Siirry pääsisältöön Siirry päävalikkoon Siirry alatunnisteen valikkoon

10 markkinoinnin trendiä vuonna 2021 [+infograafi]

0
Jaa

Vuonna 2020 koko maailma joutui ottamaan suuren harppauksen digitalisaatiossa. Tämä tarkoittaa, että markkinoinnin ja viestinnän täytyy myös muuttua. Listaamme tässä blogiartikkelissa 10 markkinointitrendiä vuodelle 2021 🔥

Artikkelin lopusta löydät infograafin, johon olemme keränneet avainstatistiikkaa.

  1. Brändien vastuullisuus
  2. Monikanavainen vaikuttajamarkkinointi
  3. Videosisältö
  4. Hyperautomaatio
  5. Datavetoinen markkinointi
  6. Yksityisyys internetissä ja dataturvallisuus
  7. Etätyökulttuurin kasvu
  8. Tapahtumien tulevaisuus on hybridi
  9. Käyttäjien tuottama sisältö on uusi puskaradio
  10. Verkkokauppa jatkaa kasvuaan

1. Brändien vastuullisuus

Brändien odotetaan ottavan kantaa ja toimivan läpinäkyvästi. Esimerkiksi me Lianalla kerromme vastuullisuustoimistamme nettisivuillamme.

Nykypäivänä yritysvastuu on välttämätön osa liiketoimintaa. Vastuullista liikemallia arvostavien kuluttajien määrä kasvaa nopeasti. Läpinäkyvyys on odotettua ja vaadittua kaikkien toimialojen yrityksiltä. Pyrimme Lianan vastuullisuussivulla jakamaan kaikki askeleemme kohti vastuullisempaa toimintaa. Niin pienet kuin suuretkin.
Fanni Mäki
Communications Specialist, Liana Technologies

 

Työ jatkuu -kampanjallaan Mehiläinen halusi nostaa etulinjan sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisia esiin.

Saatat miettiä: entäs mikä on läpinäkyvyyden ROI? Brändit, jotka nähtiin merkityksellisinä kasvoivat 2 kertaa nopeammin verrattuna muihin brändeihin. Yritysten tulee ymmärtää, ettei läpinäkyvyyttä voi paeta ja epärehellisyyksistä joutuu maksamaan.

2. Monikanavainen vaikuttajamarkkinointi

Vaikuttajamarkkinointi ei ole hidastumassa eikä sinun tarvitse käyttää siihen omaisuutta. Mikro- ja nanovaikuttajien (alle 25 000 seuraajaa) sisältöihin sitoudutaan suhteessa tehokkaimmin, ja siksi ne tarjoavat hyviä tuloksia yrityksille.

Vaikuttajamarkkinoinnin ei tulisi jäädä vain vaikuttajan sosiaalisen median kanaviin. Sen sijaan yritysten tulisi hyödyntää vaikuttajia monikanavaisissa markkinointikampanjoissa.

Esimerkiksi Linqia kehottaa käyttämään vaikuttajien tuottamaa sisältöä verkkosivuilla, verkkokaupassa ja uutiskirjeissä.

Haluatko oppia lisää vaikuttajamarkkinoinnista? Katso artikkelimme Miksi mielipidevaikuttajat ovat tärkeitä?

3. Videosisältö

70 prosentille B2B-markkinoijista sisällön tuottaminen on tärkein investointikohde vuodelle 2021. Tänä vuonna suosittelemme, että kokeilet videoita.

SEMrush havaitsi visuaalisen sisällön olevan avainroolissa tutkiessaan parhaiten menestyvien blogipostausten yhdistäviä tekijöitä. Erityisesti videot ovat oiva tapa herättämään tunteita. Blogipostaukset, joissa ei ollut videota, saavuttivat 92 % vähemmän liikennettä verrattuna postauksiin, joissa oli vähintään yksi video.

Me Lianalla päätimme sijoittaa videoiden tuottamiseen. Tilaa Youtube-kanavamme ja saat tiedon uusista videoistamme.

4. Hyperautomaatio

Tutkimuksessaan Gartner kertoo, että hyperautomaatio on väistämätöntä. Tulevaisuudessa yritykset automatisoivat mahdollisimman monta IT- ja liiketoimintaprosessia tekoälyn ja koneoppimisen avulla.

Viimeisimmässä kansainvälisessä automaatiokyselyssämme saimme selville, että viestien parempi kohdennettavuus ja parempi markkinoinnin ROI ovat markkinoinnin automaation suurimpia hyötyjä. Voit ladata tutkimustulokset täältä.

5. Datavetoinen markkinointi

Analyytikan ja datan rooli tulee kasvamaan markkinoinnissa. Asiakaspoluista on tullut monimutkaisempia ja tämä tarkoittaa enemmän kontaktipisteitä, joita voidaan käyttää ostokäyttäytymisen analysoinnissa. Datavetoisessa markkinoinnissa on paljon etuja, mutta tämä vaatii uusia taitoja ja tietämystä markkinoijilta. Markkinointikollektiivin ja AI Rootsin Kuha on dataa -kyselyn vastaajista yli puolet kokivat datan tehostaneen tiiminsä työtä.

Marketo ennustaa, että lähitulevaisuuden halutuimmat markkinointitaidot tulevat olemaan analytiikka ja datan visualisointi, tekoäly sekä koneoppiminen sisällöntuotannossa ja asiakaskokemuksen hallinta.

6. Yksityisyys internetissä ja dataturvallisuus

Erilaiset tietovuodot ja henkilötietojen loukkaukset ovat kasvattaneet kuluttajien tietämystä heidän käyttäjädatastaan. Vaatimukset yritysten tavoille käsitellä dataa ovat kasvaneet.

