Siirry pääsisältöön Siirry päävalikkoon Siirry alatunnisteen valikkoon

Analytiikkatyökalujen vertailu – mitä huomioida valintaa tehdessä?

0
Kuvitettu kuva kahdesta henkilöstä, jotka tekevät analytiikkatyökalujen vertailua.
Jaa

Data on yrityksille elintärkeä raaka-aine, joka niin muovailee päätöksentekoa kuin auttaa ymmärtämään oman kohdeyleisön tarpeita paremmin. Erilaisten data-analyysien avulla yritykset pyrkivätkin havaitsemaan muun muassa uusia trendejä, tehostamaan omaa toimintaansa ja parantamaan asiakaskokemusta.

Keskeisenä välineenä tässä loputtomassa tiedon virrassa ja sen analysoinnissa toimivat analytiikkatyökalut, jotka kykenevät muuttamaan raakadatan verkkosivuilta, sovelluksista, CRM-järjestelmistä, sähköpostimarkkinoinnista ja monista muista lähteistä helposti tulkittavaan ja visuaaliseen muotoon. 

Tässä artikkelissa teemme analytiikkatyökalujen vertailua: tarkastelemme joitakin suosituimpia analytiikkatyökaluja sekä niiden ominaisuuksia ja soveltuvuutta eri yrityksille. Lisäksi pureudumme siihen, mitä tekijöitä on syytä ottaa huomioon, kun valitset yrityksellesi sopivinta analytiikkatyökalua.

Mitä huomioida työkalua valittaessa?

Huomioi ainakin nämä seikat tehdessäsi analytiikkatyökalujen vertailua:

Käyttötarpeet ja tavoitteet

Mitkä ovat strategiset tavoitteesi datan osalta? Etsiessäsi yrityksellesi sopivinta analytiikkatyökalua ensimmäinen askel on määrittää omat käyttötarpeet ja tavoitteet sekä käydä läpi, minkä tyyppistä dataa oikein haluat analysoida. Onko kyse kenties markkinointikampanjoiden seurannasta, verkkosivuston suorituskyvyn mittaamisesta vai liiketoiminnan tulosten optimoinnista? Kun ymmärrät selkeästi tavoitteesi ja sen, mikä on strateginen kulmasi, voit helpommin valita työkalun, joka vastaa tarpeitasi. 

Budjetti

Luonnollisesti budjetilla on vaikutusta analytiikkatyökalun valintaan. Työkalujen hinnat voivat vaihdella merkittävästi, ja on tärkeää olla realistinen budjetin suhteen. Vertaile eri työkalujen hintoja ja harkitse, mikä on realistinen budjetti myös pitkällä aikavälillä. Muista myös, että halvinta ei aina kannata valita, joten punnitse hintaa suhteessa tarjottuihin ominaisuuksiin ja hyötyihin.

Datavastuullisuus ja tietosuoja

Koska analytiikkatyökaluja käytetään käyttäjätietojen keräämiseen ja hyödyntämiseen, on työkalun datavastuullisuuden huomioiminen ensisijaisen tärkeää. Jos tietoja ei käytetä asianmukaisesti, voi se aikanaan johtaa tietoturvaongelmiin, joista saattaa seurata sekä mainehaittaa että sakkorangaistus. 

Datavastuullisuudella tarkoitetaan lainmukaista, läpinäkyvää ja eettistä tapaa käsitellä, tallentaa ja suojata dataa asianmukaisesti sen koko elinkaaren ajan.

Valitse työkalu, joka noudattaa tiukkojakin tietosuojastandardeja ja tarjoaa mahdollisuuksia datan anonymisointiin ja suojaamiseen. Näin voit varmistua, että noudatat lainsäädännöllisiä vaatimuksia ja pidät samalla yllä kohderyhmiesi luottamusta. Julkishallinnollisten tahojen tulisi kiinnittää erityishuomiota datavastuullisuuteen, sillä Yhdysvaltojen ja EU:n tietosuojakehyksen riittävyyspäätös ei ole sovellettavissa julkisen sektorin toimijoiden välillä, mikä sulkee näiltä tahoilta pois useita eri analytiikkatyökaluja.

