Siirry pääsisältöön Siirry päävalikkoon Siirry alatunnisteen valikkoon

Gmailin DMARC-muutos tulee voimaan alkuvuonna 2024 – tämä sinun tulee tietää uutiskirjeiden läpimenosta

0
Gmailin DMARC-muutos tulee voimaan alkuvuonna 2024 – tämä sinun tulee tietää uutiskirjeiden läpimenosta
Jaa

Tiedätkö, mitä ovat DKIM, SPF ja DMARC? Niiden avulla sähköpostipalveluiden tarjoajat todentavat lähettäjän ja määrittävät, päätyvätkö sähköpostit vastaanottajan ensisijaiseen postilaatikkoon vai roskapostin sekaan. Useilla palveluntarjoajilla on nimittäin käytössään herkät roskapostisuodattimet, jotka reagoivat, jos tarvittavat todennukset puuttuvat.

Jos seuraat sähköpostimarkkinoinnin kenttää ja ilmiöitä, olet saattanut jo kuulla, että Gmail päivittää lähettäjävaatimuksiaan vuoden 2024 alussa. DMARC-muutos tarkoittaa, että helmikuusta 2024 alkaen Gmail vaatii DKIM:n ja SPF:n lisäksi DMARC-tietueiden asennuksen turvatakseen sähköpostit väärinkäytöksiltä ja todentaakseen lähettäjän. DMARC ei sinänsä ole uusi asia, mutta tietueiden asettaminen on ollut tähän asti vapaaehtoista.

Kuulostaako tekniseltä? Käytännössä muutos on tervetullut, sillä se tulee vähentämään roskapostin määrää. Sen myötä tunnistetut lähettäjät saavat todennäköisemmin viestinsä läpi, eivätkä ne tule blokatuksi tai huku roskapostin sekaan. Hyviä uutisia siis sähköpostimarkkinoijille!

Tästä artikkelista löydät:

Kirjainyhdistelmät selitettynä

DKIM:n, SPF:n ja DMARC:n sijasta voidaan myös puhua lyhyesti domain-asetuksista.

  • DKIM (DomainKeys Identified Mail): parantaa sähköpostiviestien turvallisuutta tunnistamalla saapuvan sähköpostin lähettäjän
  • SPF (Sender Policy Framework): estää muita lähettämästä sähköposteja sinun nimissäsi
  • DMARC (Domain-Based Message Authentification, Reporting, and Conformance): täydentää DKIM- ja SPF-menetelmiä ja päättää viime kädessä, mitä viestille tehdään.
Tässä artikkelissa syvennymme tarkemmin DMARC:iin, mutta voit lukea lisää siitä, miten myös DKIM ja SPF vaikuttavat uutiskirjeidesi läpimenoon tästä artikkelista.

Roskaposti lyhyesti – eli mitä varten suojausmekanismit ovat olemassa

Roskaposti ja kalasteluyritykset ovat valitettavasti kaikille tuttuja: sähköposteissa luvataan äkkirikastumista, myydään epäilyttävän edullista elektroniikkaa tai houkutellaan luovuttamaan henkilökohtaisia tunnistautumistietoja, kuten tunnuslukuja ja salasanoja. 

Usein huijausyritykset on naamioitu muistuttamaan tuttuja ja luotettavia instituutioita, kuten Postia, verohallintoa tai pankkia. Onneksi suurimmassa osassa tapauksista nämä viestit päätyvät roskapostikansioon ja sieltä suoraan poistoon, mutta yhä useammin huijarit lähestyvät kohteitaan myös sosiaalisessa mediassa tai tekstiviestillä.

Vaikka aikeesi olisivat nuhteettomat etkä tunnustautuisi roskapostittajaksi, sähköpostin läpimenoa heikentävät jotkin esimerkiksi harhaanjohtavaa markkinointia ja spämmiä muistuttavat tavat: caps lockin ja huutomerkkien käyttö otsikoissa, kiireen tuntu ja aikuisteemat sisällöissä sekä tietenkin puuttuvat DMARC-tietueet domain-asetuksista. Tietueiden puuttuminen vaikeuttaa lähettäjän varmentamista ja johtaa usein siihen, että viestit merkitään spämmiksi.

Lataa muistilista ja lue, miten vältät uutiskirjeidesi toimitettavuutta haittaavat sähköpostimarkkinoinnin virheet.

Mikä tulee muuttumaan helmikuussa 2024?

Helmikuussa Gmail vaatii DKIM- ja SPF-asetusten lisäksi DMARC-protokollan asettamista. Sen tarkoituksena on tehdä sähköposteista entistä turvallisempia esimerkiksi pyrkimällä vähentämään tietojenkalastelua ja estämään viestien lähettäjätietojen väärentäminen.

Käytännössä DMARC auttaa suojaamaan sähköpostin lähettäjien verkkotunnuksia sähköpostin väärinkäytöltä, jotta vain aitoja viestejä voidaan lähettää näiden lähettäjien domaineilta. Sen tarkoitus on määritellä, miten tietyn verkkotunnuksen nimissä lähetetyt viestit tulisi käsitellä. Se myös kertoo, mitkä varmennusmenetelmät on läpäistävä kyseisen viestin toimittamiseksi. DMARC toimii siis eräänlaisena lisäturvana.

Lähettäjän autentikointi eli DMARC-tietueiden asettaminen uutiskirjejärjestelmään käy kuitenkin suhteellisen näppärästi, ja muutosten teko vie tekniseltä tuelta vain muutaman minuutin. 

Parhaassa tapauksessa osaava palveluntarjoaja tarjoaa ohjeita ja tukea tietueiden käyttöönottoon, sillä niiden puuttumisella voi olla dramaattisia vaikutuksia uutiskirjeidesi läpimenoon.

LianaMailerissa voit tarkistaa itse helposti, ovatko domain-asetukset kunnossa.

Miten DMARC tulee helpottamaan sähköpostimarkkinoijan elämää?

Kuten sanottua, DMARC on tervetullut muutos sähköpostimarkkinoinnin saralla. Tässä muutamia syitä, miksi:

  • Luottamuksen herättäminen ja maineen säilyttäminen: DMARC:n avulla palveluntarjoajat varmistavat, että lähettämäsi sähköpostit ovat aitoja. Varmennus vahvistaa luottamusta ja johtaa parempaan lähettäjän maineeseen. Lähettäjän maine on arvio, jonka sähköpostien palveluntarjoajat antavat IP-osoitteellesi
  • Parempi toimitettavuus: Koska DMARC auttaa varmistamaan oikean reitityksen, sähköpostit löytävät paremmin perille ja välttävät roskapostikansion
  • Parempi asiakastyytyväisyys: Luotettavat ja aidoiksi varmistetut sähköpostit parantavat käyttäjäkokemusta ja ovat omiaan lisäämään asiakastyytyväisyyttä

Miten DKIM, SPF ja DMARC huomioidaan LianaMailerissa?

Uutiskirjetyökalu LianaMailerin toimitettavuudesta pidetään huolta monin eri tavoin. Ohjeistamme ja autamme muun muassa asettamaan tarvittavat domain-asetukset jokaiselle asiakkaallemme, jotta uutiskirjeiden toimitettavuus ei vaarannu. Asiakkaamme voivat myös itse tarkistaa helposti, ovatko asetukset kunnossa.

LianaMailerin huippuluokkainen toimitusvarmuus on osaavan tiimimme ja laadukkaiden palveliemme ansiota, ja työskentelemme jatkuvasti tuotekehityksen sekä tietoturvan parissa.

Tutustu LianaMaileriin

Tykkäsitkö artikkelista?
Peukuta tästä!