Siirry pääsisältöön Siirry päävalikkoon Siirry alatunnisteen valikkoon

Hae

Blogi tyyppi

Näin täytät kesän uutistyhjiön

0
Jaa

Kesällä viestinnän huoneet usein hiljenevät. Vaikka kesä 2020 poikkeusoloineen tulee varmasti olemaan erilainen uutisoinnissa, kaipaavat mediat edelleen sisältöä entiseen malliin eri aiheista. Moni muutoin kiireinen lukija on myös kesällä tavallista paremmin tavoitettavissa, erityisesti mobiilissa.

Kesäaikaan tiedotteen kärkeen voi hyvin valita erilaisen lähestymistavan: hyvä kesätiedote on usein keveä, ajankohtainen ja informatiivinen. Näin voit valmistautua kesän tiedottamiseen ja viestintään.
 

Tiedota olennaiset ajoissa

Olethan muistanut kertoa asiakkaillesi ja sidosryhmillesi tärkeät kesään liittyvät uutiset hyvissä ajoin? Tämä voi liittyä esimerkiksi palveluntarjontaan, valikoimaan tai tuotteisiin.

Esimerkiksi:

  • Kirjastot ovat avoinna kesällä lyhennetyin aukioloajoin
  • Liana Technologiesin tekninen tuki palvelee kesälläkin
  • Eläinlääkärin kesälista: näin suojaat lemmikkisi kesän vaaroilta.
     

Työnantajabrändi syyskuntoon

Kesä on erinomaista aikaa syventää rekrytoijaprofiilia päästämällä lukija lähelle yritystä. Kerro tarinoita yrityksen tai yhteisön kulisseista tai historiasta, tai päästä henkilöstö ääneen. Kerro yrityskulttuurista, arjesta ja juhlasta, tuotteiden historiasta ja kansainvälistymisen kommelluksista. Muista hyödyntää tarinankerronnassa kuvia ja videoita!

Esimerkiksi:

  • Toimistokoira tuli, stressi lähti – Yritys X panostaa nyt työhyvinvointiin
  • Yritys B:n trainee-ohjelma alkoi ensimmäistä kertaa etänä
  • Kauppa Y:n taukohuoneessa kohtaavat 11 eri kansalaisuutta ja 8 eri kieltä.
     

Keveitä kesäuutisia laiturinnokkaan

Kesäuutisena toimii usein kepeä materiaali. Sisältääkö kassa- tai CRM-järjestelmäsi tilastotietoa, joka oikein käärittynä voisi olla kiinnostavaa kesäuutismateriaalia – ja jonka voi sitten kierrättää uudelleen syksyllä vaikka somen kautta?

Esimerkiksi:

  • Suomalainen syö keskimäärin 11 kiloa mansikoita kesän aikana
  • Liana Technologiesin uutiskirjeitä vastaanotettiin vuoden aikana noin 550 miljoonaa kappaletta yli 30 maassa ja 15 kielellä
  • Suomalainen nainen ostaa keskimäärin 5,45 uutta kesävaatetta kolmessa eri värissä
  • Kesäloma ei ennen muinoin ollut lomaa nähnytkään – opi suomalaisen lomailun historiasta Museossa M.
     

Informatiivisia oppaita riippumattoon

Yllättävän moni käyttää kesälomansa lueskellen ammattikirjallisuutta – muutoin kun ei ole aikaa. Informatiiviset oppaat toimivat hyvin kesälukemisena. Voit myös koota yhteen esimerkiksi vuoden luetuimmat bloggaukset kesäekstraksi. 
 

Kannattaisiko tiedottaa kansainvälisesti?

Vaikka Suomessa suuri osa lomailee kesäkuukausina, kannattaa miettiä hyvissä ajoin, miten kansainväliset mediat voi ottaa huomioon tiedottamisessa. Ajasta lähetykset oikeaan aikaan jokaiselle markkinalle, ja ota huomioon eri työpäivät ja pyhät: esimerkiksi Lähi-Idässä sunnuntai on työpäivä, ja Hongkongissa ja Kiinassa on runsaasti arkipyhiä.

Esimerkiksi:

  • Huvipuisto N:ssa palvellaan läpi kesän 8 kielellä
  • Brändi A on suomalaista designia puhtaimmillaan
  • Ihastele suomalaista luontoa etäyhteyksien kautta.
     
Miten journalisteja kannattaa lähestyä ja mistä hyvä tiedote muodostuu? Lataa kansainvälisen journalistikyselymme tulokset.

Automatisoi ja ajasta

ProCom ry:n verkoston viestinnän johdolle suunnattuun kyselyyn vastanneista 75 % koki työmäärän kasvaneen huomattavasti tämän kevään aikana. Kesäajan viestintää voikin pyrkiä helpottamaan ajastamalla ja automatisoimalla. Esimerkiksi tältä näyttää moderni kesäviestintä:

  • Ajastetut sähköpostikampanjat pitävät huolta, että asiakkaat pysyvät aktiivisina kesän läpi
  • Automatisoidut drip-kampanjat varmistavat, että asiakkaan polku siirtyy myös kesällä oikeaan suuntaan.
  • Sosiaalisessa mediassa voi kierrättää talven parhaita sisältöjä ajastetusti – varmista kuitenkin, että joku on aina seuraamassa ja vastaamassa mahdollisiin kysymyksiin ja palautteeseen.
  • Kesällä toimivat – ainakin kuluttajamarkkinoinnissa – kepeät kesäkampanjat, joihin on helppo osallistua esimerkiksi jakamalla kuvia Instagramissa.
  • Automatisoi asiakaspalveluviestit, niin asiakas ei jää yksin silloinkaan, kun sinä lomailet.
  • Huolehdi, että verkkosivuilla on koko kesän toimivaa ja ajastetusti vaihtuvaa sisältöä.
     

Kaipaatko apua kesäajan viestintään?

Tarvitsittepa apua sitten media-analyyseissa, markkinoinnin automaation hallinnassa tai verkkosivuston näkyvyydessä ja kävijämäärien lisäämisessä, palvelutiimimme on valmiina auttamaan.

Lue lisää

Kommentti

Kommentit

Ei kommentteja