Tämä artikkeli on suunnattu sinulle sisällöntuottaja, joka haluat kasvattaa blogisi orgaanista Google näkyvyyttä. Kerromme artikkelissa käytännön esimerkkien avulla, mitä blogin hakukoneoptimoinnissa on hyvä ottaa huomioon ja kuinka saat blogisi nousemaan Googlen hakutulossivun kärkipaikalle.
Olemme hyödyntäneet artikkelissa esiteltyjä hakukoneoptimoinnin vinkkejä omassa markkinoinnissamme, ja niiden ansiosta monet blogipostauksemme ovat päässeet Google-hakujen etusivuille. Tässä esimerkki yhdestä erinomaisesti pärjänneestä artikkelistamme:
Perehdymme artikkelissa näihin 17:ään SEO-vinkkiin:
- Etsi aihepiirit ja avainsanat, joista lukijat ovat kiinnostuneita
- Hyödynnä keräämiäsi avainsanoja
- Luo ostajapersoonia
- Suosi pitkiä blogikirjoituksia
- Kasvata sivun latausnopeutta
- Optimoi kuvat
- Houkuttele kävijät pysymään sisältöjesi parissa
- Vähennä välitöntä poistumisprosenttia eli bounce ratea
- Paranna sisältöjesi klikkausprosenttia hakutulossivulla
- Optimoi URL-osoitteet
- Hyödynnä Skyscraper-tekniikkaa
- Auta sisältöjäsi leviämään
- Kerää paluulinkkejä
- Kirjoita vierasbloggaus
- Jaa sisältöjäsi aktiivisesti somessa
- Optimoi sisältösi äänihakuja varten
- Päivitä vanhoja blogipostauksia
1. Etsi aihepiirit ja avainsanat, joista lukijat ovat kiinnostuneita
Kumman artikkelin haluaisit mieluummin lukea:
Digimarkkinoinnin vinkit
vai
Näin kasvatat brändin tunnettuutta digimarkkinoinnin avulla
Todennäköisesti valitsisit näistä artikkeleista jälkimmäisen, eikö totta? Sekä blogisi lukijoiden että hakukoneiden kannalta on tärkeää löytää omille blogiteksteille niin sanotut niche-aiheet eli tarkoin rajatut aihealueet. Kun blogin aihe on tarpeeksi rajattu ja siinä on käytetty oikeita avainsanoja, sisältö houkuttelee puoleensa lukijoita, joita aihe varmasti kiinnostaa ja jotka ovat valmiita sitoutumaan tekstiin.
Hyvinä apuvälineinä niche-aiheiden etsimisessä toimivat esimerkiksi:
Tiettyyn aihealueeseen keskittyvät foorumit, kuten Quora
Kuvitellaan, että olet luomassa sisältöä hotelleihin liittyen. Tekemällä nopean haun kysymys–vastaus -sivusto Quorassa avainsanalla ”hotels”, saat selville, että ihmiset ovat kiinnostuneita lukemaan nimenomaan maailman kalleimmista ja hienoimmista hotelleista. Miksi et siis kirjoittaisi blogiisi artikkelia tästä nimenomaisesta aiheesta?
Wikipedian sisällysluettelo ja Katso myös -osio
Kun mietimme, mistä näkökulmista voisimme käsitellä markkinoinnin automaatiota omassa blogissamme, kävimme läpi Wikipedian Katso myös (See also) -osioita. Englanninkielisestä Wikipediasta huomasimme, että marketing automation -aiheisesta artikkelista oli linkitetty artikkeleihin, jotka käsittelevät mm. liidien keräämistä sekä datan integrointia. Löysimme siis hyvän listan teemoja, jotka saattaisivat kiinnostaa myös blogimme lukijoita.
Googlen ”aiheeseen liittyvät haut”
Googlen Aiheeseen liittyvät haut -osiosta saat nopeasti hyviä vinkkejä ihmisten kiinnostuksen kohteista. Kirjoita vain ensin haluamasi hakusana Googlen hakukenttään ja skrollaa sitten aivan sivun alareunaan. Jos tarkoituksesi on kirjoittaa esimerkiksi brändäyksestä, näet nopeasti, että ihmiset ovat kiinnostuneita erityisesti brändäyksen opiskelusta, somen brändäyksestä sekä oman brändin luomisesta. Nämä haut voivat auttaa sinua tuottamaan blogiisi hakukoneoptimoinnin kannalta parempaa sisältöä, jonka avulla voit saada ponnahduslaudan parempaan Google näkyvyyteen.
