OAJ sai lentävän lähdön automaatioiden starttiprojektilla


Opetusalan ammattilaisten järjestö OAJ on suurin akavalainen ammattijärjestö ja Suomen ainoa työmarkkinajärjestö, joka valvoo koulutus-, kasvatus- ja tutkimusalan ammattilaisten etuja aina varhaiskasvatuksesta korkeakoulutukseen.
OAJ:lla oli uutiskirjeviestintään jo käytössä LianaMailer ja systeemaattista markkinointia suunniteltiin, kun Lianan markkinoinnin automaation asiantuntija esitteli heidän käyttöönsä markkinoinnin automaatioita. OAJ haluaa panostaa jäsenmarkkinointiin ja markkinoinnin automaatiot vaikuttivat olevat siihen juuri oikeanlainen ratkaisu.
Tulokset puhuvat puolestaan
OAJ on saanut hienoja tuloksia markkinoinnin automaatioilla. Automaatiokirjeiden avaus- ja klikkausprosentit ovat keskimäärin parempia kuin kuukausittaisella jäsenkirjeellä. Automaatiokirjeiden avausprosentti on ollut jopa 70-80 %. Uusista jäsenistä 80 % avaa automaatioketjun tervetuloa-kirjeen. Tavoitteena ollut kohdentaminen on selkeästi tehnyt tehtävänsä.
Viestintä jäsenyyden elinkaaren eri vaiheissa on keskeistä jäsenten sitouttamisessa ja palvelemisessa. OAJ:n kokemus osoittaa, että kun viestintä osuu jäsenille tärkeään hetkeen, lähes 70 % avasi kirjeen ja 12 % klikkasi sen sisältöä. Tulokset korostavat, miten vaikuttavaa oikea-aikainen yhteydenpito voi olla.
Nyt aloitetut automaatiot ovat OAJ:n ensimmäisiä personoituja viestejä, joilla he viestivät “olet meille tärkeä” ja “toivottavasti pysyt jäsenenä”. Oman ammattijärjestön viestit elämän tärkeissä merkkivaiheissa – eläkeiän lähestyessä, perhevapaille jäädessä ja vuosittain syntymäpäivänä – tuovat henkilökohtaisuuden tuntua, ja OAJ:lla on suunnitelmissa laajentaa näitä automaatioita jo olemassa olevista.

Oikea-aikainen kohdentaminen jäsenyyden eri vaiheissa
Tärkeimpinä tavoitteina OAJ:lla oli juuri viestinnän oikea-aikainen kohdentaminen ja jäsenten sitouttaminen. Jäsenkirje oli lähtenyt kuukausittain, mutta se ei ole ollut kohdennettu jäsenyyden eri ryhmille tai eri vaiheisiin.
Jäsenet olivat kertoneet, että he eivät tunne jäsenetuja riittävän hyvin, joten OAJ halusi kohdentaa tietoa näistäkin jäsenyyden eri vaiheissa. Heitä kiinnosti myös automaatioiden kautta saatava välitön palaute ja datan seuranta sekä kehitysmahdollisuudet.
Tukea ja koulutusta on aina tarjolla
Liana valikoitui alunperin sähköpostimarkkinoinnin palveluntarjoajaksi, koska uutiskirjeisiin keskittyvä järjestelmä sopi OAJ:n tarpeisiin ja oli helppo ottaa käyttöön. Laajentaminen automaatioihin sujui oletettua sulavammin “Automaatiot hyötykäyttöön”-käynnistysprojektin myötä.

Markkinoinnin automaatioiden vaatimat integraatiot saattavat joskus viedä aikaa ja vaatia paljon töitä ja kärsivällisyyttä kaikilta osapuolilta. OAJ:n tekniset asiantuntijat ja Lianan asiantuntijat keskustelivat keskenään ja Lianan puolelta löytyi aina oikea ihminen vastaamaan pyyntöihin ja kysymyksiin – ratkaisukeskeisesti. Yleensä vastassa oleva ihminen on pystynyt aina auttamaan, eikä tilanne ole vaatinut asiakkaan pallottelua.
Lianan puolelta on myös aina järjestetty koulutuksia ja varmistuspalavereita, joissa on voitu tarkastella automaatioiden toimivuutta. Lianalla on myös tukichatti, joka OAJ:n mukaan vastaa todella nopeasti ja siellä on oikea ihminen vastassa, eikä mikään botti. Tukichatti on myös kätevämpi kuin se, että tarvitsisi soittaa jonnekin.

Automaatioiden starttiprojekti vauhditti alkua
OAJ:lle oli tärkeää, että tekemisen opetteluun oli alussa tukea ja alun projektitekemisen myötä OAJ on saanut paljon vinkkejä, miten toteuttaa asioita. Kokeilemalla oppii käyttämään ja myös virheistä oppii.
Liana tarjoaa automaatioiden käynnistämisen tueksi starttiprojektia, jotta organisaatioissa saadaan lentävä lähtö automaatiotekemiseen sekä neuvontaa, vinkkejä ja kehitysideoita tulevaan.
