Siirry pääsisältöön Siirry päävalikkoon Siirry alatunnisteen valikkoon
Markkinoinnin automaatio, Sähköpostimarkkinointi

OAJ sai lentävän lähdön automaatioiden starttiprojektilla

Opetusalan ammattilaisten järjestö OAJ on suurin akavalainen ammattijärjestö ja Suomen ainoa työmarkkinajärjestö, joka valvoo koulutus-, kasvatus- ja tutkimusalan ammattilaisten etuja aina varhaiskasvatuksesta korkeakoulutukseen.

OAJ:lla oli uutiskirjeviestintään jo käytössä LianaMailer ja systeemaattista markkinointia suunniteltiin, kun Lianan markkinoinnin automaation asiantuntija esitteli heidän käyttöönsä markkinoinnin automaatioita. OAJ haluaa panostaa jäsenmarkkinointiin ja markkinoinnin automaatiot vaikuttivat olevat siihen juuri oikeanlainen ratkaisu.

Tulokset puhuvat puolestaan

OAJ on saanut hienoja tuloksia markkinoinnin automaatioilla. Automaatiokirjeiden avaus-  ja klikkausprosentit ovat keskimäärin parempia kuin kuukausittaisella jäsenkirjeellä. Automaatiokirjeiden avausprosentti on ollut jopa 70-80 %. Uusista jäsenistä 80 % avaa automaatioketjun tervetuloa-kirjeen. Tavoitteena ollut kohdentaminen on selkeästi tehnyt tehtävänsä.

Viestintä jäsenyyden elinkaaren eri vaiheissa on keskeistä jäsenten sitouttamisessa ja palvelemisessa. OAJ:n kokemus osoittaa, että kun viestintä osuu jäsenille tärkeään hetkeen, lähes 70 % avasi kirjeen ja 12 % klikkasi sen sisältöä. Tulokset korostavat, miten vaikuttavaa oikea-aikainen yhteydenpito voi olla.

Nyt aloitetut automaatiot ovat OAJ:n ensimmäisiä personoituja viestejä, joilla he viestivät “olet meille tärkeä” ja “toivottavasti pysyt jäsenenä”. Oman ammattijärjestön viestit elämän tärkeissä merkkivaiheissa – eläkeiän lähestyessä, perhevapaille jäädessä ja vuosittain syntymäpäivänä – tuovat henkilökohtaisuuden tuntua, ja OAJ:lla on suunnitelmissa laajentaa näitä automaatioita jo olemassa olevista.

Olemme saaneet suullista palautetta jäseniltä, että esimerkiksi syntymäpäiväonnittelu on ollut erityisen kiva. Jäsenjärjestön lähestyminen tuntuu henkilökohtaiselta, kun se tulee omana syntymäpäivänä.
Laura Penttilä
Erityisasiantuntija, digitaalinen viestintä, Opetusalan ammattilaisten järjestö OAJ 

Oikea-aikainen kohdentaminen jäsenyyden eri vaiheissa

Tärkeimpinä tavoitteina OAJ:lla oli juuri viestinnän oikea-aikainen kohdentaminen ja jäsenten sitouttaminen. Jäsenkirje oli lähtenyt kuukausittain, mutta se ei ole ollut kohdennettu  jäsenyyden eri ryhmille tai eri vaiheisiin.

Jäsenet olivat kertoneet, että he eivät tunne jäsenetuja riittävän hyvin, joten OAJ halusi kohdentaa tietoa näistäkin jäsenyyden eri vaiheissa. Heitä kiinnosti myös automaatioiden kautta saatava välitön palaute ja datan seuranta sekä kehitysmahdollisuudet.

Tukea ja koulutusta on aina tarjolla

Liana valikoitui alunperin sähköpostimarkkinoinnin palveluntarjoajaksi, koska uutiskirjeisiin keskittyvä järjestelmä sopi OAJ:n tarpeisiin ja oli helppo ottaa käyttöön. Laajentaminen automaatioihin sujui oletettua sulavammin “Automaatiot hyötykäyttöön”-käynnistysprojektin myötä.

Lianan työkalut sai valitsemaan niiden miellyttävä visuaalisuus ja tekninen nykyaikaisuus. Mutta ei pelkästään teknologia, vaan myös ihmiset. Yrityksellä on sellainen toimintakulttuuri, että on helppo asioida ja helppoa ja selkeää ostaa palveluita. Tehdään mitä luvataan ja pidetään siitä kiinni ja aikataulut pitää.
Laura Penttilä
Erityisasiantuntija, digitaalinen viestintä, Opetusalan ammattilaisten järjestö OAJ 

Markkinoinnin automaatioiden vaatimat integraatiot saattavat joskus viedä aikaa ja vaatia paljon töitä ja kärsivällisyyttä kaikilta osapuolilta. OAJ:n tekniset asiantuntijat ja Lianan asiantuntijat keskustelivat keskenään ja Lianan puolelta löytyi aina oikea ihminen vastaamaan pyyntöihin ja kysymyksiin – ratkaisukeskeisesti. Yleensä vastassa oleva ihminen on pystynyt aina auttamaan, eikä tilanne ole vaatinut asiakkaan pallottelua.

Lianan puolelta on myös aina järjestetty koulutuksia ja varmistuspalavereita, joissa on voitu tarkastella automaatioiden toimivuutta. Lianalla on myös tukichatti, joka OAJ:n mukaan vastaa todella nopeasti ja siellä on oikea ihminen vastassa, eikä mikään botti. Tukichatti on myös kätevämpi kuin se, että tarvitsisi soittaa jonnekin.

Automaatioiden käyttöönotto on tapahtunut todella sujuvasti meidän näkökulmastamme. Lianalta on löytynyt aina oikea ihminen, joka on pystynyt keskustelemaan OAJ:n teknisten asiantuntijoiden kanssa. Kysymyksiin ja pyyntöihin on aina vastattu nopeasti ja asiat on saatu joustavasti tehtyä.
Laura Penttilä
Erityisasiantuntija, digitaalinen viestintä, Opetusalan ammattilaisten järjestö OAJ 

Automaatioiden starttiprojekti vauhditti alkua

OAJ:lle oli tärkeää, että tekemisen opetteluun oli alussa tukea ja alun projektitekemisen myötä OAJ on saanut paljon vinkkejä, miten toteuttaa asioita. Kokeilemalla oppii käyttämään ja myös virheistä oppii.

Liana tarjoaa automaatioiden käynnistämisen tueksi starttiprojektia, jotta organisaatioissa saadaan lentävä lähtö automaatiotekemiseen sekä neuvontaa, vinkkejä ja kehitysideoita tulevaan.

Suosittelisin automaatioiden starttiprojektia muillekin, jotka eivät aiemmin ole tehneet automaatioita ja joiden toimiala on ei-niin-suoraviivainen, monimutkainen palvelu, johon halutaan sitouttaa pitkäaikaisesti.
Laura Penttilä
Erityisasiantuntija, digitaalinen viestintä, Opetusalan ammattilaisten järjestö OAJ 
Jaa

Haluatko saavuttaa samanlaisia tuloksia automaatioilla?

Ota yhteyttä asiantuntijoihimme ja pyydä ilmainen demo Lianan palveluista.

Ota yhteyttä