Verkkokauppojen keskinäinen kilpailu on nykyisin hyvin voimakasta eikä alalla menestyäkseen auta jäädä seisomaan paikalleen. On hyvä muistaa, ettei yksikään verkkokauppa ole julkaisun jälkeen täydellinen. Verkkokaupan kehittämättä jättäminen antaa kilpailijoille etulyöntiaseman: jos kilpailijat kehittävät kauppojaan systemaattisesti ja itse et, jäät jatkuvasti jälkeen kilpailijoista.
Verkkokaupan kehittämisbudjettia ei suinkaan kannata haaskata ns. "mututuntumalla" tehtyihin päätöksiin. Kehittämistoimien perustana tulisi olla dataan pohjautuva analytiikka, jonka avulla tehdään päätökset muutoksista sekä seurataan ja vertaillaan muutosten tehoa. Muutoin kehitykseen käytetyt panostukset ovat karrikoidusti lähes sama asia kuin heittäisi rahaa kaivoon.
Analytiikka ja seuranta ovat verkkokaupan kehittämisen kannalta osa-alueita, joihin kannattaa panostaa erityisesti. Esittelemme tätä silmällä pitäen muutaman hyödyllisen työkalun jokaisen verkkokauppiaan työkalupakkiin lisättäväksi.
1. Google Analytics
Google Analytics tarjoaa verkkokauppiaalle kattavimmat työkalut kaupan analytiikan saralta. Analytics kerää tietoa verkkokaupan kävijöistä sekä myynneistä ja esittää ne selkeässä muodossa erilaisten raporttien avulla. Useille kauppiaille Google Analytics tarkoittaa pelkkää kävijäseurantaa, mutta todellisuudessa palvelu tarjoaa hyvin paljon yksityiskohtaista tietoa verkkokaupan kehittämisen pohjaksi.
Analysoimalla palvelun keräämiä tietoja voidaan selvittää, mitkä ovat tärkeimpiä verkkokaupan tulokseen vaikuttavia asioita ja mitkä asiat toisaalta vaativat kehittämistä. Analytics integroituu hyvin myös moniin ulkopuolisiin palveluihin, joten suosittelemme sitä ehdottomasti jokaisessa verkkokaupassa käytettäväksi.
2. ViidakkoStoren laajennetut raportit
ViidakkoStore -verkkokauppa-alustan raportointi tarjoaa perusraporttien lisäksi paljon sellaista tietoa, jota ulkopuoliset analytiikkatyökalut eivät pysty tarjoamaan. Esimerkiksi ostoskoriraportin avulla voidaan selvittää ostoskorien hylkäämistä ja analysoida mahdollisia syitä hylkäämisen taustalla. Ulkopuoliset analytiikkapalvelut eivät yleisesti kerää tietoa hylätyistä ostoskoreista. ViidakkoStoren oma raportointi tarjoaa näin ollen hyvän tilaisuuden napata kiinni niistä ostoskoreista, jotka asiakas on jättänyt syystä tai toisesta tilausvaiheessa kesken.
Tiesitkö muuten, että keskimäärin 65% kaikista ostoskoreista hylätään? Kokemuksmme mukaan verkkokaupan kehittämistoimenpiteillä voidaan painaa ostoskorien keskeyttämisprosentti jopa alle 30 prosentin. Näin keskimääräinen verkkokauppa jopa tuplaisi liikevaihtonsa pelkästään pienentämällä ostoskorien hylkäysprosenttia. Alustamme ViidakkoStore tarjoaa useita teknisiä ratkaisuja ostoskorien läpivientiprosentin nostamiseen.
3. AddThis
AddThis on palvelu, jonka kautta voi seurata näppärästi sosiaalisen median jakoja sekä lisätä halutut sosiaalisen median napit verkkokauppaan. Palvelu tarjoaa lisäksi keskitetysti tilastot muun muassa verkkokaupan tuotejaoista sosiaalisessa mediassa.
