Siirry pääsisältöön Siirry päävalikkoon Siirry alatunnisteen valikkoon

Miten sitoutan asiakkaan sähköpostimarkkinoinnin avulla? 8 vinkkiä

0
Jaa

Tiedetään, että sähköpostimarkkinointi on edelleen yksi kustannustehokkaimmista digimarkkinoinnin keinoista. Sen korkeat ROI-luvut eli sijoitetun pääoman tuottoasteet osoittavat, että suhteellisen pienelläkin rahallisella panostuksella sillä voidaan kasvattaa yrityksen myyntiä merkittävästi.

Moderni sähköpostimarkkinointi ei aina saa ansaitsemaansa kunniaa, kun uudemmat digimarkkinoinnin kanavat kuten sosiaalinen media ovat usein keskustelun keskiössä. Moni saattaakin edelleen mieltää sähköpostimarkkinoinnin vanhanaikaiseksi ja epämääräiseksi yksittäisten mainosten tai kampanjoiden lähettelyksi.

Oikein käytettynä se on kuitenkin äärimmäisen tehokas keino pitkäaikaisten asiakkuuksien luomisessa. Parhaimmillaan se on liidien ja asiakkaiden kokonaisvaltaista hoivaamista ja sitouttamista niiden koko elinkaaren ajan.

Hyödynnä siis näitä 8 vinkkiä asiakkaiden sitouttamisessa sähköpostimarkkinoinnilla ja ota ne osaksi markkinointistrategiaasi:

  1. Kerää sähköpostilistasi itse
  2. Kilpaile huomiosta mielenkiintoisella otsikolla
  3. Luo viesteillä aitoa asiakasarvoa
  4. Älä kyllästytä tilaajaa
  5. Sitouta aktivoimalla
  6. Optimoi, personoi ja automatisoi
  7. Viimeistele ulkoasu brändin mukaiseksi
  8. Anna asiakkaan päättää itse

1. Kerää sähköpostilistasi itse

En muista tilanneeni tällaista uutiskirjettä? Mistä tämä yritys ylipäätään sai sähköpostiosiotteeni? 👀

Mainosviesti tuntemattomalta organisaatiolta voi helposti saada aikaan tällaisen reaktion. Viesti saattaakin joko jäädä täysin huomiotta tai lentää suoraan roskapostiin vastaanottajan toimesta, mikä voi vaikuttaa viestiesi läpimenoon.

Älä siis koskaan osta sähköpostilistaasi, vaan kokoa se itse.

Ostamalla valmiin sähköpostilistan saat kasan toimimattomia tai vähintäänkin kohdistamattomia sähköpostiosoitteita – pahimmassa tapauksessa voit myös tahattomasti osallistua laittomuuksiin ja päätyä pilaamaan organisaatiosi maineen.

Liidien hoivaaminen ja asiakkaiden sitouttaminen on tehokasta, kun he ovat tilanneet uutiskirjeen omasta tahdostaan: vastaanottaja saa mitä hän pyytää sen sijaan, että viesti tyrkytetään hänelle.

Miten kerään tilaajia?

Uutiskirjetilaajien keräämisen on useita eri keinoja. Tavanomaisimpia ovat esimerkiksi opt-in-lomakkeet yrityksen verkkosivuilla, sekä mahdollisuus uutiskirjeen tilaamiselle ostosten, uusien jäsenyyksien tai tapahtumiin ilmoittautumisen yhteydessä. Varmista, että lomake on tarpeeksi näkyvillä sivustollasi.

Houkuttele tilaajia liidimagneettien eli eräänlaisten porkkanoiden avulla, kuten tarjoamalla ladattavaa sisältöä, tarjouskuponkikoodeja tai vaikkapa mahdollisuuden osallistua arvontaan uutiskirjeen tilaamisen yhteydessä.

Lue kattava lista erilaisista tilaajien houkuttelukeinoista blogissamme: 31 + 31 tapaa kerätä uutiskirjetilaajia

Voit varmistaa uutiskirjeen tilaajien aitouden double opt-in -toiminnolla, jonka avulla heitä pyydetään vahvistamaan sähköpostiosoitteensa tilaamisen yhteydessä.

Muista myös kertoa uutiskirjeen lopussa, miksi vastaanottaja on saanut viestin – tai toisin sanoen, mistä organisaatiosi on saanut vastaanottajan sähköpostin. 

Marimekko kerää uutiskirjetilaajia tarjoamalla alennuskupongin uusille jäsenille. 

