Mitä markkinoinnin automaatio on?

26.09.2019 0

“Mitä markkinoinnin automaatio tarkoittaa?”

Olet saattanut pohtia tätä kysymystä aikaisemminkin, jos teet aktiivisesti esimerkiksi sähköpostiviestintää.

Herättääkö kyseinen sanapari vain ihmetystä? Ei hätää. Kerromme tässä artikkelissa tarkemmin, mitä markkinoinnin automaatio tarkoittaa nykypäivän markkinoinnissa. Otahan kuppi kahvia ja opi:

  • Markkinoinnin automaatio pienissä ja suurissa yrityksissä
  • Markkinoinnin automaatio ja data
  • Markkinoinnin automaation hyödyt
  • Markkinoinnin automaation esimerkit
  • Markkinoinnin automaation projektinhallinta

Katsotaan aluksi, mitä vanha kunnon Wikipedia sanoo markkinoinnin automaatiosta:

Toisin sanoen markkinoinnin automaation avulla voidaan automatisoida joitakin markkinoinnin toistuvia tehtäviä (kuten sähköposteja) sekä kohdentaa ja personoida asiakasviestintää.

Saatat nyt ajatella:

Pitäisikö minunkin markkinointitiimini käyttää markkinoinnin automaatiota?

Vastaus on ehdottomasti kyllä.

Itse asiassa, jopa 75 prosenttia markkinoijista sanoi State of Marketing -kyselyssä käyttävänsä markkinoinnin automaatiota työssään. 

Sopiiko markkinoinnin automaatio vain pienille yrityksille?

Yrityksen koosta tai alasta huolimatta, markkinoinnin automaatiolla on paljon annettavaa. Tänä päivänä kysymys ei enää ole miksi markkinoinnin automaatiota pitäisi käyttää, vaan mihin

Osa yrityksistä saavuttaa markkinoinnin automaation hyödyt automatisoimalla päivittäiset sähköpostit kun taas toiset saavat hyödyn liidien pisteyttämiseen liittyvällä ominaisuudella. 

Pk-yrityksissä yhdellä työntekijällä on usein monta vastuuta harteillaan. Näissä yrityksissä markkinoinnin automaatiolla voidaan vähentää manuaalista työtä ja kohdentaa markkinointikampanjoita tehokkaasti. Suuremmille yrityksille markkinoinnin automaatio on välttämätön suuria asiakasdatamassoja käsiteltäessä.

Markkinoinnin automaatio ja data

Ilman dataa markkinoinnin automaatio ei pääse täysin kukoistamaan. Siksi markkinoinnin automaatio tulisi yhdistää kanavaan, josta voidaan ottaa asiakasdataa markkinoitikampanjoiden kohdentamista varten. 

Näitä kanavia voivat olla:

  • CRM
  • Yrityksen verkkosivut
  • Sähköpostiviestinnän työkalu
  • Mobiilisovellus
  • Tapahtumahallinnan työkalu
  • Sosiaalinen media
  • Verkkokauppa tai muu tilausjärjestelmä

Näin markkinoinnin automaatio käyttää dataa hyödykseen:

Jos haluat käyttää uutiskirjettäsi yhtenä automaation kanavana, tulee sinun ensiksi kasvattaa laadukas tilaajakunta. Näin saat hyvän pohjan viestinnän kohdentamista varten.

Markkinoinnin automaation hyödyt

Käydään seuraavaksi läpi markkinoinnin automaation tuomia hyötyjä käytännön esimerkkien avulla.

1. Kohdennettua viestintää

Yhä useammat kuluttajat ja asiakkaat haluavat heille kohdennettua viestintää. Massojen puhuttelun sijaan voit lähettää personoituja viestejä sekä tehdä sisällöstäsi entistä kohdennetumpaa markkinoinnin automaation avulla. 

Kyselytulostemme mukaan suurin osa markkinoijista nimeää viestinnän kohdentamisen markkinoinnin automaation suurimmaksi hyödyksi.

Esimerkki:

Hammaslääkärin vastaanotto voi automatisoida vuosittaisen kutsun lähettämisen asiakkaalleen.

Kaipaatko inspiraatiota persoonalliseen asiakasviestintään? Katso 8 vinkkiä markkinointiviestin personointiin.

2. Mieleenjäävä asiakaskokemus

Markkinoinnin automaation avulla voidaan luoda asiakkaille mieleenpainuvia kokemuksia muistamalla heitä oikeassa tilanteessa oikeaan aikaan.

Esimerkki:

Yritys lähettää personoidun syntymäpäivätervehdyksen, jossa on mukana lahjakortti.

Tässä on samantyylinen esimerkki Grammarlylta muistuttamassa käyttäjäänsä asiakkuuden vuosipäivästä:

Grammarly email example

3. Liidien generointi

Liidien generointi on välttämätön osa markkinoinnin automaatiota. Tilastot puhuvat puolestaan:

Tehokkain tapa käyttää markkinoinnin automaatiota liidien generointiin on asettaa automaatioketjuja, joilla liidit voidaan lämmittää prospekteiksi esimerkiksi ladattavan lisämateriaalin avulla.

