Siirry pääsisältöön Siirry päävalikkoon Siirry alatunnisteen valikkoon

Osallistu webinaariimme

16.10.2024 WordPress-sivuston personointi ja sisällön optimointi

Kuinka rakentaa toimiva strategia sähköpostimarkkinointiin? (Ohjeet kohta kohdalta)

0
how to create an email marketing strategy
Jaa

Sähköpostimarkkinoinnin strategian luominen on avain sitouttavan ja pitkäjänteisen uutiskirjeviestinnän toteuttamiseen. Tässä artikkelissa jaammekin vinkkejä siitä, miten voit luoda toimivan markkinointistrategian sähköpostimarkkinointiasi varten.

Näiden ohjenuorien avulla oma markkinointitiimimme lähettää uutiskirjeitä neljässä eri maassa, joten artikkelissa jakamamme vinkit ovat toimiviksi testattuja.

Tehtävälistasi sähköpostimarkkinoinnin strategian luomiseen: 

  1. Aseta tavoitteet sähköpostimarkkinoinnille 
  2. Pyri tunnistamaan trendit
  3. Seuraa kilpailijoitasi
  4. Tunne yleisösi
  5. Kasvata postituslistojasi
  6. Segmentoi postituslistasi
  7. Valitse uutiskirjetyyppi
  8. Tarkista lait ja asetukset
  9. Luo uutiskirjepohjat
  10. Määritä lähetysväli
  11. Luo sisältöä
  12. Valitse visuaalinen ilme
  13. Testaa toimitettavuus
  14. Mittaa tuloksiasi

1. Aseta tavoitteet sähköpostimarkkinoinnille

Toimiva markkinointistrategia sisältää selkeästi mitattavat tavoitteet, eikä sähköpostimarkkinointi ole tämän osalta poikkeus. Tavoitteiden asettamisen tulisi olla strategiasi ensimmäinen askel. Kun olet määrittänyt tarkat tavoitteet, voit siirtyä suunnittelemaan uutiskirjepohjat, kirjeiden visuaaliset ilmeet, tekstit ja muut keskeiset sähköpostimarkkinoinnin osa-alueet. 

Muista, että myös sähköpostimarkkinointisi tavoitteiden kuuluu auttaa sinua saavuttamaan liiketoimintasi tavoitteita. Toisin sanoen: sähköpostimarkkinointi on vain väline, jolla voit saavuttaa isommat tavoitteesi, eikä tavoite itsessään.  

Verrataan näitä sähköpostimarkkinoinnin tavoitteita ja askeleita niiden saavuttamiseen: 

2. Pyri tunnistamaan trendit 

Et varmastikaan halua lukea uutiskirjettä, jossa on vanhahtava design ja slangisanastoa, jota kukaan ei käytä? Trendien seuraaminen on osa toimivaa markkinointistrategiaa myös sähköpostimarkkinoinnissa. 

Keskity pitämään silmällä viimeisimpiä trendejä ja pyri ottamaan ne käyttöösi ennen kuin niistä tulee valtavirtaa. Näin voit taata itsellesi etumatkan kilpailijoihisi nähden tarjoamalla aina aallonharjalla olevaa sisältöä. 

Mitä voit seurata: 

  • Viimeisimmät uutiskirjetrendit
  • Mistä alallasi puhutaan
  • Uusimmat ominaisuudet sähköpostimarkkinoinnissa

Esimerkiksi interaktiiviset uutiskirjeet ovat yksi trendeistä sähköpostimarkkinoinnissa: 

Muutamien viime vuosien aikana tekoäly on noussut keskeiseksi trendiksi ja osaksi päivittäistä arkeamme. Trendi ei ole osoittanut hiipumisen merkkejä ja on nyt tullut osaksi myös sähköpostimarkkinointia. Nykyään voimme lähes väittää, että toimivan markkinointistrategian toteuttaminen ja oman ajan hallinta edellyttävät tekoälyn hyödyntämistä uutiskirjeiden sisällöntuotannossa. Siksi myös me olemme lisänneet AI-assistentin uutiskirjetyökaluumme: 

3. Seuraa kilpailijoitasi

Vakoile kilpailijoitasi hieman, jotta näet, millaisia uutiskirjeitä he lähettävät ja miten he yleensäkin lähestyvät sähköpostimarkkinointia. Näin voit aistia hiljaisia signaaleja ja tunnistaa muutoksia kilpailijoidesi toiminnassa, jolloin pystyt itse tarvittaessa nopeasti sopeuttamaan omaa markkinointia muuttuvassa ympäristössä. 