2. Kilpaile huomiosta mielenkiintoisella otsikolla

Yhä useampi kuluttaja lukee sähköpostiviestejään mobiililaitteilla: eMailmondayn mukaan esimerkiksi kohderyhmästäsi riippuen uutiskirjeiden mobiililukijoiden osuus voi olla jopa 78 %. Organisaatiosi siis todennäköisesti kilpailee vastaanottajan huomiosta valtavan ilmoitustulvan kanssa.

Sähköpostiviesti yritykseltä jää helposti Instagram-tykkäysilmoitusten, Facebook-julkaisujen, ystävien lähettämien viestien sekä julkisuuden henkilöiden kirjoittamien twiittien varjoon. Nämä kaikki menevätkin helposti uutiskirjeesi edelle – oli se kuinka mielenkiintoinen tahansa.

Kilpailu asiakkaan huomiosta on siis kova.

Tämän takia sinun tulee suunnitella uutiskirjeidesi otsikot herättämään vastaanottajien mielenkiinto. Jo pelkän otsikon tulee viestiä tilaajalle sähköpostiviestistä saatavasta lisäarvosta ja saada hänet haluamaan kuulla lisää.

Hyödyntämällä A/B-testausta voit vertailla, minkälainen otsikko toimii juuri sinun kohdeyleisöllesi. Sen avulla voit kokeilla lähettää kaksi eri versiota uutiskirjeestäsi pienelle osuudelle vastaanottajistasi ja valita otsikoista sen, joka saavutti parhaan avaussuhteen.

Lisäksi otsikoinnissa on tärkeää muistaa, että mobiililaitteita käytettäessä ruudulle mahtuu näkymään vain otsikon muutama ensimmäinen sana. Suosi siis lyhyempiä, noin viiden sanan mittaisia otsikoita.

Lue lisää uutiskirjeiden otsikoinnista blogissamme: Millainen on hyvä uutiskirjeen otsikko?

Kyrö Distilleryn persoonallisessa uutiskirjeen tilaamisen kiitoskirjeessä käytetään brändiin sopivaa kieltä myös otsikossa You asked for it <3. Myös Call-to-Action-painike on suunniteltu poikkeamaan tavanomaisimmista vaihtoehdoista kuten Lue lisää.

3. Luo viesteillä aitoa asiakasarvoa

Varmista, että viestisi luovat aitoa arvoa tilaajillesi. Uutiskirjeen arvo voi ilmetä esimerkiksi sen konkreettisesta hyödystä sen vastaanottajalle. Selkeää hyötyä voivat tuoda esimerkiksi:

  • Ohje tai opas
  • Henkilökohtainen tarjous tai alennuskuponki
  • Tilaajalle räätälöity sisältö, kuten artikkeli liittyen lukijan aiemmin klikkaamiin aiheisiin
  • Muistutus
  • Kutsu tapahtumaan

Tarjosimme kiitoskirjeessämme ilmaisia ladattavia oppaita Smart Commerce 2021 -tapahtuman osallistujille, jossa Liana Technologies piti puheenvuoron verkkokauppojen onnistuneesta markkinoinnista. 

Arvoa voidaan luoda myös esimerkiksi herättämällä tunteita tai luomalla positiivisia mielikuvia yrityksestä. Tämä puolestaan vahvistaa yrityksen brändi-imagoa ja auttaa asiakkaiden pitkäaikaisessa sitouttamisprosessissa. Voit esimerkiksi muistaa asiakastasi kiitos- ja tervetuliaisviestien muodossa, tai näyttää arvostavasi hänen kokemuksia ja mielipiteitä palautepyyntöjen kautta.

4. Älä kyllästytä tilaajaa

Erityisesti sosiaalisen median sisällöissä on jo jonkin aikaa ollut huomattavissa selkeä trendi: sekä tekstit että videot lyhenevät.

Tiedetään, että pidemmät, noin 1 200 sanan pituiset sisällöt pärjäävät paremmin esimerkiksi hakukonetuloksissa. Kun selaamme esimerkiksi kännyköitämme ajankuluksi, suosimme kuitenkin useimmiten tiiviimpiä Instagramin kuvatekstejä tai 280 merkin mittaisia twiittejä pitkien blogitekstien sijaan.

Sama pätee myös videosisältöihin: monen minuutin pituisten videoiden sijaan katsottavaksi valitaan usein muutaman sekunnin kestävät Instagram-tarinat tai reels-videot.

Tämä kannattaa pitää mielessä myös asiakkaiden sitouttamisessa sähköpostiviestien avulla: älä kyllästytä tai säikäytä tilaajaa pois liian suurella tekstimassalla uutiskirjeessäsi. Jos pitkä, pienellä printillä kirjoitettu viesti tuntuu liian työläältä lukea esimerkiksi kahvitauon aikana, jää se monella vastaanottajalla lukematta jo heti ensivilkaisun jälkeen.

