Siirry pääsisältöön Siirry päävalikkoon Siirry alatunnisteen valikkoon

2019 vs 2022: Missä mennään nyt?

0
Jaa

Vuoden 2019 alussa julkaisimme artikkelin, jossa ennustimme markkinoinnin trendejä kauas vuoteen 2022. No, täällä ollaan. Käyvätkö ennustuksemme toteen tai ovatko ne jo toteutuneet?

Tässä artikkelissa käymme läpi vuoden 2019 ennustuksiamme ja ennakoimme samalla, mitä markkinointimaailmassa tapahtuu vuoden 2022 jälkeen:

  1. Entistä kohdennetumpi mainonta
  2. Personointi
  3. Digimarkkinoinnin kasvu
  4. Uudenlainen asiakaskäyttäytyminen
  5. Läpinäkyvyys
  6. Mobiiliapplikaatiot
  7. Sosiaalisen median murros
  8. Just-in-time- eli JIT-markkinointi
  9. Tekoälyteknologian kasvu

Let's go! 🚀

1. Entistä kohdennetumpi mainonta

"Bannerisokeus" on jo monta vuotta käytössä ollut termi. Vuonna 2019 Digital Connectionsin tekemän tutkimuksen mukaan tulevaisuudessa 49 % ihmisistä jättää huomiotta brändit, jotka pommittavat heitä mainoksillaan tai joiden mainokset vaikuttavat epäolennaisilta.

Mainonnan runsaus on tänäkin päivänä yhtä turruttavaa: kohtaamme keskimäärin 1700 bannerimainosta kuukaudessa, mutta näemme vain puolet niistä.

Tehokas kohdentaminen ottaa aikansa, mutta se kannattaa. Ponnistelusi palkitaan, jos lisäksi hyödynnät kohdentamista yhdessä personoinnin ja segmentoinnin kanssa. Voit käyttää markkinoinnin automaatiota lähettääksesi oikeat viestit oikeaan aikaan ja oikeille vastaanottajille.

2. Personointi

Personointi on monille tuttu konsepti. Suuri määrä mainoksia kilpailee kuluttajien huomiosta joka päivä, ja personoinnilla pystyt todennäköisemmin aidosti saavuttamaan kohderyhmäsi. Totesimmehan juuri, kuinka turruttavaa mainostulva voi olla.

Segment on saanut tutkimuksestaan kiinnostavia tuloksia:

  • 45 % kuluttajista ostaa todennäköisemmin muualta, jos brändi ei pysty tarjoamaan heille personoitua kokemusta
  • ja vaikka 85 % tutkituista yrityksistä uskoo tarjoavansa personoituja kokemuksia, vain 60 % kuluttajista kokee saavansa niitä.

Adidas hyödyntää personointia puhuttelemalla asiakasta sähköpostin otsikossa ja sisällössä muistuttaessaan hylätystä ostoskorista tai vanhenevista tarjouksista.

Varmista, että tekemäsi personointi on tarpeeksi vaikuttavaa. Kokeile erilaisia tapoja personoida sisältöjäsi ja avaa keskustelu asiakkaidesi kanssa nähdäksesi, ovatko he tyytyväisiä. Tee myös muutoksia strategiaasi saamasi palautteen pohjalta.

3. Digimarkkinoinnin kasvu

Vuonna 2019 The Drum kertoi, että kansainvälisten digitaalisen markkinoinnin ohjelmistojen liiketoiminta kasvaisi vuoden 2017 37,48 miljardista dollarista 74,96 miljardiin dollariin vuoteen 2022 mennessä.

Arvioimme tilanteen uudelleen ja kävi ilmi, että kansainvälisten digimarkkinoinnin ohjelmistojen arvo oli 49,43 miljardia vuonna 2020 ja sen on odotettu kasvavan 159,34 miljardiin vuoteen 2028 mennessä.

Kasvu voidaan jäljittää älypuhelinten käytön lisääntymiseen: koska ihmiset kuluttavat paljon digitaalista mediaa, markkinoijat tuottavat enemmän verkkosisältöä ja -mainoksia sosiaaliseen mediaan ja muille digitaalisille alustoille saadakseen lisää näkyvyyttä.

Panosta digitaaliseen markkinointiin, sillä se on välttämätöntä sekä isoille organisaatioille että pienille start-upeille. Digimarkkinoinnin ei tarvitse olla mittavaa ja kallista – mutta jos valitset yhden tavan tehdä markkinointia, tee se verkossa.

4. Uudenlainen asiakaskäyttäytyminen

Vuonna 2019 kehotimme sinua tekemään yhteistyötä vaikuttajien kanssa ja keskittymään videosisältöön. Ei ehkä yllätä, että näiden elementtien tulisi yhä löytyä strategiastasi.

