Sähköpostimarkkinointi pysyttelee vuodesta toiseen digitaalisten kanavien tehokkaimpana myynnin välineenä – sen kehittämiseen kannattaa siis panostaa. Onnistuakseen on kuitenkin osattava perusasiat: sisällön on oltava kiinnostavaa, työkalujen toimivia ja graafisen ulkoasun houkutteleva.
Yhtä olennaista on kuitenkin hyvä, jatkuvasti määrältään kasvava ja laadultaan paraneva tilaajarekisteri. Tässä artikkelissa tarkastelemme sähköpostimarkkinoinnin peruskysymyksiä: miten kerryttää uutiskirjeen tilaajakantaa, ja miten saada siitä mahdollisimman paljon irti.
Kun ”tilaa tästä” ei riitä - kuinka saat lisää tilaajia uutiskirjeelle?
Rajoittuuko uutiskirjeen tilaajien hankintasi tilauslomakkeeseen verkkosivuilla? Tavoitat todennäköisesti vain murto-osan potentiaalisista tilaajista.
Ota käyttöön useita kontaktipisteitä
Varmista, että uutiskirjeen tilausmahdollisuus tulee esille kattavasti eri kanavissa.
- Lisää blogipostausten perään mahdollisuus saada ne sähköpostitse uutiskirjeen muodossa
- Kerro uutiskirjeestä myymälä- ja printtimainonnassa
- Luo rekisteröintipalkki YouTube-videoihin ja lisää linkki kuvaustekstiin
- Ohjaa tilaukseen sähköpostin allekirjoituksessa
- Kerää tilaajia messutapahtumissa
- Lisää ”Tilaa uutiskirje” -kohta verkkokaupan tilausvaiheeseen ja tilausvahvistukseen
- Kehota tilaamaan uutiskirje tapahtuman ilmoitautumisen yhteydessä
- Luo Facebookiin Tilaa uutiskirje -sovellus tai lisää ”Tilaa uutiskirje” -kehoitus Facebook-sivun yläkuvan päälle
- Käytä Twitterin mainoskortteja (Twitter cards) ja mahdollista tilaus suoraan kortista
- Käytä FB-tarjouksia, jotka saa vain rekisteröitymällä tilaajaksi
- Kerro somesisällössä uutiskirjeen tilaamismahdollisuudesta
- Käytä Google Ads -mainontaa, joka ohjaa uutiskirjeen tilaussivulle
- Luo maksuton verkkopalvelu tai -työkalu, joka vaatii kirjautumisen sähköpostilla
- Hyödynnä yhteistyökumppanuuksia: järjestä yhteinen tapahtuma tai kampanja, ja kasvata listoja yhdessä
- Julkaise rekisteröitymisen vaativia tarjouksia LinkedIn-sivuilla sekä sopivissa ryhmissä
- Lisää kustomoitu “Tilaa uutiskirje” -nappi LinkedInin yrityssivulle
- Lisää tilauslomakkeen linkki sosiaalisen median profiiliteksteihin
Mieti erilaisia kohtaamisia asiakkaan kanssa, ja miten uutiskirjeen tilausmahdollisuus kannattaisi tuoda esiin näissä tilanteissa. Tapahtumaan osallistuneelle toimii ”tilaa uutiskirjeemme ja saa kutsut tapahtumiimme ensimmäisenä”, verkkokaupan ostoskorin hylänneelle ”tilaa uutiskirjeemme ja saat 15 prosentin alennuskupongin” .
Myy uutiskirjeesi
Uutiskirje on useimmiten myytävä tilaajalle: sen on oltava houkutteleva ja luotettava.
- Tarjoa ilmainen ladattava opas, tarjouskuponki tai muita konkreettisia tilaajaetuja
- Linkkaa aiempien kirjeiden parhaimmistoon
- Kerro selkeästi, kuinka usein uutiskirje julkaistaan ja mihin tietoja käytetään
- Kerro, että tilaaja voi poistua listalta helposti – ja pidä lupauksesi
- Myy konkreettisesti. Valjasta myyjät tarjoamaan uutiskirjeliittymistä kassalla, tapahtumissa, myyntisoitoissa, myyntitapaamisissa sekä webinaareissa. Se on helppo tapa pysyä kontaktissa silloinkin, kun ei hetkeen ole syytä tavata.