Markkinoijien on siis tasapainoteltava datan käytössä personoidessaan markkinointiviestejä, ja samalla heidän on kunnioitettava yksityislainsäädäntöä. 57 % yhdysvaltalaisista markkinoijista kertoo määräysten lisänneen datan käytön läpinäkyvyyttä.


Source: eMarketer

7. Etätyökulttuurin kasvu

Tänä vuonna olemme joutuneet tottumaan uuteen normaaliin: etätöihin. Yritysten mielipiteet etätyöskentelystä ovat muuttuneet.


Työelämämme ja jopa rakkauden löytäminen on siirtynyt verkkoon. Tätä muutosta kuvattiin The New Yorker -lehden kannessa.

Etätyöskentelyllä on etunsa ja haittansa. Kotoa työskentely on esimerkiksi saanut ihmiset miettimään omaa asumistaan ja jopa muuttoa uudelle alueelle.

Forrester ennustaa, että että etätyö kasvaa 300 % verrattuna COVID-19 -epidemian alkua edeltäviin lukuihin. Näemme tulevaisuudessa ovatko virtuaaliset kahvitauot uusi normaali ️☕️

8. Tapahtumien tulevaisuus on hybridi

Monet suuret tapahtumat on siirretty vuoteen 2021. Tapahtumista tulee hybridejä tarjoten elämyksiä sekä verkossa että paikan päällä.

Helsingin kaupunki järjestämän etävapun kohokohtana oli JVG:n vappuaaton virtuaalinen keikka. Tunnin mittainen keikka keräsi 700 000 katsojaa.


Myös striimaus tulee kasvamaan. Streamlabsin mukaan vuoden 2020 kolmannella kvartaalilla striimausalustoilla katsottiin 7,46 miljardia tuntia sisältöjä. Tämä oli 91,8 % kasvu verrattuna vastaavaan kvartaaliin vuonna 2019.

9. Käyttäjien tuottama sisältö on uusi puskaradio

Käyttäjien tuottama sisältö voi olla videoita, arvosteluja, sosiaalisen median postauksia – periaatteessa mitä vain sisältöä, jota käyttäjä julkaisee yrityksestä. Käyttäjien tuottama sisältö menestyy todistetusti paremmin kuin brändien luoma sisältö.

Käyttäjien tuottaman sisällön hyödyntäminen ei tarkoita vain sosiaalisen media syötteen lisäämistä verkkosivuillesi. Esimerkiksi BMW käytti sosiaalisessa mediassa saamaansa kritiikkiä BMW iX:n julkaisuvaiheen mainoksissa.

Käyttäjien tuottama sisältö tuottaa arvoa yritykselle ja sitä ei tulisi ottaa itsestäänselvyytenä. Asiakkaan palkitseminen voi johtaa korkealaatuiseen käyttäjäsisältöön ja bonuksena kasvattaa asiakastyytyväisyyttä.
Mari Sihvonen 
Content Marketing Specialist, Liana Technologies


10. Verkkokauppa jatkaa kasvuaan

Globaali pandemia on kasvattanut verkkokaupan tarvetta. GlobalWebIndexin mukaan 49 % kuluttajista ympäri maailmaa aikoo kuluttaa useammin verkossa jopa pandemian jälkeen. Paytrailin tekemän suomalaisten verkko-ostamista käsittelevän tutkimuksen mukaan 72 % verkko-ostojaan kevään poikkeusaikana kasvattaneista kuluttajista aikoi jatkaa verkko-ostamista.

Kuluttajaverkkokauppa (B2C) on noussut jo vuosia ja muutamat B2B-toimijat ovat myös perehtyneet asiaan. Ennustamme B2B-verkkokaupan kiihtyvän yritysten siirtyessä uuteen normaaliin ja etätöihin – 2021 tulee olemaan B2B-verkkokaupan vuosi. Olikin odotettavissa, että myös B2B-ostaminen tulee muuttumaan.
Akseli Matila
Sales Manager, Liana Technologies


Sosiaalisen median alustat ovat myös panostaneet sovellusten sisäisen verkkoshoppailun helpottamiseen. Esimerkiksi Shops-ominaisuus toimii Facebookissa ja Instagramissa, Snapchat taas on rakentanut integraatiota Amazonin kanssa. 

Amazonin jalanjäljen kasvaessa ja yhtiön tultua vihdoin Pohjoismaihin moni verkkokauppa miettii, miten taistelusta jättiä ja sen skaalaetuja vastaan voi selvitä hengissä. Asiakaskokemus on yksi tärkeä keino erottautua ja kasvattaa asiakasuskollisuutta. Jos kaupan asiakaskokemus on ylivertainen, on mahdollisuus ottaa markkina-asemaa itselleen. Loppujen lopuksi ihmiset ostavat tunteisiin nojaten ja kaikista vahvimman positiivisen muistijäljen luo mahtava asiakaskokemus.
Akseli Matila
Sales Manager, Liana Technologies

 

 Aiotko kokeilla verkkokauppaa vuonna 2021? Lataa oppaamme ja ota varaslähtö verkkokaupan aloittamiseen.

Infograafi: 10 markkinoinnin trendiä vuonna 2021 

Mitä ajattelit tulevista trendeistä? Jaa artikkeli kollegoille ja tiimillesi.

Mitä muita markkinoinnin trendejä näet horisontissa? Jätä kommentti tähän blogipostaukseen tai verkostoidu kanssani Linkedinissä ja jatketaan keskustelua siellä.

Jenna Suorsa
Marketing Trainee

Kommentti

Kommentit

Ei kommentteja