Videot ovat erinomaista tukisisältöä. Erityisesti lyhyet videot ovat kasvattaneet suosiotaan TikTok-trendin ja Instagramin kelojen (Reels) myötä. Kelojen avulla voit saada lisää näkyvyyttä ja sitouttaa käyttäjiä sisältöihisi ja brändiisi.

Mainittakoon, että sosiaalisen median videot tuottavat 1200 % enemmän jakoja kuin tekstit ja kuvat (Techjury). Toisin sanoen: haluat ehkä alkaa työstämään kässäriäsi. 

Toinen tärkeä pointti: vaikuttajat ovat parhaita brändilähettiläitäsi, eikä vuosi 2022 tuo asiaan muutosta. Vuodesta 2016 lähtien vaikuttajamarkkinoinnin ala on kasvanut tasaisesti, eikä loppua näy!

Lähde: collabstr

Aikana, jolloin 64 % shoppailijoista on tehnyt ostoksia somen kautta, vaikuttajamarkkinointi vaikuttaa varteenotettavalta keinolta. Huomaa, että pelkkä sosiaalisen median presenssin vahvistaminen on hyvä alku!

5. Läpinäkyvyys

Läpinäkyvyys on ollut tärkeä aihe jo useamman vuoden ajan. Kirjoitimme läpinäkyvyydestä vuonna 2019: kuinka tilanne on kehittynyt muutamassa vuodessa?

Segmentin tutkimuksessa 55 % vastaajista kertoi tuotemerkin luotettavuuden ja läpinäkyvyyden vaikuttavan heidän ostopäätökseensä. Läpinäkyvyys on siis yhä tärkeä tekijä ja kuluttajien huolenaihe.

Tämä herättää kysymyksen mahdollisuudesta tarjota kohdennettua ja personoitua palvelua asiakkaille ilman tietoturvaloukkauksia.

Vuonna 2018 voimaan tullut GDPR-laki oli ensimmäinen askel kohti asiakkaiden tietosuojan kunnioittamista ja läpinäkyvyyttä. Seuraava tulee olemaan evästeistä luopuminen.

Evästeet otettiin alun perin käyttöön käyttäjäkokemusten parantamiseksi. Ne kuitenkin vaativat paljon sellaisen henkilökohtaisen informaation tallentamista, johon ei aina ole helppo päästä käsiksi. Siksi ne aiheuttavat läpinäkyvyysongelman.

Kolmansien osapuolien evästeistä luovuttiin vuonna 2020, ja muut evästeet seuraavat perässä. Tämä asettaa haasteen markkinoijille: kuinka mukauttaa markkinoinnin toimenpiteet ja strategiat niin, että asiakkaille ja kävijöille tarjottu kokemus on yhtä aikaa personoitu ja läpinäkyvä?

6. Mobiiliapplikaatiot

AdAgen mukaan mobiilimainonnan kulujen odotettiin kasvavan 65 miljardiin dollariin vuoteen 2020 mennessä pelkästään Yhdysvalloissa.

…ja ennätys on rikottu: samana vuonna markkinoijat Yhdysvalloissa käyttivät ennätyksellisen 120 miljardia dollaria mobiilimarkkinointiin. Ja tästä 120 miljardista – yhä vuonna 2020 – yli 17 miljardia käytettiin Instagram-mainontaan. Tämä osoittaa jälleen kerran, että sosiaalisen median kanavista on tulossa käänteentekeviä markkinointikanavia.

Maailmanlaajuisesti tarkasteltuna, vuonna 2021 mobiilimainonnan kulut saavuttivat 288 miljardia kansainvälisesti. Kulujen odotetaan kasvavan lähes 413 miljardiin vuoteen 2024 mennessä.

Mobiilimainonnan kulut maailmanlaajuisesti vuodesta 2007 vuoteen 2024 (miljoonina dollareina), Statista

Mobiilimainonta kasvaa kasvamistaan, ja jos haluat vauhdittaa omaa tekemistäsi, tässä voisi olla kokeilemisen arvoinen idea. 
Vinkki: mobiilipelien mainoksiin käytetään enenevissä määrin rahaa. Harkitse, tulisiko yrityksesi näkyä myös pelaajien ruuduilla.

7.  Sosiaalisen median murros

Vuoden 2019 tutkimuksessaan GlobalWebIndex osoitti, kuinka 32 % kaikista sosiaalisen median käyttäjistä Iso-Britanniassa ja Yhdysvalloissa oli poistanut käytöstä tai sulkenut käyttäjätilinsä viimeisen 12 kuukauden aikana.

