Siirry pääsisältöön Siirry päävalikkoon Siirry alatunnisteen valikkoon

5 markkinoinnin automaatiota, jotka jokaisen yrityksen tulisi tehdä

0
Kuvitettu kuva ihmisistä suorittamassa markkinoinnin automaation 5 kohdan listaa. CanvaAI

Markkinoinnin automaatio on edelleen paras keino varmistaa oikea-aikainen, henkilökohtainen ja skaalautuva viestintä. Vaikka automaatio on jo arkipäivää, kynnys ottaa se käyttöön tai syventää sen hyödyntämistä voi tuntua korkealta – oli kyseessä sitten ison tai pienyrityksen markkinoinnin automaatio.

Todellisuudessa markkinoinnin ja myynnin automaatio tuovat mitattavaa hyötyä jokaisen kokoiselle organisaatiolle tehostamalla prosesseja, parantamalla liidien laatua ja vapauttamalla asiantuntijoiden aikaa. Jotta yrityksesi pääsisi helposti alkuun markkinoinnin automaatiossa, päätimme auttaa listaamalla viisi automaatiota, jotka jokaisen yrityksen olisi hyvä tehdä.

5 markkinoinnin automaatioita:  

  1. Automatisoi sähköpostimarkkinoinnin perusviestit
  2. Myynnin Automaatio ja liidien pisteytystä hyödyntäen
  3. Monikanavaisten asiakaspolkujen (customer journey) rakentaminen
  4. Yhdistä olemassa oleva asiakastieto
  5. Päivitä some kerralla

1. Automatisoi sähköpostimarkkinoinnin perusviestit

Kuukausittainen uutiskirje ei riitä enää. Markkinoinnin automaation ensiaskel on edelleen sähköpostimarkkinoinnin automatisoiminen, mutta nyt fokuksessa on dynaaminen ja personoitu sisältö.

Markkinoinnin automaation ensiaskel on usein sähköpostimarkkinoinnin automatisoiminen tehokkaaksi viestikokonaisuudeksi. Toivota uusi uutiskirjeen tilaaja tervetulleeksi automaattisella viestillä. Muista hyvää asiakasta, muistuta tapahtumasta, aktivoi passiivisia tai hyvästele kannattamattomat kontaktit. Perusviestit on räätälöitävä yksilöllisesti.

  • Tee ainakin tämä: Ota käyttöön älykäs tervetuloviestiketju, joka kysyy asiakkaan mielenkiinnon kohteista (esim. klikkaamalla linkkejä) ja sijoittaa hänet automaattisesti oikeaan segmenttiin tulevaa personointia varten. Näin teet palvelustasi heti henkilökohtaisempaa.

Automatisoi tervetuloviesti ja teet palvelustasi heti henkilökohtaisempaa.

Kaipaatko lisää ideoita sähköpostimarkkinoinnin perusviestien automatisointiin? Lisää vinkkejä löydät oppaastamme Markkinoinnin automaatio aloittelijoille.

2. Myynnin Automaatio ja liidien pisteytystä hyödyntäen

Markkinoinnin rooli tuoton luomisessa on yhä keskeisempi. Tehokas myynnin automaatio edellyttää, että markkinointi toimittaa myynnille vain aidosti "kuumat" ja potentiaaliset liidit. 

Käytä automaatiota pisteyttämään liidit jatkuvasti heidän käyttäytymisensä perusteella. Pisteytyksen tulee olla monipuolinen, huomioiden paitsi demografiset tiedot, myös käyttäytymisen syvyyden: verkkosivuvierailut, sähköpostin avaukset, toistuvien vierailujen tiheys tai latausten relevanssi. Kun liidin pistemäärä ylittää ennalta määritellyn kynnyksen, laukaistaan välitön myynnin automaatio: automaattinen siirto CRM:ään ja tehtävän luominen nimetylle myyjälle. Tämä tekee "kylmäsoitosta" välittömästi astetta lämpimämmän.

  • Tee ainakin tämä: Määrittele tarkkaan mikä luokitellaan liidiksi, mikä MQL.ksi ja mikä SQL.ksi (esim. kun liidi vierailee hinnoittelusivulla useita kertoja, lataa oppaan tai täyttää yhteydenottolomakkeen verkkosivuillanne) ja luo pisteytysjärjestelmä näiden määritelmien perusteella. Automatisoi tiedon siirtyminen suoraan myynnin automatisointi -järjestelmään (esim. CRM:ään) ja liidille ilmoitus oikealle myyjälle.

Myynnin automatisointi siirtää tiedon liidistä suoraan myynnille.

3. Monikanavaisten asiakaspolkujen (customer journey) rakentaminen

Asiakkaat liikkuvat saumattomasti sähköpostin, verkkosivujen, somen, mobiilisovellusten ja jopa chatbotin välillä. Automaatiot eivät enää ole vain sähköpostiketjuja, vaan ne ovat holistisia, monikanavaisia asiakaspolkuja.

