Verkkopalveluiden ja markkinointikanavien mobiiliystävällisyys on ollut yksi viime vuoden kuumimmista puheenaiheista digimarkkinoinnin kentällä. Perustellusti voidaan väittää, että verkkopalveluiden mobiilikehitys on laahannut jäljessä käyttäjien muuttuviin tottumuksiin nähden. Erityisesti sivustopuolella on kuitenkin jo nähtävissä selkeä muutos parempaan, sillä palveluiden mobiiliin selailukokemukseen kiinnitetään nyt selvästi enemmän huomiota.
Kärjistettynä mobiiliystävällinen sivusto voidaan toteuttaa kahdella tapaa:
- Olemassa oleva sivusto säilytetään, ja sen rinnalle toteutetaan erillinen mobiiliversio tai -versiot. Selaaja ei välttämättä huomaa eroa, sillä vain joissain tapauksissa mobiilikäyttäjältä kysytään erikseen: "Haluatko siirtyä mobiiliversioon?". Valitettavan usein sivuston mobiiliversio tarkoittaa käytännössä varsinaista verkkopalvelua selvästi riisutumpaa versiota, josta selaaja ei välttämättä löydä etsimäänsä. Haasteena toteutustavassa on myös erilaisten ja erikokoisten mobiilipäätteiden suuri kirjo, joiden myötä mobiiliversion optimointi on haasteellista.
- Varsinainen verkkopalvelu toteutetaan responsiivisena. Responsiivinen toteutus tarkoittaa yhtä sivustotekniikkaa ja ulkoasua, joka skaalautuu automaattisesti optimoituun näkymään eri päätelaitteilla. Käytännössä responsiivinen toteutus vaatii siis sivuston ulkoasun uudelleen suunnittelua ja uutta toteutustekniikkaa sivuston taustalle.
Case SOL: Uusi, responsiivinen verkkosivusto
SOL on kansainvälinen palvelualan perheyritys, joka tuottaa monipuolisia siivous-, toimitila-, kiinteistönhoito- ja turvallisuuspalveluita. SOL Palvelut Oy toteutti responsiivisen verkkosivu-uudistuksen rinta rinnan laajemman organisaatio- ja brändiuudistuksen kanssa.
Uudistuksen tavoitteena oli luoda sivusto, joka kuvaa uutta Monipalvelu-organisaatiota ja tukee brändiä. Rakenteessa ja toiminnassa oli tärkeää, että sivustolle saapuva vierailija kiinnostuisi myös muista organisaation tarjomista palveluista. Toteutuksessa huomiota kiinnitettiin myös SOL Palveluiden useisiin eri kohderyhmiin: kuluttajiin, B2B-asiakkaisiin sekä työntekijöihin, joita kaikkia haluttiin palvella uudella sivustolla parhaalla mahdollisella tavalla. Uuden sivuston konsepti- ja graafisesta suunnittelusta sekä sisällöntuotannosta vastasi viestintätoimisto Miltton.
Julkaisujärjestelmän valinnassa tärkeimmät kriteerit olivat alustan helppo käytettävyys ja sisällön päivittäminen sekä alustan soveltuvuus kansainvälisille tytäryhtiöille. Myös sisältömarkkinoinnin keinot nähtiin tärkeänä ominaisuutena, sillä alustalla haluttiin hyödyntää niin kuva- ja videoupotuksia, bloggausta kuin SoMe-jakoja. Myös helppo hakukoneoptimointi sekä asiakkaille tarjolla oleva tekninen tuki olivat olennaisia alustan valintaan vaikuttavia kriteereitä.
Uudistuksen alustaksi valikoitui Lianan LianaCMS-julkaisujärjestelmä, jonka tekniikka mahdollisti myös mobiilikäyttäjien huomioimisen responsiivisella toteutustekniikalla. Yhteistyö Lianan kanssa koettiin joustavaksi ja ketteräksi.
Projektin lopputuloksena saimme näyttävät ja brändiä tukevat sivut, joiden käytettävyys on saanut erityistä kiitosta. Sisältöä ja päivityksiä on helppoa jakaa eri SoMe-alustoihin ja linkittää asiakasviesteihin. Uuden sivuston kanssa on mukava tehdä työtäTaija Paavola Viestintä- ja markkinointipäällikkö, SOL Palvelut Oy |
Kommentti
Kommentit
Ei kommentteja