Google Adsin Keyword Planner eli Avainsanojen suunnittelija
Kirjaudu omalle Google Ads -tilillesi ja siirry kohtaan Tools / Työkalut -> Planning / Suunnittelu -> Keyword Planner / Avainsanojen suunnittelija. Voit etsiä työkalun avulla uusia avainsanoja sekä katsoa avainsanojesi hakuvolyymeja sekä -ennusteita.
SEO-työkalujen avainsanaehdotukset
Jos käytössäsi on jokin SEO-työkalu, siitä todennäköisesti löytyy ominaisuus, jonka avulla voit etsiä potentiaalisia avainsanoja. Esimerkiksi MOZin ehdottama avainsanalista hakusanalla markkinoinnin automaatio näyttää tältä:
Listauksen perusteella ihmiset saattaisivat siis kaivata enemmän tietoa siitä, mitä markkinoinnin automaatio on ja mitä erilaisia ohjelmia markkinoilla on tarjolla.
Oman organisaation henkilökunta
Kysy asiakasrajapinnassa työskenteleviltä kollegoiltasi, missä asioissa asiakkaat ovat yleensä heihin yhteydessä. Tiedustele heiltä myös, mitä kysymyksiä asiakkaat kysyvät ja mistä aiheista ja teemoista he ovat kiinnostuneita. Tällöin saat hakukoneoptimointiin vinkkejä, joiden avulla voit työstää sisältöä, joka aidosti vastaa asiakkaidesi kiinnostusta.
2. Hyödynnä keräämiäsi avainsanoja
Saitko jo kerättyä itsellesi listan hyviä avainsanoja? Hyvä! Nyt on aika alkaa hyödyntämään niitä blogin sisällössä. Pidä siis mielessäsi nämä asiat:
Käytä sanayhdistelmiä ja lauseita
Vertaillaanpa seuraavia sanoja ja sanayhdistelmiä:
Tomaattikeitto: 135 000 hakutulosta
Kermainen tomaattikeitto: 27 400 hakutulosta
Yleisesti ottaen voidaan todeta, että mitä pidempää avainsanayhdistelmää käytät, sitä vähemmän saat siihen liittyviä hakutuloksia. Pitkät sanayhdistelmät eli niin sanotut long-tail -avainsanat ovat samalla vähemmän kilpailtuja, joten niiden avulla voit päästä nopeasti Googlen hakutuloksien kärkeen.
Sijoita avainsanat otsikkoon
Avainsanojen sijoittaminen blogitekstin otsikkoon auttaa Googlea käymään läpi sivusi sisällöt entistä nopeammin. Google tekee päätöksen siitä, vastaako sisältösi haettua hakusanaa tai lausetta, sadasosan sekunneissa ja jos avainsanat ovat heti paraatipaikalla, sisältösi saa todennäköisesti hyvän Google näkyvyyden hakutuloksissa.
Katso vaikka:
Käytä avainsanoja sisältösi 100:ssa ensimmäisessä sanassa
Jos sijoitat olennaiset avainsanat blogitekstisi 100-150 ensimmäisen sanan joukkoon, Google pystyy tarkistamaan sivusi sisällön ja sen vastaavuuden hakutuloksiin nopeammin kuin jos sanat löytyvät vasta artikkelin lopusta.
Esimerkiksi tässä Markkinoinnin, Tekniikan ja Luovuuden liiton vierasbloggauksessa olemme upottaneet tärkeimmät avainsanat tekstin kahteen ensimmäiseen kappaleeseen:
3. Luo ostajapersoonia
Ostajapersoonien luominen voi auttaa sinua ymmärtämään paremmin kohdeyleisösi tarpeita ja luomaan heille houkuttelevampaa sisältöä. Lukijasi todennäköisesti jakavat eteenpäin sisältöä, johon he voivat samaistua. Ja tämä vuorostaan nostaa sisältösi Google näkyvyyttä.
