Siirry pääsisältöön Siirry päävalikkoon Siirry alatunnisteen valikkoon

Ennen, jälkeen ja aikana: verkkosivu-uudistuksen SEO-muistilista [infograafi]

0
Jaa

Yhä useammat aloittavat asiakaspolkunsa hakukoneiden kautta. Tästä syystä hakukoneoptimoinnin (search engine optimization, SEO) ymmärtäminen ja huomioon ottaminen on nykyään tärkeää jokaisessa organisaatiossa. Hakukoneoptimoinnin avulla varmistat, että uusi verkkosivusi tai verkkokauppasi löytyy hakukoneilla.

Kokosimme sinulle uudistusprojektia varten muistilistan, jossa listaamme hakukoneoptimoinnin kannalta tärkeimmät asiat verkkosivun tai verkkokaupan uudistuksessa.

Suunnitteluvaihe

Hakukoneystävällinen teknologia

On tärkeää, että myös valitsemasi teknologiakumppani ymmärtää hakukoneiden merkityksen. Valitse kumppani ja verkkosivujen sisällönhallintajärjestelmä (content management system, CMS) huolella, jotta näin varmistat, ettet hankaloita työtäsi hakukoneiden kanssa jo tekniikkavalinnalla.

Sisällönhallintajärjestelmässä tulisi onnistua helposti muun muassa sivukartat, uudelleenohjaukset sekä canonical tags -asetukset, jotka kertovat hakukoneille että samankaltaiset sivut tulee käsitellä samana sivuna. Varmista myös, että sivustoilla käytetään https-salausta, mikäli sivulla pyydetään yhteystietoja, maksuja tai sisäänkirjautumista.

Päivittäinen hakukoneoptimointi

Pyydä potentiaalista kumppania näyttämään, miltä päivittäinen hakukoneoptimointi näyttää. Muodostuvatko URL-osoitteet suoraan esimerkiksi sivun otsikosta, ja voiko niihin vaikuttaa? Entä miten onnistuu metakuvausten ja otsikkokenttien tietojen muuttaminen tai uudelleenohjauksien tekeminen? Onko koulutusta tarjolla?

Latausnopeus

Yksi tärkeä osa niin hakukonenäkyvyyttä kuin käytettävyyttäkin on verkkosivujen latausnopeus. Mikäli verkkosivuillasi on kävijöitä ympäri maailman, varmista, että kumppani voi tarjota verkkosivujen sisällön sijaintiperusteisesti.

Rich snippets -tiedot

Etenkin jos olet verkkokauppias, kysy, pystyykö mahdollinen kumppanisi tukemaan rich snippets -merkintöjen käyttöä. Tämä tarkoittaa esimerkiksi hinta- ja tuotetietojen näyttämistä jo hakukoneen hakutuloksissa.

Hakukoneystävällinen suunnittelu

Hakukoneystävällisyys suunnittelussa on useimmiten yhtä kuin käyttäjäystävällisyys. Kannattaa kuitenkin varmistaa, että suunnittelija ymmärtää myös hakukoneiden merkityksen, ja että häneltä löytyy kokemusta juuri verkkosivujen tai -kauppojen suunnittelusta.

Hakukoneystävällinen design on:

  • Selkeä
  • Helposti navigoitava
  • Vähän klikkauksia vaativaa – tärkeisiin asioihin ja osioihin pääsee nopeita polkuja pitkin
  • Responsiivinen jokaisessa laitteessa
  • Turvallinen
  • Sisältää tekstiä (huom: tekstin tulisi olla tekstiä, ei osa kuvaa)
  • Ohjaa 404-sivulle eli virhesivulle ongelman sattuessa. 404-sivu on suunniteltu hyvin ja eteenpäin ohjaavaksi.

404-sivu
Lianan sivuilla eksyneet ohjataan etusivulle.

Hakukoneystävällinen rakenne

Rakennetta ja navigaatiota suunniteltaessa tulee kiinnittää erityistä huomiota hakukoneoptimointiin. Navigaatioiden tulee vastata tärkeitä hakusanoja, olla selkeitä, ja niistä pitää päästä nopeasti mihin haluaa. Olennaista on, että rakenne on looginen, esimerkiksi:

Oikein: Miesten kengät – urheilukengät – työkengät – sandaalit
Väärin: Miesten kengät – vapaa-aika – urheilu – loma.

