Siirry pääsisältöön Siirry päävalikkoon Siirry alatunnisteen valikkoon
Kolme henkilöä katselee LianaMonitor-mediaseurantapalvelua kannettavan tietokoneen ruudulla
Seuraa mainettasi, kilpailijoitasi sekä toimialaasi lehdissä ja somessa

Mediaseuranta

Mediaseurantapalvelun avulla seuraat brändiisi, toimialaasi ja kilpailijoihisi liittyvien avainsanojen ja tekoälyn avulla, mitä eri medioissa tapahtuu. LianaMonitor-mediaseurantatyökalu on käyttäjäystävällinen ratkaisu uutisseurantaan, someseurantaan, sekä tulosten raportointiin ja analysointiin. Palveluumme kuuluu sekä kotimaisen uutismedian ja sosiaalisen median seuranta että miljoonia lähteitä kattava kansainvälinen mediaseuranta.

Avainlukuja

Lianan viestinnän palveluilla on tuhansia tyytyväisiä käyttäjiä: valtionhallinnon organisaatioita, järjestöjä ja yrityksiä. Erityisen tyytyväisiä asiakkaamme ovat kotimaisten ratkaisuiden helppokäyttöisyyteen, laajaan mediakantaan sekä avuliaaseen käyttäjätukeen.

Käyttäjää kuukaudessa

600+

Kansainvälisiä verkkomedioita

1+ milj.

Lähdekieliä

60+

Tukipalvelut

4.5/5

Capterra

4.2/5

Liity tyytyväisten asiakkaiden joukkoon

Tee itse tai osta meiltä palveluna

Voit tehdä mediaseurantaa LianaMonitorilla itsenäisesti käyttökoulutuksen jälkeen. Halutessasi voimme myös toteuttaa mediaseurannan palveluna, jolloin Lianan asiantuntija tekee seurannat haluttujen hakusanojen tai teemojen ympärille, antaa vinkkejä toimivaan mediaseurantaan ja raportoi tuloksista sovitulla syklillä.

Kaksi henkilöä palaverissa

Tee itse mediaseurantaa LianaMonitorilla

LianaMonitorin käyttö on helppoa ja organisaatiosi saa kattavan käyttökoulutuksen työkaluun, jotta saat kaiken irti mediaseurannan mahdollisuuksista.

  • Voit tehdä pikahakuja mediasta saadaksesi välittömästi osumia hakusanoillesi
  • Saat mutkattomasti tehtyä seurannat esimerkiksi oman organisaatiosi sekä kilpailijoidesi näkyvyydelle
  • Asiantuntijamme antavat yhteistyömme aikana vinkkejä, miten saat seurattua oman alasi puheenaiheita ja teemoja
  • Analyyseista näet näkyvyytesi kehittymisen ja voit raportoida tuloksia eteenpäin sähköposti- tai mobiiliraporttien avulla

Pyydä esittely LianaMonitor-mediaseurantatyökalusta ›

Henkilö osoittaa tietokoneen näytöllä näkyvää toiselle henkilölle

Osta mediaseuranta palveluna meiltä

Voit ostaa mediaseurannan palveluna meiltä, jolloin seurannat ja niiden analysointi toteutetaan Lianan asiantuntijoiden johdolla. Palvelun avulla säästät oman organisaatiosi resursseja ja voit luottaa siihen, että saat tiedot juuri sinun alallesi ja organisaatiollesi hyödyllisistä mediaosumista.

  • Mediaseuranta palveluna sopii organisaatiollesi, jos haluat seurantojen datan käyttöösi, mutta haluat säästää esimerkiksi oman markkinointitiimisi resursseja muuhun
  • Suunnittelemme ja toteutamme yhdessä asiakkaan kanssa liiketoimintaa palvelevat sisällöt ja mittarit ottaen huomioon asiakkaan muuttuvat tarpeet sekä organisaation sisällä olevat erilaiset tarpeet uutisten sisällöistä
  • Palvelu sisältää alkuauditoinnin ja workshopin, joiden pohjalta seurannat toteutetaan asiantuntijoiden johdolla

Pyydä esittely mediaseurannasta palveluna ›

Kaksi henkilöä katselee mediaseurantapalvelun hakuja

Mediaseuranta löytää signaaleja ja trendejä alallasi

Mediaseurantatyökalun avulla keräät olennaista tietoa ja dataa organisaatiosi johdolle nykytilanteen analysointiin ja tulevien trendien tunnistamiseen.

