Siirry pääsisältöön Siirry päävalikkoon Siirry alatunnisteen valikkoon

Hae

Blogi tyyppi

Miksi mielipidevaikuttajat ovat tärkeitä?

0
Jaa

Oletko koskaan ostanut tuotteita tai muodostanut mielipiteesi sen perusteella, millaista sisältöä sosiaalisessa mediassa seuraamasi henkilö on julkaissut? Käytkö blogeissa etsimässä suosituksia esimerkiksi uusiin hankintoihin? Silloin olet ollut mielipidevaikuttajan vaikutuspiirissä.

Mikä ihmeen mielipidevaikuttaja?

Mielipidevaikuttajat ovat henkilöitä tai yhteisöjä, joilla on riittävän vahva sosiaalinen asema, jotta heidän suosituksiaan ja mielipiteitään kuunnellaan tärkeitä päätöksiä tehdessä. He saattavat olla esimerkiksi bloggaajia, politiikassa toimijoita, yhteisöaktiiveja tai työstään tunnettuja henkilöitä.

Yhteistä heille on kuitenkin tämä: he ovat piirissään vahvassa asemassa ja heidän mielipiteitään arvostetaan ja kuunnellaan. Mielipidevaikuttajat nähdään aitoina asiantuntijoina ja heihin luotetaan oikeina ihmisinä, ei yrityksiä edustavina julkisuudenkuvina.

Myös media haluaa mielellään kuulla mielipidevaikuttajien kommentteja ajankohtaisista aiheista. Siksi vaikuttajat ovatkin tyypillisiä vieraita muun muassa paneelikeskusteluissa, podcasteissa ja haastatteluohjelmissa.

Mitä eroa mielipidevaikuttajilla ja influenssereilla on?

Mielipiteet vaihtelevat sen suhteen, ovatko mielipidevaikuttajat (key opinion leaders) ja sosiaalisen median vaikuttajat eli influensserit (influencer) yksi ja sama asia.

Mielipidevaikuttajiin luotetaan heidän ammatissaan tai muuta kautta syntyneen pitkäaikaisen kokemuksen vuoksi. Vaikuttajat eivät välttämättä toimi lainkaan sosiaalisessa mediassa, mutta se tarjoaa heille tehokkaan kanavan vaikuttamiseen ja suosion kasvattamiseen.

Influensserit sen sijaan tienaavat suurimman osan tuloistaan juuri sosiaalisen median kautta. Influenssereiden suosio perustuu heidän some-persoonaansa ja sisältöön, jota he jakavat. Kun seuraajat arvostavat influensseria tarpeeksi, he saattavat mieltää tämän mielipidevaikuttajaksi.

Pähkinänkuoressa: jotkut mielipidevaikuttajat ovat myös influenssereita ja päinvastoin, mutta kaikki eivät luokittele itseään molemmiksi.

Mistä mielipidevaikuttajat tulevat?

Mielipidevaikuttajan asemaan pääsee helpoiten, mikäli on jo valmiiksi julkisuudessa esillä. Esimerkiksi tv-sarjassa esiintynyt näyttelijä, poliittisesti aktiivinen ihminen tai vahvassa asiantuntijatehtävässä toimiva henkilö voi helposti päätyä mielipidevaikuttajan asemaan. Erityisesti ajankohtaisiin ja puhutteleviin aiheisiin kantaa ottavat asiantuntijat voivat saada nopeasti vahvan jalansijan yleisön silmissä.

Mielipidevaikuttaja voi kuitenkin syntyä myös aiemmin yhteisöille tuntemattomasta henkilöstä pitkäjänteisellä ja suunnitelmallisella työllä. Pienikin julkisuuden kipinä tai oikea verkostoituminen somessa voi lopulta nostaa henkilön vaikuttajan tasolle.

Mielipidevaikuttajan asemaan voi päästä tulemalla tunnetuksi pitkäaikaisesta työstään alalla. LianaCastin vieraana ollut Katleena Kortesuo on viestinnän asiantuntija ja kouluttaja, joka on lisäksi kirjoittanut tai toimittanut kymmeniä tietoteoksia.

Vaikuttajamarkkinointi 2020

Vaikuttajamarkkinointi on tullut jäädäkseen, mutta yritykset hyödyntävät sitä eri tavoin. Jotkut näkevät sen yhtenä markkinointikeinona muiden joukossa, kun taas toisille vaikuttajamarkkinointi on tärkeä strateginen tapa tehdä tulosta.

Jälkimmäisessä tapauksessa yritykset todella satsaavat oikean vaikuttajan valitsemiseen ja yrittävät löytää henkilön, joka jakaa samat arvot yrityksen kanssa. Mediaseuranta on hyödyllinen työkalu vaikuttajaa valittaessa. Kun tiedät mistä aiheista alallasi puhutaan, opit myös, ketkä ovat vaikuttamassa keskusteluun ja trendeihin.

Yritysten ja vaikuttajien toimintaa seurataan nykyään tarkasti ja heidän roolinsa tiedon välittäjinä on korostunut. Yleisö seuraa tarkasti mitä aiheita vaikuttaja käsittelee, mihin tapahtumiin tämä osallistuu ja millaisten tuotteiden ja yritysten kanssa hän päättää tehdä yhteistyötä. Myös yritysten toiminta on suurennuslasin alla: on tärkeää, miten yritys huomioi markkinoinnissaan ja muussa toiminnassaan esimerkiksi tasa-arvon ja monimuotoisuuden sekä ympäristöasiat.

