Siirry pääsisältöön Siirry päävalikkoon Siirry alatunnisteen valikkoon

Ohjaatko sinäkin vielä etusivulle? - Näin luot hyvän laskeutumissivun

0
Ohjaatko sinäkin vielä etusivulle? - Näin luot hyvän laskeutumissivun
Jaa

Laskeutumissivuilla on usein merkittävä vaikutus markkinoinnin tehokkuuteen ja erityisesti yksittäisen markkinointikampanjoiden menestymiseen. Yritykset hyödyntävätkin niitä nykyisin monin eri tavoin, vaikka tarkoitus on usein sama: kerätä liidejä. 

Erillisen sivun luominen voi kuitenkin tuntua ajatuksen tasolla työläältä – näin ei kuitenkaan ole. Kokosimmekin yhteen vinkit, joilla luot itsellesi tehokkaita laskeutumissivuja, jotta pääset nauttimaan niiden tuottamista hyödyistä. 

12 vinkkiä laskeutumissivun alkeisiin

  1. Mieti laskeutumissivun tarpeellisuutta
  2. Valitse työkalusi
  3. Selvitä peruskysymykset
  4. Mieti tarkka tavoite
  5. Rakenna sivu ohjaamaan asiakas kohti tätä tarkoitusta
  6. Selvitä avainsanat
  7. Pidä sivu selkeänä
  8. Sisällytä selkeä kehotus toimintaa – CTA
  9. Käytä elementtejä
  10. Ole johdonmukainen
  11. Ota huomioon käytetyt laitteet
  12. Ole visuaalinen
Jos laskeutumissivun alkeet ovat jo tuttuja, hyppää laskeutumissivun jatkokurssille tästä.

1. Mieti laskeutumissivun tarpeellisuutta

Saatko sanottua kaiken tarpeellisen mainoksessasi? Tällöin voit ohjata suoraan verkkosivuille ja kauppa käy. Monet AdWords-kampanjat taas toimivat mainiosti, kun ne ohjaavat etusivuille. Milloin laskeutumissivu sitten kannattaa?

Kun aihe tulee myydä

Useimmiten asiakas tarvitsee lisätietoa ja vahvistusta toimintansa tueksi, jotta hän suorittaa ostotapahtuman eli konvertoituu. Aihe tulee siis myydä hänelle. Tällöin laskeutumissivu on oiva ratkaisu auttamaan tässä. Klikkipohjaisille kampanjoille saa usein parempaa rahallista vastinetta, kun ne johtavat niitä varten suunnitellulle kampanjasivulle, jolloin potentiaaliset asiakkaat eivät harhaudu pois polultaan kesken matkan.

Kun sivusta on useampi versio

Laskeutumissivujen etu on, että niitä voidaan luoda useita erilaisia ja eri tarkoituksiin. Voit esimerkiksi luoda spesifin laskeutumissivun asiakkaan ostovaiheen tai liikenteen lähteen mukaan. Laskeutumissivu kannattaa tehdä myös silloin, jos yhtä aihetta halutaan lähestyä esimerkiksi useasta eri kulmasta, tai erilaisia laskeutumissivuja halutaan vertailla.

Myytkö käytettyjä autoja? Luo kolme erilaista laskeutumissivua ja testaa, mikä saa ovipumpun laulamaan: valikoiman esittely, hintojen korostaminen vai yrityksen luotettavuuden esiin tuominen esimerkiksi uratarinoilla.

Kun sivut eivät istu verkkosivuille

Esimerkiksi edellä mainittua kokonaisuutta ei voi rakentaa verkkosivun osaksi ilman, että se vaikuttaa negatiivisesti verkkosivujen käytettävyyteen ja selkeyteen. Siksi tässä tapauksessa erilliset laskeutumissivut toimivat paremmin.

Usein verkkosivujen sisältösivu ja selkeästi tiettyyn toimintaan tähtäävä laskeutumissivu ovat käytettävyydeltään erilaisia, joten käyttäjät saapuvat niille eri odotuksin. Esimerkiksi uutiskirjeen lukija saattaa haluta mieluummin tiiviin tietopaketin ja selkeän ostoreitin, kun taas toista reittiä verkkosivuille päätyvä voi haluta etsiä tietoa rauhassa ja edetä seuraavaan vaiheeseen ajan kanssa.

On myös olennaista, että laskeutumissivut ovat helposti ja nopeasti muokattavissa. Verkkosivujen tärkeitä sivuja ei kannata kuormittaa jatkuvalla muokkaamisella, vaan  mielummin hyödyntää erityisissä kampanjoissa laskeutumissivua, jotta sivujen toiminnallisuus ei kärsi.

