Siirry pääsisältöön Siirry päävalikkoon Siirry alatunnisteen valikkoon

Mikä on hyvä CTR?

0
Jaa

Mikä on hyvä klikkaussuhde uutiskirjeelle?
Miten voin parantaa uutiskirjeideni CTR-lukua?
Mitä CTR-lukua voidaan pitää onnistuneena sähköpostimarkkinointina?

Nämä kysymykset kuulemme lähes päivittäin asiakkailta ja prospekteilta sekä LianaMailer-uutiskirjetyökalun uusilta käyttäjiltä. Yleispätevää vastausta kysymyksiin ei ole, mutta maailmalta on löydettävissä aiheesta vertailudataa.

Sähköpostimarkkinointi vuonna 2021 -tutkimuksessamme analysoimme yli miljardia LianaMailerilla lähetettyä uutiskirjettä. Sähköpostikampanjoiden lähettäjinä oli LianaMailerin asiakkaita Euroopasta, Lähi-idästä ja Hongkongista. Analyysissa on mukana laajasti eri toimialoja kuten autoteollisuus, koulutusala, media- ja kustannusala sekä julkinen sektori ja järjestöt.

Keskimääräinen klikkausprosentti oli 7,09 %. Euroopassa klikkausprosentti oli korkein 9,74 %, sen jälkeen Hongkongissa 8,04% ja Lähi-idässä 3,50%.

Tärkeämpää kuin tuijottaa muiden lukuja on kuitenkin keskittyä parantamaan omia lukujaan sähköpostimarkkinoijana. Sähköpostimarkkinointi on siitä mahtava markkinointikanava, että markkinoinnin tehoon liittyvät tiedot ovat saatavissa ja tarkasti mitattavissa. Kirjeiden avaus- ja kilkkausprosenttien ohella analyysissa päästään yksilötason klikkauksiin saakka ja voidaan tarkastella kirjeen eri osioiden tehoa ja sijoittumista esimerkiksi heatmapin avulla.

Tässä blogiartikkelissa kerromme, mitä klikkaussuhde (click-through rate, CTR) tarkoittaa sähköpostimarkkinoinnissa ja miten voit parantaa uutiskirjeidesi klikkausprosentteja.

Mitä CTR tarkoittaa?

Klikkaussuhde (click-through rate, CTR) kertoo kuinka moni vastaanottajista klikkasi viestissä ollutta linkkiä. Tähän lasketaan kaikki uutiskirjeeseen lisätyt linkit. Sähköpostimarkkinoinnin ohjelmiston raportoinnin avulla pystyt näkemään kuinka monta kertaa jokaista linkkiä on klikattu ja keitä klikkaajat olivat.

Seuraavaksi kerromme neljä vinkkiä uutiskirjeiden klikausprosenttien parantamiseen 🚀

Näin parannat uutiskirjeesi CTR-lukua

1. Tarkista, ettei kirjeessäsi ole liikaa asiaa

Uutiskirjeen täyttäminen liian suurella määrällä tekstiä on ehkä yleisimpiä uutiskirjeviestinnän virheitä. Usein unohdetaan, että uutiskirjeen tarkoituksena on johdattaa lukija johonkin muualle, useimmiten joko nettisivustolle, verkkokauppaan tai laskeutumissivulle. 

Uutiskirjeeseen kannattaa näin ollen nostaa vain juttujesi teaserit, eli ytimekäs ja mielenkiinnon herättävä kuvaus siitä, mitä linkin takana on odotettavissa. Lyhyt ja ytimekäs uutiskirje on helppolukuisempi, eikä tunnu ylitsepääsemättömältä kirjeen avaajalle.


Zendesk lisää uutiskirjeisiinsä osan blogiartikkeleistaan ja ohjaa uutiskirjeen tilaajan lukemaan artikkelin loppuun verkkosivuilta.

2. Toteuta selkeä Call-to-Action (CTA)

Call-to-Actioneiden (CTA) avulla tehostetaan digitaalista markkinointia. CTA johdattaa kohti tavoitetta ja uutiskirjeissä se on useimmiten kirjeen merkittävin linkki tai yksi niistä. Tästä syystä se suunnitellaan selkeästi taustastaan erottuvaksi ja siten, että painikkeen teksti on vastaanottajalleen mahdollisimman houkutteleva.

Hyvin toteutetun CTA:n avulla voidaan korottaa merkittävästi uutiskirjeen klikkaussuhdetta.

Hyvä CTA:

  • Erottuu taustasta
  • Puhuttelee kohdeyleisöäsi
  • Houkuttelee lukijaa tekemään halutun toiminnon
  • Sopii uutiskirjeen pääviestiin

3. Optimoi uutiskirjeet mobiililaitteille

Varmistamalla, että uutiskirjeesi ovat optimoitu mobiililaitteille voit parantaa klikkausprosentteja. Tiesitkö, että nykyään 81 % sähköposteista luetaan mobiilissa?

Mikään ei ole turhauttavampaa kuin liian pieni teksti tai painikkeet, joita ei pysty klikkaamaan. Varmista, että uutiskirjeissäsi on tarpeeksi suuret fonttikoot ja CTA-painikkeet helpottaaksesi uutiskirjeiden silmäilyä mobiilissa. Muista testata uutiskirjeesi mobiililaitteella varmistaaksesi, että kirje toimii ja näyttää siltä kuin sen pitää.

4. Päätä mikä on hyvä luku sinulle

Paras tapa seurata sähköpostimarkkinointisi kehittymistä on verrata tuloksia aiempiin lukuihin. Jos numerot kasvavat, olet oikealla polulla. Älä kuitenkaan tuijota vain yhtä lukua.

Pidä mielessä sähköpostimarkkinointisi tavoitteet. Haluatko kasvattaa liikennettä verkkosivuillesi vai tiedotatko yrityksesi sisäisistä uutisista työntekijöille?

Esimerkiksi sisäisen uutiskirjeen avausprosentti voi olla lähes 100 % kun taas B2B-uutiskirjeen avainluvut ovat usein alhaisempia.

Haluatko oppia lisää sähköpostimarkkinoinnista? Katso aiheeseen liittyvät sisällöt 📚

Kommentti

Kommentit

Ei kommentteja