Käyttäjäystävällisyys

Käyttäjäystävällisyys kertoo yksinkertaisuudessaan sitä, kuinka tehokkaasti voit hyödyntää analytiikkatyökaluasi. Tehdessäsi analytiikkatyökalujen vertailua voit tarkastella niiden käyttäjäystävällisyyttä muun muassa ilmaiskokeilujen  ja työkalujen ohjepankkien avulla, jotka ovat useimmiten avoimesti kaikille nähtävissä.

Pohdi tehdessäsi valintaa ainakin:

  • Mitä dataa työkalun kautta on mahdollista saada?
  • Kuinka helppoa on datan tuominen työkaluun?
  • Entä datan poisvienti?
  • Onnistuuko raporttien luominen?
  • Onko datan visualisointi luontevaa?
  • Mitä analyysien teko vaatii? 

Kun olet tarkastellut eri työkaluja näiden seikkojen valossa, voit valita analytiikkatyökalujen vertailun pohjalta jatkoon ne, joiden käyttö tuntuu intuitiiviselta. Ota huomioon myös saatavilla olevat ohjeet ja se, millaista tukea saat työkalun käyttöön.

Integrointimahdollisuudet muiden järjestelmien kanssa

Minkä järjestelmien tiedot haluat osaksi analytiikkatyökaluasi? Työkalun tuoma arvo kasvaa sitä mukaa, kuinka helposti se on integroitavissa osaksi muita ohjelmistojasi, kuten CRM-järjestelmää tai sähköpostimarkkinoinnin työkalua.

Tarkista siis, tukeeko harkitsemasi työkalu tarvittavia integraatioita ja kuinka saumattomasti se toimisi yhdessä muiden järjestelmien kanssa. Näin voit säästää aikaa ja vaivaa, kun eri datalähteiden tiedot löytyvät yhdestä paikasta.

Analytiikkatyökalujen vertailu

Nyt, kun olemme luoneet silmäyksen siihen, mitä kannattaa huomioida työkalun valinnassa, on aika keskittyä itse analytiikkatyökalujen vertailuun. Tässä vertailussa käymme läpi seuraavat työkalut:

  1. Google Analytics
  2. Matomo
  3. Adobe Analytics
  4. Microsoft Clarity
  5. Hotjar
  6. Mixpanel

Suosittu ja monipuolinen Google Analytics 

Google Analytics on yksi suosituimpia analytiikkatyökaluja maailmanlaajuisesti ja sitä hyödyntää Suomessakin 74,4 % verkkosivuista. Työkalu on tunnettu sen monipuolisista ominaisuuksista, selkeästä datan visualisoinnista ja soveltuvuudesta sekä verkkosivustojen että mobiilisovellusten analysointiin.

Työkalun plussat:

  • Laajat seurantaominaisuudet: sivujen kävijämäärät, liikenteen lähteet, käyttäytymisanalyysit, sivuston sisällön analyysit, käyttäjien maantieteellinen sijainti, kampanjaseuranta sekä paljon muuta.
  • Käyttäjäystävällisyys: Google tarjoaa työkalun käytön tueksi runsaat määrät oppaita ja verkkokursseja.
  • Integrointimahdollisuudet: Helppo integroitavuus erityisesti Googlen omien markkinointityökalujen kanssa. Tukee myös kolmannen osapuolten integraatioita, mikä mahdollistaa integroinnin muihin liiketoimintajärjestelmiin, kuten CRM-järjestelmiin.
  • Kustannukset: Google Analytics on ilmainen. Saatavilla on myös maksullisia versioita, kuten Google Analytics 360, joka tarjoaa laajemmat ominaisuudet ja tuen suuremmille organisaatioille. 

