Uusi vuosi tuo viestintään uusia tuulahduksia. Maksetun mainonnan sijaan asiakkaat arvostavat merkityksellistä sisältöä ja palveluntarjoajan asiantuntijuutta. Listasimme uuden vuoden viisi viestintäteemaa.
1. Storytelling – viesti eläväksi tarinoilla
Sisällön merkitys korostuu viestinnässä entisestään. Tarinallisuus ei ole uusi keksintö, mutta sen rooli kasvaa perinteisemmän viestintätyylin rinnalla. Yleisö palkitsee kiinnostavan ja persoonallisen sisällön kommentoimalla, jakamalla ja sitoutumalla.
Vinkki: Mieti, miten juuri teidän yrityksenne tarina kannattaa kertoa.
2. ...ja vielä kerran sisältö
Tänä vuonna on aika hioa sisältömarkkinoinnin strategiat kuntoon. Tarjoa laadukasta ja oikea-aikaista sisältöä, joka auttaa asiakasta ratkaisemaan ongelmia, herättää keskustelua tai jakaa tietoa. Tavoita kohdeyleisösi oikeaan aikaan. Tämä tarkoittaa ajankohtaisuutta ja nopeaa reagointia julkiseen keskusteluun ja alan tapahtumiin. Mediaseuranta on tärkeä osa sisällöntuotantoa. Jotta voi reagoida, on tiedettävä, mistä ja miten puhutaan. Kuuntele yleisöäsi ja varmista, että suuntasi on oikea.
Vinkki: Laadi sisällölle tavoitteet ja mittarit sekä seuraa niiden toteutumista.
3. Monikanavaisuus – oikeassa paikassa oikeaan aikaan
Näkyvätkö viestisi oikeissa kanavissa? Saavutatko tavoitteesi? Jaa sisältöä monikanavaisesti. Seuraa viestisi toimivuutta tarkkailemalla, millainen vaikutus sillä on sosiaalisen median kanavissa, blogeissa ja foorumeissa. Missä sisältö jää huomiotta, missä sitä luetaan? Missä viestejäsi kommentoidaan ja mikä herättää keskustelua? Mediaseurantatyökalut tekevät kokoamis- ja analyysityön puolestasi.
Vinkki: Jaa viestisi monikanavaisesti ja tarkkaile vastaanottoa.
4. Kasvot toiminnan takana – yrityksestä ihmisiin
Anna yrityksesi persoonallisuuden ja persoonien näkyä. Esittele rohkeasti ammattilaiset toiminnan takana. Laadi viestit henkilökohtaisella otteella ja helposti lähestyttävällä tavalla. Tiedota lehdistölle monipuolisesti toiminnastanne ja menestystarinoista yrityksenne taustalla.
Vinkki: Tuo kasvot esiin viestinnässä.
5. Viestimällä asiantuntijaksi
Olette alanne asiantuntijoita, antakaa sen näkyä. Yrityksen brändääminen asiantuntijaksi tapahtuu koko henkilöstön voimin. Asiantuntijuus näkyy ennen kaikkea laadukkaana ja oikea-aikaisena sisältönä, joka näkyy oikeissa kanavissa. Kerää henkilöstöltä tietoa ja osaamista, ja muuta se osaksi viestintäänne. Kohdista viesti haluamallesi vastaanottajajoukolle.
Vinkki: Valjasta koko henkilöstö edustamaan yritystä, mutta sovi yhteiset pelisäännöt.
Kommentti
Kommentit
Ei kommentteja