  • Vastaanota ilmoituksia toimialaasi liittyen
  • Ole ajan tasalla lakimuutoksista
  • Seuraa mielipidevaikuttajia ja puhutuimpia aiheita
  • Kerää dataa päätöksentekijöille

"Lianan mediaseurantapalvelu on tuonut edunvalvontaamme kaipaamamme lisäpotkua. Edunvalvontatyömme on nopeutunut ja saamme seurattua koko sektorin toimintaa tarkemmin. Olemme myös pystyneet ottamaan paremmin kantaa valmisteilla oleviin asioihin."

KoL

Lauramaija Hurme
Tiedottaja, Kansalaisopistojen liitto KoL
Henkilö katselee mediaseurantapalvelun analyysinäkymää

Pysy ajan tasalla toimintaympäristön muutoksista ja kilpailijoista

Lianamonitorilla on helppo seurata tarkkaan valittujen avainsanojen avulla toimintaympäristöä, verrokkiorganisaatioita sekä kilpailijoita. Lukuisten lähteiden seuranta tuo sinulle juuri ne tulokset, joilla saat hyödyllisimmän kokonaiskuvan siitä, mitä muut tekevät ja mitä toimintaympäristössä tapahtuu.

Mediaseurannan käyttämiä lähteitä yli 60 kielellä:

  • Miljoonat kansainväliset verkkomediat
  • Journalistiset mediat
  • Sosiaalinen media
  • Blogit
  • Foorumit
  • Hallinnolliset verkkosivut ja julkiset muistiot

Ymmärrä ja jaa dataa
mediaseurannan takana

LianaMonitorista saat automaattisesti luotuja analyysejä tarpeisiisi seurantoihisi perustuen. Analyysejä voi hyödyntää eri tarkoituksiin, kuten esimerkiksi dataa johdolle päätöksenteon tueksi. Voit tutustua oman PR-työsi vaikutuksiin ja siihen, kuinka kilpailijanne ja yhteistyökumppaninne ovat edustettuna mediassa. Analyyseistä näet, mitkä ovat trendaavat aiheet ja millaisilla muutoksilla voi olla merkitystä omalla alallasi.

Liana Technologiesin ammattitaitoinen analyytikkotiimi voi myös luoda organisaatiollesi räätälöityjä analyysejä perustuen organisaatiosi johdon antamiin yksilöllisiin vaatimuksiin.

Videolla kerrotaan LianaMonitor-sovelluksen ominaisuuksista ja hyödyistä ja näytetään käyttöliittyymää

LianaMonitor App -video

LianaMonitor App

Mediaseuranta on nyt helpompaa kuin koskaan aikaisemmin. LianaMonitor-sovelluksemme avulla voit vastaanottaa ilmoituksia sinua kiinnostavista aiheista reaaliajassa suoraan kännykkääsi. Lisäksi voit:

  • Lukea osumat suoraan lähteestä
  • Luoda ja tarkastella raportteja mobiililaitteellasi
  • Määritellä osumien sävyn
  • Antaa osumille tägejä
  • Seurata uutisvirtaasi

Sovelluksen voi ladata App Storesta tai Google Playstä. Se löytyy helposti hakusanalla “LianaMonitor”.

Mediaseuranta tuo hyötyjä läpi organisaation

Median murros on asettanut mediaseurannalle paljon erilaisia vaatimuksia, mutta tuonut myös kasapäin uusia mahdollisuuksia. Miten nämä mahdollisuudet siis näyttäytyvät asiantuntijatyön tukena ja sisällöntuotannon lähteenä?