Lisävinkki: Really Good Emails on erittäin hyvä työkalu niiden kaikista inspiroivimpien uutiskirjeiden selailuun yli toimiala- ja aiherajojen. 

4. Tunne yleisösi 

Vanha tuttu ostajapersoona-konsepti on hyvä tapa aloittaa kohdeyleisösi analysointi. Se voi myös antaa sinulle vinkkejä sisältömarkkinointiisi yleisemmälläkin tasolla. 

Miten rakentaa ostajapersoona, joka toimii sähköpostien osalta? Sähköpostimarkkinoinnin osalta voit ottaa hieman tarkemman katsauksen yleisöösi. Analysoi esimerkiksi näitä tekijöitä: 

  • Mitä sähköpostiohjelmaa he käyttävät?
  • Milloin he ovat aktiivisimmillaan? (Kurkista sähköpostimarkkinointityökalusi raportit -osiosta, milloin uutiskirjeesi yleisimmin avataan.)
  • Millä laitteilla kirjeet yleensä avataan?

Sähköpostimarkkinoinnin yleisöä edustava profiili voisi olla vaikka tällainen:

5. Kasvata postituslistojasi

Jos sinulla ei vielä ole tietokantaa kontakteistasi, nyt on aika alkaa rakentaa sellaista. Tässä joitakin tapoja kasvattaa postituslistojasi nollasta:

  1. Käytä alennuksia sisältäviä popup-ikkunoita ja tarjoa alennuksia sähköpostiosoitetta vastaan
  2. Käytä popup-ikkunoita, kun sivulta ollaan poistumassa
  3. Laita sivustollesi opt-in-lomake
  4. Luo ladattavaa sisältöä (ns. liidi-magneetteja)
  5. Lisää tapahtuman tai webinaarin osallistujat postituslistallesi
  6. Tarjoa etukäteiskutsuja uusien tuotteiden lanseerauksessa
  7. Luo verkkokyselyjä ja lähetä tulokset niille, jotka jättävät yhteystietonsa
  8. Tarjoa ilmainen wifi sähköpostiosoitetta vastaan

Kun pyrit kasvattamaan postituslistasi kokoa, muista pitää mielessä, että kasvu tulisi tapahtua lainmukaisesti. Varmista, että uudet tilaajat liittyvät tilaajaksi tietoisesti ja antavat suostumuksensa, jotta noudatat voimassa olevia säädöksiä.

Lue lisää postituslistojen kokoamisesta: 31 + 31 tapaa kerätä uutiskirjetilaajia.

6. Segmentoi postituslistasi

Kohdassa neljä opit jo, miten rakentaa ostajapersoona sähköpostimarkkinointiin. Nyt vuorostaan opit, miten viedään sähköpostit vielä henkilökohtaisemmiksi. Tämän päivän sähköpostimarkkinoinnissa yleisön tavoittaminen henkilökohtaisella tasolla on kaikki kaikessa, sillä kuluttajista lähes 80 % valmis jakamaan sähköpostiosoitteensa saadakseen personoidun kokemuksen ja lisäetuja. 

Postituslistojesi segmentointi on on äärimmäisen tärkeää personoitujen uutiskirjeiden lähettämisen kannalta. Voit segmentoida listasi toimialasi ja tarpeidesi mukaan. 

Esimerkiksi:

  • Sijainti
  • Ikä
  • Sukupuoli
  • Yritys
  • Toimiala
  • Titteli
  • Aiemmat ostot
  • Tapahtuman osallistujat
  • Ostoskorin hylkääminen (verkkokaupassa) 

Kuinka segmentoida sähköpostilistasi?

