Siirry pääsisältöön Siirry päävalikkoon Siirry alatunnisteen valikkoon

Milloin integroida kassajärjestelmä verkkokauppaan?

0
Jaa

Verkkokauppa on yksi suuritöisimmistä digitaalisen markkinoinnin projekteista johtuen suuresta määrästä liikkuvia osia, eli integraatioita. Jotta verkkokauppa on toimiva, se tulee liittää erilaisiin taustajärjestelmiin, kuten kassavirtaan ja logistiikkaan liittyviin järjestelmiin.

Tässä artikkelissa keskitymme kahteen tilanteeseen, joissa kassajärjestelmä integroidaan verkkokauppaan. LianaCommerce yhdistettynä Tehden-kassajärjestelmään on sulava tapa saada verkkokauppa pyörimään luotettavasti.

  1. Sinulla on kivijalkakauppa ja verkkokaupalle on suuri potentiaali, mutta verkkokauppaa ei vielä ole
  2. Sinulla on kivijalkakauppa sekä verkkokauppa ja tuplatyö varastosaldojen kanssa käy sietämättömäksi

Tiedät itse varmasti, kumpaan kategoriaan näistä kuulut. Se, että tiedämme olevamme jommassa kummassa tilanteessa, ei kuitenkaan kerro vielä paljon. 

Nyt on siis tarkoitus avata näitä tilanteita ja pohtia, miten kassajärjestelmän integrointi näissä kahdessa tapauksessa hoituu mutkattomasti. Voit hypätä suoraan sinulle sopivaan tilanteeseen yllä olevista numerolinkeistä.

1. Sinulla on kivijalkakauppa ja verkkokaupalle on suuri potentiaali, mutta sitä ei vielä ole

Sinulla on siis hyvin toimiva kivijalkakauppa, mutta haluat laajentaa myyntiä verkkoon. Tämä on nykyään erittäin järkevä liike ja jollain toimialoilla lähes elintärkeää.

Asiakkaat odottavat nykyään monikanavaisia ostokokemuksia. Tämä tarkoittaa sitä, että asiakkaasi haluaa kartoittaa vaihtoehtojaan verkkokaupassa ja todennäköisesti hoitaa tilauksenkin verkossa, mutta noutaa ostoksensa kätevästi kivijalkamyymälästä. Tai vaihtoehtoisesti asiakas haluaa tutkia tuotteita livenä kaupassa, mutta tilata myöhemmin ostoksensa verkosta kotiin toimitettuna.

Sinulla on kaupassasi jokin kassajärjestelmä käytössä ja toiveissasi luonnollisesti on, että kassajärjestelmä toimii saumattomasti uuden verkkokauppasi järjestelmän kanssa.

Maaginen sana tässä kohtaa on integraatio. Kun kassajärjestelmän ja verkkokaupan välillä on valmis integraatio, niin informaatio kahden järjestelmän välillä soljuu.

Tietoja, joiden haluat esimerkiksi siirtyvän:

  • Varastosaldot
  • Hinnat
  • Tuotetiedot
  • Tilaustiedot
  • Kanta-asiakastiedot

Esimerkiksi LianaCommerce-verkkokauppa-alustan ja Tehden-kassajärjestelmän välillä on valmis integraatio, joka mahdollistaa kriittisten tietojen siirtymisen järjestelmästä toiseen ilman, että sinun tarvitsee kantaa huolta vaikkapa varastosaldojen paikkansapitävyydestä.

Vaihtoehtona on integraatioprojekti, jossa siirtyvät tiedot räätälöidään yksilöllisesti sinun ja kauppasin tarpeiden mukaisesti. Ymmärtänet, että hintaa projektille tulee enemmän kuin jos järjestelmien välillä olisi jo valmiiksi tehty integraatio, joissa siirtyvät tiedot on jo oletuksena määritelty.

Jo kassajärjestelmää valitessa kannattaa siis pitää mielessä integraatiomahdollisuudet, kuten myös vastaavasti verkkokauppa-alustaa valitessa.