Usein kysyttyä mediaseurannasta

Mediaseuranta on toimintaa, jolla seurataan ja analysoidaan eri medialähteiden – kuten sanomalehtien verkkojulkaisut, näköislehdet, verkkosivustot, julkiset pöytäkirjat, sosiaalinen media, radio, televisio ja muut tiedotusvälineet – sisältöä tietyn aiheen, yrityksen, toimialan, tuotteen, henkilön tai tapahtuman ympärillä. Median seuranta on erittäin tärkeää organisaatioille ja yksityishenkilöille, jotka haluavat pysyä ajan tasalla siitä, mitä heistä tai heidän kiinnostuksen kohteistaan puhutaan julkisesti mediassa. Seurantaan on suotavaa olla siihen kehitetty työkalu, jotta seuranta on vaivatonta ja tarjoaa juuri oikeaa informaatiota seurantoja tekevälle. Informaation perusteella voidaan tehdä analyysejä, joista saadaan arvokasta tietoa moneen eri tarkoitukseen esimerkiksi siitä, miten organisaation oma viestintä on onnistunut. 

Seurantaan käytetään usein erilaisia teknologisia työkaluja ja ohjelmistoja, jotka automatisoivat tietojen keräämisen ja analysoinnin prosesseja. Mediaseurantatyökaluun rakennetaan seurantoja hakutermien ympärille. Ohjelmisto etsii koko mediakannasta, juuri kyseiseen seurantaan valituista lähteistä tai vaikkapa pelkästään sosiaalisesta mediasta mainintoja hakutermeistä ja näyttää ne työkalussa mediaosumina. Työkalu tuottaa seurannoista valmiita analyysejä esimerkiksi osumista, tavoittavuudesta sekä lähteiden määrästä tietyllä ajanjaksolla. Seurannoista voi tehdä koosteita, joiden pohjalta taas voi tehdä perusteellisempia media-analyysejä eri käyttötarkoituksiin, kuten esimerkiksi myynnin tueksi.

Mediaseuranta on tärkeä työkalu, joka auttaa organisaatioita ja yksilöitä pysymään ajan tasalla mediassa esiintyvistä asioista ja reagoimaan niihin tehokkaasti. Se voi auttaa parantamaan mainetta, tekemään parempia päätöksiä ja hyödyntämään markkinatilanteita

  • Seurantatyökalun avulla voidaan tehdä kilpailijaseurantaa, joka auttaa yrityksiä pysymään ajan tasalla kilpailutilanteesta ja mahdollisista kilpailijoilta peräisin olevista uhkista tai mahdollisuuksista. Kilpailijaseuranta ei rajoitu pelkästään yrityksiin, vaan esimerkiksi kaupunkien ja kuntien sekä oppilaitosten kannattaa tehdä verrokkiorganisaatioseurantaa.
  • Mediaseuranta auttaa tunnistamaan alan trendejä ja ajankohtaisia aiheita, mikä taas auttaa yrityksiä sopeutumaan muuttuviin markkinaolosuhteisiin ja suunnittelemaan tuotteita tai palveluita, jotka vastaavat kuluttajien tarpeisiin.
  • Julkiselle sektorille taas on erittäin tärkeää seurata yhteiskunnallisia teemoja ja keskustelua sen asian ympärillä, johon kyseinen julkisen sektorin edustaja keskittyy.
  • Seuranta auttaa organisaatioita kuuntelemaan sidosryhmiään, kuten asiakkaita, työntekijöitä ja osakkeenomistajia. Näin voidaan havaita heidän huolenaiheitaan ja odotuksiaan.

Median seuraaminen siihen tarkoitetulla työkalulla tarjoaa runsaasti tietoa ja analyysejä, joita voidaan hyödyntää päätöksenteossa, strategioiden suunnittelussa ja liiketoiminnan kehittämisessä.

Tutustu asiakkaidemme kokemuksiin

Lianan tuotteisiin luottaa yli 3 500 yritystä, useat valtionhallinnon organisaatiot sekä yli 35 pörssiyritystä Suomessa. Tällä hetkellä Lianan tuotteita käytetään 29 eri maassa, useilla eri kielillä.

Inspiroidu blogeistamme

Viestintä, mediasuhteet ja julkisuuskuva ovat paljon esillä blogissamme. Julkaisemme säännöllisesti uusia artikkeleita, videoita, infograafeja, oppaita sekä LianaCast-podcastimme jaksoja.

Kaikki blogikirjoitukset

Jätä yhteydenottopyyntö