  • Kysy oikeat kysymykset tilauslomakkeella: jos aiot lähettää uutiskirjeitä perustuen paikkaan, sijaintikentän täyttämisen täytyy olla vaadittu lomakkeillasi
  • Käytä ehtolistoja: monet sähköpostimarkkinointityökalut voivat koota uusia listoja olemassa olevista listoistasi tiettyjen ehtojen perusteella


7. Valitse uutiskirjetyyppi

Nyt on aika miettiä aihealueita tai uutiskirjetyyppejä. 

Tässä yleisimmät tyypit uutiskirjeille: 

  • Markkinoiva: lisämyynti, ilmoitukset uusista tuotteista, webinaarikutsut
  • Käyttäytymiseen liittyvä: tervetulokirjeet, kaipaamme sinua -sähköpostit, ostoskorin hylkääminen
  • Informatiivinen: toimitusjohtajan infokirje, toimitusehdot

8. Tarkista lait ja asetukset

Pidä huolta, että kaikki toimesi ovat yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR) mukaisia. Tiimisi jokaisen jäsenen tulisi olla tietoinen näistä perussäännöistä: 

  • Sähköpostimarkkinoinnin lähettämiseen vaaditaan vastaanottajan suostumus, joten käytä double-opt-in-viestejä
  • Yritykset eivät saa lähettää ei-toivottua kaupallista sähköpostia ostetuille postituslistoille
  • Kaikessa sähköpostiviestinnässä tulee olla mahdollisuus peruuttaa kirjeen tilaus (nappi listalta poistumiseen) ja sijaintitiedot (yrityksen osoite)
  • Organisaatiot, jotka rikkovat tietosuoja-asetusta, voivat saada sakkoa jopa 4 % vuotuisesta liikevaihdosta tai 20 miljoonaa euroa (riippuen siitä, kumpi on suurempi).

9. Luo uutiskirjepohja

Käytätpä sitten valmista uutiskirjepohjaa tai sähköpostimarkkinointityökalun tarjoajan sinulle luomaa ja räätälöimää pohjaa, käy läpi uutiskirjepohjan tärkeimmät ominaisuudet. 

Uutiskirjeen olennaiset osat
Tarkastellaan näitä osioita, jotka uutiskirjeestä on ehdottomasti löydyttävä:

  • Ylätunniste: lisää organisaation logo sekä linkki, josta uutiskirjettä voi tarkastella selaimessa
  • Tekstiosio: pidä huoli, että otsikot erottuvat
  • Call-to-Action-painike (CTA): ohjaa lukija sivustollesi tai erilliselle laskeutumissivulle ja muista tehdä CTA-painikkeen tekstistä tarpeeksi houkutteleva
  • Alatunniste: lisää yhteystietosi ja peruutuslinkki

Rakenna saavutettavat uutiskirjeet
Nykypäivänä sisältöjen tulisi olla saavutettavia kaikille ryhmille, mukaan lukien heille, joilla on jokin aistihavaintoihin vaikuttava vamma. Tässä muistilista, jonka avulla rakennat saavutettavat uutiskirjeet:

  • Loogisesti sijoitetut ja helposti silmäiltävät osiot
  • Alt-tekstit eli vaihtoehtoiset tekstit kuville
  • Tarpeeksi kontrasteja sisältävä ja johdonmukainen värimaailma
  • Asianmukaiset ja selkeät tekstit
  • Kuvaava otsikko
Lue lisää uutiskirjeiden saavutettavuudesta täältä: Onko uutiskirjeesi saavutettava? 

10. Määritä lähetysväli

Parhaasta ajankohdasta lähettää sähköpostia löytyy paljon tutkimustietoa. Kaikessa tässä tiedossa on yksi puute: se jättää huomiotta sen tosiseikan, että yleisösi saattaa olla ripoteltuna eri aikavyöhykkeillä ja omata erilaiset mieltymykset verkkokäyttäytymiseen. 

Tämän vuoksi sinun tulisi päättää kirjeiden lähetysväli ja -aika, jotka toimivat sinun organisaatiollesi. 