Työkalun miinukset:

  • Datavastuullisuus: Analytics ei ole tietoturvan näkökulmasta vahvin työkalu, mutta se on kuitenkin hyväksytty vaihtoehto. Työkalu tarjoaa muun muassa anonymisointivaihtoehdon IP-osoitteille. Datavastuullisuus on paljon on kiinni myös käyttäjästä, sillä vain he voivat hallita, mitä dataa kerätään ja jaetaan kolmansien osapuolten kanssa.

Kuvan lähde: Google
 

Kenelle? 
Yhteenvetona voidaan todeta, että Google Analytics on vahva vaihtoehto monille organisaatioille analytiikkatyökalujen vertailussa. Työkalu tarjoaa laajan valikoiman ominaisuuksia, ja sen ilmaisversio palvelee monien perustarpeita. Tietoturvan näkökulmasta se ei kuitenkaan sovellu julkishallintojen ja -organisaatioiden käyttöön, sillä EU:n riittävyyspäätöstä ei voida soveltaa julkisen sektorin toimijoiden välillä. Soveltumattomuus julkishallintojen ja -organisaatioiden käyttöön tekee Analyticsista datavastuullisuuden näkökulmasta puutteellisen vaihtoehdon monille toimijoille toisin kuin esimerkiksi tässäkin analytiikkatyökalujen vertailussa esiteltävät Matomo ja Hotjar, jotka painottavat tietoturvaa.

Datavastuullinen Matomo

Matomo on analytiikkatyökalu avoimen lähdekoodin verkkosivustoille, ja sitä hyödyntää Suomessa 3,7 % verkkosivuista ja maailmanlaajuisesti se on käytössä yli miljoonalla verkkosivulla. Työkalun toiminta perustuu ensimmäisen osapuolen evästeisiin, mikä tekee siitä datavastuullisen vaihtoehdon. Matomo lupaakin 100 % datan omistajuuden käyttäjälleen ja kyseessä on GDPR-ystävälliseksi todettu työkalu. 

Työkalun plussat:

  • Seurantaominaisuudet: Kävijäseuranta, konversioseuranta, liikenteen lähteet, hakukoneoptimoinnin seuranta, A/B-seuranta, sivustoanalyysi, lämpökartat, tapahtumaseuranta, verkkokauppaseuranta, kävijäprofiilit ja paljon muuta. 
  • Käyttäjäystävällisyys: Selkeä ja käyttäjäystävällinen käyttöliittymä. Datan ymmärtämistä auttavat havainnollistavat raportit ja visualisoinnit. Matomo tarjoaa myös laajan kirjaston dokumentaatiota, yhteisötuen ja kaikille avoimen demotilin, joka auttaa hahmottamaan työkalun käyttöä paremmin.
  • Datavastuullisuus: Työkalu on GDPR-turvallinen, ja sen käytössä korostuu datan omistajuuden ja tietosuojan merkitys. Koska kyseessä on itse isännöitävä työkalu, käyttäjät voivat hallita kaikkea kerättyä dataa ja varmistaa sen turvallisuuden ja yksityisyyden.
  • Integrointimahdollisuudet: Matomo tukee useita kolmannen osapuolen integraatioita ja lisäosia. Työkalu on integroitavissa muiden järjestelmien, kuten CMS-järjestelmien, sähköpostimarkkinoinnin työkalujen, verkkokauppa-alustojen, sosiaalisen median työkalujen ja CRM-järjestelmien kanssa.

Työkalun miinukset:

  • Ei tarjolla ilmaisversiota: Työkalu on maksullinen ja sen hinta määräytyy sivuston liikenteen mukaan.


Kuvien lähde: Matomo

Kenelle Matomo sitten sopii?
Jos teet analytiikkatyökalujen vertailua sekä datavastuullisuutta että tavallisimpia analytiikkaominaisuuksia silmällä pitäen, on Matomo todennäköisesti paras valinta organisaatiollesi. Matomon panostukset tietosuojaan tekevät siitä sopivan vaihtoehdon erityisesti julkishallinnoille ja -organisaatioille, joille monet muut analytiikkatyökalut eivät ole tietoturvan kannalta riittäviä. 

