Siirry pääsisältöön Siirry päävalikkoon Siirry alatunnisteen valikkoon

Digitaalisen markkinoinnin trendit 2018 [+infografiikka]

0
Jaa

Digitaalisen markkinoinnin maailma on tarjonnut jälleen mielenkiintoisen vuoden alaa seuraaville. Sisältömarkkinoinnin hypen jatkuessa päätään ovat nostaneet erityisesti tietoturvakysymykset, markkinoinnin automaatio sekä kasvanut kiinnostus keinoälyä ja virtuaaliteknologiaa kohtaan.

Näin vuoden alkumetreillä on hyvä pysähtyä hetkeksi ja katsoa, miltä ympäröivä digimaailma näyttää juuri nyt. Käymme artikkelissamme läpi vuoden 2018 merkittävimmät digitaalisen markkinoinnin trendit ja muutosvoimat. Tsekkaa lista läpi ja poimi siitä kiinnostavimmat tärpit alkavan vuoden markkinointistrategiaasi varten.

P.S. Bonuksena löydät artikkelin lopusta infograafin, joka kokoaa yhteen kaikki 21 digitaalisen markkinoinnin trendiä.

1. Kohdennettu sisältö

Henkilökohtaiset, tarkasti kohdennetut sisällöt ovat vuoden 2018 keskeisin sisältömarkkinoinnin trendi. Kannattaa muistaa, että kohdennettu sisältö viestissä tarkoittaa muutakin kuin ”Hei $Etunimi$”. Kehittyneen markkinoinnin automaatiojärjestelmän avulla voit luoda ja lähettää asiakkaillesi relevanttia sisältöä juuri oikeaan aikaan perustuen heidän osto- ja selaushistoriaansa.

2. Tietoturva

Kohdennettu markkinointi tuo usein hyviä tuloksia, mutta se herättää myös tietoturvaan ja yksityisyydensuojaan liittyviä huolia. Toukokuussa 2018 voimaan tuleva EU:n tietosuoja-asetus (GDPR) on hyvä esimerkki siitä, että nämä huolet on noteerattu myös lainsäädännön tasolla.

Asiakkaat vaativat yhä enemmän näkyvyyttä sille, kuinka heidän henkilötietojaan käytetään. Organisaatiot, jotka ovat valmiina vastaamaan tähän trendiin, ovat selvässä etulyöntiasemassa. Kannattaa siis pitää mielessä, että yksityisyydensuojan takaaminen on pian yksi suurimmista myyntivalteista.

3. Videosisältöjen suosio

Vuonna 2018 on syytä laittaa lisää panoksia videosisällön tuotantoon. Facebook on jo kauan suosinut videosisältöä feedissään ja LinkedIn on vastikään omaksunut vastaavanlaisen lähestymistavan. Instagram Storiesillä on vuorostaan jo enemmän katselijoita kuin Snapchatillä.

Ihmiset ovat usein halukkaita kuluttamaan erilaisia sisältöjä. Siksi videosisältö täydentääkin hyvin muita perinteisiä markkinointisisältöä kuten tekstiä ja kuvaa.

Etkö ole vielä vakuuttunut videoiden voimasta? Tässä hieman tilastotietoa aiheesta:

  • 79 % kuluttajista tutustuu uuteen tuotteeseen mieluummin katsomalla siitä videon kuin lukemalla.
  • 84 % kuluttajista on ollut valmis ostoksille sen jälkeen, kun he ovat nähneet brändin videon.

(Lähde)

Mobiilivideoihin kannattaa kiinnittää nyt erityistä huomiota. Cisco ennustaa, että live-mobiilivideoiden määrä kasvaa 39-kertaiseksi vuoteen 2021 mennessä.

Live-mobiilivideoiden odotetaan kasvavan huimasti vuoteen 2021 mennessä

4. Vieläkö vaikuttajamarkkinointi toimii?

Vaikuttajamarkkinoinnin suosio ei näytä laskevan. Myös nopea haku Google Trendsissä todistaa tämän.