Tässä muutama vinkki, jotka kannattaa pitää mielessä: 

  • Hyödynnä ajastusominaisuudet: Säästät aikaa, kun suunnittelet uutiskirjeesi reilusti etukäteen ja tavoitat lukijasi myös viikonloppuisin. Ajastaminen myös mahdollistaa kirjeiden lähettämisen oikea-aikaisesti kaikille eri aikavyöhykkeille.
  • Kunnioita lukijoitasi: Älä lähetä uutiskirjeitä joka viikko, jos olet luvannut kuukausittaisen lähetysvälin tai toisinpäin.
  • Varaa aina tilaa myös spontaanille viestinnälle: Kukaan ei odottanut tekevänsä COVID-19-päivityksiä, mutta organisaatioiden tuli sopeutua tilanteeseen ja muokata suunniteltujen uutiskirjeiden ajastusta.

Näiden lisäksi kannattaa testata eri ajankohtia ja tutkia, milloin kirjeesi sai esimerkiksi eniten avauksia.

Tarkastelemme itse LianaMailer -uutiskirjetyökalun raporteista säännöllisesti, mikä on kannattavin lähetysajankohta omille uutiskirjeillemme. 

11. Luo sisältöä

Seuraava askel on päättää, mitä sisältöä uutiskirjeessäsi tulee olemaan. Tässä kohdassa tarjoamme siis neuvoja sisällön luomisen suunnitteluun.

Julkaisukalenteri
Jos sinulla ei vielä ole sisältökalenteria, voit kokeilla mitä tahansa verkosta löytämääsi vaihtoehtoa, kuten esimerkiksi Monday.comin pohjia. Toimiva sisältökalenteri on mahdollista luoda myös Excelillä tai Google Sheetsillä.

Suunnittele etukäteen
Aloita suunnittelu tarpeeksi ajoissa. Erityisesti silloin, jos joudut osallistamaan itsesi lisäksi myös muita sisällön luomiseen. Sitaatin pyytäminen toimistusjohtajalta uutiskirjeeseen liitettäväksi päivä ennen kyseisen uutiskirjeen lähetystä saattaa nimittäin osoittautua liian myöhäiseksi ajankohdaksi. 

Hyödynnä uutiskirjeen sisällön koko potentiaali
Uutiskirjeesi sisältö voi toimia pohjana lehdistötiedotteelle tai toisinpäin, erityisesti kun kyse on organisaatiosi tärkeistä ilmoituksista tai suurimmista saavutuksista. Sama periaate toimii myös blogitekstien osalta. 

Kiinnitä huomiota kaikkeen sisältöön
Tarkista uutiskirjeesi otsikko, preheader sekä tekstiversio varmistuaksesi, että sinulla on oikeat ja tarkoituksenmukaiset sisällöt uutiskirjeesi kaikissa osioissa.

Lisävinkki: Etsitkö inspiraatiota seuraavan uutiskirjeesi teksteihin? Englanninkielistä sisältöä tuottavat organisaatiot voivat löytää uusia ideoita Just Good Copystä.

12. Valitse visuaalinen ilme

Ensivaikutelma yrityksestä syntyy, kun vierailemme heidän Instagram-profiilissaan tai verkkosivuillaan  ja näemme, millainen visuaalinen ilme heillä on. Sama pätee uutiskirjeen kuvitukseen. Kiinnitä tarpeeksi huomiota hyvän visuaalisen ilmeen valitsemiseen kirjeillesi.

Kuvat

  • Käytä vain korkealaatuisia kuvia: sumuiset tai pikselöityneet kuvat eivät anna ammattimaista vaikutelmaa
  • Käytä omaa materiaalia: kuvapankkikuvien käyttäminen on yksi vaihtoehto, mutta persoonalliset kuvat voivat toisinaan olla helpommin lähestyttävämpiä
  • Lisää linkit kuviin: kasvata uutiskirjeen klikkausprosenttia lisäämällä linkit kaikkiin kirjeesi kuviin
  • Pidä kuvien ja tekstin suhde oikeana: uutiskirjeesi saattaa joutua roskapostiin, jos tekstin määrä suhteessa kuvien määrään ei ole tasapainossa. Laadukas sähköpostityökalu kertoo sinulle tästä ennen kuin painat "Lähetä"-nappia.
  • Vältä suurien kuvien latausta: uutiskirjeet, jotka sisältävät isoja tiedostoja, latautuvat hitaammin ja saavat myös roskapostisuodattimet värähtämään

Verkkotyökaluja kuvien luomiseen
Resurssit vähissä? Käytä ilmaisia verkkotyökaluja, kuten Canvaa infograafien ja yksinkertaisten kuvien luomiseen tai kokeile hyödyntää verkosta löytyviä AI-työkaluja.

