Webinaarin kysymykset ja vastaukset

Kokosimme webinaarissa Markkinoinnin automaatio: käytännön toteutus ja tulosten mittaaminen esitetyt kysymykset ja vastaukset yhteen. Mikäli jokin asia jäi askarruttamaan niin käymme mielellämme läpi juuri teidän organisaatiota koskevat kysymykset tai haasteet henkilökohtaisesti läpi. Autamme teitä tavoitteiden asetannassa kohti mitattavia tuloksia.

Varaa aika

 

Esimerkkejä ilmaisista ja helpoista integraatioista?

Liana®Cloudin sisällä on valmius eri ratkaisujen välisille integraatioille. LianaMailer™, LianaCMS™ ja LianaCommerce™ voidaan esimerkiksi kytkeä helposti LianaAutomation™ datalähteiksi. Samoin työkalussa on integraatio tapahtumanhallintaohjelma Eventillaan. Olemme Pipedrive -kumppani, joten myös integraatio siihen pystytään toteuttamaan helposti kevyellä kustannuksella. Näiden lisäksi on olemassa integraatioalustoja, kuten Zapier, joissa voidaan yhdistää jopa satoja eri sovelluksia ja palveluita kohtuullisen kevyillä integraatioilla toisiinsa.

Kuinka monta vastaajaa tässä oli, tai kyselyn kohdennus?

Markkinoinnin automaation hyötyjä ja haasteita käsittelevään kyselyymme vastasi 331 markkinoinnin ja viestinnän ammattilaista Suomesta, Ruotsista, Ranskasta, Saksasta, Yhdistyneistä Arabiemiirikunnista ja Hongkongista. Kysely haarautui kahteen osaan riippuen siitä, oliko vastaaja jo käyttänyt markkinoinnin automaatiota vai ei.

Mikä on churn? / Mitä tarkoittaa churn?

Churn eli asiakaspoistuma on se prosentti asiakkaista, jotka lopettavat asiakkuutensa tietyn ajanjakson (esim. vuosi) aikana. Se on siis ovesta ulos kävelevää liikevaihtoa. Pääsääntönä voidaan sanoa, että churnin ehkäiseminen on yleensä paljon edullisempaa kuin uusasiakashankinta.

Missä hintaluokassa nämä automaatiot pyörii?

Sivuiltamme löytyy osoitteesta suoraan hinnasto LianaAutomation™-työkalulle. Työkalun käyttöön kuuluu laaja onboarding-jakso, eli huolehdimme, että saatte työkalun sujuvasti käyttöönne. Tämän lisäksi meillä on palvelupaketteja, mikäli halutaan ulkoistaa esim. osa tekemisestä. Meidän automaatioasiantuntijat suunnittelevat ja toteuttavat tavoitteiden mukaisia automaatioita ja huolehtivat, että niistä saadaan haluttuja tuloksia. Tehostetaan yhdessä toimintaa ja varmistetaan tulokset!

Miten kerätä dataa GDPR:n puitteissa, jos ei ole saanut asiakkaalta lupaa?

Henkilötietojen käsittely edellyttää aina laista löytyvää käsittelyperustetta. 

Asiakassuhde on yksi käsittelyperuste käsitellä henkilötietoja, esim. henkilö tilaa verkkokaupasta / tekee sopimuksen tuotteen tai palvelun ostosta, yritys voi käsitellä hänen tietojaan, jotta palvelu/tuote saadaan toimitettua. 

GDPR ei ota suoraan kantaa markkinointiin asiakkaille, mutta suora lainaus artikla 21:sta sanoo: “Jos henkilötietoja käsitellään suoramarkkinointia varten, rekisteröidyllä on oikeus milloin tahansa vastustaa häntä koskevien henkilötietojen käsittelyä tällaista markkinointia varten, mukaan lukien profilointia silloin kun se liittyy tällaiseen suoramarkkinointiin.”

