Siirry pääsisältöön Siirry päävalikkoon Siirry alatunnisteen valikkoon

Viranomaisviestintä

Julkisen sektorin toimijan tehtävänä on pitää kansalaiset tietoisena sellaisista vastuulleen kuuluvista asioista, joilla on kansalaisten arjen kannalta merkitystä. Lianan kotimaisten viestinnän työkalujen avulla julkishallinto ja muut viranomaistahot pystyvät seuraamaan organisaatiolleen tärkeitä teemoja mediassa ja tekevät tietoturvallista viestintää.

Henkilöitä palaverissa hyväntuulisina
Kaksi henkilöä keskustelee viranomaisviestintään liittyen

Viranomaisviestinnän ja julkisen sektorin viestinnän tavoitteet

Viranomaisviestintä on säädösten velvoittamaa ja keskeisenä sekä kantavana tavoitteena on pitää kansalaiset tietoisena kyseisen viranomaisen pyrkimyksistä tai vaatimuksista. Lianan viestintäratkaisujen avulla viranomaistahot pystyvät hoitamaan tehokkaan tiedotuksen juuri oikeille medioille sekä tekemään mediaseurantaa itselleen tärkeiden teemojen ja keskusteluiden ympärillä.

Henkilö pitelee tietokonetta, jonka näytöllä on ePressi-tiedotejakelupalvelun käyttöliittymä

ePressillä tiedottaminen

ePressi-tiedotepalvelun avulla viranomaistahot voivat luotettavasti ja kohdennetusti viestiä medialle kansalaisia tai toimintaansa koskevista asioista.

  • Palvelumme avulla pidät huolen siitä, että juuri oikeat toimittajat saavat tiedotteesi
  • ePressi.com on Suomen käytetyin uutisportaali tiedotteiden julkaisuun ja jakeluun medialle ja sidosryhmille
  • Voit luoda ja ylläpitää laadukkaita mediasuhteita, seurata viestisi läpimenoa ja lähettää tiedotteita yhdessä paikassa
LianaMonitor-mediaseurantapalvelu tietokoneen ja puhelimen näytöllä

Mediaseuranta viranomaisen tarpeisiin

Mediaseurannan avulla viranomaistaho voi löytää mediassa käytävässä keskustelusta ja uutisoinnista ne puheenaiheet ja sisällöt, jotka ovat kyseiselle viranomaiselle tärkeitä. Sekä laajojen että tarkkojen seurantojen avulla viranomainen pystyy muodostamaan kokonaiskuvan siitä, miten heidän ajamistaan teemoista puhutaan.

Mediaseuranta julkisella sektorilla

Tässä artikkelissa otetaan katsaus siihen, miten julkisen sektorin toimijoiden ja viranomaisten kannattaa tehdä mediaseurantaa ja pohditaan, millaisia laajoja kokonaisuuksia julkisen sektorin viestintä käsittää ja mitä sektorin toimijoille tulisi esittää mediaseurannan avulla.

Miten Verohallinto tekee viestintää

Verohallinto on ottanut monellakin tapaa uuden kulman virastojätin asemassa kansalaisille viestimiseen. Taustalla ovat kunnianhimoiset tavoitteet olla lähestyttävä, yleissivistävä ja tehokas viranomaisorganisaatio.

Viranomaisviestintä Lianan avulla

Henkilö tietokoneen ääressä

Valitse tiedotettavat teemat

Valitse strategian mukaiset viestinnän painopistealueet – kansalaisia valistavat, kannustavat tai ohjaavat aiheet – ja niihin teemoihin kohdennettu viestintä.

Seuraa, mitä organisaatiostasi puhutaan

Viranomaistaho voi tehdä arjen mediaseurantaa lyhyellä aikavälillä seuraamalla avainsanojen avulla, miten se tulee esille esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Pitkällä aikavälillä taas voidaan mitata miten strategiassa valitut teemat näkyvät mediassa.

Tilaa media-analyysi

Lianan ammattilaistiimi voi täydentää viranomaisen arjessa tekemää mediaseurantaa jaksoittain tehtävillä analyyseillä. Analyysin painotukseksi voidaan ottaa juuri sinun organisaatiollesi tärkeät teemat ja miten ne näkyvät mediassa viestintätoimenpiteiden jälkeen. Organisaatiollesi saa halutessasi myös arjen mediaseurannan palveluna Lianalta.

Inspiroidu blogeistamme

Tiedottaminen, mediasuhteet ja julkisuuskuva ovat paljon esillä blogissamme. Julkaisemme säännöllisesti uusia artikkeleita, videoita, infograafeja, oppaita sekä LianaCast-podcastimme jaksoja.

Kaikki blogikirjoitukset

Kiinnostuitko?

Lianan viestintäkokonaisuus tarjoaa kaiken tarvittavan viranomaisviestintään lähtien tiedotteiden lähettämisestä aina organisaatiosta käydyn keskustelun seurantaan arjessa. Saat meiltä myös kattavat analyysit pitkän aikavälin seurantaan sinun organisaatiollesi tärkeistä strategisista teemoista. 

Jätä yhteydenottopyyntö

Vastaanottajan sähköpostiosoite (valinnainen)

Digimarkkinoinnin ja -viestinnän työkalut

Digimarkkinoinnin kumppanuuspalvelut