Hylättyyn ostoskoriin voi olla useita eri syitä. Oli syy mikä tahansa, potentiaalista ostajaa kannattaa muistuttaa kesken jääneestä ostoskorista. Houkuttelevan muistutusviestin avulla voidaan parhaimmillaan kotiuttaa merkittävä määrä kauppoja, jotka olisivat muuten jääneet toteutumatta.
Useimmiten muistutus on uutiskirje, joka lähetetään potentiaalisen ostajan sähköpostiin pian hylätyn ostoskoritapahtuman jälkeen. Kokosimme vinkkejä toimivaan ostoskorin muistuttajaan.
Millainen on hyvä ostoskorin muistuttaja?
1. Oikeaan aikaan
Hyvä ostoskorin muistuttaja tulee tarpeeksi pian hylätyn ostoskorin jälkeen. Maailmalla julkaistujen tutkimusten mukaan muistutuskirjeen konversio voi olla jopa useita prosentteja parempi riippuen siitä, lähteekö muistutus tunnin vai vasta vuorokauden sisään hylätystä korista. Muistutusten ajastuksessa kannattaa toki tutkia tarkoin myös omaa kohderyhmää ja heidän lukumieltymyksiään: minä päivinä ja vuorokauden aikoina vastaanottajat todennäköisimmin avaavat sähköpostinsa?
2. Otsikointi
Osuva ja houkutteleva otsikointi on ratkaiseva tekijä muistutusviestin onnistumisessa. Oikean otsikoinnin löytämiseksi kannattaa hyödyntää A/B-testausta, joka on ominaisuutena kehittyneimmissä sähköpostimarkkinointityökaluissa. A/B-testauksen avulla muistutuskirjeelle voidaan antaa vaihtoehtoiset otsikot, jotka viestin lähetysjärjestelmä testaa otokseen kohderyhmästä. Paremmin toimiva vaihtoehto tulee tämän jälkeen automaattisesti voimaan lopuille vastaanottajille.
3. Visuaalinen näyttävyys
Muistutuskirjeen näyttävyyden tärkeyttä ei voi korostaa liiaksi. Näyttävyydellä voidaan tarkoittaa toisaalta puhtaasti kirjeen visuaalista ilmettä, toisaalta sen yleistä toimivuutta. Tässä on hyvä huomioida myös eri päätelaitteilla kirjettä lukevat, jotta viesti näyttää hyvältä ja toimii oikein myös mobiililaitteilla. Nykyään uutiskirjeet toteutetaan enenevissä määrin responsiivisina, jolloin kirje skaalautuu automaattisesti optimaaliseen näkymään päätelaitteesta riippumatta. Visuaalisuuden suhteen huomio on hyvä kiinnittää kirjeen väreihin, hyvälaatuisiin kuviin sekä suunnitella tarkoin kirjeen Call-to-Action -napit.
4. Sisältö
Muistutuksen sisältö on olennainen asia määrittämään, kuinka moni palaa muistutuskirjeestä verkkokauppaasi. Erityistä huomiota kannattaa kiinnittää muistutuksen linkkeihin, jotta ostajan on mahdollisimman helppo klikata takaisin ostoksen äärelle. Linkitä siis näkyvästi ja loogisesti – muista että myös kirjeen kuvista kannattaa tehdä linkkejä.
Lue lisää aiheesta:
Ota yhteyttä sähköisen kaupankäynnin asiantuntijoihimme, jos haluat kuulla lisää ViidakkoStore-verkkokauppa-alustastamme. ViidakkoStore integroituu luonnostaan Postiviidakko-uutiskirjetyökaluun, jolla on kätevä toteuttaa ostoskorin muistutusviestejä, verkkokaupan sähköistä markkinointia tai kanta-asiakasohjelmia. Kysy meiltä lisää!
Kommentti
Kommentit
Ei kommentteja