2. Valitse työkalusi

Laskeutumissivut ovat yleensä joko verkkosivun tai verkkokaupan alasivuja, erityisiä kampanjasivuja tai sähköpostimarkkinointityökalun avulla luotuja yksittäisiä sähköpostimarkkinoinnin tai -viestinnän kampanjasivuja. Kannattaa miettiä, mikä toimii itselle – nyt ja jatkossa.

Laskeutumissivut kannattaa sijoittaa verkkosivujen alle, jos tarkoituksena on luoda pitkäaikaisia kampanjoita. Verkkosivuille tehdyt laskeutumissivut luodaan usein samalla visuaalisella ilmeellä ja elementeillä kuin muukin sivusto. Erityisen kampanjasivun rakentaminen kannattaa nimensä mukaisesti silloin kun kyseessä on kampanja, jolle on järkevää rakentaa oma sivunsa.

Joskus ilmenee tarve kampanjasivulle, joka ei kuitenkaan toiminnallisuudeltaan tai visuaalisuudeltaan istu verkkosivuille tai jota varten ei haluta rakentaa kokonaan erillistä sivustoa. Tällöin ratkaisu voi löytyä sähköpostimarkkinoinnin työkalun mahdollisesta laskeutumissivu-ominaisuudesta, jonka avulla kevyen kampanjasivun rakentaminen onnistuu helposti. 

Punaisen Ristin Veripalveluille luotiin LianaCMS:llä erillinen laskeutumissivu, jonka tavoitteena on saada ryhmiä mukaan verenluovutukseen täyttämällä lomake. 

3. Selvitä peruskysymykset

Ennen laskeutumissivun luomista on kannattavaa kerrata, ketä tavoittelet ja mitä toimenpiteitä heidän tavoittamisensa vaatii. Tee itsellesi selväksi ainakin seuraavat asiat:

  • Mikä on kohderyhmäsi
  • Miten he saapuvat sivullesi
  • Mitä he haluavat/tarvitsevat/arvostavat – tai mitä vaihtoehtoja näihin on
  • Ketä vastaan kilpailet, ja miten asemoidut suhteessa heihin.

Pohdittuasi vastaukset näihin kysymyksiin, osaat muovata laskeutumissivusi mahdollisimman hyvin kohderyhmääsi palvelevaksi.

 

4. Mieti tarkka tavoite

Kaikella markkinoinnilla tulee olla mitattava tavoite. Laskeutumissivulla tulisi olla yksi. Haluatko, että asiakas esimerkiksi:

  • Ottaa yhteyttä
  • Pyytää demon
  • Kirjoittaa arvostelun
  • Ostaa
  • Suosittelee
  • Jakaa
  • Lataa jotakin
  • Katsoo jotakin
  • Tilaa uutiskirjeen
  • Tutustuu johonkin

Määritettyäsi, mikä edellä mainituista on tavoitteesi, tuo se selkeästi esille läpi sivun. 

Kun laskeutumissivullasi on selkeästi määritetty tavoite, osaa vierailija luontevasti suorittaa halutun toiminnan.

5. Rakenna sivu ohjaamaan asiakas kohti tätä tarkoitusta

Mieti, mitä asiakas tarvitsee tehdäkseen sivuilla halutun toiminnon. Jos haluat sivuilla vierailijan tilaavan uutiskirjeen, myy se hänelle. Kerro sisällöstä, jaa asiakkaiden positiivista palautetta sekä vakuuta kirjeen helposta perumisesta, jos sisältö ei olekaan sopivaa. Kun haluat asiakkaan ostavan, käy sivulla läpi tärkeimmät myyntiargumenttisi ja ohjaa asiakas loogisesti kohti ostoa. Toivotko, että sisältöäsi jaetaan? Kerro, miten jakaja siitä hyötyy. 

Vinkki: Kopioi sivun rakenne asiakasrajapinnasta. Jos toimit B2B-puolella, kysy kokeneelta myyjältä, miten hän rakentaa myyntiargumenttinsa. Kysy esimerkiksi, miten hän lähestyisi uutta asiakasta, kun tavoitteena on saada asiakas kiinnostumaan tuotteesta ja varaamaan demo.

Mikäli myyntiprosessi menisi näin:

  • Kerrot yrityksestäsi nämä tärkeimmät kohdat
  • Kerrot tuotteestasi nämä tärkeimmät edut
  • Kannustat asiakastasi etenemään näillä keinoin (esimerkiksi tarjous rajoitetun ajan).
  • Kehotat varaamaan demopalaverin.