Sähköpostimarkkinointiviestien tulee siis olla selkeitä ja tiiviitä, jotta asiakkaan mielenkiinto saadaan pidettyä yllä. Houkuttele tilaaja helposti lähestyttävällä ja kepeällä sisällöllä linkkien takana olevien varsinaisten sisältöjen äärelle, kuten laskeutumissivulle, verkkokauppaan tai blogikirjoitukseen.

5. Sitouta aktivoimalla

Kun vastaanottaja on houkuteltu avaamaan viesti ja silmäilemään viestin alkuosa läpi, on aika aktivoida hänet johonkin konkreettiseen toimintaan. 

Tätä voikin pitää eräänä tärkeimpänä tarkastelukohteena asiakkaiden sitouttamisessa sähköpostimarkkinoinnin avulla. Kun lukija saadaan ohjattua varsinaisille ostossivuille, laskeutumissivuille tai tiettyyn toimeen, liideistä voidaan saada asiakkaita ja asiakkaita saadaan ohjattua tekemään ostopäätöksiä.

Uutiskirjeesi lukijoiden aktivoiminen käy helpoiten Call-to-Action -napin avulla. Tavanomaisimpia esimerkkejä CTA-painikkeista ovat:

  • Siirry selaamaan tarjoustuotteita tästä
  • Jatka lukemista
  • Lataa opas
  • Kerro meille, kuinka hyvin suoriuduimme asteikolla 1-5

Varmista, että CTA-nappi erottuu tekstistä selkeästi ja uutiskirjeesi muu sisältö tukee sitä. Se on lisäksi hyvä asettaa tarpeeksi ylös kirjeeseen. Tällä tavoin kirjeesi vain nopeasti läpi silmäilevätkin lukijat huomaavat painikkeen ennen viestin sulkemista.

6. Optimoi, personoi ja automatisoi

Digimarkkinoinnin hienous piilee siinä, että verkkosivujen ja uutiskirjeiden linkkien klikkaaminen jättää jälkiä, jotka ovat äärimmäisen arvokkaita yrityksille – pitkälti kaikki liidien ja asiakkaiden toiminta on tavalla tai toisella mitattavissa.

Markkinoijan kannattaa kerätä dataa mittaamalla vastaanottajien toimintaa ja hyödyntää sitä uutiskirjeidensä suunnittelussa. Tällä tavoin voit keskittyä niihin markkinointitoimiin, jotka tuottavat tuloksia, sekä hioa niitä toimintoja, jotka eivät pärjää yhtä hyvin. Näin voit aidosti kehittää markkinointiasi sekä parantaa sen ROI:ta.

Datan hyödyntäminen mahdollistaa viestien personoinnin. Tilaajille voidaan esimerkiksi suositella heitä kiinnostavan aihepiirin artikkeleita, tai auttaa heitä löytämään tuotteita haluamillaan ominaisuuksilla perustuen heidän aiempaan toimintaansa.

Mikäli asiakas on sallinut nimensä tallennettavaksi ostoksen tai lomakkeen täytön yhteydessä, voidaan personointia hyödyntää lisäksi esimerkiksi uutiskirjeiden tervehdyksissä.

Segmentoimalla tilaajalistaansa yritys voi kohdentaa yksittäisiä viestejä tietyt kriteerit täyttäville tilaajille. Kohdennetut ryhmät voidaan lajitella usealla tavalla liittyen esimerkiksi asiakkaiden aiempaan toimintaan kuten ostotapahtumiin tai demografisiin tekijöihin kuten ikään. Tällä tavoin viestit voidaan räätälöidä vastaanottajille entistäkin sopivammiksi.

Kerättyä dataa voidaan hyödyntää myös automatisoinnissa, joka kulkeekin käsi kädessä modernin sähköpostimarkkinoinnin kanssa. Jokin tietty toiminta eli trigger voidaan esimerkiksi asettaa laukaisemaan automaattisen viestin lähetyksen, kuten muistutuksen ostoskoriin jääneistä tuotteista tai kiitosviestin tilaamisen yhteydessä.

Näin viestit saadaan lähetettyä juuri oikeaan aikaan joko yksittäisinä viesteinä tai drip-kampanjoina.

7. Viimeistele ulkoasu brändin mukaiseksi

Jokainen yrityksen lähettämä sähköpostiviesti on sen brändin jatke. Minkälaisen kuvan haluat antaa brändistäsi viestinnälläsi?