Tässä esimerkki Neil Patelin luoman ostajapersoonan profiilista.
4. Suosi pitkiä blogikirjoituksia
Pitkäksi blogipostaukseksi määritellään keskimäärin yli 1200 sanaa sisältävä teksti. Pitkät tekstit ovat usein Googlelle hakukoneoptimoinnin kannata ystävällisempiä, sillä ne keräävät enemmän paluulinkkejä (backlinks) ja niitä myös jaetaan helpommin omille verkostoille.
SEMrushin tutkimus hakukonenäkyvyyteen vaikuttavista tekijöistä kertoo myös, että pitkät sisällöt nousevat usein hakutuloksissa lyhyitä korkeammalle.
Sisältöjen pituudessa on kuitenkin hyvä huomioida myös lukijat ja pysyttäytyä kohtuudessa. Liian pitkä teksti voi tuntua lukijasta liian puuduttavalta, jolloin hän jättää lukemisen helposti kesken.
5. Kasvata sivun latausnopeutta
On tutkittua, että 53 % verkkosivujen mobiilikävijöistä poistuu sivulta, jos se ei lataudu kolmessa sekunnissa. Sivujen latausnopeus on siksi tärkeä tekijä myös Googlelle.
Tärkeintä on saada sivujen latausnopeus mahdollisimman nopeaksi. Voit aloittaa omien sivujesi latausnopeuden testaamisen esimerkiksi Googlen PageSpeed Insight -työkalun avulla.
6. Optimoi kuvat
Muista huomioida blogisi hakukoneoptimoinnissa myös kuvat ja niiden sisältämät alt-tekstit eli ns. vaihtoehtoiset tekstit. Lisää siis tärkeimmät avainsanat sekä kuvasi nimeen että metakuvauksiin.
Hyödynnämme itse Lianan julkaisujärjestelmän Google hakukoneoptimoinnin ominaisuuksia blogimme kuvien metakuvauksien lisäämisessä.
Lue lisää LianaCMS -työkalusta
7. Houkuttele kävijät pysymään sisältöjesi parissa
Dwell time on aika, joka alkaa siitä, kun olet klikannut jotain Googlen hakutulosta ja palannut takaisin hakutulossivulle (englanniksi SERP eli search engine result page). Koska Google arvostaa korkeaa dwell timea, kannattaa blogin vierailijat saada pysymään sisällön parissa mahdollisimman pitkään.
Tässä muutamia vinkkejä, joiden avulla voit sitouttaa lukijat sisältösi pariin:
- Hyödynnä blogissasi monenlaista erityylistä sisältöä: tarjoa videoita, podcasteja, pelejä ja kyselyitä sekä hyödynnä infograafeja, kuvioita ja kaavioita.
- Kiinnitä huomiota blogipostauksesi ensimmäisiin lauseisiin: tee johdannosta niin iskevä, että lukijan mielenkiinto herää saman tien ja hän haluaa lukea tekstin aivan loppuun saakka. Voit myös tarjota lukijalle jonkin kiinnostavan palkinnon, jonka hän saa vasta, kun lukenut koko artikkelin.
- Muista käyttää tekstissäsi väliotsikoita, sillä ne helpottavat lukemista ja parantavat käyttäjäkokemusta sivuillasi.
8. Vähennä välitöntä poistumisprosenttia eli bounce ratea
Välitön poistuminen prosenteissa (bounce rate) kertoo, kuinka moni vierailija poistuu sivuiltasi vierailtuaan vain yhdellä sivulla. Voit tarkistaa blogiartikkeleidesi välittömän poistumisen prosenttiosuuden Google Analyticsin raporteista:
Mitä pienempi bounce rate on, sitä korkeammalle Google sijoittaa blogisi hakutuloksissa ja sitä enemmän saat Google näkyvyyttä. Bounce rate kertoo siis Googlelle, että sisältösi kiinnostaa lukijoita ja että sille todella kannattaa antaa lisää Google näkyvyyttä. Keskimäärin blogien bounce rate on noin 65-90 %:
Yksi tapa vähentää välitöntä poistumista sivuilta on hyödyntää pop-up-ikkunoita, jotka ponnahtavat esiin silloin, kun lukija on lähdössä pois blogista. Pop-upeissa voit tarjota lukijalle mahdollisuuden ladata jonkin kiinnostavan oppaan tai voit ohjata hänet jonkun toisen blogipostauksen äärelle.
