Siirry pääsisältöön Siirry päävalikkoon Siirry alatunnisteen valikkoon

Miksi verkkosivuston käytettävyys on tärkeää ja miten siihen voi vaikuttaa?

0
Käytettävyys helpottaa sivuston käyttöä eri laitteilla.
Jaa

Tehokkaat verkkosivut latautuvat nopeasti, löytyvät hakukoneista, toimivat kaikilla laitteilla, palvelevat kohderyhmiäsi eivätkä sisällä haavoittuvuuksia. Kun verkkosivustosi on optimoitu suoriutumaan parhaalla tavalla, sivustokävijöiden määrä ja sitä kautta konversion todennäköisyys kasvaa.

Yrityksesi hyötyy verkkosivustosi käytettävyydestä monella tavalla: tulet huomaamaan sen parempana näkyvyytenä, lisääntyneenä verkkoliikenteenä sekä konversion ja myynnin kasvuna. Kehnosti suoriutuvat verkkosivut taas eivät kerää liikennettä tai houkuttele potentiaalisia asiakkaita, vaan vaikutus on päinvastainen.

Tässä artikkelissa kerromme, mitkä asiat vaikuttavat verkkosivustosi suorituskykyyn ja mitä voit tehdä sivustosi käyttökokemuksen parantamiseksi. Tämä on tärkeää, sillä 88 % kävijöistä ei palaa sivustolle, jolta kokevat saaneensa huonon käyttäjäkokemuksen

Sivuston käytettävyys voidaan jakaa viiteen osa-alueeseen:

  1. Sivuston suorituskyky
  2. Hakukoneoptimointi
  3. Mobiilioptimointi
  4. Turvallisuus
  5. Saavutettavuus
Haluatko tietää, kuinka hyvin sivustosi toimii ja miten voit oppia parantamaan sen käytettävyyttä? Testaa sivustosi maksuttoman työkalumme avulla.

1. Sivuston suorituskyky

Sivuston suorituskyvyllä viitataan sivuston nopeuteen: kuinka nopeasti sivusto latautuu, kun kävijä klikkaa verkkosivuille ensimmäistä kertaa. Hidas sivusto ei ainoastaan karkota potentiaalisia asiakkaita – kävijät nimittäin odottavat sivuston latautuvan vain sekunneissa – vaan hitaus vaikuttaa negatiivisesti myös sen hakukonenäkyvyyteen.

Lähde liikkeelle selvittämällä sivustosi latausnopeus. Jos sivustosi latautuu alle viidessä sekunnissa, olet vielä selvillä vesillä. Tätä pidempi latausaika kuitenkin vaatii sivustoasi hidastavien tekijöiden selvittämistä ja taklaamista.

Verkkosivustoa hidastavat mm. sivuston koko, suuret kuvakoot, sisällön määrä ja sivustopyyntöjen määrä. Tarkista, kuinka nopeasti sivustosi latautuu ja hidastaako jokin sivustoasi. Jo pienillä muutoksilla voit saada aikaan merkittäviä parannuksia. Swappie onnistui kasvattamaan mobiilimyyntiä 42 % korjaamalla keskeisiä sivuston suorituskykyyn vaikuttavia tekijöitä.

2. Hakukoneoptimointi

Verkkosivuston hakukoneoptimointi (Search Engine Optimization, SEO) on tärkeää, jotta kävijät löytävät sivustollesi ja saat ohjattua sinne orgaanista liikennettä. Tekninen hakukoneoptimointi käsittää mm. sivujen indeksoinnin, kuvien optimoinnin, sisällön metakuvaukset ja selkeät url-osoitteet. Tarkista, onko sivustosi hakukonenäkyvyys kunnossa ja miten voit vaikuttaa siihen.

Tekninen SEO vaikuttaa sivuston käytettävyyteen ja päinvastoin: käytettävyydellä on positiivinen vaikutus hakukonesijoituksiin, ja Yhdysvalloissa jopa 63 % käyttäjistä päätyy verkkosivulle mobiilihaun kautta. Myös responsiivinen sivusto menestyy paremmin Googlessa. 

Toisin sanoen: isket kaksi kärpästä samalla iskulla, kun verkkosivustosi tai -kauppasi on hakukoneoptimoitu ja olet huomioinut myös mm. mobiilikäyttäjät ja saavutettavuuden. Toisaalta kehno käyttökokemus heikentää myös hakukonenäkyvyyttäsi, mikä tarkoittaa, ettet välttämättä tavoita kohderyhmiäsi.

Haluatko päästä alkuun hakukoneoptimoinnissa? Lataa maksuton hakukoneoptimoinnin muistilista.