Viestien ja laskeutumissivujen tyyliasujen on hyvä olla linjassa yrityksen visuaalisen ilmeen kanssa. Myös pieniltä tuntuvat valinnat kuten uutiskirjeiden yksittäiset kielelliset ja visuaaliset elementit voivat vaikuttaa asiakkaan näkemykseen yrityksen brändistä, mikä voi olla olennainen tekijä asiakkaan pitkäaikaisessa sitouttamisessa.

Brändin tunnettuuden lisääminen voi vaikuttaa suoraan asiakaspysyvyyteen ja auttaa kertaostelijoiden sitouttamisessa lojaaleiksi kanta-asiakkaiksi.

Lukijan mielenkiinto pysyy yllä, kun uutiskirjeen ulkonäkö miellyttää silmää. Hyödynnä erilaisia visuaalisia elementtejä kuten kuvia, videoita, infograafeja sekä erilaisia asetteluvaihtoehtoja uutiskirjeissäsi.

Mikäli kaipaat lisäinspiraatiota uutiskirjeidesi visuaaliseen ilmeeseen, asiantuntijamme Edi ja Fanni kertovat videolla vuoden 2021 uutiskirjeiden design-trendeistä. Videolla puhutaan englanniksi, mutta voit valita suomenkieliset tekstitykset käyttöön videon asetuksista.

 

Kokeilemalla erilaisia asettelu- ja tyyliversioita voit testata, minkälaiset elementit toimivat parhaiten vastaanottajillesi. Esimerkiksi LianaMailerin heatmap-työkalun avulla voit selvittää, mitä konkreettisia uutiskirjeiden elementtejä lukijat klikkaavat eniten.

8. Anna asiakkaan päättää itse

Kun olen suorittanut aiemmat vaiheet onnistuneesti, sinun tulee löytää uutiskirjeesi lähettämiselle sopiva aikataulu. Liian tiheä viestitysväli voidaan mieltää spämmäykseksi, mutta toisaalta myöskään liian harvoin lähetetyt viestit eivät ole hyödyksi asiakkaan sitouttamisessa.

Uutiskirjeen tyypistä riippuen viestien määrä kannattaa joskus räätälöidä asiakkaan itsensä haluamaksi esimerkiksi jo opt-in-lomakkeessa. Anna tilaajille mahdollisuus valita itse, haluavatko he vastaanottaa uutiskirjeen esimerkiksi päivittäin, viikoittain tai kuukausittain, sekä minkälaista sisältöä he haluavat nähdä.

Esimerkiksi verkkosanomalehden lukija voi haluta ainoastaan talousuutisiin liittyvän uutiskirjeen sähköpostiinsa joka aamu, kun toinen saman lehden lukija saattaa haluta suosituimmat uutisotsikot listattuna joka aihealueelta kerran viikossa.

Sama voi päteä verkkokauppoihin: tietystä aihepiiristä kuten teknologiasta tai muodista kiinnostunut henkilö saattaa haluta tiedon viimeisimmistä tuotteista viikoittain, kun taas satunnainen ostelija saattaa haluta nähdä uusia tuotteita maksimissaan kerran kuukaudessa.

Kun sisältö vastaa asiakkaan tarpeita, on myös heidän sitouttaminen helpompaa. Lehden tilaaja klikkailee linkkejä artikkeleihin, jotka kiinnostavat häntä, ja nettishoppailija puolestaan tarttuu tarjouksiin, jotka tulevat hänelle sopivaan aikaan. 

The New York Times on luonut kymmeniä valmiita uutiskirjevaihtoehtoja lukijoilleen. Tilaaja voi itse valita haluamansa nostot sähköpostiinsa löytääkseen mielenkiintoista sisältöä oikeaan aikaan.

Anna tilaajien lähteä halutessaan

Myös uutiskirjeen tilauksen perumisen tulee olla asiakkaalle helppoa tarvittaessa  – tarjoa hänelle siis unsubscribe-linkki uutiskirjeen lopussa. Vastaanottajia ei kannata yrittää ”huijata tilausloukkuun” kolmesta syystä:

  1. Suuresta tilaajamäärästä ei ole hyötyä, jos vastaanottajat eivät reagoi viesteihin.
  2. Helppokäyttöisyys on arvo itsessään – jos perumisprosessi tehdään hankalaksi, se voi vaikuttaa negatiivisesti tilaajien mielikuvaan organisaatiostasi ja verkkosivujesi toimivuudesta.
  3. Mikäli uutiskirjeen tilaamisen peruminen on hankalaa, yhä useampi vastaanottaja saattaa ohjata viestit suoraan roskapostiin, mikä voi vaikuttaa uutiskirjeesi toimitettavuuteen.

Haluatko oppia lisää digimarkkinoinnista ja viestinnästä?

Katariina Salmela
Marketing Intern