Tämä on jokaiselle markkinoijalle tuttua: saat luotua promoamisen arvoisen sisällön, jonka haluat jakaa mahdollisimman monessa eri kanavassa. Eri markkinointikanavien statistiikan seuraaminen ja kanavien tehokkuuden vertailu tuottaa usein päänvaivaa. Ja vaikka dataa olisi saatavilla, se ei paljasta tarpeeksi yksittäisen vastaanottajan historiasta ja profiilista. Mikä avuksi?
Kerromme tässä blogipostauksessa, kuinka mainostimme whitepaperiamme viidessä eri markkinointikanavassa, ja vertasimme näiden kanavien tehokkuutta keskenään UTM-parametrien sekä markkinoinnin automaation avulla.
Mitä UTM-parametrit ovat?
Olet varmasti joskus päätynyt verkkosivulle, jolla on naurettavan pitkä URL-osoite. Merkkijono on saattanut näyttää samankaltaiselta, kuin tämän kolmipäiväisen sähköpostimarkkinoinnin kurssimme URL.
Kolmipäiväisen sähköpostimarkkinointikurssimme landing-sivu.
Tässä vaiheessa UTM-parametrit astuvat kuvaan. Ne auttavat jäljittämään, mistä kanavista lukijat päätyvät sisältöjesi pariin.
Voit lisätä URL-osoitteeseesi viisi erilaista UTM-parametria, jotka auttavat sinua keräämään tietoa sivusi kävijäliikenteestä. Google Analyticsin Demos & Tools kuvailee eri parametreja näin:
Netistä löytyy kasapäin erilaisia työkaluja UTM-parametrien luomiseen. Tässä niistä muutama:
- Google Analyticsin URL-Builder
- Effin Amazingin Online UTM Tracking Code Builder
- LeadFerryn Bulk UTM Builder
Kuinka parametrit toimivat käytännössä?
Kun joku klikkaa UTM-tunnisteita sisältävää URL-osoitetta, siinä olevat parametrit ja niiden sisältämä tieto siirtyvät Google Analytics -tilillesi. Pääset seuraamaan eri kanavista tulevaa kävijäliikennettä Analyticsissa Acquisition-välilehden alta.
GA-raportteja tutkimalla et kuitenkaan pääse käsiksi kaikkeen siihen dataan, jota linkkejä klikanneista henkilöistä on mahdollista saada. Siksi menimme kokeilussamme astetta pidemmälle hyödyntäen omia työkalujamme.
Teimme Sivuviidakolla whitepaperillemme landing-sivun ja asetimme sen URL:iin UTM-parametreja. Koska Sivuviidakko on integroitu markkinoinnin automaatioalustaamme, pystyimme jäljittämään UTM-parametrien antamat tiedot aina automaatiotyökaluumme saakka. Tämä mahdollisti sen, että näimme yhdestä paikasta eri kanavista tulleiden kontaktien tiedot sekä landing-sivun kautta lähetetyt yhteystiedot.
Mitä sisältöä tuotimme?
Kun uusi markkinoinnin automaation whitepaperimme valmistui, loimme sille oman laskeutumissivun, jonka kautta whitepaperin pystyi tilaamaan omaan sähköpostiin.
Lyhyet ja ytimekkäät landing-sivut konvertoivat hyvin erityisesti silloin, kun tarjoat oppaita tai whitepapereita.
Tämän lisäksi aloitimme whitepaperin lataajille kohdistetun drip-kampanjan. Kahden päivän kuluttua whitepaperin latauksesta lukijoille lähti automaattisesti toinen sähköpostiviesti. Drip-kampanjan tarkoituksena oli tarjota materiaalin lataajille syventävää tietoa markkinoinnin automaatiosta sekä herättää heidän kiinnostuksensa markkinoinnin automaatioratkaisuamme, ViidakkoCEMiä kohtaan.
Drip-kampanjoiden automaattisten viestiketjujen avulla voimme opettaa ja aktivoida sisältöjemme lataajia. Tämä uutiskirje on luotu Postiviidakolla.
Hyödynsimme myös automaatiotyökalun uudelleenkohdentamisominaisuutta lähettämällä muistutussähköpostia niille, jotka vierailivat laskeutumissivustolla, mutta eivät ladanneet whitepaperia.
Tämän ystävällisen sähköpostimuistutuksen avulla osoitimme aiheesta kiinnostuneille, että haluamme palvella heitä mahdollisimman hyvin. Samalla kasvatimme whitepaperin latausmäärää.