Asiakkaalle voidaan siis viestiä asiakassuhteeseen liittyvissä asioissa ja käsitellä välttämättömiä henkilötietoja, mutta hyvä tapa on pyytää lupa markkinointiin esim. uutiskirjeen tilauksen yhteydessä (suostumus datan keräämiseen ja suoramarkkinointiin) ja varmistaa näin asiakkaan suostumus kaikkeen markkinointiviestintään.

Onko teillä kokemusta, miten terveyspalveluja tuottavat yritykset olisivat hyödyntäneet automaatiota - esim. rajapintaa asiakasjärjestelmän ja markkinoinnin automaation / uutiskirjejärjestelmän välillä?

Kyllä, toki emme voi lähteä tarkemmin asiakkaiden tietoja tai tietämättä tarkemmin taustoja tästä ko. casestä. Erittäin tärkeää on huomioida GDPR:n vaatimukset. Terveyspalveluja tuottavissa yrityksissä käsitellään paljon arkaluonteista tietoa (potilasdataa) ja integraatiossa kannattaa huomioida, että ei siirrä kaikkea dataa asiakasjärjestelmästä markkinoinnin automaatio/uutiskirje -järjestelmään, vaan pelkästään markkinoinnin kannalta välttämättömät tiedot. Terveyspalvelujen puolella esim. voidaan kyllä hoitaa asiakassuhdetta, muistutella palveluista ja esim. lähettää viestiä asiakkaille, jotka eivät ole vaikkapa kirjautuneet palveluihin tiettynä aikana – kunhan huomioidaan GDPR:n mukaiset rajoitukset henkilötietojen käsittelyyn.

Onko vinkata mistä löytää vertailua eri toimialojen tuloksista? Esim. metallipajan markkinointikanavat ja näkyvyys eri mitä vaikka HenkkaMaukka? Eli mistä tietää mikä on hyvää tulosta omalla kentällä?

Erittäin hyvä kysymys, mitään suoraan koostetta eri alojen tuloksista ei taida olla missään saatavilla, eivätkä tulokset ehkä ole myöskään keskenään vertailukelpoisia koska data, kohdennus ja sisältö vaikuttavat paljon myös tuloksiin. Hyvää tulosta lähdetään tekemään omien tavoitteiden kautta, eli asetetaan tavoitteet ja mittarit omiin resursseihin suhteutettuna. Esim. lähdetään tavoitteiden pohjalta parantamaan nykytilannetta ja nykyistä ROI:ta.

Saisiko esimerkin/vinkit myös B2B:sta?

Monet webinaarissa esitetyistä esimerkeistä ovat myös B2B-kentässä tyypillisesti hyödynnettäviä automaatiokonsepteja, kuten tervetuloa-automaatio, liidien pisteytys, notifikaatioautomaatio ja sopimuksen uusinta -automaatio. Viestien ja automaation rakentamisen osalta lainalaisuudet ovat hyvin saman tyyppisiä sekä B2C että B2B -tapauksissa: tärkeintä on vastaanottajaa kiinnostava sisältö, oikea-aikaisuus ja selkeät kehotteet.

Yhtenä asiakasesimerkkinä voi mainita sivuiltamme löytyvän Etuovi.com referenssitarinan.

Voiko Lianan automaatioiden pisteytyksen esim. uutiskirjeen lukijan yhdistää tosiaan Google mainontaan? Jos niin miten?

LianaAutomation järjestelmässä voidaan suoraan kohdentaa Google-mainontaa: esim. tietyn pistemäärän saavuttaneille voidaan näyttää maksullista mainontaa suoraan Googlen puolella. Tämän kaiken voi tehdä suoraan automaation kautta.

Ota yhteyttä ja kysy lisää

Receiver email

Kysymyksiin vastasivat

Pia Kangas
Director, Liana Services
Liana Technologies
puh. 040 166 3966
pia@lianatech.com
Linkedin

Sofia Husso
Digital Marketing Specialist, Marketing Automation
Liana Technologies
Linkedin