Siirry pääsisältöön Siirry päävalikkoon Siirry alatunnisteen valikkoon

Sähköpostimarkkinoinnin hyödyt, joita sinun ei kannata ohittaa

0
Kuvitettu kuva kahdesta naisesta tutustumassa uutiskirjeen hyötyihin
Jaa

Mikä tekee sähköpostimarkkinoinnista niin tehokasta, että alan kanava- ja keinovalikoiman kasvusta huolimatta se pitää pintansa yhtenä tehokkaimpana markkinoinnin muotona? 

Yksinkertaisimmillaan kyse on siitä, että harva kanava pystyy tarjoamaan yhtä kohdennettua, henkilökohtaista ja helposti sisäistettävää sisältöä. Nämä ovat merkittäviä ominaisuuksia nykyajan sisältötulvassa.

Kokosimme listan, jossa kerromme, miksi sinunkin yrityksesi kannattaisi tehdä markkinointia uutiskirjeiden välityksellä.

11 sähköpostimarkkinoinnin hyötyä: 

  1. Tavoittavuus
  2. Kustannustehokkuus
  3. Mukautuvuus 
  4. Oma data
  5. Segmentointi
  6. Personointi
  7. Mitattavuus
  8. Liikenteen ohjaus verkkosivuille
  9. Myynnin boostaus
  10. Palautteen kerääminen
  11. Sähköpostimarkkinoinnin automatisointi

1. Tavoittavuus

Sähköpostia käyttää maailmanlaajuisesti yli 4 miljardia ihmistä ja luvun odotetaan kohoavan vuoteen 2025 mennessä 4,6 miljardiin. Sähköposti onkin kiistatta tehokas tapa tavoittaa mittava määrä ihmisiä henkilökohtaisesti heille sopivimpana ajankohtana. Lisäksi sähköpostimarkkinoinnin hyötynä on tavoittaa niin nykyiset, potentiaaliset kuin vanhatkin asiakkaat. 

Suurin osa ihmisista tarkistaa sähköpostinsa päivittäin ja useimmilla sähköposti on jatkuvasti käden ulottuvilla, sillä puolet sähköposteista avataan puhelimella. Omassa markkinoinnissa tämä kannattaakin ottaa huomioon, sillä laajaa tavoittavuutta voi tietämättään vahingoittaa, jos sähköpostit eivät näytä kaikilla laitteilla samalta. Kun uutiskirje näyttää jokaisella laitteella siltä miltä pitääkin, pääset nauttimaan täysillä sähköpostimarkkinoinnin hyödyistä.

2. Kustannustehokkuus

Sähköpostimarkkinointi on edelleen kustannustehokkain markkinoinnin muoto eli sen välityksellä tavoitat omat sidosryhmäsi pienelläkin pääomalla. Markkinointimuodon tehokkuutta havainnollistaa ROI (Return on investment) eli sijoitetun pääoman tuotto, joka jatkaa sähköpostimarkkinoinnin osalta kasvuaan: Litmuksen mukaan jokaista käytettyä dollaria kohden yritykset saavat takaisin 36 dollaria.

Sähköpostimarkkinointiin kannattaakin panostaa, sillä siihen suunnattu budjetti maksaa todennäköisesti itsensä nopeasti takaisin. 

3. Mukautuvuus

Yrityksestäsi ja sen alasta riippumatta on sähköpostimarkkinointi lähes poikkeuksetta sopiva markkinoinnin muoto, jota kannattaa hyödyntää. Yhtenä sen suurimpana hyötynä onkin sen taipuisuus erilaisten organisaatioiden tarpeisiin – oli sitten kyseessä isompi tai pienempi toimija, joko B2B- tai B2C -kentällä. 

Koska sähköpostimarkkinointi ei vaadi valtavia alkuinvestointeja, pääsee siinä jo pienellä summalla alkuun. Työkalun lisäksi yritykselle ei liiemmin synny kustannuksia, joten sähköpostimarkkinointi taipuu niin pienemmän kuin isomman yrityksen markkinointibudjettiin. 

4. Oma data

Toisin kuin esimerkiksi sosiaalisessa mediassa, sähköpostimarkkinoinnissa omistat kaiken siitä saatavan datan. Käytössäsi on itse keräämäsi kontaktilista ihmisiä, jotka ovat jo antaneet suostumuksensa heille suoraan kohdistettavaan markkinointiin – ja mikä olisikaan parempaa yrityksesi markkinoinnin näkökulmasta.

Vaikka kontaktilistan kerääminen vaatii hieman vaivannäköä, tuottaa aktiivinen ja säännöllinen listan kerääminen kyllä tulosta. Listan kasvattamiseen on lukuisia keinoja ja valmiina ostettavia listoja kannattaakin välttää.

