Tutkimuksemme päätarkoituksena oli tarkastella, miten markkinoijat lähestyvät sähköpostia markkinointikanavana.
Käsittelimme aihetta monipuolisesti ja tarkastelimme ydinaiheita kuten työnjakoa, tavoitteiden asettelua, postituslistojen ylläpitoa, designia ja analytiikkaa. Yksi tämän tutkimuksen suurimmista vahvuuksista on myös uutiskirjeiden designin esiin tuominen, joka usein jää tämän tyyppisissä tutkimuksissa tarkastelematta.
Saimme vastauksia 240 sähköpostimarkkinoijalta Suomesta, Ruotsista, Ranskasta, Saksasta, Yhdistyneistä Arabiemiirikunnista ja Hongkongista.
Tässä blogiartikkelissa esittelemme osan kyselyn tuloksista. Voit ladata 28-sivuisen oppaan itsellesi tämän artikkelin lopussa löytyvästä linkistä.
Sähköpostimarkkinoinnin strategia
Yli puolella vastaajista (58 %) on käytössään strategia tai suunnitelma sähköpostimarkkinoinnille. 13 % markkinoijista ei osannut sanoa onko heillä sähköpostimarkkinoinnin suunnitelmaa.
Uutiskirjeiden design
Sähköpostimarkkinoinnin tutkimuksissa visuaalinen puoli uutiskirjeiden luomisessa jää yleensä vähemmälle huomiolle. Halusimme vastata tähän puutteeseen ja lisäsimme muutaman kysymyksen, jotka keskittyvät uutiskirjeiden designiin.
Tavoitteena oli selvittää, mitä resursseja tiimit käyttävät designiin ja mitkä elementit ovat tärkeimpiä uutiskirjeiden designissa. Lopuksi kysyimme markkinoijilta, mitä uutiskirjedesignintrendejä he haluavat ottaa huomioon sähköpostikampanjoissaan vuonna 2021.
Kuvat ja muut visuaaliset elementit valittiin tärkeimmiksi elementeiksi uutiskirjeen suunnittelussa. Suurin osa sähköpostimarkkinoijista haluaisi tehdä sähköpostikampanjoistaan interaktiivisempia vuonna 2021. Interaktiivisuuden lisäksi markkinoijat halusivat tehdä kirjeistään helposti lähestyttävämpiä.
Sähköpostimarkkinoinnin mittaaminen
Kyselyvastaajille sähköpostien avaus- ja klikkausprosentit ovat tärkeimpiä sähköpostimarkkinoinnin mittareita.
Toimitettavuudelle ei anneta tarpeeksi huomiota – vain 35 % vastaajista seurasi uutiskirjeidensä toimitettavuusprosenttia.
Vain 11 % kyselyyn vastanneista mittaa sähköpostimarkkinoinnin ROI:ta, mikä voi johtua siitä ettei sähköpostimarkkinointia nähdä tärkeänä johtotasolla.
Kommentti
Kommentit
Ei kommentteja