Vetoa vaistoihin
Ihminen on laumaeläin – tähän perustuu esimerkiksi sosiaalisen median suosio ja suosittelun toimivuus markkinoinnissa. Vetoa tilaajien tarpeeseen kuulua ryhmään.
- Tarjoa ”sisäpiirietuja”, joita vain tilaajat saavat: tarjouksia, etukäteistietoa, kutsu tapahtumiin
- Kannusta suositteluun. Tämä ei tarkoita vain kerro kaverille ja jaa somessa -nappeja. Kun saat uuden tilaajan, vakuuta hänet oitis automatisoidulla tervetuliaiskampanjalla. Kun olet varma, että tilaaja on vakuutettu, on seuraavan automaattiviestin aika: suosittele kirjettä ystävälle, niin saat alennuskupongin tai muun edun
-
Jos tilaajia on paljon, kerro lukuja: ”Liity yli 20 000 uutiskirjetilaajamme joukkoon ja tiedä, mistä puhutaan.”
…ja missä se lomake olikaan?
Suurin osa uutiskirjetilaajista liittyy listalle verkkosivuilta. Yllättävän usein lomake on kuitenkin vaikea löytää, monimutkainen tai monen klikkauksen takana. Niistä jokaisella menetetään mahdollisia tilaajia. Ideaalilomake löytyy helposti ja on nopea täyttää.
- Varmista, että uutiskirjeen tilaus löytyy jokaiselta sivulta yhdellä silmäyksellä
- Kokeile selaimen yläreunassa tervehtivää ”hello baria”
- Harkitse sivun päälle nousevaa pop up -ikkunaa, jotka ovat jälleen saaneet niin markkinoijilta kuin käyttäjiltäkin synninpäästön ja toimivat hyvin
- Vie popupit astetta pidemmälle automatisoimalla niin, että ne tulevat näkyviin jonkin toiminnon - esimerkiksi blogipostauksen lukemisen - jälkeen, tai käyttäjän vietettyä sivuilla tietty määrä aikaa
- Katso ettei lomake unohdu sivun ylä- tai alareunaan. Tämä onnistuu esimerkiksi skrollauksen mukana ”kelluvilla” lomakkeilla
- Jos uutiskirjeen tilaajat ovat sinulle rahanarvoisia, harkitse A/B-testausta. On yllättävää, miten suuri merkitys tilaajamääriin voi olla lomakkeen sijoituksella, tekstillä tai jopa väreillä.
Paytrail kannustaa lukijoitaan tilaamaan blogitekstit suoraan sähköpostiin.
Ei (vain) se määrä vaan se laatu - kuinka hyödyntää paremmin olemassa olevia uutiskirjeen tilaajia
Hyödynnätkö sähköpostirekisteriäsi vain kerran kuussa lähetettävään uutiskirjeeseen? On aika laajentaa.
Tutustu
Vanha mantra on edelleen voimissaan: viesti oikeille ihmisille oikeaan aikaan oikealla sisällöllä. Jotta tämä onnistuu, on vastaanottajat tunnettava.
- Kysy jo tilausvaiheessa, mistä aiheista tilaaja on kiinnostunut…
- …ja kuinka usein hän haluaa saada uutiskirjeen
- Luo erilaisia tapoja rekisteröityä uutiskirjeen tilaajaksi…
- …tai luo eri kanaville omat linkit, jotta voit seurata mitä kautta tilaaja on saapunut ja tarjota sitten heille sopivaa sisältöä
- Yhdistä sähköpostimarkkinoinnin ohjelma verkkokauppaan, CRM-järjestelmään, kanta-asiakasjärjestelmään tai tapahtumahallintajärjestelmään ja käytä hyväksesi tietoa siitä, millä tavoin asiakas on tekemisissä yrityksesi kanssa
- Pyydä säännöllisesti palautetta, kehitysehdotuksia ja vinkkejä
- Seuraa, ketkä ovat aktiivisimpia uutiskirjeesi suhteen ja hyödynnä tietoa esimerkiksi verkostoitumisessa, liideiksi tai somenäkyvyydessä
Katso käytännön esimerkein, miten Kaalimato kehitti sähköpostiviestintäänsä asiakkaiden yksityisyyttä kunnioittaen.