Toimiva laskeutumissivu voisi siis näyttää tältä:

  • Osio 1: Olemme luotettava, pitkäikäinen ja kasvava yritys.
  • Osio 2: Tuotteemme on Suomen käytetyin, monikielinen ja mobiiliystävällinen.
  • Tämän kuukauden ajan tuotteen lisäominaisuus X sisältyy perushintaan, ja mikäli tilaatte nyt, saatte työkalun ajoissa joulumarkkinoille.
  • Pyydä demo nyt!

Myös B2C-puolella tai muutoin asiakasrajapinnassa usein tiedetään, mikä myy tai liikuttaa. Kysy!

6. Selvitä avainsanat

On oleellista, että laskeutumissivuilla käytetään sanoja, joita kuluttajat käyttävät aiheesta puhuessaan. Ideoita tällaisista sanoista ja käsitystä siitä, kuinka paljon niitä käytetään, saat esimerkiksi tarkistamalla, mitkä sanat toimivat AdWords-kampanjoissasi. Toinen keino on tarkistaa verkkosivun analytiikasta, millä hakusanoilla sivuillesi päädytään.

Avainsanatyökalut, kuten Keywordtool.io, antavat myös ideoita ja arviointeja siitä, kuinka paljon erilaisia sanoja käytetään hauissa. Ne eivät ole tärkeitä vain AdWords-kampanjoille, vaan kertovat, miten potentiaaliset asiakkaat puhuvat aiheesta, mitä he sen suhteen arvostavat ja mikä heitä kiinnostaa.

7. Pidä sivu selkeänä

Pidä tiukka fokus ja karsi. Jätä jäljelle vain olennainen, sillä hyvä laskeutumissivu on:

  1. Ytimekäs
  2. Selkeä
  3. Selkokielinen
  4. Jäsennelty
  5. Visuaalinen (kuvat, taulukot ja listat)
  6. Silmäiltävä

Kerro heti otsikossa, mitä tarjoat: ”Opi Facebook-markkinoinnin salaisuudet” ja tarkenna vasta alaotsikossa ”Suomen suosituimmat some-koulutukset ovat saapuneet Turkuun” tai esimerkiksi ”Vuokra-asunnot Helsingissä”, jota seuraa alaotsikko ”Löydä omasi yli 10 000 kohteen joukosta ja vuokraa suoraan omistajalta ilman kuluja”.

8. Sisällytä selkeä toimintakehotus – CTA

Varmista, että sivusi sisältää CTA-painikkeita(Call-to-action), jotka ohjaavat asiakasta kohti päämäärää. Hyvällä laskeutumissivulla on tietty funktio, jota kohti se pyrkii. tämän funktion toteuttaminen on tehtävä mahdollisimman helpoksi. Jos haluat, että asiakas tilaa demon, kerro se sivun yläreunassa, kappaleiden jälkeen ja yhteydenottolomakkeella.

Yksinkertaisilla CTA-painikkeilla ohjaat asiakasta.

Lisäksi varmistat, että sivusi toimivat selkeästi ja ohjaavat vain yhteen suuntaan. On tärkeää, että seuraava askel on selkeästi määritetty, jotta asiakas osaa selkeästi seurata ostopolkua ja saa jatkuvia signaaleja onnistumisestaan.

9. Käytä elementtejä

Tehokas keino vaikuttaa oman laskeutumissivun toimivuuteen on elementtien hyödyntäminen. Esimerkiksi CTA:n  kannattaa olla selkeä nappi, johon lukija varmasti kiinnittää huomiota. Voit tehdä verkkosivullesi vaikkapa suuren ota yhteyttä -napin, johon voi lisätä liikettä, kuten värinää. Väreillä on usein merkitystä konvertoitumisen suhteen, mutta jos et halua mennä syvälle väripsykologiaan, kannattaa keskittyä kahteen asiaan:

  1.  Selkeästi muusta sisällöstä erottuviin CTA-nappuloihin 
  2.  Tyylikkääseen kokonaisuuteen

10. Ole johdonmukainen

Kun henkilö klikkaa some-mainosta tai linkkiä uutiskirjeessä, hän odottaa johdonmukaisuutta. Jos laskeutumissivu ei ole johdonmukainen, voidaan tilanne kokea vaivalloiseksi ja perääntyä. Yhdellä vilkaisulla on käytävä ilmi, että kyse on yhdestä ja samasta kampanjasta ja viestistä.