Emme tuolloin vielä tienneet tulevasta pandemiasta. Tutkimukset ovat tuoneet ilmi erilaisia sosiaalisen median käyttäytymismalleja, mutta maailmanlaajuinen trendi oli käytön kasvu jo ennestään suosituilla alustoilla, kuten Instagram ja TikTok sekä live stream- eli striimausalustoilla, kuten Twitch. 

Hootsuiten mukaan sosiaalisen median alustojen suosio ei ole lähellekään hiipumassa. Markkinoijille tämä tarkoittaa, että sosiaalisessa mediassa näkyminen ja mainostaminen on välttämätöntä tietoisuuden kasvattamiseksi ja potentiaalisten asiakkaiden tavoittamiseksi. Joillekin yrityksille tämä tarkoittaa uusien kanavien käyttöönottoa (kuten striimausalustoja).

Eivätkö striimausalustat vielä vakuuta? Tässä numerodataa väitteemme tueksi: 

  • Globe News Wiren mukaan live stream -markkina tulee olemaan lähes 250 miljardin dollarin arvoinen vuoteen 2027 mennessä 28.1 % CAGR:lla.
  • 79 % sanoo, että yrityksen video on vakuutttanut heidät ostamaan ohjelmiston tai sovelluksen (Techjury)
Jos koet, että voisit hyötyä striimauksesta, ota se kokeiluun! Todennäköisesti yllätyt positiivisesti.

8. Just-in-time- eli JIT-markkinointi

Vuosien takaisessa artikkelissamme kerroimme, että Accenture Interactiven mukaan 38 % yrityksistä oli kasvattanut vuosittaista liikevaihtoaan yli 25 % tekemällä just-in-time- eli JIT-markkinointia.

Markkinoinnin automaatio – joka on oiva apuväline oikein ajoitetun markkinoinnin käynnistämiseen – on yhä kuuma trendi. Jokainen markkinoija pohtii, miten saavuttaisi asiakkaat oikeaan aikaan. Markkinoinnin automaatiojärjestelmä on räätälöity juuri tähän tarpeeseen.

Se, että 75 % yrityksistä käyttää tällä hetkellä markkinoinnin automaatiota, kertoo trendin merkittävyydestä. Kun markkinoinnin automaatio-ohjelmistojen markkinan ennustettiin kasvavan 3,60 miljardiin dollariin vuonna 2020, sen odotetaan edelleen kasvavan 11,46 miljardiin vuoteen 2027 mennessä (markinblog).

LianaAutomationin avulla voit helposti luoda automaatiopolkuja B2B- ja B2C -viestintään.

Markkinoinnin automaatio on monipuoliseen käyttöön soveltuva teknologia, joka ei ole menettämässä merkitystään. Voit luoda automaatiopolkuja uutiskirjeen tilaajille, hylätyille ostoskoreille, uusille asiakkaille ja sisäiseen viestintään. Kokeile!

9. Tekoälyteknologian kasvu

“Tekoäly” saattaa kuulostaa vaikuttavalta sanalta, mutta se on itse asiassa enemmän läsnä jokapäiväisessä elämässämme kuin osaisimme ajatella. Gartnerin tutkimuksessa ilmeni, että tekoäly tulee olemaan osa lähes jokaista uutta ohjelmistoa vuoteen 2020 mennessä.

Gartner uskoo yhä tekoälyn käytön kasvavan, kuten vuoden 2022 tutkimus näytti: sen mukaan yritykset ovat enenevissä määrin kiinnostuneita teköälystä. 48 % tietohallintojohtajista vastasi, että he ovat ottaneet käyttöön tai ovat ottamassa käyttöön tekoälyn ja koneoppimisen teknologioita seuraavien 12 kuukauden aikana. Oletko sinä yksi heistä?

Vaikka et olisi vielä valjastanut tekoälyä käyttöösi, tulet luultavasti työskentelemään sen parissa lähitulevaisuudessa. Tiesitkö, että jotkin mainostajat suunnittelevat hyödyntävänsä tekoälyä tietoturvallista kohdentamista ja konvertoivien yleisöjen tunnistamista varten? Oletko sinä seuraava?

Monet mainitsemistamme kohdista itse asiassa kulkevat käsi kädessä tai limittyvät toisiinsa. Tämä tarkoittaa, että markkinointia varten tarvitaan aito ja tarkkarajainen strategia, jonka keskiössä on yksilö – nyt korostetummin kuin koskaan ennen.

Liana®Cloud-ohjelmistopalettimme tarjoaa työkalut, joiden avulla lähetät personoidut viestit ja käynnistät oikea-aikaiset markkinointikampanjat. Ota rohkeasti yhteyttä, niin autamme sinua löytämään oikeat työkalut juuri sinulle.

Ota yhteyttä

Tykkäsitkö artikkelista?
Peukuta tästä!