Siirry pääsisältöön Siirry päävalikkoon Siirry alatunnisteen valikkoon

Työkalut kokoavat markkinoinnin, myynnin ja viestinnän ammattilaiset puhaltamaan yhteiseen hiileen

0
Jaa

Markkinoinnin, myynnin ja viestinnän integraatiosta, yhteispelistä puhutaan paljon. Tarve yhteistyön käynnistämiselle on akuutti ja väistämätön. Kuinka päästä alkuun? Miten saada eri alojen ammattilaiset työskentelemään yhdessä? Apuun rientää teknologia, joka auttaa kokoamaan ammattilaiset saman pöydän ääreen.

Viestinnällä on näytön paikka. Selvityksen mukaan 98 % yritysjohdosta pitää viestintää strategisena menestystekijänä. Monissa yrityksissä toiminnot on edelleen hajautettu toimimaan omien, erillisten strategioiden pohjalta. On myyntiä, viestintää, markkinointia. Asema johdon silmissä syntyy, kun yritys ottaa viestinnän kokonaisvaltaisesti haltuun – ja muuttaa sen yritysjohdon kielelle. Viestinnän kokonaisvaltainen johtaminen edellyttää toimenpiteiden ja vaikutusten johtamista sekä niiden seurantaa.

Se mikä teknologialle on helppoa, on ihmisille vaikeaa. Uuden toimintatavan hedelmöittämisellä on paljon esteitä: asenteet, kamppailu vaikutusvallasta, budjetointi, keskinäinen ymmärrys, ennakkoluulot, tietämättömyys toisen osaamisalueen edustajan vahvuuksista. Kunnioitettavia vastustajia kaikki tyynni.

Mitä ei voi mitata, ei voi johtaa

Kokoavana voimana toimivat erilaiset softat ja työkalut. Ensiksikin, koska ultrakilpaillussa ympäristössä on kyettävä viestimään kokonaisvaltaisesti. Toiseksi, työkalujen avulla luodaan uutta toimintakulttuuria. Kolmanneksi, koska erilaisilla mittareilla ja niiden tuottamalla datalla, viestinnän vaikutukset voidaan kääntää liikkeenjohdon kielelle.

Teknologian täysimittainen hyödyntäminen kokoaa osaajat saman pöydän äärelle. Uuden toimintatavan johdonmukainen edistäminen kehittää yksilöä, funktiota sekä yrityksen yhteistä osaamista enemmän kuin mitä yksittäinen osaamisalue yksinään voi osata ja saavuttaa.

Seitsemän kohdan ohjelma yhteispelin kehittämiseksi

Tämän tiivistetyn ohjelman avulla kokoat osaajat saman pöydän ääreen, yhteisen tavoitteen taakse.

  1. Segmentoi asiakkaat / kohderyhmät
  2. Kirkasta sanomakärjet: se viesti, mikä puhuttelee kohderyhmää ”sininen”, ei ole merkittävä kohderyhmälle ”oranssi”
  3. Luo viestinnällinen ekosysteemi: yrityksen oma toimintapa viestiä ja olla vuorovaikutussuhteessa
  4. Hanki työkalut viestinnän automaatioon, seurantaan sekä vuorovaikutuksen luomiseen yhdessä markkinoinnin, myynnin ja viestinnän kanssa
  5. Suunnittele ja toteuta viestinnällisiä toimenpiteitä. Aseta viestinnälliset, toiminnalliset ja kaupalliset tavoitteet
  6. Seuraa, mittaa, analysoi ja johda tavoitteiden toteutumista
  7. Kehitä yhteistä osaamista edelleen

Viestintä markkinoinnillistuu ja markkinointi viestinnällistyy. Myyntisuppilo on kääntynyt ostoprosessiksi. Aivotutkija Katri Saarikivi arvioi, että tulevaisuuden työssä korostuvat luovuus, vuorovaikutteisuus ja uuden oppiminen. Teknologia tekee osaltaan tuon mahdolliseksi. Markkinoinnin, myynnin ja viestinnän ammattilaisten tehtäväksi jää puhaltaa tekemiseen sielu ja henki.

Teknologia, joka tukee integraatiota

Koodiviidakko haluaa tukea yritysten viestinnän ja markkinoinnin yhdentymistä. PR Cloud ja Marketing Cloud tuoteperheemme muodostavat yhdessä kokonaisuuden, jonka avulla viestinnän ja markkinoinnin hallinta on nopeaa ja helppoa. Olemme muun muassa keskittäneet eri toimintoja vaativia palveluita yhteen alustaan, jolloin työkalujen käyttäjät voivat hypätä ohjelmistosta toiseen ketterästi samalla käyttäjätunnuksella.

Ole asiantuntijoihimme yhteydessä niin kerromme lisää. 

Kommentti

Kommentit

Ei kommentteja