Yksi päällimmäisistä syistä tähän on, että Matomoa käytettäessä voidaan olla varmoja, että tiedot säilyvät EU:n sisällä. Esimerkiksi Google Analyticsin palvelimet sen sijaan sijaitsevat Yhdysvalloissa. Matomo erottuu Google Analyticsista datavastuullisuuden lisäksi tarjoamalla myös heatmap-, ja istuntojen nauhoitustoiminnot, joita Analytics ei tarjoa.

Lisää Matomon ja GA4 eroista webinaaritallenteestamme: Johda datalla, älä mutulla – Web-analytiikan vaihtoehdot markkinoijalle. 

Laajasti räätälöitävä Adobe Analytics

Adobe Analytics on erityisesti suurten organisaatioiden suosima analytiikkatyökalu ja sitä hyödyntää Suomessa 1,6 % yrityksistä. Se tarjoaa mahdollisuuden syvälliseen datan analysointiin ja visualisointiin sekä liiketoiminnan optimointiin. Työkalusta nostetaan usein esille erinomaiset räätälöintiominaisuudet ja kyky luoda monimutkaisiakin raportteja.

Työkalun plussat:

  • Laajat analytiikkaominaisuudet: Mahdollistaa lähes kaikkia muita vertailun työkaluja laajemman kävijä-, konversio- ja tapahtumaseurannan, monikanavaisen seurannan, segmentoinnin ja personoinnin sekä räätälöitävän raportoinnin eri tiimien välille monien muiden ominaisuuksien lisäksi.
  • Integrointimahdollisuudet: Adobe Analytics tukee monia integraatioita ja erityisesti muita Adoben markkinointityökaluja, kuten Adobe Marketing Cloudia. Työkalu voidaan integroida myös muihin järjestelmiin kolmannen osapuolen sovellusten ja API-yhteyksien kautta.

Työkalun miinukset:

  • Käyttäjäystävällisyys: Työkalun monipuolisuus kostautuu käyttäjäystävällisyydessä, sillä ominaisuuksien laajuus tekee siitä haastavamman käyttää. Työkalun täysmittainen hyödyntäminen vaatiikin useimmiten koulutusta ja vankkaa asiantuntemusta.
  • Dataturvallisuus: Työkalu noudattaa GDPR:ä, mutta täysin datavastuullinen käyttö edellyttää käyttäjältä toimia.
  • Kustannukset: Adobe Analytics sijoittuu analytiikkatyökalujen vertailuissa kalleimmaksi työkaluksi, eikä siitä ole saatavilla ilmaisversiota. Työkalun hinta perustuu muun muassa sivuston liikenteen määrään.

Kuvan lähde: Adobe Analytics

Kenelle? 
Yrityksille, jotka ovat valmiita maksamaan verkkosivuilta ja mobiilisovelluksista kerätyn datan syväluotaavista ja monipuolisista analyyseistä. Adobe Analyticsin käytön opettelu saattaa vaatia resursseja niin rahallisesti kuin ajallisestikin - on siis hyvä harkita, kuinka ripeästi työkalu halutaan saada käyttöön ja integroitua muihin liiketoimintaprosesseihin. 

Yhteenvetona voidaan todeta, että Adobe Analytics on tehokas analytiikkatyökalu monille suurille organisaatioille, jotka ovat valmiita sijoittamaan sen kustannuksiin.  Se sopii myös yrityksille, jotka kaipaavat laajoja toiminnallisuuksia, mutta monille riittää vähempikin – kuten Google Analytics tai Matomo, jotka sisältävät monille organisaatioille riittävät analytiikkaominaisuudet edullisemmalla hintalapulla.

Käyttäytymisanalytiikkaan keskittyvä Microsoft Clarity

Microsoft Clarityn toiminta pohjautuu käyttäytymisanalytiikkaan, ja se on analytiikkatyökalujen vertailuissa edellä mainittuja työkaluja visuaalisempi. Työkalu tarjoaa muun muassa videotaltiointeja, lämpökarttoja ja muuta käyttäytymisdataan perustuvaa analytiikkaa. 