Google Trends osoittaa, että vaikuttajamarkkinoinnin trendi jatkuu

Saadakseen kaiken irti tästä trendistä, markkinoijan on hyvä pitää mielessä nämä seuraavat asiat:

  • ROI:n mittaaminen on vaikuttajamarkkinoinnissa on erittäin tärkeää.
  • Kun puhutaan mielipidevaikuttamiseen perustuvasta markkinoinnista, videosisältö alkaa olla tehokkaampaa kuin tekstipohjainen sisältö.
  • Kaikessa tekemisessä kannattaa muistaa läpinäkyvyys ja lain noudattaminen: On odotettavissa, että vuonna 2018 näemme lisää kanteluita maksetuista suositteluista, joiden kaupallisuus on pyritty pitämään salassa.

5. Tekoäly (AI)

Lukuisat yritykset ovat hyödyntäneet keinoälyä (AI, artificial intelligence) markkinoinnissaan jo jonkin aikaa. Esimerkiksi Pinterest on julkistanut visuaalisen haun, joka toimii Pinterest applikaatiossa sekä Chrome-selaimeen ladattavan laajennusosan avulla.

Me Koodiviidakolla uskomme, että keinoäly on tärkeä osa digitaalista markkinointia vuonna 2018. Se muokkaa käsitystämme markkinointiteknologioista sekä ohjaa markkinointityökalujen uusien ominaisuuksien kehittämistä.

Pureutuaksemme muun muassa Big Datan hallinnointiin liittyviin haasteisiin, olemme perustaneet Ouluun oman keinoälyn kehitysyksikön. LianaAI-yksikön myötä pystymme kehittämään keinoälyyn perustuvaa teknologiaa ja hyödyntämään sen tuomia mahdollisuuksia muun muassa asiakkaiden segmentoinnissa ja viestien kohdentamisessa.

Olemme lisäksi lähteneet mukaan Aalto-yliopiston tutkimushankkeeseen, jonka tarkoituksena on edistää keinoälyn hyödyntämistä sisältömarkkinoinnissa. Tutkimuksessa kehitetään algoritmeja, joiden avulla voidaan ennustaa, minkä mainossisällön kanssa B2B-asiakas on todennäköisemmin valmis vuorovaikutukseen. Toisin sanoen tarkoituksena on parantaa osumatarkkuutta ja tehokkuutta digimainonnassa keinoälyä hyödyntäen.

6. Big Datan kerääminen ja analysointi

Seuraava video kertoo, mitä kaikkea internetissä tehdään 60 sekunnin aikana. Huom! Nähdäksesi videon, anna evästehallinnassa suostumus vähintään Markkinointi-kohtaan. Avaa evästehallinta.

Lähde: Borkowski

Hämmästyttävää, eikö totta? Ja tämä on vasta alkua, sillä datan määrä kasvaa jatkuvasti.

Asiakasdatan kerääminen ja analysointi tuottaakin jatkossa markkinoijille yhä enemmän haasteita. Vuonna 2018 menestyvät ne brändit, jotka pystyvät keräämään ja yhdistämään dataa useammassa eri kanavasta ja luomaan tiedon pohjalta henkilökohtaisia asiakaskokemuksia.

7. IoT ja markkinointi

Onko sinulla vaikeuksia kerätä systemaattisesti Big Dataa? Ei hätää, meillä on sinulle hyviä uutisia.

Esineiden internetin eli IoT:n (Internet of Things) kehittymisen myötä asiakasdatan kerääminen on huomattavasti helpompaa. Kuluttajille tarjoutuu yhä enemmän vaihtoehtoja jättää digitaalisia jalanjälkiä sitä mukaa, kun eri laitteet ja järjestelmät integroituvat ja käyvät vuoropuhelua keskenään.

Esimerkiksi Uber on lyöttäytynyt yhteen musiikin suoratoistopalvelu Pandoran kanssa, jotta autokyydin tilaavat asiakkaat saisivat valita lempimusiikkiaan ajomatkan ajaksi.

