MarTech East -konferenssi paketoitiin viikko sitten USA:n Bostonissa. Lianan Viidakko-tiimi sai mahdollisuuden kurkistaa markkinoinnin kristallipalloon eräissä maailman parhaista markkinointiteknologioihin erikoistuneista messuista.
MarTech-konferenssit järjestetään Yhdysvalloissa kahdesti vuodessa. Ensimmäinen osa on maan länsipuolella – tänä vuonna paikkana oli San Jose Kalifornian osavaltiossa – ja noin puoli vuotta myöhemmin on idän vuoro – järjestyspaikkana lokakuussa 2018 oli Boston Massachusettsin osavaltiossa. MarTechilta tapahtumaa kuvaillaan “tekniikan konfrenssiksi markkinoijille ja markkinoinnin konferenssiksi tekniikan alan ihmisille”. Tapahtuma on loistava kohtaamispaikka markkinoinnin moniosaajille ja mahdollisuus käydä keskustelua markkinointiteknologioista innovatiivisessa ympäristössä.
Lianalla oli nyt ensimmäistä kertaa oma messuosasto MarTechissa. Aikaisempina vuosina olemme tehneet ekskursioita Atlantin yli ja haistelleet markkinointituulia vierailijoina, mutta tänä vuonna päätimme astua parrasvaloihin omalla messuständillämme. Tämä kannatti, sillä työkalumme herättivät paljon kiinnostusta ja voimme todeta, että toimintamme on täysin kilpailukykyistä isojen amerikkalaisten pelurien kanssa.
Chief Martec Scott Brinker vieraili ständillämme (vasemmalta myyntijohtaja Pia Hakola, Scott Brinker ja Lianan toimitusjohtaja Samuli Tursas). Chief on jo vuosia koostanut markkinointiteknologioiden havainnekuvan, joka esitellään vuosittain MarTech Westissä.
Amerikka on aina ollut uusien suuntauksien syntypaikka ja tämä kehitys pitää edelleen kutinsa. Poimimme MarTechista kolme uutuutta henkivää konseptia, joita ei ole vielä hehkutettu markkinointiteknologian saralla Euroopassa. Ne ovat:
- Markkinoinnin työkalustäkki (the Marketing Stack)
- CDP:t eli asiakasdata-alustat
-
Uusi näkökulma asiakaskokemukseen
1. Markkinoinnin työkalustäkki (the Marketing Stack)
Markkinoinnin työkalustäkki oli ehkä tärkein MarTechista poimittu uusi konsepti. Periaatteessa stäkillä tarkoitetaan kaikkia niitä työkaluja ja ohjelmistoja markkinointiteknologian kentältä, jotka milläkin yrityksellä markkinointiin on käytössä. Palveluntarjoajan kannalta stäkillä voi kuvailla tuotepalettia.
Markkinoinnin ammattilaiset luonnollisesti haluavat, että heillä on tehokkain mahdollinen stäkki käytössä heidän omiin tarpeisiinsa. Tämä tarkoittaa sitä, että stäkit voivat olla hyvinkin erilaisia, kun tarkastellaan eri organisaatioiden toimintaa ja tarpeita. Stäkki voi koostua esimerkiksi CRM-järjestelmästä, sähköpostimarkkinoinnin työkalusta, siihen integroidusta markkinoinnin automaatiojärjestelmästä, sosiaalisen median kanavista, joita hallitaan omalla työkalullaan sekä monia muita mahdollisia työkaluja.
Integraatiot, sisäänkirjautuminen ja työkalujen tehokas hallinta ylipäänsä ovat haasteita, joita markkinoijat kohtaavat kootessaan stäkkiään. Tavoitetila tietysti on se, että stäkin käytössä olisi mahdollisimman vähän erillisiä sisäänkirjautumisia ja mieluiten ei laisinkaan yhteensopivuusongelmia.
Tiimimme esittelemässä Lianan integroitua markkinointistäkkiä, jonka avulla myös amerikkalaisfirmat voivat tehdä lokalisoitua ja GDPR-yhteensopivaa markkinointia Euroopassa.
2. CDP:t eli asiakasdata-alustat
Yhtään liioittelematta noin neljännes MarTechissa olleista yrityksistä oli Customer Data Platformeja, eli yrityksiä, jotka tarjoavat jonkinlaista alustaa ja palvelua asiakasdatan käsittelylle. Käytännössä nämä yritykset ovat yksinomaan keskittyneet seulomaan läpi yritysten asiakkaiden dataa erilaisten prosessien kautta. Lopputuloksena CDP:n asiakasyritys saa hajallaan olevasta datasta siistin paketin, jossa segmentit on arvotettu yritykselle parhaalla tavalla.
On hyvä myös pitää mielessä, että CDP:t ovat vain pieni osa palapeliä, joka jakautuu pienempiin ja pienempiin palasiin. USA:ssa on jo huikea määrä yrityksiä, jotka toimivat erittäin tarkkaan rajatulla osaamisalueella. Ja tällaisten firmojen palveluille on suuri kysyntä. Nähtäväksi jää, milloin CDP:t rantautuvat toden teolla myös Eurooppaan.
3. Uusi näkökulma asiakaskokemukseen
Asiakaskokemuksen merkitystä markkinoinnissa ei voi koskaan korostaa liikaa. Nykypäivän markkinoinnin osaaminen on kuitenkin hajautunut niin moneen alueeseen, että parhaan mahdollisen palvelukokemuksen tarjoaminen aina vain arvonsa paremmin tunteville asiakkaille voi olla haaste.
Tämä vaatii hieman selitystä. Parhaiten se onnistuu T-mallin avulla. T:n vaakaviiva – joka nykypäivänä on hyvin pitkä – edustaa taitoja, joita modernissa markkinointiympäristössä työskentelyyn tarvitaan. Näihin taitoihin kuuluu muiden muassa: valokuvaus, videokuvaus, valokuvien ja videoiden editointi, myynnilliset taidot, myyvän tekstin tuottaminen, useiden digitaalisten työkalujen hallinta, graafinen suunnittelu, sosiaalinen media, analytiikka ja koodaaminen. Markkinoijilla on näinä päivinä ainakin aivan perustason tuntemus lähestulkoon kaikista edellä mainituista.
Tämän lisäksi tarvitaan kuitenkin asioiden syvempää osaamista, eli ihmisiä, joilla on yhdessä tai muutamassa taidossa todellinen asiantuntijuus. Tämä syvempi osaaminen on T:n pystyviiva. Kun markkinointitiimissä on ihmisiä, joilla asiantuntijataidot painottuvat eri tavoin, voidaan hajallaan oleva osaaminen valjastaa markkinoinnin käyttöön niin, että sen avulla voidaan tarjota paras mahdollinen asiakaskokemus.
Tämä uusi näkökulma asiakaskokemukseen on jotain, mitä markkinointitiimit Euroopassa hyvinkin voivat soveltaa toiminnassaan – jos eivät jo tee niin. Markkinointistäkin käsite ja liuta CDP-yrityksiä todennäköisesti rantautuvat vanhalle mantereelle vasta vuoden tai parin päästä, jos vanhat merkit pitävät paikkansa.
Lianan markkinointistäkki toimii yhden sisäänkirjautumisen kautta ja integroituu saumattomasti lukemattomiin digitaalisen markkinoinnin työkaluihin. Tutustu stäkkiimme tai ole suoraan yhteydessä asiantuntijoihimme!
Kommentti
Kommentit
Ei kommentteja