Olet kenties kuullut termin message match? Käytännössä kyse on siitä, että uutiskirjeen sanoman tulee kohdata laskeutumissivun sanoman kanssa. Mikäli uutiskirjeessä lukee ”Lue lisää luomuruoasta”, tulee laskeutumissivun vakuuttaa ensisilmäyksellä, että kyse todellakin on juuri siitä. Esimerkiksi mainoksen tekstin ja laskeutumissivun pääotsikon tulee olla linjassa toistensa kanssa.

Sivun tulee vakuuttaa sanojen lisäksi myös visuaalisilla keinoilla. Jos Twitter-mainos tai uutiskirje on graafiselta ilmeeltään moderni ja kirkas, täytyy laskeutumissivunkin olla. On myös sanomattakin selvää, että laskeutumissivun pitää olla yhtenäinen brändisi kanssa – oli kyse sitten verkkosivujen alla olevasta sivusta tai yhtä uutiskirjettä varten luodusta laskeutumissivusta.

11. Ota huomioon käytetyt laitteet

Markkinoinnin käyttämien sivujen tulee olla responsiivisia. Oli sitten kyseessä verkkosivu, kampanjasivu, erityinen laskeutumissivu tai verkkokauppa, on responsiivisuus perusoletus. Mikäli omasi eivät ole, varmista ettet tuhlaa rahojasi mobiilikäyttäjiin. Kun mobiilikäyttäjä klikkaa some-mainosta, olettaa hän päätyvänsä mobiiliystävälliselle sivulle. Jos potentiaalista asiakasta on kehotettu ”ostamaan nyt”, olettaa hän voivansa tehdä niin.

12. Ole visuaalinen

Hyvällä lähdärillä teksti ja visuaaliset elementit vaihtelevat toisiaan tukien. Laskeutumissivut ovat nopeaa tiedon omaksumista ja silmäilyä varten, joten kuvien, grafiikoiden ja videoiden helppo silmäiltävyys on tärkeää. Videon käyttäminen kannattaa, mutta kovin yksityiskohtainen infografiikka taas ei aina palvele laskeutumissivujen tarkoitusta. Käytä aitoja kuvia ja tuo esiin henkilöitä yrityksen takaa. 

Laskeutumissivujen jatkokurssi

Kun laskeutumissivun perusasiat ovat kunnossa, on aika siirtyä ottamaan laskeutumissivuista täysi hyöty irti.

  1. Ota huomioon liikenteen lähteet
  2. Testaa
  3. Seuraa ja opi
  4. Reagoi ja muokkaa
  5. Pidä kiinni kävijästä
  6. Käytä ristiin tietoa, jota sinulla jo on

1. Ota huomioon liikenteen lähteet

Omien versioiden luominen laskeutumissivusta eri kanaville saattaa kannattaa. Laadukkailla työkaluilla samasta laskeutumissivun pohjasta voi vaivatta muokata toisistaan erilaiset versiot.  Esimerkiksi Facebook-kampanjan kautta tullut kävijä, joka kuulee tuotteesta ensimmäisen kerran, kaipaa erilaista tietoa kuin uutiskirjeen tilaaja. Jo pienillä muutoksilla samaa viestiä voi muokata eri ryhmille toimivaksi.

Se, mistä verkkosivuilla vieraileva on sivuille saapunut eli liikenteen lähde, voi kertoa siitä, mitä osaa kohderyhmästäsi kävijä edustaa. TikTokista saapunut henkilö on todennäköisesti nuorempi kuin kotiin jaetun suorapostikampanjan kautta kiinnostunut.

2. Testaa

Panosta laskeutumissivujen testaukseen – erityisesti silloin, kun laskeutumissivut ovat tärkeät liiketoiminnallesi ja tuovat potentiaalisesti paljon myyntiä ja yhteydenottoja. Luo laskeutumissivusta useampi versio ja hyödynnä A/B-testausta. Näin saat selville kumman laskeutumissivun sisältö puree paremmin vierailijoihin ja voit hylätä heikommin suoriutuvat sivut.

Usein jo pienet muutokset CTA-elementtien asetuksissa ja kehotusmuodoissa (“Pyydä demo” vs. “Tilaa ilmainen demo”) saattavat olla ratkaiseva tekijä yhteydenottojen saamisessa.

