Siirry pääsisältöön Siirry päävalikkoon Siirry alatunnisteen valikkoon

Hae

Blogi tyyppi

Kuinka tehdä markkinointia sosiaalisen eristäytymisen aikana

0
Jaa

Jätetään pulinat sikseen: monet meistä (ja "meillä" tarkoitan markkinoijia, viestijöitä, yrittäjiä, liikkeenomistajia) laativat tällä hetkellä aivan uusia suunnitelmia kuluvalle keväälle. Minä ainakin. Sillä aikaa kun verkkopalvelut kukoistavat, niin monien alojen toimijat esiintyvistä taiteilijoista kulmakuppiloihin ja koko matkailualaan miettivät, että mitäköhän seuraavaksi.

Otin hetken kesken sosiaalisen eristäytymisen kiireiden kootakseni muutamia ideoita niille, jotka tarvitsevat inspiraatiota vallitsevassa tilanteessa – toivottavasti keräämäni vinkit ovat sinulle avuksi!

1. Vie se verkkoon

Jos suinkin pystyt, niin siirrä palvelusi verkkoon tai tarjoa tuotteitasi kotiinkuljetuksella. Jos olit järjestämässä tapahtumaa, niin voisitko sen sijaan järjestää webinaarin tai verkkokurssin? Jos myyntisi on keskittynyt kivijalkaan, niin voisitko perustaa verkkokaupan tai toimittaa palveluasi ihmisten kotioville? Jos tarjosit elämyksiä konserttisalissa tai muuten livenä, voisiko vaihtoehto nyt olla Facebook-, Instagram- tai LinkedIn-livelähetys ja voisitko pyytää lahjoituksia toiminnan kulujen kattamiseen?

Yrityksen toimintamallin muuttaminen yhdessä yössä voi olla pelottava hyppy, erityisesti jos tekniikka on sinulle vieras laji, mutta usko pois: palveluiden joukosta löytyy helppokäyttöisiä, nopeasti asennettavia ja kustannustehokkaita alustoja webinaareille, verkkokursseille, verkkokaupoille ja lahjoitusten keräämiselle. Ja mikä parasta, monet näistä palveluista tarjoavat tarvittaessa apua palvelun käyttöönotossa.

2. Jos et voi myydä, niin opeta

Monilla meistä on yhtäkkiä käsissämme paljon vapaa-aikaa, jonka voi täyttää moninaisin keinoin. Jos aiemmin myit tuotteita, niin voisitko sen sijaan nyt myydä verkkokurssia tuotteen valmistukseen kotona? Jos siis myit leivonnaisia, niin vaihtoehtona voisi olla toimittaa valmistusaineet ja tarjota leivontakurssia. Tärkeä kysymys kuuluu: onko nykytilanne avannut tarpeen toiminnalle, jota sinä voit opettaa? Käytä se hyödyksesi.

Liikuntakeskus Voitto pyrkii säilyttämään asiakkaat tekemällä treenivideoita YouTubeen ja tarjoamalla näin vastinetta kuukausimaksuille. 

Tämä aika on myös otollinen parhaan sisältösi jakamiseen. Oppaat ja webinaarinauhoitteet kiinnostavat ihmisiä, kuin myös parhaat vinkit potentiaalisille asiakkaille. (Psst, meillä on paljon erinomaisia oppaita täällä.)

3. Lyöttäydy yhteen

Joukoissa piilee voima. Yksittäinen paikallinen toimija ei välttämättä kestä iskuja yhtä hyvin kuin joukko toimijoita. Lyöttäytykää yhteen ja jakakaa kulut sekä kokemus. Hyödyntäkää eri toimijoiden erilainen osaaminen ja tieto, oli se sitten verkkokauppaan, toimitusketjuun tai kumppanuuksiin liittyvää. Jos sinulla ei vielä ole vertaisryhmää verkossa, niin liity sellaiseen: muut pohtivat todennäköisesti samoja asioita kuin sinäkin.

Monilta käsityöalan pienyrittäjiltä romahti kevään tulot kun messutapahtumat peruttiin, vastaiskuksi sekalainen joukko käsityöyrittäjiä eri puolilta Suomea perusti Kässämessut netissä -virtuaalimessut.

Jos tiedät, että tuotteellesi tai palvelullesi on jo kysyntä ja innokas lauma tukijoita, voisit kokeilla joukkorahoituksen tehoa.

4. Muistuta asiakkaita heidän merkityksestään

Nyt on aika tukea paikallisia toimijoita ravintoloista kuntosaleihin. Muuten voi olla, että sinulla ei ole mihin palata, kun tilanne on selkiytynyt. Muistuta asiakkaitasi, että kun he ovat sinua varten tässä haastavassa tilanteessa, sinä voit olla heitä varten myös tulevina vuosina. On monia tapoja muistuttaa:

  • Lähetä sähköpostia
  • Lähetä tekstiviesti
  • Lähetä push-notifikaatio sovelluksen kautta
  • Lähesty sinulle toimivan sosiaalisen median kanavan kautta

Pyydä tukea ja palkitse uskollisuudesta. Käytä verkostojasi ja tiedon jakamisen voimaa. Jos aiemmin viereisen toimistorakennuksen väki tuli ravintolaasi lounaalle, ehkä he tässä tilanteessa voisivat auttaa pitämään sinut pystyssä tekemällä kimppatilauksia kotiin tai ostamalla isommissa erissä ruokkiakseen kotikoulussa olevat lapset.