Pitkäjänteisesti keräämällä saat huomattavasti laadukkaamman ja kannattavamman listan ihmisiä, jotka ovat osoittaneet jo kiinnostusta yritystäsi kohtaan sen sijaan, että lähettäisit sähköposteja hakuammunnalla satunnaisella listalla oleville ihmisille.

5. Segmentointi

Tiesithän, että segmentoinnin voi valjastaa myös osaksi omaa sähköpostimarkkinointia?

Jakamalla kontaktilistasi pienempiin kohderyhmiin eli segmentteihin voit alkaa lähettää tarkasti kohdennettuja ja personoituja kampanjaviestejä. Näin voit lähettää kaikille kohderyhmillesi osuvaa uutiskirjeviestintää ja tarjoat asiakkaille tuotteita tai palveluja, jotka kiinnostavat juuri häntä.

Oikealla työkalulla voitkin segmentoida vastaanottajiasi useilla eri kriteereillä, kuten:

  • Demograafiset tekijät (sukupuoli, ikä, asuinpaikka)
  • Kiinnostuksen kohteet (tietokoneet, puhelimet, kuulokkeet)
  • Toiminta (milloin on ostanut, kuinka usein avaa kirjeet, passiivisuus) 
  • Sidosryhmät (asiakkaat, yhteistyökumppanit, henkilökunta)

Sähköpostityökalun avulla voit siis luoda erilaisia versioita uutiskirjeistäsi ja lähettää eri kohderyhmillesi heille sopivimmat viestit. Toimimalla näin pääset ottamaan täyden ilon irti sähköpostimarkkinoinnin hyödyistä ja löydät segmentointia hyödyntäen postituslistaltasi ne asiakkaat, jotka reagoivat parhaiten tarjouksiisi ja sisältöihisi. 
 

6. Personointi

Personoidun sähköpostimarkkinoinnin avulla uutiskirjeen vastaanottaja kokee, että viesti on kirjoitettu juuri hänelle ja sitoutuu siksi kirjeeseen tehokkaammin. Vaikka useimmille tutuin tapa hyödyntää personointia on nimellinen tervehdys sähköpostin alussa tai otsikossa, kannattaa personointia viedä vielä askel pidemmälle, jotta sähköpostimarkkinoinnin hyödyt pääsevät todella esille.

Personoimalla sähköpostejasi luot siis sisältöä, joka osuu mahdollisimman hyvin maaliin vastaanottajien kanssa. Uutiskirjetyökalun avulla pystyt luomaan yhteen sähköpostiin vaihtoehtoisia sisältöjä, jotka näkyvät erilaisina tietyt kriteerit täyttäville asiakkaille. Näin et lähetä nuorille aikuisille perhematkapakettien tarjouksia tai mainosta eri alueen palvelua väärällä alueella.   

Personointi sujuvoituu entisestään, kun selvität vastaanottajasi mieltymykset jo uutiskirjeen tilausvaiheessa. Sisällytä uutiskirjeen tilauslomakkeeseen muutama lisäkysymys ja luot heti personoidumpaa sisältöä. 

7. Mitattavuus


Helppo mitattavuus ja analysoitavuus on yrityksesi näkökulmasta yksi tärkeimmistä sähköpostimarkkinoinnin hyödyistä. Mittaamalla vastaanottajiesi toimintaa ja reaktioita uutiskirjeisiisi saat jatkuvasti arvokasta tietoa siitä, mikä onnistui ja mitä pitää vielä kehittää.

Sähköpostimarkkinoinnin mitattavuus palvelee yritystäsi pitkällä tähtäimellä, sillä voit tehdä uutiskirjettäsi kokoajan enemmän lukijoiden toiveiden mukaiseksi sekä tukemaan omien tavoitteidesi täyttämistä.

Useimmat sähköpostimarkkinointiin käytettävät työkalut sisältävät statistiikkaa yhteen kokoavan osion sekä raportteja, joista sinut kannattaa seurata seuraavia lukuja:

  • Klikkaussuhde eli CTR (click-through rate) kertoo sinulle, kuinka moni on klikannut kirjeesi linkkejä 
  • Avaussuhteen eli OR:n (Open rate) avulla näet, moniko on avannut kirjeesi.
  • Peruutusten määrä kertoo, menikö uutiskirjeen sisältö maaliin vastaanottajien toiveiden kanssa


LianaMailerin avulla seuraat helposti kirjeidesi statistiikkaa. 

Myös heatmap-analyysia kannattaa seurata, sillä lämpökartta näyttää uutiskirjeesi klikatuimmat osiot. Tämän avulla voit esimerkiksi testata ja tehostaa CTA-painikkeidesi sijoittelua. Lämpökarttaa tarkastelemalla pystytkin kehittämään kirjeitäsi ja analysoimaan esimerkiksi uutiskirjeen pohjan toimivuutta. 

