Siirry pääsisältöön Siirry päävalikkoon Siirry alatunnisteen valikkoon

Osallistu webinaariimme

16.10.2024 WordPress-sivuston personointi ja sisällön optimointi

PR ❤ SEO - 22 kohtaa jotka jokaisen tiedottajan tulisi tietää hakukoneoptimoinnista

0
PR ❤ SEO - 22 kohtaa jotka jokaisen tiedottajan tulisi tietää hakukoneoptimoinnista
Jaa

Suurin osa verkkosivujen orgaanisesta liikenteestä tulee hakukoneiden kautta. Tästä syystä korkea sijoitus hakukoneissa voi todella auttaa tuomaan lisää potentiaalisia vierailijoita verkkosivuillesi. Hakukoneoptimointi (SEO) onkin avainasemassa, kun halutaan saavuttaa korkeammat sijat hakutuloksissa. 

Sisältömarkkinointi ja SEO ovat kuin paita ja peppu ja niitä onkin vaikea ajatella erikseen, joten kun ajattelet tiedottamista ja viestintääsi, sinun tulisi ehdottomasti pitää hakukoneoptimointi mielessä.  

Viestinnästä, tiedottamisesta ja sisällöntuotannosta vastaavista on tullut hakukonenäkyvyyden kannalta tärkeitä henkilöitä. SEO:n perusteiden ymmärtäminen auttaa sinua saamaan viestisi mahdollisimman monen näkyville. Näiden SEO-vinkkien avulla varmistat, että orgaaninen näkyvyytesi jatkaa kasvamista.
 

Näin tuet hakukoneoptimointia viestinnällä
 

Ota kaikki irti lehdistötiedotteista

1. Julkaise lehdistötiedotteesi avoimesti verkossa – omilla verkkosivuilla, uutishuoneessa ja luotetuissa tiedotejakeluportaaleissa.

2. Jaa lehdistötiedotteet sosiaalisessa mediassa ja mahdollista niiden helppo jakaminen somenäkyvyyden vahvistamiseksi.

3. Testaa, milloin ja mihin aikaan lehdistötiedote kannattaa julkaista. Ajankohdalla on vaikutusta siihen, kuinka moni vastaanottajista päätyy lukemaan tiedotteen.

“”Tiedotteiden tulee olla ajankohtaisia eli ne pitää julkaista medialle hyvissä ajoin, ennen kuin kyseinen sesonki on käsillä. Mitä valmiimpi ja paremmin ajoitettu paketti toimitetaan, sen varmemmin se päätyy julkaistavaksi. Tutkimustulokset ovat myös arvokasta tietoa, joita voi käyttää faktana jutuissa ja kuvaamassa esim. trendien muuttumista.”
Kommentti kansainvälisestä toimittajakyselystämme


4. Muista aina lisätä lehdistötiedotteisiin linkkejä.

5. Luo suhteita alasi mielipidevaikuttajien kanssa. Löydä aktiivisia twiittaajia, bloggaajia ja journalisteja.

 

Hienosäädä verkkosivujasi

6. Opettele sisällöntuotannon tekniset perusasiat SEO:n kannalta: kiinnitä huomiota oikeiden otsikkotyylien käyttöön, tärkeiden kohtien korostamiseen ja avainsanojen käyttöön kuvien ja videoiden nimeämisessä kasvattaaksesi hakukonenäkyvyyttä. Tätä kutsutaan on-page SEO:ksi.

7. Jos voit vaikuttaa verkkosivuston sivujen osoitteisiin ja nimiin, varmista, että niissäkin on oikeita sanoja eikä satunnainen yhdistelmä kirjaimia ja numeroita.

8. Call-to-Actioneiden tulisi olla ”Lue lisää” sijaan kuvaavampia, kuten ”Lue lisää tiedottamisen ja hakukoneoptimoinnin yhteistyöstä”.

9. Älä pelkää Google Analyticsia! Seuraa, millainen sisältö toimii ja miten sivuillesi päädytään.

10. Optimoi myös laskeutumissivusi. Vamista, että ensimmäiset hakutulokset yrityksestäsi ovat laadukasta sisältöä.

11. Jos joku jakaa sisältöäsi verkossa, pyydä heitä lisäämään linkki sivuillesi tai tägäämään sinut.

 

Hyödynnä dataa ja seurantaa

12. Yhdistä sisältösi tämän päivän trendeihin. Esimerkiksi Google Trends on helppokäyttöinen työkalu tämänhetkisten aiheiden löytämiseen.

13. Avainsanahaulla ymmärrät mitä kohdeyleisösi etsii. Selvitä, mitkä hakusanat ovat sinun toimialallesi olennaisempia. Opi mistä asiakkaasi ja sidosryhmäsi haluavat kuulla. Voit käyttää apuna esimerkiksi Ubersuggest-sivustoa tai Google Ads Keyword Planneria (tätä varten tarvitset Google Ads -tilin).

14. Puhuttaako jokin aihe, joka ei liity toimialaasi lainkaan? Luovuus palkitaan. Pääsisitkö mukaan keskusteluun esimerkiksi lanseeramalla aiheesta hyväntekeväisyyskampanjan?

15. Tee hakukonemainontaa: Google Ads on hyvä tapa selvittää, millä hakusanoilla sivuillesi tullaan.

16. Seuraa tiedotteiden läpimenoa mediaseurannan ja sosiaalisen median kuuntelun avulla.

17. Aseta mediaseurantatyökalusi ilmoittamaan sinulle olennaisten avainsanojen näkyvyydestä verkossa. Näin tiedät mitä toimialallasi tapahtuu.

 

Muista: sisältö ensin

18.  Käytä aikaa korkealaatuisen sisällön luomiseen. Haluat varmistaa, että sisältösi vastaa hakijoiden kysymyksiin.

19. Pitempi sisältö kannattaa: Googlen algoritmit pitävät sisältöä tarjoavien sivustojen pitkäikäisyyttä, päivittyvyyttä ja luotettavuutta tärkeänä. Näin myös varmistat, että verkkosivuvierailijat viipyvät sivustollasi pitempään, mikä  kasvattaa näkyvyyttä Googlessa.

20. Älä poista vanhaa mutta edelleen hyödyllistä sisältöä. Katso mikä sisältö saa parhaiten näkyvyyttä ja pidä se päivitettynä.

21. Käytä relevantteja avainsanoja otsikossa ja sisällön 150 ensimmäisessä sanassa.

22. Käytä sisällöntuotantoon aikaa ja resursseja; rakenna online-brändiä johdonmukaisesti ja pitkällä tähtäimellä.

 

Haluatko oppia lisää tiedottamisesta ja hakukoneoptimoinnista?

Kommentti

Kommentit

Ei kommentteja