Markkinoinnilta ja viestinnältä vaaditaan yhä enemmän tuloksellisuutta. Tästä on seurannut se, että kohderyhmien laatuun kiinnitetään erityistä huomiota. Siinä missä niin mediatiedottaminen kuin esimerkiksi sähköpostimarkkinointikin oli pitkään pahimmillaan vain massapostittamista, on molempien parissa enevissä määrin siirrytty kohti kapeita, jopa yhden henkilön segmenttejä. Viesteistä taas on tullut personoituja, jopa räätälöityjä.
Viestinnässä tämä trendi näkyy etenkin siten, että mielipidevaikuttajat (Key Opinion Leaders, KOL) ovat yhä tärkeämpiä. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että massojen sijaan pyritään tunnistamaan oikeat henkilöt ja viestimään heille juuri oikealla tavalla, usein henkilökohtaisesti.
Meiltä kysytään asiakastapaamisissa yhä useammin, miten mielipidevaikuttajat voi tunnistaa. Päätimme kasata tiiviin infopaketin aiheesta.
Seuraa niin tiedät
Key opinion leaders -kartoituksen voi tehdä tai teettää kertaluontoisesti yksinkertaisesti paneutumalla erilaisiin seurantaraportteihin. Parhaimmillaan mielipidevaikuttajien löytäminen on kuitenkin osa jokapäiväistä viestintää ja markkinointia, johon sisältyy some-seuranta sekä journalistisen median seuranta, mediatiedottaminen ja mediasuhteiden hoito.
Yleinen seuranta
Jatkuva oman alan aktiivinen seuraaminen luo pohjan vaikuttajien löytämiselle. Jos et tiedä, mistä puhutaan, et myöskään voi tietää, ketkä puhuvat, tai miten heitä voisi löytää. Yleisesti ajan hermolla pysyminen voi kuulostaa itsestäänselvyydeltä, mutta esimerkiksi LinkedIn-ryhmien mahdollisuudet ovat monella täysin hyödyntämättä.
Seurattavaa on paljon. Harvalla meistä kuitenkaan on aikaa selata läpi suunnatonta määrää erilaisia lähteitä, vaan olennaisen on löydyttävä nopeasti.
Seuraa edes näitä:
- alasi tärkeät mediat (printti, blogit, videoblogit...)
-
trendejä esim. Google Trendsin avulla (joka ei tosin yksilöi vielä Suomea)
- luetuimpia aiheita Suomessa esim. ampparit.comin kautta
-
alasi tärkeitä LinkedIn-ryhmiä
- alasi tapahtumia; usein niissä puhuvat ovat mielipidevaikuttajia
-
mitä alastasi puhutaan sosiaalisessa mediassa, foorumeilla ja mediassa
- mitä kilpailjoistasi puhutaan
-
mitä kilpailijasi itse kertovat
- mitä yrityksestäsi/brändistäsi/tuotteistasi puhutaan
-
ketkä ovat aktiivisimpia mediatiedotteidesi vastaanottajia.
Tarkka seuranta
Kuten listasta huomaa, on some- ja mediaseurantatyökalu mielipidevaikuttajista kiinnostuneelle käytännössä välttämätön työkalu. Tässä esimerkki mediaseurannan tehokkaaseen arkikäyttöön:
1. Tee aluksi selkeät, hyvin jäsennellyt haut seurantatyökaluusi.
Esimerkiksi näin:
- Omaan brändiin liittyvät hakusanat, kaikki kanavat
- Omaan brändiin liittyvät hakusanat, vain some
- Kilpailijoihin liittyvät hakusanat, kaikki kanavat
- Alaan liittyvät hakusanat, kaikki kanavat
- Alaan liittyvät hakusanat, some
- Omaan brändiin, kilpailijoihin tai alaan liittyvä keskustelu, Twitter
- Omaan brändiin, kilpailijoihin tai alaan liittyvä keskustelu, Instagram
2. Tilaa päivittäiset aamuraportit sähköpostiisi, ja lue ne aamukahvin kanssa yleisellä tasolla. Näin sinulle muodostuu ajan kanssa hyvä yleiskäsitys.
3. Etsi itsellesi tärkeitä hashtageja. Esimerkiksi Trendsmap on hauska ja helppo tapa nähdä nopeasti hashtagien suosituimmuus eri alueella. Hashtagify taas ehdottaa tiettyyn hashtagiin liittyviä vaihtoehtoisia hashtageja.