Mikä kanavia käytimme whitepaperin mainostamiseen?
1. Facebook-mainonta
2. Twitter-mainonta
3. LinkedIn-mainonta
Käytimme jokaisessa sosiaalisen median kanavassa uniikkia, UTM-parametrit sisältävää URL-osoitetta. Alla olevassa esimerkissä utm_source tarkoittaa sitä, että linkkiä käytettiin LinkedInissä ja utm_medium kertoo vuorostaan, että kyseessä on CPC (cost-per-click) eli hinta per mainosklikkaus -kampanja.
4. Uutiskirje
Sosiaalisen median kanavien lisäksi mainostimme whitepaperia kuukausittaisessa uutiskirjeessämme.
UTM-parametrien asettaminen Postiviidakkoon oli varsin helppoa. Lisäsimme relevantit UTM-tunnisteet kirjeen asetuksiin, jonka jälkeen linkki muodostui automaattisesti.
5. Blogipostaukset
Lisäsimme whitepaperin laskeutumissivun teaserin blogipostaustemme loppuun, kuten tässä artikkelissa.
Tällöin blogipostauksen URL näytti tältä:
Mitä mittasimme?
Luomalla markkinoinnin automaatiotyökaluumme, ViidakkoCEMiin, oman segmentin whitepaperin lataajille pystyimme selvittämään, kuinka monta latausta kukin markkinointikanava tuotti. Pystyimme myös tarkastelemaan eri kanavien dataa yhdessä näkymässä ja laskemaan muun muassa sosiaalisen median kautta tulleet liidit. Esimerkiksi LinkedIn tuotti meille 49 lataajaa.
Tämän lisäksi pääsimme näkemään whitepaperin lataajien yhteystiedot sekä heidän historiansa.
Loimme ViidakkoCEMiin myös oman segmentin niille lataajille, jotka eivät ladanneet whitepaperia heti ensimmäisestä viestistä, vaan reagoivat vasta muistutussähköpostiimme. Tämä segmentin avulla saimme selville, kuinka moni latasi whitepaperin sen jälkeen, kun muistutimme asiasta. Automaatioratkaisun avulla näimme myös näiden lataajien yhteystiedot.
Lopuksi tarkastelimme tarkemmin, kuinka moni oli ylipäätään avannut ja klikannut drip-kampanjan kautta lähetettyjä uutiskirjeitä. Kirjeen statistiikka tarjosi meille tilaisuuden tutkia, mitä uutiskirjeen linkkejä lukijat olivat klikanneet ja millaisesta markkinoinnin automaatioon liittyvästä sisällöstä he olivat kiinnostuneita.
Yhteenveto
Hyödyntämällä UTM-parametrejä ja markkinoinnin automaatiota, pystyimme arvioimaan viiden eri markkinointikanavan tehokkuutta. Asiakasinformaation kerääminen opetti meille lisäksi, kuinka voimme hyödyntää analytiikkaa paremmin markkinointitiimissämme. Puhumattakaan kaikista niistä liideistä, jotka pystyimme tarjoamaan myyntitiimillemme.
Keskeistä tässä kokeilussa oli markkinoinnin automaatiotyökalumme integraatio CRM-järjestelmään. Integraation avulla pystymme jäljittämään tarkasti, missä kohtaa markkinoinnin tuottamat liidit muuttuvat myyntieuroiksi, vaikka myyntiprosessimme perustuukin pääosin henkilökohtaisiin tapaamisiin.
Löysimme testin avulla ne kanavat, jotka tuottavat meille korkeimman ROI:n, sillä CRM näytti meille myös mistä eri kanavista tulleet liidit tuottivat lopulta myyntieuroja. Samalla saimme selville, mitkä kanavat suoriutuivat heikoiten.
Tästä eteenpäin pyrimme käyttämään tehokkaammin niitä markkinointikanavia, jotka tuottavat meille eniten tulosta. Ja samalla myyntitiimimme keskittyy hyödyntämään keräämäämme arvokasta asiakasdataa.
Kiinnostuitko markkinoinnin automaation hyödyntämisestä markkinoinnin tehokkuuden mittaamisessa? Haluaisitko nähdä, miten mittaaminen tapahtuu käytännössä? Ota yhteyttä asiantuntijoihimme niin kerromme lisää.
Aiheeseen liittyvää lisälukemista:
Kommentti
Kommentit
Ei kommentteja