Videot
Sanan “video” lisääminen uutiskirjeesi otsikkoon voi nostaa avausprosentteja jopa 6 %. Ihmiset rakastavat videosisältöä ja haluavat niitä lisää.

Tunnistimme tämän tarpeen ja teimme mahdolliseksi lisätä videoita uutiskirjepohjiimme: 

Verkkotyökaluja videoiden luomiseen
Jos budjettinne ei taivu videotuotantoihin omasta takaa, voit kokeilla näitä verkosta löytyviä ohjelmia:

13. Testaa toimitettavuus

Tiesitkö, että on hälyttävää, jos 10 % tai enemmän lähetyksistäsi ei päädy vastaanottajalle, vaan niin sanotusti pomppaa? 

Tässä muutamia vinkkejä toimitettavuuden parantamiseen: 

  • Tarkkaile toimimattomien osoitteiden syitä, eli "hard" ja "soft" bounceja sekä passiivisia vastaanottajia. Jatkuvat lähetykset näihin osoitteisiin viivästyttävät yhteyksiäsi.
  • Harkitse uuden varmistusviestin lähettämistä epäaktiivisille tilaajille aika ajoin. 
  • Sähköpostin lähettäminen käyttäjille, jotka eivät lue kirjeitäsi tai merkkaavat ne roskapostiksi, huonontaa toimitettavuuttasi – ja mainettasi.
  • Testaa sähköpostiesi visuaalinen ilme pelkkänä tekstiversiona. Jotkut käyttäjät eivät näe viestiesi kuvia oletuksena.
  • Kohdista linkit domaineihin – älä IP-osoitteisiin.
  • Älä sisällytä viesteihisi: HTML-lomakkeita, JavaScriptiä tai upotettua sisältöä (kuten flash tai ActiveX).
  • Hyvästele kannattamattomat tilaajat. Jos kirjeitäsi ei ole avattu viimeisemmän puolen vuoden aikana, niitä tuskin tullaan avaamaan jatkossakaan.

14. Mittaa tuloksiasi

Toimiva markkinointistrategia pitää sisällään tulosten mittaamisen – tämä ulottuu sähköpostimarkkinointiin asti. Eikö olisikin hienoa, jos perustaisit markkinointitoimenpiteet oikeaan dataan arvailun sijaan? 

Jos juuri nyökkäsit, niin valmistaudu seuraamaan uutiskirjeidesi menestystä pitkäjänteisesti. Tässä joitakin seurattavia mittareita. 

Tärkeimmät menestyksen mittarit uutiskirjeissä:

  • Avausprosentti (Open rate, OR)
  • Klikkausprosentti (Click-Through Rate, CTR)
  • Peruutusprosentti
  • Pomput
  • Konversiot
  • Pääoman tuottoaste (Return on Investment, ROI)

Työkaluja sähköpostimarkkinoinnin tulosten seuraamiseen: 

  • Sisäänrakennetut raportointityökalut: Sähköpostimarkkinoinnin työkaluissa on yleensä raportoinnin perusominaisuudet eli ne kertovat sinulle viestien avausprosentin, klikkausprosentin, toimimattomien osoitteiden tiedot ja peruutusten määrän
  • GA4 ja Matomo: Tarkkaile verkkosivuliikennettä tai konversioita uutiskirjeistä
  • Google Data Studio: Näet yleiskatsauksen sähköpostimarkkinointisi tehokkuuteen suhteessa muihin markkinointikanaviisi

Tarvitsetko työkalua, jolla toteuttaa sähköpostimarkkinoinnin strategiaasi?

Kotimaisella uutiskirjetyökalu LianaMailerilla toteutat sähköpostimarkkinoinnin strategiaasi luontevasti. Asiantuntijamme opastavat sinut alkuun työkalun käytössä ja antavat toimivat lisävinkit yrityksellesi sopivan, tuloksellisen ja strategisen sähköpostimarkkinoinnin toteuttamiseen. 

Kysy meiltä sähköpostimarkkinoinnista!

Myös nämä sisällöt saattavat kiinnostaa sinua: