesi omaperäisiä ja henkilökohtaisia viestejä, joilla osoitat ajattelevasi heitä. Luovuus on erinomainen keino herättää huomio.

Voit esimerkiksi viestiä näistä aiheista:

  • Asiakkuusvuosipäivät
  • Syntymäpäivät
  • Kampanjat kanta-asiakkaille

Viestien mukana kannattaa tarjota myös etuja, joilla palkitset asiakkuudesta.

Teleoperaattori DNA tarjosi asiakkailleen yllätyslahjana kuuden viikon ilmaisen kokeilujakson BookBeat-äänikirjapalveluun.

5. Anna vinkkejä tuotteiden käyttämiseen

Tarjoa mahdollisuus ottaa kaikki hyöty irti tuotteestasi tai palvelustasi. Kerro palvelun ominaisuuksista, joita asiakas ei ole käyttänyt tai joista hän ei ehkä ole ollut tietoinen. 

Kun varmistat, että ostajat pystyvät hyödyntämään tuotteitasi mahdollisimman hyvin, kasvatat asiakastyytyväisyyttä ja luotettavuutta palveluitasi ja tuotteitasi kohtaan. Vältä tyrkyttämistä ja jatkuvaa lisämyyntiä, vaan pyri sen sijaan tuomaan aidosti lisäarvoa asiakkaallesi.

Pidä myös huolta ettei uuden oppiminen käy turhan raskaaksi. Käytä uutiskirjeissäsi selittäviä kuvia ja videoita ominaisuuksista ja lisää linkkejä ominaisuuksista kertoville sivuille, jotta voit pitää itse kirjeen sisällön kevyempänä.

Kuvapankki Shutterstock lähettää asiakkailleen säännöllisesti vinkkejä työkalujensa hyödyntämisestä.

6. Ota yhteyttä oikeaan aikaan

Arvosta asiakkaasi aikaa ja lähetä viestisi silloin, kun hänellä on aikaa lukea se. Selvitä siis, milloin asiakkaallesi on paras hetki sähköpostiesi avaamiseen, jotta viesti ei jäisi muun markkinointiviestinnän alle. Oikea-aikainen viestintä varmistaa myös sen, että pysyt asiakkaan mielessä.

Sähköpostimarkkinoinnin työkalulla voit helposti selvittää, mihin kellonaikaan ja minä päivänä viestejäsi luetaan eniten. Tämän datan avulla voit lähettää markkinointiviestisi parhaimpaan mahdolliseen aikaan.

Jos lähetät uutiskirjeitä eri maihin, muista ottaa huomioon aikavyöhykkeet sekä kulttuurisidonnaiset pyhät ja vapaapäivät.

Uutiskirjeiden raporteista voit seurata, milloin viestisi luetaan. Kokeilemalla eri lähetysaikoja ja vertailemalla tuloksia voit löytää kohderyhmällesi parhaiten sopivat lähetysajat.

7. Opasta ostopolulla

Ohjaa asiakkaita kohti ostotapahtumaa seuraamalla heidän ostohistoriaansa. Tarjoa heille ostotapahtuman tai verkkosivuvierailun yhteydessä samankaltaisia tai vaihtoehtoisia tuotteita, jotka perustuvat asiakkaiden aikaisempiin valintoihin. 

Kokoa tuotesuosituksia myös uutiskirjeisiin. Asiakas, joka on ostanut sinulta teltan tuskin tarvitsee samantien uutta, mutta voisi hyvinkin olla kiinnostunut esimerkiksi makuupusseista, rinkoista tai retkimuonasta.

Jos tuotesuositukset osuvat kohdalleen ja asiakas on tyytyväinen aiempiin ostoksiinsa, tuotteiden suositteluun keskittyvät uutiskirjeet ovat yleensä mieluisaa postia. Näin opit myös tuntemaan asiakkaasi entistä paremmin ja parannat asiakkaasi ostokokemusta.

Segmentoinnin avulla voit kartoittaa eri ostovaiheessa olevat asiakkaat, jolloin pystyt opastamaan heitä tarpeen vaatimalla tavalla. Asiakas saa itselleen relevanttia palvelua ja tietoa sen sijaan, että tarpeettomat markkinointiviestit täyttäisivät postilaatikon.

Urheiluvaatekauppa Weekendbee pyysi arvostelua ostetusta tuotteesta ja lisäsi samalla kirjeeseen uusia tuotesuosituksia.

8. Ohjaa verkkosivuillesi

Ohjaa lukija verkkosivuillesi viestinnän avulla. Linkitä sisältöön, joka tukee viestiäsi ja asiakkaan kiinnostuksen kohteita. Näin asiakas etenee ostopolulla eikä eksy hänelle epäolennaisille sivuille.

Jos esimerkiksi muistutat asiakasta ostoskoriin unohtuneista tuotteista, lisää viestiin mukaan CTA-painike, joka ohjaa hänet ostoskoriin. Kerro samalla alekampanjastasi, joka tarjoaa ilmaiset toimituskulut.

Huolehdi, että uutiskirje ja laskeutumissivu puhuvat samaa kieltä niin tekstiltään kuin visuaaliselta ilmeeltään. Sekä kirjeen että verkkosivun CTA:n eli toimintakehoituksen tulisi pyrkiä samaan tavoitteeseen, kuten ostotapahtuman viimeistelyyn. Näin asiakas saadaan pysymään oikealla reitillä konversioon.

Personoidulla viestinnällä tavoitat uudet, nykyiset ja vanhat asiakkaasi. Panosta segmentointiin, jolloin pystyt viestimään henkilökohtaisesti ja asiakkaiden tarpeiden mukaan. Markkinoinnin automaation avulla voit hyödyntää asiakkaista kerättyä dataa uutiskirjeissäsi.

Opi lisää tehokkaista sähköpostimarkkinoinnin tekniikoista:

Kommentti

Kommentit

Ei kommentteja