Siirry pääsisältöön Siirry päävalikkoon Siirry alatunnisteen valikkoon

Hae

Blogi tyyppi

Miten aloittaa podcastien tekeminen? [+ infografiikka]

0
Jaa

Podcastien hyödyntäminen markkinoinnissa on koko ajan suositumpaa, sillä podcast on persoonallinen ja tehokas tapa välittää viestejä ja sisältöjä. Laadukas podcast toimii parhaimmillaan sillanrakentajana ja asiakassuhteen vahvistajana. Podcastien aloittaminen ei ole rakettitiedettä, mutta vaatii hieman aiheeseen perehtymistä.

Tässä artikkelissa käymme läpi olennaisimmat asiat, joihin kannattaa perehtyä aloittaessasi podcastien tekemisen.

Sisältö

  • Aihe
  • Kohderyhmä
  • Sisältötyyppi 
  • Kuinka usein haluat julkaista uusia jaksoja?
  • Kuinka pitkiä jaksoja haluat tehdä?
  • Musiikki
  • Intro ja outro
  • Kansikuva

Välineet

  • Mikrofoni
  • Äänitys- ja editointiohjelmat
  • Studio
  • Media host

Aloitetaan!

Mahtavaa, olet juuri päättänyt aloittaa ikioman podcastisi! Käydään seuraavaksi läpi, mitä asioita tulee suunnitella ja missä järjestyksessä. Pian sinulla on riittävästi tietoa ensimmäisen jakson julkaisua varten.

Sisältö

Ensimmäiseksi täytyy päättää podcastin aihe. Haluatko keskustella alasi yleisistä trendeistä vai perehtyä syvällisesti tarkemmin rajattuihin aiheisiin? Voit tietysti käsitellä jaksoissasi useita erilaisia aiheita, mutta podcastilla on kuitenkin hyvä olla kantava perusidea. Näin yleisösi pystyy ymmärtämään podcastisi päätarkoituksen ja sitoutuu sisältöihisi.

Yleisöstä puheenollen, oletko vielä miettinyt, millaisia potentiaaliset kuuntelijasi olisivat? Luodaksesi kuulijoitasi kiinnostavaa materiaalia on tärkeää tietää, millaista kohderyhmää tavoittelet.

Päätä myös, miten pitkiä jaksoja julkaiset ja kuinka usein. Etenkin ensimmäisen jakson luominen vaatii aikaa ja vaivaa, mutta mitä useampia jaksoja tuotat, sitä helpommaksi työ käy. Hyvä tavoite on julkaista materiaalia kerran viikossa tai kahden viikon välein, kunhan jokaisen jakson sisältö on laadukas.

Musiikki

Musiikin käyttäminen podcasteissa on vapaaehtoista. Musiikki voi elävöittää jaksojasi, mutta sen käyttäminen tarkoittaa yleensä myös navigointia lakiviidakossa.

Tekijänoikeussuojatuista materiaaleista on olemassa joitakin harhaluuloja. Ehkä tunnetuin on “30 sekunnin sääntö”, jonka mukaan tekijänoikeussuojattua musiikkia saisi vapaasti soittaa maksimissaan puolen minuutin ajan. Jos sinulla ei ole oikeuksia materiaaliin, et tosiasiassa saa käyttää tekijänoikeussuojattua materiaalia sekuntiakaan.

Mikäli haluat käyttää podcastissasi musiikkia, voit ostaa kappaleen käyttöoikeuden tai saada käyttöluvan tekijänoikeuksien haltijalta.

Onneksi on muitakin tapoja käyttää musiikkia podcasteissa – jopa ilmaiseksi. Jos budjettisi on pieni, voit käyttää äänipankkimusiikkia, jota voi ladata ilmaiseksi useilta verkkosivuilta. Kannattaa kuitenkin huomioida, että aineiston käytölle saattaa olla rajoituksia: musiikin käyttölupa saattaa esimerkiksi koskea vain ei-kaupallista käyttöä. Voit käyttää äänipankkien laajaa musiikkivalikoimaa vapaasti, kunhan kunnioitat tekijän toiveita sekä mainitset musiikin lähteen jaksotiedoissa.

Käytitpä podcastissasi musiikkia tai et, jaksoilla tulisi kuitenkin olla intro ja outro, eli alku- ja lopputunnus. Ne kehystävät jakson ja lisäävät podcastisi tunnistettavuutta. Voit myös kokeilla jinglejä eli äänitunnuksia, jotka auttavat tauottamaan sisältöjä ja erottamaan jaksonsisäisiä osia toisistaan.

Kansikuva

Tarvitset podcastillesi myös kansikuvan. Valitse kuva, joka kuvastaa sinua ja sisältöjäsi. Valinta kannattaa tehdä huolella, sillä kiinnostavan näköinen kansikuva auttaa erottumaan podcastien valtavasta valikoimasta.

Käytä vähintään 1400 x 1400 px kokoista kuvaa, sillä sitä tullaan katsomaan useilla eri laitteilla, kuten puhelimilla, tableteilla, tietokoneilla ja televisioilla.

Cher and Retweet -podcastin värikäs ja huomiotaherättävä kansikuva nousee esiin muiden podcastien joukosta.