Tutustu artikkelimme avulla myös muihin tapoihin, joilla voit mitata organisaatiosi viestintää: Kuusi askelta viestinnän mittaamiseen käytännössä

8. Liikenteen ohjaus verkkosivuille

Kun sähköposti on avattu ja luettu, on mahdollinen – ja usein toivottu –  jatkotoimenpide verkkosivuille siirtyminen. Sähköpostimarkkinoinnin hyötynä onkin ihmisten luonteva ohjaus verkkosivuille ostamaan tai tutkimaan haluttuja sisältöjä – ja tätä kautta verkkosivujen kävijämäärän kasvattaminen. Tässä apuna kannattaa hyödyntää CTA-painikkeita (Call-to-action) sekä erilaisia linkkejä, joilla ohjataan uutiskirjeen lukijaa toimimaan toivotulla tavalla. 

Erilaisilla CTA-painikkeilla voit ohjata ihmisiä verkkosivuillesi tutustumaan sisältöihisi ja tuotteisiisi.
 

9. Myynnin boostaus

Myynnin tukeminen on liiketoiminnan kannalta tärkeimpiä sähköpostimarkkinoinnin hyötyjä. Halusit sitten tiedottaa uudesta kampanjastasi ja ohjata ihmisiä sen laskeutumissivulle tai hankkia liidejä myynnillesi, on sähköpostimarkkinointi siihen sopiva keino.

Valjasta siis sähköpostit myyntisi tueksi sekä hyödynnä niissä vielä personointia sekä segmentointia, jotta pääset buustaamaan myyntiäsi. Sisällytä kirjeesesi lisäksi CTA-painikkeita ja linkkejä, jotta ostokehotuksesi ovat selkeitä ja asiakas osaa edetä luontevasti ostopolulla eteenpäin. 
 

10. Palautteen kerääminen

Sähköpostimarkkinoinnin ei tarvitse olla yksisuuntainen markkinointikanava – parhaimmillaan voit olla uutiskirjeilläsi vuorovaikutuksessa lukijoidesi kanssa. Esimerkiksi kyselyn lisääminen sisältöön kannustaa vastaanottajaa reagoimaan sisältöihisi, ja samalla saat näppärästi kasvatettua uutiskirjeesi klikkausprosenttia.

Lianalla keräämme palautetta lähettämissämme uutiskirjeissä. 

Jokainen lähetettu sähköposti kannattaakin ottaa mahdollisuutena kerätä palautetta sekä kehittää omaa markkinointia. Ota käyttöön yksinkertaiset kyselyt ja ohjaa ajoittain lukijoitasi osallistumaan laajempiin palautekyselyihin.

Kyselyitä ei kannata rajoittaa pelkästään palautteen keräämiseen, vaan niillä kannattaa pyrkiä keskusteluun esimerkiksi ajankohtaisista aiheista tai kysymään avoimesti, millaista sisältöä uutiskirjeen lukijasi kaipaavat. Näin sähköpostimarkkinoinnin hyödyt pääsevät esille ja pystyt jatkuvasti kehittämään toimintaasi saamasi palautteen avulla.

Golfliiton uutiskirjeessä kysely-ominaistuutta hyödynnetään keräämällä tietoa ajankohtaisesta aiheesta.

11. Automatisointi

Markkinoinnin automaation ja sähköpostimarkkinoinnin työkalun yhdistettävyyden avulla otat täyden potentiaalin irti sähköpostimarkkinoinnistasi. Yhdistämällä työkalut luot tehokkaita automatisoituja viestiketjuja, jotka käynnistyvät valitsemastasi toiminnosta, kuten uutiskirjeen tilauksesta tai oppaan latauksesta. Näin markkinoinnin automaatiota hyödyntäen vähennät työmäärääsi sekä maksimoit hyödyt.

Markkinoinnin automaation avulla luot erilaisia automaatioketjuja, joilla ohjaat kohderyhmiäsi kohti haluttua toimintaa.

Yhdistettävyyttä hyödyntäen herättele siis asiakkaitasi ja lähetä oikea-aikaisia markkinointiviestejä, joilla tuet oman toimintasi tavoitteita. Valjasta sähköpostimarkkinoinnin hyödyt käyttöösi ja nappaa markkinoinnin automaatio osaksi toimintaasi esimerkiksi seuraavilla tavoilla:

  • Toivota uusi tilaaja tervetulleeksi
  • Lisä- ja ristimyy
  • Herättele passiivista tilaajaa
  • Palkitse aktiivista ostajaa

Tarvitsetko työkalun sähköpostimarkkinointiin?

Kotimaisella LianaMailer-työkalulla toteutat yrityksellesi sopivaa sähköpostimarkkinointia liiketoimintasi tukena. Autamme sinut alkuun työkalun käytössä, jotta sähköpostimarkkinoinnin hyödyt pääsevat vaikuttamaan sinunkin yrityksessäsi.

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä! 

Haluatko oppia lisää uutiskirjeistä? Lue lisää aiheesta blogistamme:

Anni Käsmä
Junior Content Marketing Specialist