Näin Wordstream hyödyntää pop-uppeja omilla sivuillaan:
9. Paranna sisältöjesi klikkausprosenttia
Googlen hakutulokset, joita klikataan paljon, nousevat luonnollisesti koko ajan korkeammalle hakutulossivulla. Mutta kuinka voit varmistaa, että blogipostauksiesi klikkausprosentti eli CTR on korkea?
Kokeile luoda suositeltuja katkelmia
Suositellut katkelmat (featured snippets) ovat Googlen valikoimia hakutuloksia, jotka näkyvät hakutulossivun yläosassa heti mainosten jälkeen. Suositellut katkelmat sisältävät usein lyhyen tiivistelmän verkkosivulta poimitusta sisällöstä, sivun otsikon ja linkin sivustolle. Tässä esimerkki siitä, miltä suositeltu katkelma voi näyttää:
Jonkin tietyn aihealueen koosteet pääsevät usein parhaiten suositeltuihin katkelmiin, joten omassa blogisisällössä kannattaa hyödyntää listoja ja askel askeleelta -vinkkejä. Täältä löydät myös lisää vinkkejä suositeltujen katkelmien luomiseen.
Keksi koukuttava otsikko
Herätä lukijoiden mielenkiinto tunteisiin vetoavilla adjektiiveilla tai lisää otsikkoon lukuja. Jos otsikoiden pyörittely kiinnostaa enemmänkin, voit hakea inspiraatiota esimerkiksi tästä blogiartikkelista:
10. Optimoi URL-osoiteet
Lyhyt ja aihetta kuvaava URL-osoite lisää hakukonenäkyvyyttä. Ai miksikö?
Vertaile näitä kahta URL-osoitetta:
- https://www.mtu.edu/umc/services/digital/seo/
- https://www.wordstream.com/seo
Näistä jälkimmäisen Google pystyy käymään läpi nopeammin. Koska siinä ei ole niin sanottuja alikansioita, siitä näkee saman tien, että sivun sisältö koskee hakukoneoptimointia. Lyhyet ja avainsanoja sisältävät URL-osoitteet voivat siis antaa sivullesi hyvän etulyöntiaseman Google näkyvyyteen.
11. Hyödynnä Skyscraper-tekniikkaa
Skyscraper-tekniikka on yksi parhaimmista tavoista kerätä blogille paluulinkkejä ja saada sille lisää lukijoita. Lyhykäisyydessään tekniikka toimii näin: etsi tietyn aihepiirin kiinnostavimmat ja eniten Googlessa näkyvyyttä saaneet artikkelit, poimi niiden keskeisimmät sisällöt ja luo sisältöjen pohjalta artikkeli, joka yhdistää kerätyt sisällöt. Tämän jälkeen jaa sisältöä mahdollisimman laajasti, jotta aiheesta kiinnostuneet ihmiset löytävät sen pariin.
Lue täältä, kuinka Skyscraper-tekniikka auttoi Brian Deania nostamaan hänen sivujensa näkyvyyttä hakutuloksissa 110 % 14 päivän aikana.
12. Auta sisältöjäsi leviämään
Laadukkaan sisällön jakaminen on vain osa blogin hakusanaoptimoinnin taivaltasi. Seuraava askeleesi on omien sisältöjen mainostaminen oikeille henkilöille ja paluulinkkien ansaitseminen. Kannattaa kokeilla esimerkiksi näitä tekniikoita:
Ota yhteyttä yrityksiin, jotka mainitsit sisällössäsi
Viittasitko blogipostauksessasi jonkun toisen yrityksen kirjoitukseen tai tutkimukseen? Kerro tästä heille ja pyydä heitä jakamaan artikkelisi omalle verkostolleen.
Pyydä vastapalvelusta maininnoista
Jos joku yritys lähestyy sinua ja pyytää sinua mainitsemaan heidät ja heidän sisältönsä artikkelissasi paluulinkin kera, pyydä tästä vastapalvelusta. Yleensä tällaiset pienet vaihtokaupat hyödyntävät molempia. Sinä saat sivuillesi uutta kiinnostavaa sisältöä ja he kaipaamansa paluulinkin. Ja voit aina pyytää yritystä jakamaan artikkelisi heidän somekanavissaan.
