Markkinoinnin ja viestinnän tehtävissä työskentelevät eivät ole voineet välttyä sisältömarkkinoinnin käsitteeltä. Se on termi, joka on kaikkien markkinoijien huulilla viimeistään nyt vuonna 2015. Mutta mistä sisältömarkkinoinnissa on lopulta kyse – onko se muutakin kuin blogikirjoitus yrityksen tuotteesta? Entä miten teet sisältömarkkinointia oikein ja tehokkaasti?
Sisältömarkkinointi ei ole mainontaa
Kun puhutaan viestinnän ja markkinoinnin lähentymisestä, sisältömarkkinointi käsitteenä on varmasti lähimpänä viestintää kuin mikään muu markkinoinnin osa-alue. Sisältömarkkinointi ei ole mainontaa, eikä siinä suoranaisesti keskitytä kertomaan yrityksen tuotteesta. Sen sijaan voi sanoa, että sisältömarkkinointi lähtee kuuntelusta. Viimeistään nyt digiaikana jokaisen yrityksen kannattaa ymmärtää asiakkaiden kuuntelun merkitys. Myös jokaisen tulevaisuuteen katsovan myyntijohtajan on hyvä ymmärtää, että perinteinen puskeva myyntimalli on jäämässä asiakkaan auttamiseen perustuvan myynnin jalkoihin.
Auta asiakasta
Myös sisältömarkkinoinnissa on kyse asiakkaan auttamisesta. Jos et kuuntele asiakkaitasi, et ymmärrä heidän arkeaan etkä heidän työssään eteen tulevia haasteita. Tällöin et voi myöskään tehdä asiakkaan auttamiseen tähtävää sisältömarkkinointia. Kun ymmärrät mistä sisältömarkkinoinnissa lähtökohtaisesti on kyse, voit keskittyä hiomaan pienempiä yksityiskohtia kuntoon ja tehostaa sisältömarkkinoinnin vaikuttavuutta.
Eri kanavilla erilainen luonne, tunnista erot
Sisältömarkkinoinnissa on tärkeää sisältöjen leviäminen mahdollisimman laajasti oikeaan kohderyhmään. Sosiaalinen media on hyvä apuväline sisältöjen jakamiseen. Eri kanavilla on kuitenkin erilainen luonne ja erilaista käyttäjäkuntaa. Seuraamalla ja analysoimalla sosiaalista mediaa pystyt selvittämään milloin oma kohderyhmäsi on aktiivisimmillaan missäkin kanavassa ja ajoittaa oman sisältösi jakelun näihin ajankohtiin. Tämä korostuu varsinkin Twitterin ja Instagramin osalla, joissa sisällöt “vanhenevat” ja menevät ohi nopeasti. Pinterest ja Google+ puolestaan ovat kanavina tyystin erilaisia ja hakutoimintojensa ansiosta sisällöt elävät näissä kanavissa huomattavasti pidempään ja auttavat pitkällä tähtäimellä myös hakukoneoptimoinnissa.
PR Cloudimme auttaa markkinointia ja viestintää työkseen tekeviä henkilöitä kuuntelemaan asiakkaidensa hiljaisia signaaleja, analysoimaan sosiaalista mediaa sekä jakamaan sisältöjä kohdennetusti mediaan.
Kommentti
Kommentit
Ei kommentteja