Siirry pääsisältöön Siirry päävalikkoon Siirry alatunnisteen valikkoon

6 tapaa kertoa asiakkaillesi, että välität

0
Jaa

Milloin viimeksi muistit asiakkaitasi henkilökohtaisella, juuri heille osoitetulla viestillä?

Sisältöjen kohdentaminen parantaa tunnetusti asiakaskokemusta ja -uskollisuutta, joten suunnitteluun ja toteuttamiseen kannattaa käyttää aikaa ja vaivaa. Markkinoinnin automaation avulla voit luoda ja lähettää asiakkaillesi relevanttia sisältöä juuri oikeaan aikaan perustuen heidän ostokäyttäytymiseensä tai asiakashistoriaansa.

Hyödyntämällä personoituja sisältöjä erotut massasta ja osoitat asiakkaillesi, että välität heistä. Listasimme kuusi tapaa hyödyntää markkinoinnin automaatiota asiakasviestinnässä:

1. Toivota hyvää syntymäpäivää

Merkkipäivänä muistaminen on takuuvarma keino ilahduttaa asiakasta ja luoda positiivista mielikuvaa yrityksestäsi. Pieni vaiva sinulle – suuri merkitys asiakkaalle. Muista syntymäpäiväsankaria esimerkiksi lahjakortilla tai yksilöidyllä tarjouksella.

Merkkipäivänä muistaminen on takuuvarma keino ilahduttaa asiakasta ja luoda positiivista mielikuvaa yrityksestäsi. Subway onnitteli asiakasta virallisen syntymäpäivän jälkeen, mikä voi myös olla tapa erottua joukosta ja pysyä asiakkaan mielessä.

Subway onnitteli asiakasta virallisen syntymäpäivän jälkeen, mikä voi myös olla tapa erottua joukosta ja jäädä asiakkaan mieleen.

Pyydä tietoa asiakkaan syntymäpäivästä rekisteröitymisen tai uutiskirjetilauksen yhteydessä, tai tuo tieto asiakkaan syntymäpäivästä automaatioon ulkoisesta asiakasjärjestelmästä.

2. Kiitä asiakkuuden vuosipäivänä

Pitkäaikaiset asiakkuudet ovat erityisen arvokkaita, ja siksi asiakkaalle on aihetta osoittaa kiitosta asiakkuuden vuosipäivinä. Kiittämällä asiakasta esimerkiksi alennuskoodilla lisäät myös mahdollisuutta kasvattaa lisämyyntiä.

Pitkäaikaiset asiakkuudet ovat arvokkaita, joten asiakkaalle on aihetta osoittaa kiitosta asiakkuuden vuosipäivänä. Aivopelisovellus Lumosity muistaa asiakasta tämän ensimmäisenä vuosipäivänä tarjoamalla alennuksen lisäpalveluistaan.

Aivopelisovellus Lumosity muisti asiakasta tämän ensimmäisenä vuosipäivänä tarjoamalla alennuksen lisäpalveluistaan.

3. Suosittele tuotteita

Ostiko asiakas verkkokaupastasi sähköhammasharjan? Harjaspää tulisi vaihtaa uuteen kolmen-neljän kuukauden välein, joten voit muistuttaa uusien päiden hankkimisesta parin kuukauden päästä ostoksesta. Asiakas todennäköisesti ilahtuu käytännöllisestä muistutuksesta ja ostaa mielellään uudelleen verkkokaupasta, jossa asioiminen on aiemminkin sujunut vaivattomasti. Sama idea toimii lukuisille eri tuoteryhmille.

Voit myös antaa asiakkaalle tämän aiempin hankintoihin perustuvia tuotesuosituksia. Esimerkiksi grillin hankkinut asiakas voisi olla kiinnostunut myös suojapeitteistä, grilliin sopivista parilalevyistä tai grillausreseptejä sisältävästä keittokirjasta.

4. Anna käyttövinkkejä

Automaatioviestin ei aina tarvitse keskittyä lisämyyntiin – varsinkaan kun haluat syventää asiakassuhdetta. Tarjoa sen sijaan veloituksetta palveluihisi ja asiakkaan hankkimiin tuotteisiin liittyviä käytännönläheisiä vinkkejä. Esimerkiksi ilmaiseksi ladattavat oppaat ovat monesti mieluista vastaanotettavaa, ja samalla saat tietoa siitä, ketkä asiakkaat ovat kiinnostuneita sisällöistäsi.

Voit myös lähettää asiakkaalle käyttövinkkejä tietynlaisen ostotapahtuman jälkeen. Esimerkiksi kuntoiluun tarkoitetun painohulavanteen ostajalle voi lähettää ostotapahtuman jälkeen uutiskirjeen, joka sisältää treenivinkkejä sekä kuntoilun taustalle sopivan biisilistan. Tällä tavoin luot asiakkaalle unohtumattoman ostokokemuksen.

Asiakasta hyödyttäviä automaatiomateriaaleja luodessa on kuitenkin hyvä ottaa huomioon sisältöjen vaatima työmäärä ja pitää mielessä markkinointisi hyötysuhde eli ROI.

Valokuvaustarvikkeita ja -sovelluksia älypuhelimille tarjoava Moment jakoi uutiskirjeessään vinkkejä onnistuneisiin potrettikuviin.

5. Muistuta tapahtumista ja kampanjoista

Kiinnostavan tapahtuman tai hyödyllisen kampanjan missaaminen harmittaa, joten niistä kannattaa tiedottaa asiakkaille aktiivisesti. Luo automaatioketju tulevasta kampanjasta ja sisällytä siihen save the date -etukäteismarkkinointia, kampanjanaikaisia tarjoustietoja, viime hetken muistutuksia sekä lopuksi mainostusta seuraavasta tulevasta kampanjasta.

Asiakasta voi myös tiedottaa lähestyvästä kampanjasta tai alennusmyynnistä esimerkiksi ostotapahtuman yhteydessä.

Lianalla lähetämme ilmoittautuneille muistutusviestit tulevasta tapahtumasta sähköpostitse ja tekstiviestillä.

6. Yllätä lahjoin

Yllätyksellisyys on tehokas markkinointikeino: yritykseltä saatu lahja jää parhaiten mieleen silloin, kun sitä ei osaa odottaa. Aidosti ilahduttaneesta yllätyslahjasta kerrotaan myös todennäköisesti eteenpäin tuttaville joko kasvokkain tai sosiaalisessa mediassa.

Yllätys on tehokas markkinointikeino. Digitaalisia satelliitti-TV-kanavia välittävä Viasat yllätti Viihde-tilaajansa iloisesti näyttämällä heille kesän ajan urheilukanavia ilman lisämaksua.

Digitaalisia satelliitti-TV-kanavia välittävä Viasat yllätti Viihde-tilaajansa iloisesti näyttämällä heille kesän ajan urheilukanavia ilman lisämaksua.

Harkitse lahjan sisältö ja ajoitus tarkkaan. Lahja voi tarjota sinulle mahdollisuuden kasvattaa lisämyyntiä, mutta lahjan onnistuminen edellyttää myös vilpittömyyttä ja halua ilahduttaa asiakasta aidosti.

Kiinnostaako markkinoinnin automaatio? Lataa ilmainen opas!

Miten päästä alkuun markkinoinnin automaatiossa ja mihin kaikkeen automaatioteknologiaa voi hyödyntää? 18-sivuinen oppaamme pyrkii havainnollistamaa perustason toimenpiteitä esimerkkien ja kuvituksen avulla.

Tilaa opas

Kommentti

Kommentit

Ei kommentteja