Välineet

Mikrofoni

Mikrofoni on yksi podcastaajan tärkeimmistä työvälineistä, joten sen laatuun kannattaa satsata. Mikrofoni vaikuttaa merkittävästi podcastin äänenlaatuun, joten laitteen on sovelluttava juuri tähän tarkoitukseen. On olemassa monentyyppisiä mikrofoneja, joista valita:

  • Tietokoneen sisäänrakennettu mikrofoni
    Tietokoneen mikrofoni on helposti saatavilla eikä erillisiä hankintoja tarvita. Yleensä sisäänrakennettu mikrofoni ei kuitenkaan ole riittävän laadukas podcastien äänittämiseen, sillä se nappaa liikaa muita ääniä huoneesta ja tekee äänestä sumean.
  • Web-kameran sisäänrakennettu mikrofoni
    Web-kameroiden mikrofonit on tarkoitettu pääasiassa videotapaamisten keskusteluja varten, eivätkä nekään yleensä ole riittävän laadukkaita podcastien äänittämistä varten.
  • Headset, kuulokemikrofoni
    Aloittelevat ja pienen budjetin podcastit toteutetaan usein kuulokemikillä, jotka on tarkoitettu pääasiassa puheluiden soittamista ja videopuheluita varten.
  • Erillinen mikrofoni
    Tämäntyyppisten mikrofonien hinta-laatusuhde on kohdallaan ja ne takaavat parhaan äänenlaadun. Podcastien äänittämiseen suositellaan nimenomaan erillisiä mikrofoneja, kuten pöytämikkejä.

Podcastien äänenlaadun on oltava hyvä, sillä taustaäänet ja epäselvä ääni saavat kuuntelijan helposti turhautumaan. Podcasteja kuunnellaan pääasiassa kuulokkeilla, joiden kautta heikko äänenlaatu on helposti havaittavissa. Tällöin laadukas sisältökään ei pelasta jaksoa – kuuntelijat kaikkoavat joka tapauksessa.

Podcastien äänittämiseen kannattaa käyttää erillistä mikrofonia USB-liitännällä. Pöytämikeistä löytyy monia kustannustehokkaita vaihtoehtoja, joista ei tarvitse maksaa itseään kipeäksi. Jo alle sadalla eurolla voit saada hyvän mikrofonin, joka ei ainoastaan takaa laadukasta ääntä, vaan myös nappaa ääntä useista suunnista, mikä tekee laitteesta ihanteellisen podcastien äänittämistä varten. Voit hyödyntää samaa mikrofonia myös webinaarien, verkkokoulutusten, haastattelujen, esitysten ja videoiden tekemiseen.

Puhu lähellä mikrofonia, jotta puhetta on vaivattomampi kuunnella. Jos podcastissa on useita puhujia, pyrkikää kaikki puhumaan samalla etäisyydellä mikrofonista. Mikrofonin päälle puettava suojahuppu auttaa parantamaan äänenlaatua.

Äänitys- ja editointiohjelma

Nauhoittaaksesi ääntä mikrofonilla, tarvitset äänitysohjelman puhelimelle, tabletille tai tietokoneelle. Mac-tietokoneilla voit käyttää ohjelmistosta valmiiksi löytyvää Garageband-ohjelmaa tai ilmaiseksi ladattavia Logic Pro X- tai Audacity-ohjelmia. Audacity toimii myös PC:llä, kuten tekevät myös Adobe Audition ja Hindenburg.

Materiaalien nauhoittaminen eri paikassa sijaitsevan henkilön kanssa onnistuu esimerkiksi Skypen välityksellä. Käytä tällöin erillistä äänitysohjelmaa, kuten Ecammia tai Piezoa.

Eri paikoissa sijaitsevien puhujien äänittäminen onnistuu myös esimerkiksi Garagebandilla, mutta asetusten säätäminen kohdalleen vaatii hieman enemmän aikaa ja vaivaa.

Hangouts-sovelluksessa on kätevä ominaisuus, jossa voit yhdistää puhelimen tietokoneeseen tavallisen puhelun aikana.

Studio

Paras paikka podcastien nauhoittamiseen on äänitysstudio, mutta sopiva äänitysmiljöö voi löytyä myös kotoa tai toimistosta. Valitse pieni huone, jossa on runsaasti ääniä vaimentavia tekstiilejä, kuten verhoja, mattoja ja tyynyjä.

Media host

Tarvitset podcastiasi varten luotettavan media hostin eli palveluntarjoajan, jonka kautta voit hallita ja jakaa sisältöjä kuulijoillesi ilman häiriöitä. Yksittäisen jakson hallinnointi ei ole vielä hankalaa, mutta ongelma alkaa, kun podcastiin lisätään useampia jaksoja – etenkin jos varastoit jaksot webhotelliisi.

Sanotaan, että viisi henkilöä, tai jopa 50 tai 500 ihmistä haluaa kuunnella podcastiasi samaan aikaan. Tilanne johtaa siihen, ettei webhotellisi toimi kunnolla eivätkä verkkosivusi (tai muut samalla serverillä olevat sivustot) lataudu kunnolla.

Striimaus-sivut, kuten iTunes, Stitcher ja Acast eivät varastoi mediaa, joten tarvitset media hostia varastoidaksesi podcast-materiaalisi itse. Käytä tämän jälkeen RSS-syötettä jakaaksesi mediasisältösi striimaus-sivuille.

Tässä muutamia esimerkkejä media hosteista:

Nyt podcastisi on viimein valmis jaettavaksi!

On tärkeää, että ihmiset löytävät podcastisi helposti. Harkitse esimerkiksi näitä digitaalisia ääni- ja musiikkipalveluita:

Kannattaa muistaa, että iTunes haluaa yleensä tarkastaa materiaalin ennen julkaisua. Materiaalin julkaisussa voi kestää 12 tunnista yhteen viikkoon.

Podcastia ja uusia jaksoja kannattaa promota sosiaalisessa mediassa. Suositeltavaa on myös tehdä verkkosivuillesi kunkin jakson aihetta koskeva blogipostaus, jonka avulla voit tarjota yleisöllesi lisämateriaalia jakson aiheista ja tuotteista.

Kommentti

Kommentit

Ei kommentteja