AddThis-palvelun ehkä mielenkiintoisin ominaisuus on mahdollisuus seurata osoiteriviltä kopioitujen linkkien jakamista. Käyttäjät eivät välttämättä klikkaa esim. tuotekortilla näkyviä sosiaalisen median nappeja, vaan saattavat sen sijaan kopioida linkit suoraan osoiteriviltä ja linkittää sen eteenpäin. AddThis lisää oletuksena verkkokaupan osoitteisiin yksilöllisen tunnisteen, jonka avulla voidaan seurata sellaisiakin linkkejä, joita ei muuten perinteisten analytiikkasoftien avulla voitaisi seurata. Analysoimalla jaetuimpia sivuja voidaan kehittää sisältöä niin, että mahdollisimman moni jakaisi sitä eteenpäin.
AddShoppers on AddThisiä vastaava, etenkin verkkokaupoille suunniteltu palvelu. Perusominaisuudet ovat samoja kuin AddThisillä, AddShoppers-palvelun avulla voidaan kuitenkin antaa potentiaalisisille asiakkaille myös alennuskoodeja esimerkiksi tilanteessa, jossa käyttäjä jakaa tuotteen Facebookissa tai ostoskorinsa kiitossivulta. AddShoppers tarjoaa toki myös tilastot siitä, kuinka sosiaalisen median jaot ovat tuoneet lisämyyntiä.
4. Moz
Moz (ent. SEOmoz) on internetmarkkinointiin keskittynyt palveluntarjoaja, joka tarjoaa työkaluja etenkin hakukonenäkyvyyden kehittämiseen. Mozilta on tulossa pian myös oma analytiikkatyökalu, jonka luvataan tarjoavan ennennäkemättömiä palveluita markkinoinnin kehittämiseen. Mozin yhteyteen on syntynyt 300 000 markkinoinnista kiinnostuneen käyttäjän yhteisö ja palvelu onkin tutustumisen arvoinen kaikille aiheesta kiinnostuneille.
Verkkokauppiaan kannalta jo Mozin nykyisetkin työkalut tarjoavat etenkin hakukoneoptimointia varten huikeita mahdollisuuksia. Usein verkkokauppasivustot ovat tuhansine tuotesivuineen niin laajoja, ettei perinteisillä tavoilla välttämättä saada kokonaiskäsitystä eniten kehittämistä vaativista kohteista. Mozin oma, hakukonerobottien käyttäytymistä jäljittelevä Rogerbot kahlaa sivuston läpi kerran viikossa ja palvelu tarjoaa tuloksena helposti luettavan listan hakukoneoptimoinnin kehittämiskohteista tärkeysjärjestyksessä.
Mozin tilastojen avulla voi seurata yksityiskohtaisesti, kuinka verkkokauppaan tehdyt muutokset ovat vaikuttaneet hakukoneoptimoinnin eri osa-alueilla. Mikä tärkeintä, Moz tarjoaa myös mahdollisuuden asettaa seurantaan kilpailijoiden sivustoja, jonka avulla verkkokauppa voi varmistaa olevansa hakukonenäkyvyyden osalta kilpailijoita edellä. Palvelu tarjoaa myös mahdollisuuden asettaa hakusanoja seurantaan, jolloin seurattujen hakusanojen osalta näkee keskitetysti sijoittumisen eri hakukoneissa.
Yhteenveto
Analytiikka on väline, johon verkkokaupan kehitys kannattaa pohjata hyvin vahvasti. Jollei verkkokauppaan tehtyjen muutosten vaikutuksesta ole saatavilla konkreettista dataa ja vertailutietoa, hyötyjen analysointi jää lähinnä arvailun varaan.
Analytiikan hyödyntäminen vaatii myös, että sitä osataan lukea oikein, näin ollen suosittelemmekin aina analytiikan läpikäymistä yhdessä asiantuntijan kanssa. Ota yhteyttä Viidakon sähköisen kaupankäynnin asiantuntijoihin keskustellaksesi lisää verkkokaupan kehittämisestä.
Kommentti
Kommentit
Ei kommentteja