Lue lisää yrityksen julkisuuskuvan tarkastelusta media-analyysin keinoin

Miksi hyödyntää vaikuttajia markkinoinnissa

Mielipidevaikuttajan kanssa yhteistyössä tehty markkinointi nähdään aidompana ja rehellisempänä. Vaikuttaja tuskin suostuisi suosittelemaan huonoa tuotetta tai palvelua, sillä se satuttaisi myös hänen omaa mainettaan.

Mielipidevaikuttajien arvostelukykyyn luotetaan, ja siksi heidän avullaan voi saada aidosti kiinnostuneita asiakkaita. Näkyvä ja tunnettu persoona luo ihmisille tunteen, että he tuntevat vaikuttajan henkilökohtaisesti, jolloin hänen mielipiteeseensä on helpompi luottaa.

Mielipidevaikuttajat voivat työskennellä jopa brändilähettiläinä. Formulakuski Kimi Räikkönen on tehnyt jo pitkään monipuolista yhteistyötä digilukkoyritys iLOQ:n kanssa.

Kuinka valita oikea mielipidevaikuttaja yhteistyöhön

Sosiaalisen median ansiosta mielipidevaikuttajien määrä on kasvussa ja yhteydenottaminen heihin on helpottunut. Sopivan mielipidevaikuttajan löytäminen yhteistyötä varten on tärkeää, jotta voidaan varmistaa, että halutuntyyppinen yleisö huomaa markkinointisisällön ja reagoi siihen.

Mielipidevaikuttajan löytäminen helpottuu, kun määritellään yhteistyön tavoitteet ja päätetään mihin markkinoinnin mitattaviin lukuihin yhteistyöllä halutaan vaikuttaa. Markkinoijan kannattaa miettiä, mitä kaikkea vaikuttajan kanssa halutaan tehdä ja mitä kaikkia hyötyjä yhteistyö voi tuoda mukanaan. Tarvitaanko vaikuttajalta videoita tai tekstejä, onko kohdeyleisö halutunlainen, haluttaisiinko vaikuttaja mukaan puhumaan televisiomainokseen tai yrityksen omaan tapahtumaan?

Mielipidevaikuttajaa ei tulisi valita seuraajalukujen vaan niche-vaikutusalueen perusteella. Markkinointiviestin ei välttämättä tarvitse levitä laajalle, kunhan mielipidevaikuttajan seuraajat ovat hyvin sitoutuneita tämän julkaisemiin sisältöihin ja seuraajat ovat juuri yrityksen tavoittelemaa kohderyhmää.

Hintalappu vaikuttaa myös olennaisesti vaikuttajan valintaan. Markkinointiyhteistyön hinta tyypillisesti nousee samassa suhteessa vaikuttajan suosion kanssa. Yhteistyö mikrovaikuttajien (alle 10 000 seuraajaa sosiaalisessa mediassa) kanssa on yleensä edullista, mutta makrovaikuttajien (yli 10 000 seuraajaa) avulla viesti saavuttaa laajemman näkyvyyden. On kuitenkin hyvä muistaa, että mitä suuremman yleisön viesti tavoittaa, sitä pienempi sitoutumisaste yleensä on.

Jotkut vaikuttajat tekevät markkinointiyhteistyötä vain harvoin, sillä heidän tulonsa eivät ole niistä riippuvaisia.

Hopper kokosi listan Instagram-yhteistyön hinnoista suosituimpien mielipidevaikuttajien kanssa. Yksi Instagram-postaus julkkiskokki Jamie Oliverin kanssa maksaa noin 20 000 dollaria, kun taas yhteistyö Kylie Jennerin kanssa maksaa yli 60 kertaa enemmän.

Lait ja käytännöt

Mielipidevaikuttajat voivat olla yritysten markkinoinnissa mukana monin eri tavoin. Kosmetiikka-alan yritykset saattavat lähettää näytetuotteita kauneusbloggaajille, urheiluvaatemerkit sponsoroivat erilaisia kilpailuja Instagramissa ja tunnettuja henkilöitä käytetään myös asiantuntijapuheenvuoroissa ja -blogeissa tuomaan lisänäkyvyyttä.

On kuitenkin tärkeää muistaa lait ja käytännöt yhteistyössä mielipidevaikuttajien kanssa. Riippuen kohdemaasta, säännökset tuotesijoittelun tai vaikuttajille maksettavien palkkioiden suhteen voivat olla hyvinkin tarkkoja. Selvitä lain kiemurat ja hyvät käytänteet vaikuttajamarkkinoinnissa ennen kuin hyppäät mukaan.

Yhteistyösopimuksissa on hyvä käsitellä myös käyttöoikeudet mielipidevaikuttajan toteuttamiin materiaaleihin. Missä kanavissa sisältöä voi hyödyntää, kuinka monta kertaa ja kuinka kauan?

Lataa ilmainen Mediaseurannan opas viestinnän ammattilaiselle ja opi lisää tavoista hyödyntää mediaseurantaa.

Lataa opas

Kommentti

Kommentit

Ei kommentteja