3. Seuraa ja opi

Perusraporttien lisäksi paljon liikennöidyillä sivuilla kannattaa käyttää heatmap-ominaisuutta eli sivun lämpökarttaa.  Lämpökartan raportin avulla näet helposti, mikä sivuillasi toimii ja mikä ei. Lämpökartan avulla saat selville, jääkö CTA-nappisi piiloon alueelle, jolle kävijä ei koskaan päädy. Esimerkiksi Hotjar tarjoaa hyvän heatmap-työkalun, jonka avulla näet konkreettisesti, miten asiakas on sivuilla liikkunut.

Google Analyticsilla  kannattaa seurata keskimääräistä laskeutumissivuilla vietettyä aikaa, bounce rate -prosenttia (välitön poistumisprosentti) sekä konversiota. Verkkosivujen kokonaisuuden tarkastelussa taas voit hyödyntää Google Data Studiota.

4. Reagoi ja muokkaa

Eikö yhteydenottoja ropise? Kokeile uutta sanamuotoa. Tuntuuko, ettei ”Ota yhteyttä” -nappia klikkaa kukaan? Siirrä se uuteen paikkaan. Vaikuttaako, etteivät sivulla vierailijat kiinnostu sisällöstä – kokeile uutta kulmaa. Aina ensimmäisellä yrityksellä ei voi onnistua. Vain yrittämällä ja kokeilemalla selviää, millainen on juuri sinun yrityksesi tarpeisiin sopiva laskeutumissivu.

5. Pidä kiinni kävijästä

Opi tunnistamaan verkkosivuvierailijan aikeet poistua. Jos kävijä on lähtemässä laskeutumissivulta, tunnistaa exit intent -teknologia tämän hiiren liikkeiden perusteella. Teknologian tavoitteena on pitää kiinni kävijästä. Luo esimerkiksi tyylikäs pop-up-ikkuna, joka tähtää samaan tavoitteeseen kuin itse landing-sivu tai vaihtoehtoisesti tarjoaa toisenlaista sisältöä, kuten oppaan lataamista, jotta kävijän tiedot voidaan poimia talteen.

6. Käytä ristiin tietoa, jota sinulla jo on

Esimerkiksi AdWordsissa kannattaa jatkuvasti ajaa A/B-testejä mainosten toimivuuden takaamiseksi ja kerryttää tietoa, millainen sisältö toimii. Voit hyödyntää esimerkiksi parhaiten mainoksissa suoriutuneita otsikoita muussa sisällössäsi ja ohjata siten ihmisiä laskeutumissivuillesi. Parhaita AdWords-mainostekstejä taas voi muokata käyttöön uutiskirjeen preheadereiksi.

Lianan laskeutumissivuilla näytetään tyytyväisten asiakkaiden suositteluja.

Muita rahanarvoisia vinkkejä laskeutumissivuillesi

  • Älä sisällytä sivuun ulkoisia linkkejä, vaan ohjaa ainoastaan kohti haluamaasi toimintoa
  • Kysy vain olennaisia tietoja – riittääkö nimi ja puhelinnumero? 
  • Käytä suosituksia ja muiden käyttäjien arvioita aina tilaisuuden tullen
  • Tarjoa vaihtoehtoiseksi yhteydenottotavaksi puhelinta – jos haluat mitata tehokkuutta, ota käyttöön rekisteröity puhelinnumero-ohjaus, jota voi seurata
  • Herätä luottamusta referenssilogoilla, kuten AAA-luottoluokitus -sertifikaateilla
  • Seuraa, miten sivut konvertoituvat – lisää tavoitteet esimerkiksi Google Analyticsin Tavoitteet -välilehdille
  • Huomioi kävijä – mieti, mikä aidosti kiinnostaa kävijää
  • Panosta sisältöön – auta ja tarjoa ratkaisuja, älä vain myy. Tarjoa laadukasta sisältöä, josta on aidosti hyötyä
  • Hyödynnä Kiitos -sivu: miksi vain kiittää, kun voit esitellä tuotteita tai kehottaa lukemaan artikkelin?

Kaipaatko työkaluja, jotka taipuvat myös laskeutumissivujen toteuttamiseen?

LianaCMS:llä luot, testaat ja muokkaat laskeutumissivuja eri elementeillä helposti ja nopeasti. Sähköpostimarkkinoinnin työkalu LianaMaileriin sisältyvä laskeutumissivutyökalu taas mahdollistaa laskeutumissivujen valjastamisen sähköpostimarkkinoinnin tarpeisiin nopeasti ja helposti.

Ota yhteyttä!

Haluatko oppia lisää verkkosivuista? Lue lisää aiheesta blogistamme:

 

Tykkäsitkö artikkelista?
Peukuta tästä!

Kommentti

Kommentit

Ei kommentteja