Kiitos, että osallistuit webinaariimme!

Kuten lupasimme, tässä on vastaukset webinaarissa esitettyihin kysymyksiin.

Mikä on liikaa optimointia? Ja juuri hakukoneen kannalta?

Yleisesti ottaen sivustoa ei voi optimoida liikaa, mutta kuten mainitsimme, tee SEO:a käyttäjäystävällisesti eli ihmiselle suunnatusti niin vältät “liikaoptimoinnin”. Google yleensä huomaa, jos sivustoa yritetään optimoida liikaa esimerkiksi avainsanoja tai linkkejä spämmimällä.

Onko URL-osoitteiden pituudella väliä?

URL-osoitteen pituudella ei ole suurta painoarvoa, mutta mitä lyhyempi URL-osoite on, sitä selkeämpi se on lukea ja muistaa. Hakukonerobotit tykkäävät myös lyhyemmistä URL-osoitteista, sillä ne on helpompi crawlata. URL-osoitteita luodessa tai muuttaessa kannattaa kuitenkin taas pitää mielessä käyttäjäystävällisyys ja helppolukuisuus. Älä siis lyhennä osoitteita vain siksi, että ne olisivat lyhyitä. Suosituksemme URL-osoitteen pituudelle on alle 150 merkkiä. Palvelusivut ja muut tärkeät sivut kannattaa pitää lyhyinä, kun taas blogitekstien ja uutisten URL-osoitteita voi olla vaikeampi pitää lyhyinä.

Osaako Google tunnistaa kontekstin yhtä hyvin suomeksi ja englanniksi? Miten hyvin Google tunnistaa taivutettuja sanoja?

Google tunnistaa kielioppimisen kautta kyllä kontekstin suomeksikin hyvin. Sivun sisällön ymmärtämistä varten kannattaakin pyrkiä tuomaan esille laajasti ja asiantuntevasti aihetta sekä linkittää sivuille, jotka käsittelevät samaa aihepiiriä. Nämä auttavat hakukonetta ymmärtämään sivun kontekstia paremmin.

Englanninkielistä dataa kuitenkin on käytettävissä paljon enemmän oppimista varten, joten oletusarvoisesti tätä kieltä hakukone ymmärtää paremmin.

Googlen hakukone ymmärtää sanojen taivutettuja muotoja hyvin, joten niitä voi ihan vapaasti käyttää. Jos sanasta käytetään murretermiä tai vastaavaa niin kannattaa varmistaa että onko tälle termille kuitenkin hakuja ja millaisia tuloksia näkee hakukoneessa jos termi ei ole puhekielessä laajasti käytettävä.

Onko ulkoinen linkki arvokkaampi, jos se tulee navigaation korkealta tasolta vs. linkki jossain ala-ala-ala-sivulla?

Ulkoisen linkin arvoon vaikuttavia tekijöitä on useita, joten tähän ei ihan suoraa vastausta ole. Jos kuitenkin verrataan esim. etusivulta tullutta linkkiä ja linkkiä alasivulta, joka on todella kaukana etusivusta klikkisyvyydeltään eikä kerää liikennettä, niin todennäköisesti etusivun linkin arvo on korkeampi.

Linkkien arvoihin vaikuttavia asioita ovat mm. kuinka relevantti linkittävän sivun sisältö on linkitettävään sivuun, onko teksti ankkuriteksti, sivuston domainin arvo hakukoneen silmissä ja linkittävän sivun arvo hakukoneen silmissä.

Missä voi “testata” oman toimialan ja mielessään olleita avainsanoja?

Keskinkertainen ilmainen työkalu on Ubersuggest. Edullinen helppokäyttöinen työkalu, joka on meilläkin käytössä, on Mangools. Siellä voit etsiä hakusanoja sekä myös asettaa hakusanoja seurantaan. Google Adsin Keyword Planner on myös hyvä työkalu avainsanojen tutkimiseen. Google Adsin käyttö on ilmaista, mutta mainostaminen maksaa. Eli Keyword Planneria voi käyttää maksuttomasti kun luo Google Ads -tilin.

Mikä oli se google sivu mistä pääsee avainsanoja seuraamaan?

Google Search Console. Helpoin tapa asentaa se on Google Analyticsin tai Google Tag Managerin avulla.

Voiko/kannattaako kesken “mainoskauden” muuttaa googlen mainosta?

Tämä on enemmän maksetun mainonnan kysymys, mutta toki vastaamme silti. Kesken mainoskauden voi vaihtaa mainostekstejä ja se on jopa suositeltavaa, jos se parantaa mainoksen laatua. Tämä kuuluu meillä perus Google Adsin optimointityöhön, eli katsomme että mainokset ovat aina ajantasaiset sekä luomme useita eri mainoksia ja testailemme mitkä toimivat parhaiten.