Työkalun plussat:

  • Käyttäjäystävällisyys: Tarjoaa helppokäyttöisen ja selkeän käyttöliittymän. Esimerkiksi istuntotallenteet ja lämpökartat ovat helposti ymmärrettävässä, visuaalisessa muodossa.
  • Dataturvallisuus: Mahdollistaa käyttäjätietojen anonymisoinnin ja on sitoutunut noudattamaan tietosuojaa.
  • Kustannukset: Microsoft Clarity on ilmainen työkalu.
  • Integrointimahdollisuudet: Microsoft Clarity tarjoaa mahdollisuuden integroida dataa muihin analytiikkatyökaluihin, kuten Google Analyticsiin, jolloin monipuolisen datan analysointi onnistuu eri tietolähteitä yhdistelemällä.

Työkalun miinukset:

  • Seurantaominaisuudet: Microsoft Clarity keskittyy erityisesti käyttäjäkokemuksen parantamiseen tarjoamalla syvällistä tietoa verkkosivustovierailijoiden toiminnasta verkkosivustolla kävijäseurannan, lämpökarttojen, istuntotallenteiden, sivujen analysoinnin ja klikkauskarttojen avulla. Vaikka käyttäjäkokemuksen osalta ominaisuudet ovat mittavat, voidaan muun analytiikan tarkastelemiseksi kaivata Clarityn rinnalle toista työkalua.

Kuvien lähde: Microsoft Clarity

Kenelle? 
Microsoft Clarity on hyvä vaihtoehto organisaatioille, jotka haluavat panostaa erityisesti verkkosivustonsa käyttäjäkokemuksen kehittämiseen. Työkalun maksuttomuus ja helppokäyttöisyys tekevät siitä sopivan vaihtoehdon monille. Microsoft Clarity voi tarjota riittävät ominaisuudet monien pienten ja keskisuurten sivustojen perustason analytiikan ja käyttäjäkokemuksen seurantaan. 

Kuitenkin organisaation koon, tarpeiden ja resurssien mukaan voi olla tarpeen harkita toisen analytiikkatyökalun (kuten Google Analyticsin) käyttöä Microsoft Clarityn rinnalla, jotta monipuolisemman datan ja laajemman ymmärryksen saavuttaminen on mahdollista. Tapahtuma-analytiikan ominaisuuksiltaan Clarity vertautuu seuraavaksi esiteltävään Hotjariin, joka on laajemmille sivustoille sopiva vaihtoehto.

Lämpökartoistaan tunnettu Hotjar

Hotjar on suosittu analytiikkatyökalu, jota käyttää Suomessa 16,8 % verkkosivuista. Työkalu tunnetaan lämpökartoistaan, ja se keskittyykin erityisesti verkkosivuston käyttäjäkokemuksen ymmärtämiseen ja parantamiseen. Hotjar tarjoaa useita ominaisuuksia, jotka auttavat analysoimaan sivustovierailijoiden käyttäytymistä ja kehittämään verkkosivustojen ja digitaalisten palvelujen suorituskykyä.

Työkalun plussat:

  • Seurantaominaisuudet: Tarjoaa monipuolisia analyysejä sivuston käyttäjäkokemuksen tilasta, kuten lämpökarttoja, videotaltiointeja, kyselyitä ja palautelomakkeita. Työkalu keskittyykin tarjoamaan syvällistä tietoa siitä, miten käyttäjät toimivat sivustolla ja miten heidän kokemustaan voidaan parantaa.
  • Käyttäjäystävällisyys: Tarjoaa selkeän ja helppokäyttöisen käyttöliittymän, jossa raportit, lämpökartat ja muut ominaisuudet ovat visuaalisessa ja ymmärrettävässä muodossa.
  • Datavastuullisuus: Hotjar noudattaa tietosuojasäännöksiä ja tarjoaa mahdollisuuden muun muassa tietojen anonymisointiin, jotta käyttäjät voivat hallita ja suojata dataa. Yrityksen palvelimet sijaitsevat EU:n sisällä, mikä tekee työkalusta luotettavan vaihtoehdon.
  • Integrointimahdollisuudet: Hotjar voidaan integroida useimpiin verkkosivualustoihin, CRM-järjestelmiin ja analytiikkatyökaluihin. 