8.Markkinoinnin arvon eli ROI:n mittaaminen

Big Datan kasvaessa markkinoijien on yhä tärkeämpää jyvittää markkinointibudjettiaan tehokkaasti eri toimintoihin. Houkutus hyödyntää useita eri markkinointityökaluja saattaa nimittäin tuoda mukaan odottamattomia kuluja.

Markkinointitoimintojen ROI:n mittaaminen auttaa hallitsemaan markkinointibudjettia, sillä se todistaa investointiesi todellisen arvon. ROI osoittaa, mihin markkinointikanaviin kannattaa panostaa ja mitkä työkalut ovat tehottomia. VentureBeatin tutkimuksen mukaan kaikista eri markkinointikanavista sähköpostimarkkinointi tuottaa parhaimman ROI:n.

9. 5G-vallankumous

Ensimmäisten 5G-matkapuhelimien odotetaan tulevan myyntiin aikaisintaan vuonna 2020. Markkinoijien tulisi silti varautua tulevaan jo nyt.

Tekstin hallitsemat verkkosivut kannattaa muokata interaktiivisemmiksi ja houkuttelevimmiksi. Sinä hetkenä kun internetin nopeus nousee tähtiin, eri mediamuotoja yhdistävillä verkkosivuilla on suuri kysyntä.

Tsekkaa esimerkiksi Black Negativen verkkosivusto, joka koostuu pääasiassa interaktiivisista elementeistä.

10. SEO:n uudet ominaisuudet

SEMrushin uusimman SEO-tutkimuksen mukaan seuraavat tekijät vaikuttavat tällä hetkellä kaikista merkittävimmin hakukoneiden hakutuloksiin. On myös oletettavaa, että näiden tekijöiden merkitys kasvaa lähitulevaisuudessa.

17 merkittävintä hakukoneiden hakutuloksiin vaikuttavaa tekijää

SEO-maailma muuttuu kuitenkin nopeasti ja uusia tekniikoita sekä trendejä nousee pinnalle tuon tuosta. Esimerkiksi digitaalisten assistenttien kehittymisen myötä äänihaun hyödyntämiselle on alkanut olla paljon kysyntää. Googlen toimitusjohtajan mukaan jopa yksi viidestä mobiilista tiedonhausta tehdään jo äänihaun avulla. Siksi markkinoijien olisikin hyvä pitää silmänsä auki ja etsiä jatkuvasti uusimpia SEO-trendejä.

11. Live chat

Live chat tarjoaa mahdollisuuden vastata asiakkaiden kysymyksiin juuri silloin, kun heillä on kysyttävää. Live chatistä on vähitellen tulossa tärkeä viestintäkanava yritysten ja asiakkaiden välille ja on oletettavaa, että tulevaisuudessa yhä useampi yritys hyödyntää sitä osana asiakaspalveluaan.

Mieti, kannattaisiko sinun investoida kuluvana vuonna live chat -palveluun parantaaksesi verkkosivujesi asiakaskokemusta.

12. Chatbotti

Haluatko varata lennon, tilata ruokaa tai saada musiikkisuosituksia? Voit tehdä kaiken tämän chatbotin avulla.

Pikaviestintäpalveluiden kautta toimivilla chatboteilla tulee olemaan merkittävä rooli asiakaskokemuksessa. Chatbottien avulla brändit voivat tehostaa tilauksien vastaanottamista ja lisätä näin myyntiään.

13. Mikrohetket (micro-moments)

Oletko koskaan tehnyt puhelimellasi viime hetken ostoksia tai googlettanut jotain löytääksesi kysymykseesi nopean vastauksen? Nämä hetket ja toiminnot kuuluvat mikrohetkien kategoriaan.