Opettele
Kaikki kohderyhmät ovat yksilöitä: opettele, mikä toimii juuri sinun vastaanottajillesi ja sinun alallasi.
- Seuraa, millaista sisältöä klikataan eniten ja vähiten
- Opettele, millaiset otsikot toimivat ja millaiset eivät
- Tutki, millaisia ovat kiinnostavimmat ja vähiten kiinnostavat kirjeet
- Pihistä muilta toimivia kikkoja
- Testaile, milloin juuri sinun tilaajasi haluavat vastaanottaa uutiskirjeen
- Testaa lähetysvaiheessa A/B-testauksella eri otsikoiden toimivuutta
- Muokkaa otsikosta ja parin rivin esittelytekstistä houkutteleva kokonaisuus
Ryhdy henkilökohtaiseksi
- Mitä persoonallisempi, sitä parempi. Niin lähettäjän kuin vastaanottajankin kannalta.
- Harkitse, lähettäisitkö kirjeen henkilön, et yrityksen, nimellä
- Käytä personointia, jonka avulla voit käyttää vastaanottajan nimeä uutiskirjeen sisällössä
- Räätälöi yksittäisiä uutiskirjeitä perustuen asiakastietoon: näytä toisille tiettyjä osia, toisille taas toisia
- Rakenna asiakassegmenttejä, ja lähetä eri segmenteille erilaisia uutiskirjeitä
- Allekirjoita uutiskirje yrityksen sijaan henkilön nimellä, jolla on kasvot ja yhteystiedot
Liana Technologies tervehtii oppaiden tilaajia personoidusti.
Automatisoi
- Osa sähköpostimarkkinoinnista voidaan tehdä automaattisesti.
- Toivota uusi tilaaja tervetulleeksi automaattisesti, esittele yrityksesi ja kiitä tilauksesta vaikkapa lahjalla
- Lisämyy ja ristiinmyy automaattisesti perustuen ostokäyttäytymiseen
- Herättele passiivisia tilaajia omalla kampanjallaan
- Palkitse aktiivisia ja tai pitkäaikaisia tilaajia tarjouksin ja palkinnoin
Laajenna
- Kun asiakas on saatu kiinni yhdestä kanavasta, on aika laajentaa muihin ja syventää sidettä.
- Kerro uutiskirjeessä muista tavoista, joilla yrityksesi kanssa voi olla tekemisissä: linkkaa Linkediniin, Facebookin, Instagramiin, YouTubeen…
- Myy – varmista, että jokaisessa kirjeessä on helppo tapa muuttua kirjeen tilaajasta ostajaksi: myynnin yhteystiedot, tarjouksia jne.
- Muuta tilaaja liidiksi markkinoinnin automaatiotoiminnoilla
- Muuta tilaaja suosittelijaksi some- ja kerro kaverille -napeilla
- Kutsu tilaaja tapahtumiin
Älä huijaa itseäsi
Suuret tilaajamäärät näyttävät komeilta, mutta määrää olennaisempaa on, että tilaajat ovat aidosti kiinnostuneita sisällöstä ja yrityksestäsi. Tyytyväiset tilaajat on tärkein tapa ylläpitää ja kasvattaa laadukasta sähköpostilistaa.
- Tarkista, että toimimattomat sähköpostit poistuvat listoilta automaattisesti
- Tee säännöllinen, automaattinen puhdistuskampanja, jossa herättelyn jälkeen hyvästellään epäaktiiviset tilaajat
- Kysy listalta eroavilta poistumisen syy ja ota opiksesi
- Kysy tilaajilta, mitä he haluaisivat nähdä uutiskirjeessä
Toivottavasti sait artikkelista hyödyllisiä vinkkejä niin osoitelistan kasvattamiseen kuin listojen parempaan hyödyntämiseen. Tutustu tarkemmin Suomen johtavaan uutiskirjetyökaluun tai ota yhteyttä asiantuntijoihimme keskustellaksesi tarkemmin uutiskirjeviestinnän kehittämisestä.
Kommentti
Kommentit
Ei kommentteja