Työkalun miinukset:

  • Kustannukset: Hotjar tarjoaa ilmaisen perusversion, joka sisältää perustoiminnot, kuten lämpökartat, videotaltioinnit, maaseurannan sekä jatkuvan ja automaattisen datan taltioinnin, mutta sopii vain sivustoille, joiden päivittäinen vierailijamäärä on verraten vähäinen. Maksullinen versio sisältää hieman laajemmat ominaisuudet, kuten pääsyn suodattimiin (filters) ja tapahtuma-analytiikan rajapintaan (event API).

Kenelle? 
Hotjar soveltuu erityisesti niille, jotka kaipaavat tarkkaa käyttäytymisdataa, joiden pohjalta koostaa käyttäjäkokemukseen perustuvia analyysejä. Houkuttelevan vaihtoehdon työkalusta  tekee sekä sen verraten hyvä ilmaisversio että helppokäyttöisyys, joka sujuvoittaa sen käyttöönottoa. Työkalun vaivaton integrointi muihin analytiikkatyökaluihin mahdollistaa monipuolisen datan keruun, mutta paljastaa myös työkalun heikkouden: useat yritykset luultavasti kaipaavat enemmän tietoa kuin mitä Hotjar yksin pystyy tarjoamaan.  

Vuorovaikutuksellinen Mixpanel

Mixpanel on tapahtuma-analytiikkaan pohjautuva työkalu. Työkalu on suunniteltu erityisesti auttamaan organisaatioita ymmärtämään, miten käyttäjät ovat vuorovaikutuksessa heidän tuotteidensa ja sovellustensa kanssa. 

Tapahtuma-analytiikalla tai tapahtumapohjaisella analytiikkalla (event analytics) tarkoitetaan menetelmää, jonka avulla organisaatiot voivat seurata, miten käyttäjät ovat vuorovaikutuksessa heidän tarjoamiensa digitaalisten palveluiden kanssa. Tapahtuma-analytiikan avulla kerätään tietoa muun muassa sivustolla navigoimisesta ja suoritetuista toiminnoista.

Työkalun plussat:

  • Seurantaominaisuudet: Käyttäjäsegmentointi, A/B-testaus, liikenteen lähteet, konversioseuranta, kävijä- ja käyttäjäprofiilit sekä paljon muuta.
  • Datavastuullisuus: Mixpanel on sitoutunut noudattamaan tietosuojasäännöksiä ja työkalua kuvataan yrityksen omilla verkkosivuilla GDPR-yhteensopivaksi.
  • Kustannukset: Kaikki Mixpanelin tarjoamat ominaisuudet ovat saatavilla vain maksullisessa versiossa. Sen lisäksi Mixpanel tarjoaa ilmaisversion, johon kuuluu rajatut ominaisuudet ja tapahtumien määrä.
  • Integrointimahdollisuudet: Mixpanel on integroitavissa muiden analytiikkatyökalujen, CRM-järjestelmien ja markkinointialustojen kanssa.

Työkalun miinukset:

  • Käyttäjäystävällisyys: Koska Mixpanel tarjoaa kattavan valikoiman ominaisuuksia tapahtumien eli verkkosivuvierailijoiden suorittamien toimien seurantaan ja analysointiin, voi sen käyttöliittymä tuntua monimutkaiselta uusille käyttäjille. Työkalu vaatiikin usein perehtymistä, jotta sen tehokas käyttö on mahdollista.