Hakukoneystävällinen sisältö

Uusien sivujen sisältöä suunnitellessa tulee ottaa huomioon tämänhetkiset tärkeimmät sivut, tärkeimmät hakusanat ja tulevaisuuden tavoitteet. Hakukoneoptimoinnin kannalta on tärkeää että:

  • Sisältösivut ovat asiaankuuluvia ja sivustolla ei ole päällekkäistä sisältöä
  • Sisältö päivittyy usein blogin, asiakasarvioiden, uutisten jne. kautta
  • Sivuilla ja sisällöissä käytetään sisäisiä linkkejä
  • Sisällön jakaminen on tehty helpoksi
  • Vanhaa sisältöä päivitetään säännöllisesti
  • Sivut ja sisällöt on optimoitu tärkeimmille hakusanoille
  • Sivuilla ja sisällöissä käytetään tärkeitä hakusanoja (muttei sisällön kustannuksella)

Vaikka Google ymmärtääkin synonyymejä yhä paremmin, on selkeä fokus tärkeillä sivuilla yhä olennaista. Esimerkiksi jos myydään ruokaa kissoille verkossa, on sivuilla oltava sivu, joka käyttää juuri tähän tarkoitukseen oikeita sanoja niin URL-osoitteissa, otsikoissa, tekstisisällöissä kuin linkeissäkin.

Oikein: “kissa”, “ruoka” ja “verkossa”
Väärin: “ravitsemus” “ruokinta” tai “lemmikki-eläimet”, “Kissanruokabrändi 1”, “Kissanruokabrändi 2”.

Hakukoneystävällinen sisällönhallinta

Teki uuden sisällön lisäämisen ja ylläpidon sitten joku yrityksestänne tai ulkopuolinen kumppani, varmista, että se tehdään hakukoneystävällisesti. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että:

  • Käytetään otsikkotyylejä oikein (Otsikko 1, Otsikko 2...)
  • Kuvat nimetään tärkeillä hakusanoilla ja selkeästi, ja niille lisätään alt-tagit eli vaihtoehtoinen tekstikuvaus
  • Sisäiset linkit tehdään sisäisesti, ulkoiset ulkoisesti, ja ne linkitetään tärkeistä sanoista

Oikein: Lue lisää kissoista 
Väärin: Lue lisää kissoista

  • Hakukonekentät (metakuvaukset, otsikot) täytetään oikein ja oikeilla hakusanoilla
  • URL-osoitteet ovat havainnollisia ja sisältävät oikeita hakusanoja

Oikein: www.kissa.fi/kissanruokaa-verkosta
Väärin: www.kissa.fi/tuote10344

Hakukoneystävällinen  käytettävyys

Voit testata verkkosivustoa pienessä tai suuressa mittakaavassa, mutta varmista, ettet ole ainoa joka on testannut sivuasi. On tärkeää, että loppukäyttäjää vastaavat ihmiset ovat testanneet sivustoa ennen kuin se julkaistaan. Suunnitteluvaiheessa virheiden huomaaminen ja korjaaminen on sekä helpompaa että edullisempaa verrattuna jo julkaistun sivun rakenteen muuttaminen.

 

Ennen julkaisua

Tee lista vanhan sivuston URL-osoitteista

Luo lista kaikista osoitteista nykyisellä sivustolla myöhemmin tehtävää sivujen uudelleenohjausta varten. Tämän voi tehdä hakemalla Google Analyticsista listan sivuista, joilla on liikennettä, tai crawler-ohjelmalla, kuten SEO Spiderilla. Joistakin CMS-järjestelmistä listauksen saa myös suoraan.

Suojaa keskeneräinen sivusto

On olennaista, ettei Google löydä keskeneräistä sivustoa, vaan siirtyy suoraan vanhasta uuteen. Tämä tapahtuu robots-tiedostolla, jonka voit joko asettaa itse tai pyytää toimittajaa asettamaan. Anna lupa indeksoimiselle vasta julkaistaessa sivustoa.

Kannattaa myös miettiä, onko sivustolla sivuja, joita et ylipäänsä halua Googleen ja estää myös niiden näkyminen robots-tiedostolla.

Kerro asiakkaillesi uudistuksesta

Jos uudistus on suuri, kerro siitä asiakkaillesi etukäteen. Vierailijat ovat herkkiä lähtemään sivulta, jos se ei vastaa odotuksia. Suuremmat brändimuutokset kostautuvat usein hakutuloksissa, koska hakukoneet rankaisevat korkeista bounce-luvuista. Valmistele siis asiakkaitasi etukäteen, tai tee selväksi heti verkkosivuille saapuvalle esimerkiksi popup-ikkunalla, että kyseessä on verkkosivu-uudistus.

Julkaistaessa

Uudelleenohjaa kaikki vanhat osoitteet

Ohjaa kaikki vanhat osoitteet 301-ohjauksella uusiin vastaaviin esimerkiksi julkaisujärjestelmän uudelleenohjaustyökalulla – ja muista testata esimerkiksi SEO Spiderilla ja Google Search Consolen “Fetch as Google” -toiminnolla (mikäli virheitä tulee esille, korjaa ne, tai pyydä uudelleenindeksointia). Varmista, ettei vanhalle sivustollesi ole mitään uudelleenohjauksia. Kaikkien ohjauksien tulisi viedä uusille sivuillesi.

