Siirry pääsisältöön Siirry päävalikkoon Siirry alatunnisteen valikkoon

9 vinkkiä: näin pääset alkuun mediasuhteiden luomisessa

0
Jaa

Suhteiden hoito mediaan on monessa yrityksessä luonteva osa markkinointia ja viestintää. Median avulla yritykset pyrkivät tuomaan yleisön tietoisuuteen brändiään ja sitä kautta rakentamaan toivomaansa imagoa ja tunnettuutta. 

Suhteiden luomisessa mediaan voi olla kuitenkin vaikea päästä alkuun – etenkin, jos PR-toiminta on uutta. Suhteet mediaan ovat kuitenkin lähes poikkeuksetta tärkeä osa yritystoimintaa alasta riippumatta. Jotta pääset suhteiden luomisessa luontevasti alkuun, loimme avuksesi 9 vinkkiä, jotka tarkistimme vielä luottotoimittajillamme.

9 vinkkiä suhteiden luomiseen mediaan: 

  1. Pyri olemaan kiinnostava
  2. Selvitä, ketkä ovat olennaisia
  3. Älä lähetä vain tiedotteita, vaan aloita myös keskusteluja
  4. Profiloidu hyväksi haastateltavaksi ja kiinnostavaksi kommentoijaksi
  5. Tuo persoonaasi esiin
  6. Verkostoidu
  7. Opettele pitämään hissipuhe
  8. Toimi median sääntöjen mukaan

1. Pyri olemaan kiinnostava

Tiedota, kun on aidosti tiedotettavaa. Mieti etukäteen viesteihisi selvä uutiskärki ja koukku. Tee toimittajan tai bloggaajan työ mahdollisimman helpoksi, äläkä jätä uutisarvon kaivamista tiedotteistasi kiireisen toimittajan harteille. Panosta myös tiedotteesi visuaalisen antiin, jotta voit taata tiedotteellesi parhaan mahdollisen näkyvyyden.

Kohdista tiedotteesi vain median edustajille, joille aihe on aidosti relevantti. Tiedotteiden lähettäminen mahdollisimman laajalle ei nimittäin aina hyödytä, vaan voi jopa aiheuttaa ärtyneisyyttä. Puhelimeen taas kannattaa tarttua vain, jos on aidosti asiaa, jotta sinulle vastataan jatkossakin.

Helsingin Sanomien toimittaja Elina Lappalainen korostaa LinkedInissä, mikä toimittajien toiminnan perusta. (Kuvan lähde: LinkedIn)

Perehdy siihen, miten hyvä mediatiedote laaditaan. Tee itsesi tunnetuksi toimijana, jonka lehdistötiedotteet ovat täyttä asiaa ja jota on helppo lähestyä, kun kommenttia tarvitaan.

2. Selvitä, ketkä ovat olennaisia

Käytä tärkeiden journalistien, bloggaajien ja muiden mielipidevaikuttajien tunnistamiseen some- ja mediaseurantaa sekä lehdistötiedotejakelun raportteja. Älä tyydy tutkimaan raportteja, vaan ota ne aidosti hyötykäyttöön. Mitkä mediat ja toimittajat tekevät alaasi koskevia julkaisuja? Tee lista ja aloita suhteet mediaan pyrkimällä luomaan heistä kontaktejasi.

LianaMonitorilla voit valittujen avainsanojen avulla tarkastella, missä, miten ja kuinka usein yrityksestäsi puhutaan. 

3. Älä lähetä vain tiedotteita, vaan aloita myös keskusteluja

Tarjoa haastatteluja, esittelyjä tai keskusteluja. Pyri olemaan aito ja kiinnostava henkilö, jonka yritys tarjoaa selvää vastinetta median edustajan sinuun käyttämälleen ajalle. Ota vastaan ilolla kaikki kontaktoinnit, joita sinulle kohdistetaan. On kuitenkin hyvä varautua myös negatiivisesta huomiosta johtuvaan kontaktointiin, sillä yrityksesi voi joutua keskelle kriisitilannetta, jolloin toimintamallit tulee olla valmiiksi määriteltyinä.