Skaalautuminen koossa ja toimintojen suhteen on helpompaa, kun olet varmistanut jo aikaisessa vaiheessa siihen, että tulevaisuuden integraatiotarpeet ovat hoidossa. Moderneissa järjestelmissä lisäominaisuuksia ja järeämpää pakettia voi ottaa käyttöön toiminnan kasvaessa.

Mitä suurempia volyymeja verkkokaupassa pyöritetään, sitä tärkeämpää on, että prosessit todella toimivat. Prosessien toimivuus liittyy saumattomasti asiakaskokemukseen ja sitä kautta kaupan kannattavuuteen. Se, että tilausvahvistus tulostuu automaattisesti tai tilauksen statuksen vaihtumisesta lähtee automaattinen viesti asiakkaalle, ovat merkkejä sujuvista prosesseista.

2. Sinulla on kivijalkakauppa sekä verkkokauppa ja tuplatyö varastosaldojen kanssa käy sietämättömäksi

Tilanne on se, että sinulla tukevalla pohjalla oleva kivijalkakauppa sekä hyvin myyntiä tekevä verkkokauppa. Ongelmana kuitenkin on, että kivijalkamyymälällä on kassajärjestelmä, jossa pyörivät kivijalan varastosaldot ja verkkokaupalla taas täysin omat saldonsa. Nämä kaksi eivät kommunikoi keskenään.

Vaarana tässä tilanteessa on, että asiakas kivijalassa ostaa viimeisen kappaleen tuotetta ja kivijalan saldo pyörähtää nollaan. Verkkokaupassa viimeinen kappale vielä näkyy vapaana ostettavaksi. Miksi?

Koska integraatio puuttuu.

Kun sekä kivijalasta että verkkokaupasta tulee myyntiä jatkuvasti, niin tuplatyö varastosaldojen kanssa käy sietämättömäksi.

Puuduttava manuaalinen työ kahden järjestelmän välillä poistuu ja bisneksesi hoitaminen helpottuu, kun kassajärjestelmä ja verkkokauppa liitetään yhteen integraatiolla.

Integraation toteuttamiseen on kolme tapaa:

  • Integraatioprojektin voi toteuttaa räätälöitynä
    • Vaihtoehto voi olla PK-yritykselle suhteettoman kallis ja vaatia ylläpitotoimenpiteitä tulevaisuudessa
  • Integraation voi hankkia kolmannen osapuolen toimijan kautta
    • Kustannustehokkaampi vaihtoehto, mutta nostaa kysymyksiä vastuusta, kun joku osa integraatiosta ei toimi
  • Valmis integraatio kassajärjestelmän ja verkkokaupan välillä
    • Helpoin ja kustannustehokkain ratkaisu, jossa myös tieto kulkee sujuvimmin

Aina kun päätät uusia järjestelmiä – joko kassajärjestelmä- tai verkkokauppa-alustapuolella – pidä mielessä integraatioiden merkitys ja tarkista palveluntarjoajien integraatiovalikoima.

Verkkokaupan ja kassajärjestelmän yhdistäminen huolehtii myös asiakaskokemuksesta. Kun tiedot kulkevat järjestelmien välillä, niin asiakas voi hoitaa ostoksensa valitsemassaan paikassa ja tehdä noudon kivijalkakaupasta tai tilata tuotteet kotiin.

Liana Technologiesin skaalautuva verkkokauppa-alusta soveltuu yritysmyyntiin tai kuluttajille suunnattuun kauppaan – valmiiseen pohjaan tehdyn verkkokaupan perustaminen käy helposti ja nopeasti, mutta samalla on mahdollista tehdä kaupasta teidän yritysilmeenne mukainen. Valmis integraatio Tehden-kassajärjestelmän kanssa sujuvoittaa projektin kulkua ja verkkokaupallasi on mahdollisuus olla toiminnassa hyvinkin nopeasti.

Tehden-integraation voi ottaa osaksi LianaCommercen kaikkia verkkokaupparatkaisuja ja Tehden-integraation hinta on alk. 99e/kk.

Haluan lisätietoa Lianan verkkokaupparatkaisusta

Fanni Mäki
Communications Manager