Automaatioketjujen tulee hyödyntää kaikkia kanavia: jos sähköpostia ei avata, automaatio voi laukaista kohdennetun mainoksen (retargeting) sosiaalisessa mediassa tai mobiili-ilmoituksen. Tavoitteena on saavuttaa asiakas haluttuun tavoitteeseen (esim. rekisteröityminen, ostos) saumattomasti.

  • Tee ainakin tämä: Jos asiakas on jättänyt ostoskorin kesken (hylätty ostoskori) tai ladannut oppaan, ajasta seurantaviesti sähköpostiin ja samanaikaisesti aseta hänet kohderyhmään sosiaalisen median uudelleenmarkkinointia varten.

4. Yhdistä olemassa oleva asiakastieto

Käytämme suunnattomasti vaivaa haaliaksemme asiakastietoja eri järjestelmiimme. Yllättävää kyllä, usein yhteen järjestelmään vaivalla hankittua asiakasta ei kuitenkaan käytetä hyväksi toisaalla. Tavoittelemasi uutiskirjetilaaja saattaa jo löytyä CRM-järjestelmästä tai toisinpäin. 

Nyt on aika yhdistää eri järjestelmien sisältö rikkaammaksi asiakastiedoksi, jota on helppo hyödyntää niin markkinoinnin kuin myynnin automatisoinnissa. Enää se ei tarkoita suuria integraatiohankkeita, vaan eri järjestelmien yhdistäminen tapahtuu usein varsin kevyesti.

  • Tee ainakin tämä: siirrä uudet asiakkaat automaattisesti CRM-järjestelmästä uutiskirjeen postituslistalle.

5. Päivitä some kerralla

Päivitä sisältösi automaattisesti useampaan kanavaan – automatisoi blogipäivitykset RSS-feedinä LinkedIniin, julkaise Facebook-päivitykset myös Twitterissä ja lisää Instagram-kuvasi myös Facebook-päivityksiksi. 

Joissain sovelluksissa itsessään on automaattipäivitysasetukset, mutta voit käyttää myös sosiaalisen median hallintatyökaluja tai sovelluksia yhdistäviä palveluita, joista moni on maksuton. Lisäksi voit linkittää Facebook- ja Instagram-tilisi toisiinsa, jolloin Instagramiin postattu sisältö menee automaattisesti myös Facebookiin.

  • Tee ainakin tämä: automatisoi päivitykset sellaisiin kanaviin, joita muuten päivittäisit kaikkein epäsäännöllisimmin.

Muista kuitenkin seurata myös niitä kanavia, joihin viestit asetetaan menemään automaattisesti. Seurannassa ja kuuntelussa hyvä työkalu on LianaMonitor

Yhteenveto

Markkinoinnin automaation hyödyntäminen on siirtymässä yhä syvemmälle yrityksen ydinprosesseihin. Oli kyseessä sitten laaja organisaatio tai pienyrityksen markkinoinnin automaatio, avain menestykseen on prosessien kytkeminen suoraan tulokseen. Nykyaikainen myynnin automaatio mahdollistaa liidien tarkan tunnistamisen ja hoivaamisen ennen myyjän kontaktia, tehden myynnin automatisoinnista erittäin kannattavaa. Näiden viiden automaation – sähköpostien, älykkään pisteytyksen, monikanavaisten polkujen, datan yhdistämisen ja some-ajastuksen – avulla voit varmistaa, että markkinointisi on relevanttia ja skaalautuvaa myös tulevina vuosina.

Tärkeintä on varmistaa, että automaatio palvelee lopputavoitetta: myynnin kasvattamista ja parempaa asiakaskokemusta.

Tarvitsetko työkalun markkinoinnin automatisointiin?

LianaAutomationin avulla tavoitat niin nykyiset asiakkaat kuin potentiaaliset asiakkaat oikeanlaisella sisällöllä. Työkalun avulla keräät dataa asiakkaitasi ja pystyt toteuttamaan oikea-aikaisia markkinointitoiminpiteitä. Asiantuntijamme ohjaavat sinut alkuun ja osaavat neuvoa, mitkä ovat juuri sinun yrityksellesi sopivimmat markkinoinnin automaation kohteet.

Kiinnostuitko markkinoinnin automaation aloittamisesta? Ota yhteyttä!

Haluatko oppia lisää markkoinoinnin ja myynnin automatisoinnista? Tutustu aiheeseen blogissamme:

Tykkäsitkö artikkelista?
Peukuta tästä!

Hyvä lukija,

tämä artikkeli on päivitetty edellisen kerran 11.11.2025. Julkaisemme artikkelin uudelleen päivitetyin tiedoin varmistaaksemme sisällön ajantasaisuuden. Olemme hyödyntäneet tekoälyä tämän artikkelin pääkuvan luomisessa.