Jokainen kontaktipiste – hetki, jolloin asiakas on tekemisissä yrityksen kanssa – on arvokas. Yhdessä ne luovat asiakaskokemuksen ja lopulta määrittävät sen, mitä viivan alle jää.
Tunnetusti uuden asiakkaan hankkiminen on monin verroin kalliimpaa kuin olemassa olevan asiakkuuden pitäminen ja kehittäminen. Sama pätee viestintään. Käytämme paljon rahaa mainontaan houkutellaksemme uusia asiakkaita ja luodaksemme kontaktipisteitä. Emme aina kuitenkaan muista, että nykyiselle asiakkaalle kohdistettu viestintä on paljon edullisempaa sekä usein myös kannattavampaa.
Tammikuussa listasimme viisi markkinoinnin automaation toimenpidettä, jotka jokaisen markkinoijan tulisi tehdä vuonna 2015. Nyt on aika katsoa tarkemmin, mitä listan ensimmäinen kohta ”automatisoi markkinoinnin perusviestit” käytännössä tarkoittaa.
Kiitos ja tervetuloa uudelleen – automaatio-oppeja myyntitiskin takaa
Automaattiset viestit ovat usein ensisijaisesti hyvää asiakaspalvelua. Kuvittele verkkopalvelu fyysisenä kauppana myyjineen. Miten myyjät toimivat ja huomioivat asiakasta?
Siirrä nyt havaintosi digitaaliseen maailmaan ja automaattisiksi sähköpostiviesteiksi.
Voit esimerkiksi:
- toivottaa uutiskirjeen tilaajan tervetulleeksi
- kysyä asiakkaalta, joka ei ole hetkeen ostanut, voitko auttaa
- muistuttaa avoimeksi jääneestä ostoskorista ja tarjoutua auttamaan mahdollisessa ongelmatilanteessa
- kiittää ostoksista ja kertoa niiden saapumisaikataulun ja asiakaspalvelun yhteystiedot
- kiittää tapahtumaan ilmoittautumisesta ja kertoa käytännön järjestelyistä
- kiittää tapahtumaan osallistumisesta
- pyytää palautetta
- kertoa, että palaute on vastaanotettu ja miten siihen reagoidaan
- kiittää varauksesta.
Kiitos, että olet asiakkaamme – ylitä odotukset huippumyyjien tavoin
Monelle asiakkaalle jo hyvä asiakaspalvelu riittää. Ne, jotka tähtäävät korkeammalle, asiakkaan odotusten ylittämiseen ja yllättämiseen, usein kuitenkin voittavat.
Kuvittele nyt, kuinka ammattitaitoinen ja innostunut myyjä toimii palvellessaan tuttua asiakasta, ja muuta tämä jälleen viesteiksi.
Voit esimerkiksi:
- muistaa syntymäpäivänä
- kiittää asiakkuuden vuosipäivänä
- suositella lisäksi tuotteita, joista aidosti uskot asiakkaan pitävän
- antaa käyttövinkkejä tai suositella lisäpalveluita
- yllättää iloisesti lahjoin
- muistuttaa lähestyvästä tapahtumasta
- muistuttaa oston yhteydessä alennusmyyntien alkamisesta
- muistuttaa tietyin väliajoin (esimerkiksi lisäravinnetta puolivuosittain) ostavaa asiakasta siitä, että on aika tilata.
Hyödynnä huomio – tyylillä ja taidolla
Asiakas on helpompi saada avaamaan syntymäpäivälahja kuin myyntiviesti. Kun kerran olet saanut asiakkaasi huomion, pidä huoli, että viestissä on mukana myös muuta: tarjous, vinkkejä ja lisäpalveluita, muistutus alennusmyynneistä tai vaikkapa uudesta liikkeestä.
Muista kuitenkin jättää itse asia päärooliin. Jos sisältö ei vastaa asiakkaan odotusta, hän tuskin toiste avaa viestejäsi.
Haluatko kuulla lisää siitä, miten markkinoinnin automaatioita toteutetaan käytännössä? Ota yhteyttä ja pyydä meidät kylään!
Koodiviidakon ViidakkoCEM-työkalu on ketterä ja kotimainen vaihtoehto markkinoinnin automaatioon.
Kommentti
Kommentit
Ei kommentteja