Tärkeitä hashtageja löytää myös Twitterin omista top-listoista ja Instagramin ennakoivasta hausta. Aloita kirjoittamalla esimerkiksi #food niin saat ehdotuksia ja näet kuinka paljon niitä on käytetty. Parhaiten tärkeät hashtagit löytyvät kuitenkin mediaseurantatyökalujen osumista sekä jo mielipidejohtajiksi tunnistettujen henkilöiden somepostauksista.
4. Luo hashtag-kohtaisia seurantoja. Kun hauissa alkaa erottua selkeitä hashtageja jotka ovat tärkeydessään ylitse muiden, luo näille omat seurantansa joko hashtag-kohtaisesti tai esimerkiksi “tärkeät hashtagit” -hauksi, johon lisäät aina tärkeiksi nousseet hashtagit. Näin ajan kanssa haut tarkentuvat jatkuvasti, ja mielipidejohtajat hahmottuvat esiin kuin itsestään.
5. Lisää tärkeät foorumisi. Lisää omaan seurantatyökaluusi juuri sinulle tärkeät sivut ja foorumit, elleivät ne jo ole osa olemassa olevaa tietokantaa. Esimerkiksi kilpailijoiden blogien kommentoijista tai vain tietyn kapean sektorin käyttämältä keskustelupalstalta voi löytyä sinulle tärkeitä henkilöitä. Lisää myös sivustot, jotka listaavat alasi tärkeät tapahtumat.
Jalosta massasta avainhenkilö
Mielipidevaikuttajien löytämisen tärkein työkalu on some- ja mediaseuranta, mutta vanha kunnon Google sekä mediatiedotepalvelut ovat myös tärkeässä roolissa.
Monet analytiikkapalvelut tarjoavat suoraan Key Opinion Leader -analytiikkaa ja -listoja. Nämä ovat erittäin hyödyllisiä. Ne kuitenkin harvoin korvaavat markkinoinnista tai viestinnästä vastaavan omaa ammattitaitoa, joka yhdistää tietoa monista online- ja offline-kanavista kuin myös henkilökohtaisesta kokemuksesta ja verkostoista.
Jalosta jatkuvasta seurannasta esiin ydinhenkilöt esimerkiksi näin:
1. Luo some- ja mediaseurantatyökaluusi seuranta, esimerkiksi “potentiaaliset mielipidevaikuttajat”. Kun huomaat, että yleisissä hauissa alkaa toistua tietty henkilö, lisää hänen Twitter-tilinsä, bloginsa, nimensä jne. tähän seurantaan. Seuraa, miten tilanne kehittyy. Esimerkiksi kohun saattelemana avattu blogi saattaa kuivahtaa yllättävän nopeasti.
2. Luo lista, esimerkiksi “Vahvistetut mielipidevaikuttajat”, jotka tiedät jo entuudestaan sinulle tärkeiksi vaikuttajiksi. Siirrä seurannasta “potentiaaliset” henkilöitä tähän, kun olet varma heidän tärkeydestään.
3. Lisää ”Vahvistetut mielipidevaikuttajat” -listaan henkilöt, jotka tiedät tärkeiksi esimerkiksi tapahtumista tai vaikkapa mediatiedojakelun tietokannoista tai henkilökohtaisista kontakteista.
4. Käy läpi mediatiedotepalvelun tietokannat ja lisää olennaiset toimittajat ja bloggaajat jommalle kummalle listalle. Toista tämä säännöllisesti.
5. Käy kerran viikossa nopeasti läpi viikon tulokset hallintapaneelista. Merkitse nopeasti tärkeät, hyvät ja merkitykselliset osumat sekä huonot. Useimmissa työkaluissa on tähän helppo nappi. Siirrä “potentiaaliset mielipidevaikuttajat” -listalta henkilöitä varmistettuihin, ja poista ne, jotka eivät enää listalle kuulu.
6. Googlaa – niin tekevät asiakkaasikin. Lisää löytynyt tieto (sanat, hashtagit, henkilöt) seurantatyökaluusi, niin tietosi pysyvät hyvin organisoituina.
7. Käytä snowballing-tekniikkaa. Usein mielipidevaikuttajien ympäriltä löytyy muitakin mielipidevaikuttajia tai tulevia sellaisia. Ota säännöllisesti “mielipidevaikuttajat” -listasi käsittelyyn, ja käy läpi yhden vaikuttajan seuraajia ja kommentoija ja lisää heidät sitten joko “potentiaaliset” tai “mielipidevaikuttajat” -listalle.
Kiinnostaako some- ja mediaseuranta?
Haluatko oppia, miten löytää juuri sinulle tärkeät mielipidejohtajat? Kutsu meidät käymään, niin luodaan yhdessä suunnitelma!
Kommentti
Kommentit
Ei kommentteja