Esimerkki:

Lianalla lähettämme seuraavanlaisen automatisoidun viestin oppaan lataamisen jälkeen:

4. Liidien parempi laatu

Markkinoinnin automaatio ei pelkästään generoi liidejä vaan myös auttaa selvittämään korkeimman ostohalukkuuden omaavat liidit. Liidien pisteyttämisominaisuuden avulla voit arvoida aktiivisimmat liidit ja antaa vain valmiiksi lämpimät liidit eteenpäin myynnille.

Tunnista aktiivisimmat liidit esimerkiksi seuraamalla sähköpostien avauksia tai sisältöjen klikkauksia:

5. Markkinoinnin ja myynnin yhteistyö

Myynnin ja markkinoinnin yhteistyötä voi sujuvoittaa markkinoinnin automaatiolla. Hyvälaatuiset liidit voidaan esimerkiksi laittaa eteenpäin automatisoidulla sähköpostilla, joka lähettää tietyn pisteytyksen saaneen liidin myynnille. Markkinoinnin ja myynnin yhteistyön tärkeys korostuu erityisesti B2B-puolella. 

6. Mitattavaa markkinointia

Markkinoinnin arvon mittaaminen ja esittäminen on edelleen haasteellista markkinoijille.

Sprout Socialin mukaan sosiaalisen median markkinoijat nimesivät markkinoinnin ROI:n mittaamisen heidän suurimmaksi haasteekseen.

Challenges for social marketers

Markkinoinnin automaation avulla voit mitata kampanjoiden tehokkuutta sekä tarkastella eri markkinointitoimintojen vaikuttavuutta tuottoon ja myyntiin.

Olet esimerkiksi aloittamassa markkinointikampanjaa, jonka tavoitteena on saada lisää liidejä useamman eri kanavan kautta: uutiskirjeillä, Facebookissa, verkkosivuilla ja Youtubessa. Eri kanavien tehokkuuden seuraaminen voisi näyttää esimerkiksi tältä markkinoinnin automaation työkalulla:

7. Monikanavaisen markkinointidatan hyödyntäminen

Tänä päivänä markkinoijilla on saatavilla paljon dataa asiakkaistaan, mutta sitä pääsee harvoin hyödyntämään täydellä potentiaalilla. Markkinoinnin automaatio yhdistää monikanavaisen datan ja tekee siitä helposti hyödynnettävää.

Voit esimerkiksi seurata nettisivukävijöitäsi ja retargetoida heille personoidun sähköpostin:

Näin me teemme tämän Lianalla:

Liana Technologies' personalized email example

9. Korkeampi konversio

Oikein ajoitetun ja kohdennetun viestinnän avulla konversiosi kasvavat.

(Lähde)

Voit kasvattaa konversiota markkinoinnin automaation avulla usealla eri tavalla. Esimerkiksi:

  • Mainostamalla personoituja tarjouksia nettisivuilla perustuen käyttäjän aiempaan selaushistoriaan
  • Lähettämällä uutiskirjeen, jossa on asiakkaalle suositeltuja tuotteita
  • Lähettämällä muistutuksen hylätystä ostoskorista verkkokauppakävijälle

Tältä näyttää esimerkiksi Ruby's Barbershopin verkkokaupan muistutus:

email from Rudy's Barbershop

10. Manuaalisen työn vähentyminen

Ajanpuute vaivaa useita markkinoinnin projekteja. Markkinoinnin automaatio voikin auttaa resurssienhallinnassa.

Automatisoimalla päivittäiset sähköpostiviestit markkinoijat voivat vapauttaa työaikaansa luovaan työskentelyyn. 

Voit esimerkiksi automatisoida rutiininomaiset vahvistusviestit:

Uber hyödyntää markkinoinnin automaatiota lähettämällä asiakkailleen kuitin jo ennen matkan päättymistä.

Uber confirmation email example

Markkinoinnin automaation projektinhallinta

Markkinoinnin tavoitteita on vaikea saavuttaa ilman osaavia tekijöitä. Varmista, että sinulla on sopiva tiimi automaatioprojektin aloittamista varten.

Jotta markkinoinnin automaatio saadaan sujumaan mutkattomasti, tarvitset ainakin:

  • Markkinointitiimin jäsenen tai markkinoinnin automaatioon erikoistuneen markkinoijan
  • Myynnin johdon antamaan palautetta liidien laadusta ja vaikutuksesta myyntiin
  • IT-tuen, joka voi auttaa integraatioissa ja muissa teknisissä ongelmatilanteissa

Markkinoinnin automaatiolla voi saada paljon aikaan erilaisissa organisaatiossa ja yrityksissä. Katso myös muut blogiartikkelimme aiheesta:

Tilaa uutiskirjeemme

Liity yli 34 000 markkinoijan joukkoon saadaksesi digimarkkinoinnin viimeisimmät kuulumiset suoraan sähköpostiisi.