Markkinoijien päätehtävänä on tunnistaa nämä erilaiset mikrohetket ja reagoida niihin ajoissa. Ottaakseen huomioon tähän kategoriaan kuuluvat asiakkaat, markkinoijien on syytä pitää mielessä seuraavat asiat:

  • Varmista, että verkkosivujesi käyttöliittymä toimii moitteettomasti - mobiiliresponsiivisuus sekä helppo sivuilla navigointi ovat nykypäivänä must.
  • Näytä verkkosivulla vieraileville kohdennettua sisältöä heidän aikaisempaan ostohistoriaansa perustuen.
  • Selvitä, mitä asioita verkkosivuilta haetaan kaikista eniten mobiililaitteilla: 75 % hauista tehdään nykyisin mobiilisti.

14. Käyttäjien luoma sisältö

Muistatko vielä jäävesihaasteen eli Ice Bucket Challengen, johon jopa Bill Gates osallistui? Tämä on loistava esimerkki käyttäjien luomasta sisällöstä, jonka avulla ALS Association (Suomessa Lihastautiliitto) sai muutamassa päivässä valtavan määrän huomiota.

Käyttäjien luomassa sisällössä (user-generated content, UGC) on kyse siitä, että yleisösi luo organisaatioosi ja sen toimintaan liittyvää sisältöä ja mainostaa sitä omille verkostoilleen. Tämä trendi saa kuluvan vuoden aikana yhä enemmän huomiota, sillä ihmiset luottavat henkilökohtaisiin suositteluihin yhtä paljon kuin verkkoarvosteluihin.

Mediaseurantapalvelun avulla markkinoijat voivat seurata käyttäjien luomaa sisältöä ja ottaa osaa keskusteluihin.

15. Lyhytikäisten sisältöjen kaupallistaminen

Lyhytikäistä sisältöä (short-lived content, ephemeral content) on käytetty markkinoinnissa ennenkin, mutta vuonna 2018 ja siitä eteenpäin sitä hyödynnetään entistä enemmän.

Lyhytikäisen sisällön avulla voit sitouttaa asiakkaasi paremmin brändiisi sekä ohjata kävijöitä verkkosivuillesi sekä landing-sivuillesi esimerkiksi Instagram Stories -tarinoihin lisäämiesi linkkien avulla. Tätä taktiikkaa on hyödyntänyt muun muassa Tasty.

16. Keinotekoisen ja virtuaalisen todellisuuden kasvu

Asiakkaiden sitouttaminen ja asiakastietoisuuden kasvattaminen tuottavat usein markkinoijille suuria haasteita. Keinoäly (artificial reality, AR) ja virtuaalitodellisuus (virtual reality, VR) tarjoavat näihin haasteisiin mielenkiintoisia ratkaisuja, joiden avulla yritykset voivat erottua kilpailijoistaan.

Osa brändeistä on jo hyödyntänyt uutta teknologiaa markkinoinnissaan. Esimerkiksi John Lewis toi ensimmäisenä Facebookiin 360-asteen mainokset, joiden avulla ostajat voivat tarkastella brändin tuotteita joka suunnalta.

Mitä mieltä itse olet? Toimiiko?

 

17. Sosiaalinen kaupankäynti

Sosiaalisen kaupankäynnin käsite muokkaa vähitellen tapaa, jolla kulutamme sisältöjä ja shoppailemme verkossa. Mobiiliapplikaatioiden kehittymisen myötä sosiaalinen kanssakäyminen sekä kaupankäynti lähestyvät toisiaan.

18. Keskity Z-sukupolveen

Ennusteiden mukaan Z-sukupolvi eli 1995-2000-luvun alussa syntyneet muodostavat 40 % kaikista kuluttajista vuoteen 2020 mennessä. Kyseessä on asiakasryhmä, jolla on tulevaisuudessa paljon valtaa ostomarkkinoilla.

Markkinoijien on hyvä pitää mielessä, että zetojen ostokäyttäytyminen on erilaista kuin heidän edeltäjiensä eli milleniaalien, sillä he ovat syntyneet ja kasvaneet mobiiliaikakauteen. GlobalWebIndexin toteuttaman tutkimuksen mukaan zetot viettävät joka päivä puhelimen parissa enemmän aikaa kuin muiden laitteiden yhteensä.