Metakuvaukset auttavat hakukoneita ymmärtämään, mistä sivu kertoo. Toimiva metakuvaus kuvaa sivun sisältöä onnistuneesti ja houkuttelee kävijöitä klikkaamaan sivustollesi.

3. Mobiilioptimointi

Onhan verkkosivustosi mobiiliystävällinen? Jos ei, menetät paljon liikennettä ja sitä kautta potentiaalisia asiakkaita, sillä mobiililaitteiden käyttö yleistyy jatkuvasti: mobiilikäyttö kattaa maailmanlaajuisesti lähes 60 % verkkoliikenteestä. Nykyisin verkkosivut ja verkkokaupat suunnitellaan lähtökohtaisesti mobiili edellä, sillä esimerkiksi ostaminen älypuhelimella tai tabletilla on suositumpaa kuin verkkokaupan käyttäminen selaimen kautta.

Kun verkkosivusto on responsiivinen, sen näkymä skaalautuu eri laitteille ja näyttöko’oille sopivaksi, ja esimerkiksi navigaatiovalikko mukautuu käytettävän laitteen mukaan. Responsiivisen ulkoasun lisäksi mobiilikäyttöä helpottavat esimerkiksi helppokäyttöiset interaktiiviset elementit, kuten tarpeeksi suuret painikkeet, linkit ja fonttikoko.

Hakukoneet suosivat mobiilioptimoituja sivustoja, jotka hyötyvät paremmasta näkyvyydestä erityisesti mobiilihauissa. 

4. Turvallisuus

Turvallinen sivusto herättää luottamusta kävijöissä – ei vain verkkosivujasi, vaan koko yrityksesi toimintaa kohtaan. Sekä käyttäjät että hakukoneet suosivat suojattuja verkkosivustoja.

SSL-sertifikaatti on näkyvä todiste siitä, että verkkosivustosi turvallisuus on huomioitu ja kunnossa: sertifikaatista kertoo https-alkuinen osoite tai riippulukkokuvake osoiterivillä. HTTPS taas suojaa verkkosivustoja hyökkäyksiltä ja antaa vierailijoille varmuuden siitä, että sivustosi on aito ja luotettava.

5. Saavutettavuus

Saavutettava verkkosivusto on helppokäyttöinen kaikille kohderyhmillesi, sijoittuu paremmin hakukonetuloksissa ja parantaa kaikkien kävijöidesi käyttäjäkokemusta heidän mahdollisista rajoitteistaan huolimatta. Käytännössä saavutettavuus auttaa käyttäjiä oikean tiedon löytämisessä ja tarvittavien toimintojen suorittamisessa sujuvasti.

Merkittävä osa saavutettavuusoptimoinnista on sen varmistamista, että näytönlukuohjelmat ja muut apuvälineet pystyvät navigoimaan sivustolla vaivattomasti. Esimerkiksi navigaatiovalikko ja linkit sekä lomakkeiden tunnisteet tulisi toteuttaa saavutettavasti niin, että apuohjelmat tulkitsevat niiden tekstit ja toiminnot oikein. 

Lisäksi havaittavat ominaisuudet kuten fonttien ja taustan kontrasti sekä videoiden tekstitykset auttavat havainnoimaan sisältöä paremmin. Harmoniset väri- ja kontrastivalinnat verkkosivuilla tekevät kaikkien vierailijoidesi surffailusta miellyttävämpää.

Saavutettava verkkosivusto ansaitsee näkyvyyttä hakukoneissa, sillä monet saavutettavuutta parantavat ominaisuudet, kuten kuvien alt-tekstit, vaikuttavat positiivisella tavalla myös verkkonäkyvyyteen.

Miten voit parantaa sivustosi käytettävyyttä?

Olet jo päässyt jo lupaavaan alkuun, kun tiedät keskeiset verkkosivujesi käytettävyyteen vaikuttavat tekijät. Seuraavaksi on aika selvittää, kuinka hyvin sivustosi palvelee kohderyhmiäsi. Testaa sivustosi käytettävyys nopeasti ja maksutta, niin saat raportin sivustosi kehityskohdista ja opit kehittämään niitä. 

Testaa sivustosi käytettävyys

Tarvitsetko apua sivustosi käytettävyyden parantamisessa?

Autamme kehittämään sivustoasi kokonaisvaltaisesti, jotta kävijäsi saavat parhaan käyttökokemuksen ja palaavat palveluidesi pariin jatkossakin. Ota yhteyttä, jos tarvitset apua sivustosi käytettävyyden parantamisessa ja autamme mielellämme.

Ota yhteyttä

Saattaisit olla kiinnostunut näistä

Tykkäsitkö artikkelista?
Peukuta tästä!