13. Kerää paluulinkkejä
Se, että joku mainitsee sinut ja linkkaa sisältöihisi omilla verkkosivuillaan, on mannaa hakukonesijoituksellesi. Joskus kuitenkin käy niin, että sisältösi mainitaan jossain julkaisussa ilman paluulinkkiä. Tällaisessa tapauksessa voit aina ottaa yhteyttä tekstin kirjoittaneeseen tahoon ja pyytää häntä lisäämään linkin sivuillesi. Pääset näihin mainintoihin nopeasti käsiksi esimerkiksi hyödyntämällä mediaseurantapalvelua, joka pystyy etsimään kaikki yritykseesi liittyvät maininnat lähes reaaliaikaisesti.
Tutustu mediaseurannan työkaluumme
Myös meihin otetaan aina silloin tällöin yhteyttä paluulinkkipyyntöjen kera:
14. Kirjoita vierasbloggaus
Jos sinulla on riittävästi aikaa, voit aina tarjoutua kirjoittamaan vierasbloggauksen vaikkapa yhteistyökumppaneidenne sivuille tai oman toimialanne julkaisuihin. Me Lianalla olemme tehneet vierasbloggausta jo vuosikaudet aina sopivan tilaisuuden tullessa vastaan.
15. Jaa sisältöjäsi aktiivisesti somessa
Sosiaalisen media julkaisuilla on tiettävästi positiivisia vaikutuksia myös hakukonenäkyvyyteen. Voit aina jakaa sisältöjäsi perinteisten somekanavien lisäksi myös vaikkapa näissä kanavissa:
- Jaa esityksiä SlideSharessa
- Julkaise dokumentteja Scribdissä
- Postaa infograafeja Pinterestissä
- Jaa artikkeleita toimialojen omissa ryhmissä esimerkiksi LinkedInissä ja Facebookissa
16. Optimoi sisältösi äänihakuja varten
Googlen mukaan joka viides Google-haku tehdään ääniohjauksen avulla, joten tämä kannattaa huomioida myös hakukoneoptimoinnissa.
Omat sisällöt kannattaa siis tuottaa äänihakuja silmällä pitäen jo nyt. Esimerkiksi näin:
- Vastaa sisällöilläsi hakuihin, jotka alkavat kysymyksillä, kuten ”Kuinka..” tai ”Kuinka monta..”
- Optimoi sisältösi vastaamaan sijaintihakuja. Ihmiset etsivät usein Googlesta tietoa lähialueidensa palveluista sekä reittiohjeita johonkin tiettyyn paikkaan.
Muun muassa tämä blogipostaus on täydellinen sellaiselle henkilölle, joka etsii hyviä ravintoloita New York -vierailunsa ajaksi.
17. Päivitä vanhoja blogipostauksia
Google rakastaa tuoretta sisältöä. Samalla kun päivität artikkeleitasi, voit tarkistaa niiden sisältämien linkkien toimivuuden, lisätä niihin kuvia ja parantaa asiakaskokemusta sivuilla. Koska vanhan artikkelin keräämä blogin hakukoneoptimoinnin näkyyvys on yhä Googlen muistissa, sen nostaminen korkeammalle hakutuloksissa päivityksen avulla saattaa joskus olla jopa helpompaa kuin täysin uuden artikkelin luominen.
Vinkki: Lisää blogiartikkeliisi maininta siitä, milloin se on päivitetty. Tällöin lukijat tietävät, että artikkeli on tuore ja että sen sisältämä tieto on varmasti ajankohtaista.
Oliko tästä artikkelista sinulle hyötyä? Mitkä hakukoneoptimoinnin vinkit toimivat sinusta kaikista parhaiten?
Jätä kommenttisi blogiimme alla olevan lomakkeen kautta ja jaa artikkeli kollegoillesi, jotta myös he saavat parhaat hakukoneoptimoinnin vinkit siihen, kuinka panostamalla oman blogin hakukoneoptimointiin voi kasvattaa Google näkyvyyttä.
Kommentti
Kommentit
Ei kommentteja