Loppuhuomautus: on siis aika investoida mobiiliapplikaatioiden kehittämiseen.

19. Cross-device -markkinointi

Ne päivät, jolloin samalla laitteella luettiin uutisia, juteltiin ystävien kanssa ja tehtiin nettiostoksia, ovat jo takanapäin. Criteon tekemä tutkimus paljastaa, että ostoprosessi aloitetaan ja lopetetaan usein eri laitteella. Tutkimuksen mukaan 41 % tietokoneella viimeistellystä ostosta alkoi jollain toisella laitteella. Siksi markkinoijien on hyvä pitää huoli siitä, että verkossa tapahtuva asiakaskokemus säilyy johdonmukaisena laitteesta ja näyttökoosta toiseen siirryttäessä.

Tässä hieman mietittävää: Näyttävätkö uutiskirjeesi asiallisilta kaikilla näytöillä? Onko verkkosivustosi visuaalinen ilme yhtä hyvä iPhonissa sekä Smart TV:ssä?

20. Konversio-optimointi ja landing-sivut

WordStreamin mukaan vain 22 % yrityksistä on tyytyväisiä konversioasteeseensa. Vuonna 2018 yritykset panostavat todennäköisesti erilaisiin testaustyökaluihin sekä laskeutumissivuihin saavuttaakseen parempia konversioita.

Me Koodiviidakolla olemme löytäneet hyvän, meille toimivan tavan optimoida konversiota. Huomasimme, että oppaille ja whitepapereille tekemämme laskeutumissivut saavat paremman konversion, kun pidämme ne lyhyinä ja ytimekkäinä.

Kurkkaa, millaista landing-sivua käytämme tällä hetkellä tiedottamisen opastamme varten.ePressin tiedottamista käsittelevän oppaan landing-sivu on lyhyt ja ytimekäs

Milloin sinä viimeksi olet testannut laskeutumissivujanne?

21. Mobiilimaksamisen suosio

Mobiililaitteiden räjähdysmäinen kasvu on avannut oven mobiilimaksamisen mahdollisuuksille. Yhä useammat yritykset esittelevät kaupoissaan eri vaihtoehtoja mobiilimaksamiselle. Kotimaisten, pankkien tarjoaminen maksusovellusten lisäksi moni onkin jo ainakin kuullut ApplePaysta sekä Alipaysta.

Miksi mobiilimaksamiseen kannattaa kiinnittää huomiota? GlobalWebIndexin mukaan mobiilimaksaminen muuttaa vielä koko maailman.

On aika koota artikkelissa esitetyt tiedot yhdeksi paketiksi. Näet alla infograafin, johon on koottu kaikki 21 vuoden 2018 digitaalisen markkinoinnin trendiä.

Nyt on sinun vuorosi tarttua härkää sarvista ja poimia listasta tärkeimmät trendit, joita aiot hyödyntää omassa markkinoinnissasi.

Jaa tämä artikkeli kollegoillesi, jotta myös he ovat perillä alan viimeisimmistä trendeistä. Jos haluat keskustella aiheesta tarkemmin, pyydä meiltä yhteydenottoa.

Tykkäsitkö artikkelista?
Peukuta tästä!

Elena Bezbodorova

Elena työskentelee Koodiviidakolla markkinointikoordinaattorina kansainvälisen markkinoinnin parissa. Vapaa-ajallaan Elena leipoo herkullisia juustokakkuja sekä lenkkeilee. Löydät hänet myös LinkedInistä.

Elena Bezbodorova

Elena työskentelee Koodiviidakolla markkinointikoordinaattorina kansainvälisen markkinoinnin parissa. Vapaa-ajallaan Elena leipoo herkullisia juustokakkuja sekä lenkkeilee. Löydät hänet myös LinkedInistä.

Kommentti

Kommentit

Ei kommentteja