4. Profiloidu hyväksi haastateltavaksi ja kiinnostavaksi kommentoijaksi

Tähtää siihen, että sinua kontaktoidaan ja sinulta kysytään mielipidettä. Tämä on pitkäjänteistä työtä, ja koostuu haastattelun tarjoamisesta, julkisesta puhumisesta, mielipidekirjoituksista, julkiseen keskusteluun ja somekeskusteluihin osallistumisesta sekä esimerkiksi vierasbloggaamisesta. Pidä myös huolta, että löydyt hakutuloksista oikeilla hauilla asiantuntijana – ainakin pitkällä tähtäimellä.

5. Pyri tapaamaan mediaa kasvotusten ja verkossa

Osallistu tapahtumiin, järjestä tiedotustilaisuuksia ja verkostoidu niin offline- kuin online-ympäristössä. Aloita pienestä: vastaa twiitteihin, tykkää statuksista ja osallistu LinkedInin keskusteluun. Yhä kiireisemmät toimittajat istahtavat harvemmin lounaspöytään kanssasi, joten monipuolinen kanavavalikoima verkossa on hyvä vaihtoehtoinen tapa avata keskustelua.

6. Tuo persoonaasi esiin

Juuri ketään ei kiinnosta vain yritys, vaan ihmisiä kiinnostavat ihmiset. Tule siis esiin ihmisenä ja jätä pelkkä yrityksesi nimen takana toiminen taaksesi – näin annat myös muiden yrityksessäsi tulla. Omana itsenä esillä oleminen kannattaa. Ihmisyys on useimmiten organisaatiota kiinnostavampaa, joten anna siis ihmisille kosketuspintaa itseesi. 

7. Verkostoidu

Mediasuhteet ovat ihmissuhteita, joten jos jonkun kanssa synkkaa, kannattaa tuohon suhteeseen panostaa. Luo suhteita pitkäjänteisesti ja pienin askelin. Mutkaton asenne ja ystävällisyys palkitaan pitkällä tähtäimellä.

Verkostoitumisessa kannattaa hyödyntää myös sosiaalisen median alustoja, sillä aina ei tarvitse ensin henkilökohtaisesti tavata kontaktejasi. Suhteita mediaan luodaan yhä useammin eri alustalla, sillä ne tarjoavat loistavan työkalun keskustelun avaamisen. Valjasta siis käyttöösi esimerkiksi jo edellä kuulutettu LinkedIn ja ota ihmisiin rohkeasti yhteyttä. 

8. Opettele pitämään hissipuhe

Kiteytä hissipuheen avulla muutamaan lauseeseen, mitä teet, miksi olet kiinnostava ja miksi sinua kannattaa kuunnella. Luo siis itsellesi pohja lyhyelle puheenvuorolle, joka taipuu tilanteeseen kuin tilanteeseen. Älä kuitenkaan luo liian tiukkoja raameja, vaan pyri puheeseen, jota pystyt muokkaamaan tilanteen vaatimien hyötyjen mukaan. 

Mieti, onko sinulla ja toimittajalla jotain yhteistä tai käsitteleekö toimittaja alaasi koskevia aiheita usein jutuissaan? Tuo nämä asiat esille hissipuheessasi.

Minuutti aikaa, go.

9. Toimi median sääntöjen mukaan

Vaikka väylä suhteessa median kanssa toimii kyllä molempiin suuntiin, yrityksesi tarvitsee julkisuutta enemmän kuin toimittaja juttuasi. Toimittajat saavat huomattavan määrän yhteydenottoja eri aiheista, joten on heidän arviointinsa varassa, onko juttusi kannattavaa julkaista. Loppujen lopuksi toimittajat ovat kiinnostuneita siitä, onko asiasi yleisöä kiinnostava, joten mieti aina tätä kulmaa.

Suhteet mediaan syntyvät kyllä ajan saatossa, kun jaksat tehdä pitkäjänteisesti töitä niiden eteen. Kyseessä on ansaittu media, joten pelaa sen ehdoilla.

Haluatko kehittää tiedottamistasi?

Kaipaatko lisää vinkkejä mediasuhteiden luomiseen ja ammattimaiseen viestintätyöhön? Ota yhteyttä, niin asiantuntijamme keskustelevat mielellään kanssasi lisää! Lue myös lisää Suomen johtavasta mediatiedotetyökalusta ePressistä ja some- ja mediaseurannan yhdistävästä LianaMonitorista

Pyydä demo!

Kiinnostaako tiedottaminen? Tutustu näihin sisältöihin:

Tykkäsitkö artikkelista?
Peukuta tästä!

Kommentti

Kommentit

Ei kommentteja