Kuvien lähde: Mixpanel

Kenelle? 
Mixpanel on erinomainen valinta organisaatioille, jotka tarvitsevat tarkkaa tapahtumapohjaista analytiikkaa, jonka avulla voidaan seurata ja ymmärtää käyttäjien vuorovaikutusta tuotteiden ja palveluiden kanssa. Kustannukset voivat kuitenkin nousta verraten korkeiksi suuremmille organisaatioille, ja tehokkaan käytön oppiminen vaatii ajallisia resursseja. Käyttökokemukseltaan Mixpanel häviääkin vertailun muille tapahtuma-analytiikaan keskittyville työkaluille, jotka ovat käytöltään suoraviivaisempia. Toisaalta hyvät integrointimahdollisuudet ja sitoutuneisuus datavastuullisuuteen taas tekevät Mixpanelista sopivan vaihtoehdon erityisesti mobiilisovellusten kehittäjille, joille vertailun muut tapahtuma-analytiikkatyökalut, kuten Hotjar, sopivat Mixpanelia huonommin.

Miten eri työkalut sijoittuvat analytiikkatyökalujen vertailussa? 

Adobe Analytics on analytiikkatyökalujen vertailun paras työkalu seurantaominaisuuksien ja kustomoinnin näkökulmasta. Työkalun hinta ja käytön vaativuus tiputtavat sen kuitenkin vertailussa muiden taakse: siinä, missä työkalun ominaisuudet ovat vaikuttavat, saa sen kallis hinta osan ostajista kääntymään esimerkiksi Google Analyticsin puoleen. Analytics on edullisempi vaihtoehto ja sen ominaisuudet vastaavat useimpien yritysten perustarpeisiin.

Matomo taas sijoittuu vertailussa Analyticsin rinnalle monille sopivaksi vaihtoehdoksi. Vaikka Google Analytics on suosituimpia analytiikkatyökaluvaihtoehtoja ja tarjoaa monille mieleistä, helposti silmäiltävää dataa visuaalisessa muodossa, Matomo kirii sen rinnalle tarjoamalla hyvin samankaltaisten ominaisuuksien lisäksi datavastuullisen vaihtoehdon.

Datavastuullisuuden osalta Matomo on vertailun luotettavin työkalu. Vaikka Mixpanel tarjoaa Matomolle hyvän kilpailijan, Mixpanelin hinnoittelu ja sen vahva fokus tapahtuma-analytiikkaan saattaa rajata käyttäjäryhmää.

Tietosuojalainsäädäntö kehittyy jatkuvasti, joten analytiikkatyökalujen vertailua tehdessä on aiheellista miettiä päätöstä datavastuullisuuden ja tietosuojariskien kannalta. Vaikka Google Analytics on maksuton ja loistaa datan visualisoinnissa, on otettava huomioon sen eettiset puutteet verrattuna esimerkiksi Matomoon, jossa asiakas omistaa datan täysin ja jossa data säilötään joko organisaation omilla palvelimilla Suomessa (Matomo On-Premise) tai Matomon palvelimilla Euroopassa (Matomo Cloud). 

Datavastuullinen toiminta ei toki riipu vain työkalun ominaisuuksista, vaan myös sen käyttäjästä. Google Analytics on edelleen monille erinomainen, tietosuojaltaan hyväksyttävä vaihtoehto.

Miten sitten tehdä lopullinen valinta?

Nykyiset analytiikkatyökalut ovat ominaisuuksiltaan verraten samankaltaisia, eikä yhtä oikeaa vaihtoehtoa ole. Työkalun valinnassa tulee lähteä liikkeelle strategia edellä niin, että hankittava työkalu skaalautuu oman yrityksen tarpeisiin. Valitse siis työkalu harkitsemalla ensin, mitkä ominaisuudet tukevat yrityksesi tarpeita pitkään ja mikä työkalu kestää aikaa niin ominaisuuksiltaan kuin tietosuojan osalta.

Pohditko analytiikkatyökalun hankintaa?

Jos vielä pohdit, mikä analytiikkatyökalu sopisi parhaiten organisaatiosi tarpeisiin, tiimimme auttaa mielellään valinnassa. Hoidamme datavastuullisen Matomon tai suositun Google Analyticsin asennuksen.

Kysy meiltä Matomosta Tutustu Google Analyticsiin

Myös nämä sisällöt voisivat kiinnostaa sinua:

Tykkäsitkö artikkelista?
Peukuta tästä!
Anni Käsmä
Junior Content Marketing Specialist