Tarkista tärkeimmät ulkoiset linkit

Tarkista tärkeimmät linkkaajasi eli tahot jotka linkittävät sivuillesi (esimerkiksi kumppanit ja bloggaajat) ja varmista, että he ohjaavat suoraan uuteen osoitteeseen eivätkä uudelleenohjauksen kautta. Tämän voit tarkistaa myös Google Analyticsista.

Tarkista robots-tiedosto

Muista tarkastaa robots-tiedosto kun sivu julkaistaan, jotta hakukoneet löytävät sivuston.

Tarkista sisäiset linkit

Varmista, etteivät projektin väliaikaiset sisäiset linkkaukset ole enää käytössä.

Varmista, että analytiikkatyökalusi voi kerätä dataa

Varmista, että Google Analytics tai muut käyttämäsi seurannat toimivat uudella sivustolla.

Yhdistä hakukonemainonta uuteen sivustoon

Varmista, että Google Ads ja muu hakukonemainonta ohjaa uusiin osoitteisiin, jotka varmasti toimivat, ja että sisältö yhä vastaa mainoksia.

Mieti sivukartan lähettämistä Googlelle

Mikäli hoidat itse verkkosivujesi sivukarttaa, kannattaa se lähettää Googlelle. Jos toimit palveluntarjoajan kuten Liana Technologiesin kanssa, sivukartta luodaan ja sitä hallitaan tyypillisesti automaattisesti, eikä sinun tarvitse tehdä tätä.

Kerro, että uusi verkkosivusi on avoin vierailijoille

Tee markkinointimateriaaleja, joilla voit mainostaa eri kanavissa uuden verkkosivun julkaisua. Tämä luo liikennettä uudelle verkkosivullesi. Voit halutessasi järjestää kilpailun työntekijöiden kesken ja kannustaa heitä jakamaan uutta verkkosivua.

Markkinoimme Lianan uudistuneita verkkosivuja uutiskirjeissä ja sosiaalisessa mediassa.

Julkaisun jälkeen

Seuraa verkkosivuanalytiikkaa

Seuraa tarkasti seuraava kuukausi verkkosivuanalytiikkaa – vierailevathan ihmiset yhä ja löytäväthän he tarvitsemansa? Seuraa erityisen tarkasti vierailijamääriä, bounceja ja sivuilla vietettyä aikaa sekä tärkeimpien sivujesi kehitystä.

Varmista, että uudelleenohjaukset toimivat oikein

Käytä crawler-työkalua (Google, SEO Spider) useasti seuraavan kuukauden aikana ja varmista, että uudelleenohjaukset yhä toimivat.

Pyydä palautetta

Pyydä ja seuraa palautetta asiakkailta sekä henkilöstöltä.

Ota nämä asiat huomioon domainia vaihtaessa

Jos vaihdat uudistuksen yhteydessä kokonaan uuteen domainiin (esimerkiksi http → https tai vaikkapa kansainvälistyessä domain.fi → domain.com), muista myös nämä:

  • Rekisteröi uusi domain Google Search Consolessa
  • Informoi siirrosta julkaistaessa Google Search Consolessa
  • Uuden domainin Google Search Consolessa mene “Crawl”, “Fetch as Google”, ja käy läpi sivut kuten Google kävisi. Tämän jälkeen “submit to index” jokaisen kohdalla.
  • Vaihda URL:t sosiaalisen median jakonapeissa, uutiskirjeiden pohjassa jne
  • Seuraa sekä Googlen työkaluista että hakemalla kuten kävijä hakisi, että vanhan sivuston indeksointi todella vähenee ja uuden lisääntyy
  • Luo uudet Google Ads -kampanjat valmiiksi julkaisua varten ja vaihda kampanjat julkaistaessa (Google Ads -mainontaa ei voi ohjata uudelleenohjauksiin)
  • Googlella vie parhaassakin tapauksessa hetki että ohjaus uuteen domainiin toimii täysin. Älä vaihda domainia tärkeimmän sesongin keskellä

Ohjeita ja lisäresursseja

 

Suunnitteletko verkkosivu- tai verkkokauppauudistusta?

Liana Technologies toteuttaa verkkosivu- ja verkkokauppauudistukset yli vuosikymmenen kokemuksella niin Suomessa kuin kansainvälisestikin. Helppokäyttöinen verkkokauppa-alustamme ja hakukoneystävällinen julkaisujärjestelmämme tekevät arjen hakukoneoptimoinnista helppoa. Palveluyksikkömme tarjoaa myös lisäapua verkkonäkyvyyden lisäämiseen SEO:n avulla. Ota meihin yhteyttä niin jutellaan lisää!

Ota yhteyttä

Kommentti

Kommentit

Ei kommentteja