5. Luo katse tulevaisuuteen

Löydä tapoja kannustaa asiakkaitasi ostamaan etukäteen jotain, mitä he olisivat joka tapauksessa ostaneet myöhemmin. Jos sinulla on asiakasrekisteri, pyri tunnistamaan kanta-asiakkaasi, jotka ostavat tasaisin väliajoin tiettyjä tuotteita. Voit myös onkia rekisteristäsi kaikkein uskollisimmat asiakkaasi (=konvertoituvat varmimmin) ja palkita heidät erikoistarjouksilla.

Tee sosiaalisen median kampanja etukäteisostoista ja rohkaise asiakkaitasi näyttämään, että he tukevat sinua. Anna maksuvapaita kuukausia niille, jotka ottavat palveluita käyttöön karanteenin aikana. Tarjoa kokeilujaksoa, vaikka yleensä et tekisi niin.

6. Hyödynnä somea

Se paikka, missä ihmiset nyt itse asiassa ovat, on verkossa. Ja he etsivät tapoja muuttuneiden tarpeiden ja yhtäkkiä tyhjentyneiden (tai ainakin erilaisten) päivien täyttämiseen. Käytä hyväksesi sosiaalisen median kampanjoita ja henkilökohtaista aspektia, jonka sosiaalinen media luo kaupantekoon.

Tuo esille yrityksesi kasvoja ja muistuta yleisöäsi ihmisistä logon takana. Näytä samaistuttava kotiin eristäytyjä. Jos olet paikallinen yrittäjä, muistuta kuinka tärkeää on tukea pientä paikallista toimijaa juuri nyt.

7. Älä hiljene

Kriisin keskellä ne, jotka sinnittelevät, mukautuvat ja jatkavat panostuksia, ovat paremmassa asemassa, kun tilanne tasaantuu. Nyt ei ole aika leikata markkinointibudjetteja. Pysy näkyvillä ja ajankohtaisena – ja ihmisten mielessä (nyt ja pölyn laskeuduttua).

8. Ole tietoinen ja osoita välittäväsi

On hyvä pitää mielessä, että nyt ei ole paras aika aggressiiviselle myynnille. Tilanteesta maksimaalisen hyödyn puristamista tai toisaalta tilanteen vähättelyä ei mahdollisesti oteta hyvin vastaan. Suhtaudu siis vakavuudella ihmisten huolenaiheisiin, mutta turvaa samalla oma toimeentulosi.

Käyttäydy hyväntahtoisesti, ojenna auttava käsi, tule vastaan. Pidä mieliala korkealla ja keskity positiivisiin asioihin, mutta muista suhtautua kunnioittavasti muihin. Tämä on myös parasta PR:ää (mutta jotta se näkyisi muillekin, niin sinun pitää muistaa kertoa siitä).

Jungle Juice Barista voi ostaa sankarismoothien hoitohenkilökunnalle (osoitetaan arvostusta hoitajille ja samalla hyvää PR:ää).

Nyt on aika kertoa asiakkaillesi, että välität ja muistuttaa, että olet olemassa. Pohdi, kuinka voisit tehdä asiakkaittesi elämästä parempaa, kevyempää, hauskempaa ja helpottaa heidän murheitaan ja ryhdy toimeen. Muista myös kertoa heille käytännön asioista:

  • Ovatko aukioloaikasi muuttuneet?
  • Ovatko toimitustapasi muuttuneet?
  • Onko hinnoittelusi muuttunut?
  • Mihin toimiin olet ryhtynyt varmistaaksesi asiakkaidesi turvallisuuden?

9. Yhdistä ihmisiä

Riippuen asuinpaikastamme, olemme voineet olla sosiaalisessa eristyksessä tunteja, päiviä tai monia viikkoja. Yhtäkkiä olemme tajunneet, kuinka paljon kahvitauko kollegoiden kanssa tai satunnainen keskustelu metrossa merkitsee. Auta ihmisiä kokoontumaan yhteen!

Chipotle tuo ihmisiä yhteen Zoom-palvelun avulla.

10. Ole luova

Ole luova – seuraa, mitä muut tekevät, inspiroidu ja inspiroi. Hae luovaa tilaa nauttimalla esimerkiksi verkossa saatavilla olevasta upeasta taiteesta. Kokeile Art Baselia, joka seuraavaksi esittelee Art Basel Hong Kongissa näytteille tulevaa taidetta, Google Arts and Culturea tai hanki lippu suomalaisen bändin online-keikalle. Ei ole yllättävää, että luovien alojen ihmiset ovat ensimmäisenä löytäneet vaihtoehtoisia tiloja ja tapoja! 

Me Lianalla olemme sinua varten, kuten aina. Olemme valmiit auttamaan, jos haluat siirtää tuotteesi tai palvelusi verkkokauppaan, tarvitset organisaatiollesi kriisiviestintätyökaluja tai siirrät tapahtumasi webinaariksi. Pysykää kaikki turvassa, terveenä, tyytyväisenä – ja jatkakaa markkinointia!

Carolina Räsänen
Sales and Marketing Manager, Sweden

Carolina työskentelee Sales and Marketing Managerina Liana Technologiesilla ja toimii Ruotsin markkinoilla muutaman Hongkongissa vietetyn vuoden jälkeen. Aiemmin pääasiassa markkinointiin keskittynyt Carolina auttaa nyt markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisia heidän markkinointiteknologioihin liittyvissä kysymyksissä. Ja aina, kun mahdollista, hän yrittää löytää aikaa myös kirjoittaa niistä. 

Carolina työskentelee Sales and Marketing Managerina Liana Technologiesilla ja toimii Ruotsin markkinoilla muutaman Hongkongissa vietetyn vuoden jälkeen. Aiemmin pääasiassa markkinointiin keskittynyt Carolina auttaa nyt markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisia heidän markkinointiteknologioihin liittyvissä kysymyksissä. Ja aina, kun mahdollista, hän yrittää löytää aikaa myös kirjoittaa niistä.